Nowości produktowe: Nowy Specialized Aethos już po krótkim czasie na rynku wywołał wiele dyskusji. Ale nie dlatego, że ma już na swoim koncie różne sukcesy, jak to przywykło w rowerach Specialized. Ale właśnie dlatego, że najnowszy model roweru wyścigowego od amerykańskiego producenta nie został opracowany do wyścigów i chodzi o dużo więcej przyjemności z jazdy. Oczywiście epicka nazwa również wywołuje poruszenie i ciekawość, co się za nią kryje. Udało nam się zdobyć jeden z nowych modeli S-Works Aethos i przetestować go dla Ciebie.
Rozwój nowego Specialized Aethos rozpoczął się od bardzo szczególnego pomysłu, a raczej od pytania. Ponieważ programiści ze Specialized chcieli wkroczyć na nowy poziom i udzielić odpowiedzi na następujące pytanie: „Co by było, gdyby?”
Cóż, co by było, gdybyś miał zbudować rower, który można by zbudować bez ukrytych motywów, zasad i ograniczeń i który ma na celu wyłącznie wyjątkowe wrażenia z jazdy. Co by było, gdybyś zbudował rower, aby zmaksymalizować te ponadczasowe chwile, kiedy wszystko wokół znika, a człowiek i maszyna stają się jednością? Każdy ambitny kolarz, czy to zawodowiec, amator, kolarz hobbysta czy nowicjusz, zna te chwile. I właśnie po to został stworzony nowy Specialized Aethos, który powinien teraz zapewniać wyjątkowe wrażenia i chwile na rowerze iz nim rowerzystom na całym świecie.
Czy chciałbyś więcej wysokiej klasy motocykli wyścigowych? Sprawdź nasze top 10 na 2021 rok:

Top 10: Najlepsze karbonowe rowery szosowe 2021 - najszlachetniejsze ze szlachetnych
Nowości produktowe / Rower szosowy: śmietanka! Przedstawiamy Wam naszych asfaltowych faworytów na nadchodzący sezon. Od superlekkich rowerów do wspinaczki po wysokiej klasy rowery aero — wszystko jest w cenie. Najbardziej ekscytujące rowery szosowe z włókna węglowego na rok 2021! Najbardziej ekscytujące (e)rowery 2021 w 17 kategoriach W ramach wyboru naszych czytelników 2020/2021 mamy dziesięć […]
Aby było to możliwe, Aethos złamał pewne zasady, które od dawna są mocno ugruntowane we współczesnym kolarstwie. Jednak było to absolutnie konieczne, aby osiągnąć zamierzony rezultat, ponieważ jest to powód do dumy: ważący 585 gramów Aethos ma prawdopodobnie najlżejszą ramę szosową z hamulcami tarczowymi, jaką kiedykolwiek wyprodukowano. W całym pakiecie z ramą S-Works, grupą osprzętu Dura-Ace Di2 i kołami Roval Alpinist CLX, kompletny rower jest bez zbędnych dodatków i waży prawie 6,2 kg, a wszystko to z ramą w rozmiarze 56 i najlżejszym wykończeniem Satin Carbon/Jetfuel. Niemniej jednak Aethos nie chciał gonić za żadną liczbą, jak mówią, ale raczej skupił się na nadrzędnym celu, jakim jest jakość jazdy.
Specialized Aethos powstał dzięki temu, że nie był ograniczony żadnymi zasadami i po prostu był wierny swojemu celowi. Nawet jeśli rower wyścigowy ma pewien konkurencyjny charakter, jak sama nazwa wskazuje, jest wystarczająco dużo rowerzystów, którzy tęsknią za czymś więcej niż tylko maszyną wyścigową. Ci kolarze żyją na rowerze w najdrobniejszych szczegółach i mają takie same wysokie wymagania w stosunku do roweru, jak profesjonaliści i kierowcy wyścigowi. Oczywiście można było wykorzystać metody i technologie ostatnich lat do zbudowania Aethosu. Ale nie o to chodziło, ponieważ chciałeś świadomie zignorować wszystkie zasady, czy to te obowiązujące w UCI, czy społeczności motocyklistów wyścigowych, i skupić się na czystych wrażeniach z jazdy podczas projektowania.
„Wielu osobom trudno wyobrazić sobie rower szosowy, który nie jest przeznaczony do wyścigów. Obawialiśmy się, że projekt napotka opór i zostanie odwołany. Dlatego nasz zespół pracował pod przykrywką przez ponad rok. Nikt nie wiedział o projekcie, dopóki projekt nie był gotowy i nie mogliśmy zaprezentować naszych projektów.” — Stewart Thompson, specjalista ds.
W rozwoju to naruszenie zasady przyniosło ze sobą dużą liczbę zmian. Poprzez serię symulacji superkomputerowych, okrągłe kształty rur zostały zmodyfikowane w kluczowych obszarach, aby osiągnąć ogromny wzrost sztywności i wyważenia przy minimalnej ilości materiału. W ten sposób możliwa stała się imponująco niska waga Specialized Aethos.
„Pierwsza rama ważyła zaledwie 545 g. Umieściliśmy ją na maszynie testowej i zachowywała się tak, jak powinna – była bardzo mocna. Wszystko, co musieliśmy zrobić, to dodać kolejne 10 gramów i byliśmy gotowi do jazdy próbnej na ramie. To był moment, w którym wiedzieliśmy, że odkryliśmy coś wspaniałego.” — Peter Denk, Specialized Aethos Engineering Lead
Tak się złożyło, że Aethos naruszył niektóre przepisy i np. po prostu zignorował limit wagowy UCI. Niemniej jednak, Aethos jest nadal zaprojektowany dla wysokiego, mocnego jeźdźca i mówi się, że ma wszystkie właściwości jezdne, responsywność i sztywność, których można oczekiwać od każdego innego Specialized.
Spojrzenie na tabelę geometrii pokazuje, że różni się ona tylko nieznacznie od Tarmaca. W ten sposób Aethos opiera się również na sportowej, zrównoważonej geometrii.
Rozmiar | 49 | 52 | 54 | 56 | 58 | 61 |
---|---|---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa | 431 mm | 462 mm | 481 mm | 504 mm | 532 mm | 567 mm |
Górna rura | 508 mm | 531 mm | 540 mm | 562 mm | 577 mm | 595 mm |
główka | 109 mm | 120 mm | 137 mm | 157 mm | 184 mm | 204 mm |
kąt skrętu | 71,75 ° | 72,50 ° | 73,00 ° | 73,50 ° | 73,50 ° | 74,00 ° |
kąt siedziska | 75,5 ° | 74,0 ° | 74,0 ° | 73,5 ° | 73,5 ° | 73,0 ° |
tylny trójkąt | 410 mm | 410 mm | 410 mm | 410 mm | 410 mm | 410 mm |
Spadek BB | 74 mm | 74 mm | 72 mm | 72 mm | 72 mm | 72 mm |
Radstand | 973 mm | 975 mm | 978 mm | 991 mm | 1.005 mm | 1.012 mm |
Zasięg | 375 mm | 380 mm | 384 mm | 395 mm | 402 mm | 408 mm |
Stos | 514 mm | 527 mm | 544 mm | 565 mm | 591 mm | 612 mm |
Specialized Aethos na testach
Wizualnie Aethos bardziej przypomina klasyczną, a nawet stalową ramę. Lakier jest również bardzo prosty, a kształty rur prawie nie podążają za trendem w kierunku doskonałości aerodynamicznej. Niemniej jednak w naszym modelu S-Works znajdziesz tylko najnowsze części i technologie z najlepszym układem karbonowym, wysokiej jakości wyposażeniem, w tym kołami górskimi Roval, elektronicznym Shimano Dura-Ace Di2, a nawet miernikiem mocy. Dzięki temu wysokiej jakości sprzętowi Specialized Aethos S-Works Di2 w rozmiarze 56 waży zaledwie 6,2 kg.
Patrząc na specyfikację, zauważyliśmy również, że wysokiej jakości koła Roval są wyposażone w opony 700 x 26C z dętkami, które nie są dramatem, zapewniają dobre osiągi i nadal należą do najlepszych w swoim rodzaju. Niemniej jednak, w porównaniu do wariantów bezdętkowych o większej szerokości, niepotrzebnie ograniczają pole zastosowania, ponieważ rama Aethos ma wystarczająco dużo miejsca na co najmniej 32 mm.
Przy tak niskiej wadze naturalnie już na samym początku pojawia się pytanie, na ile stabilny jest Aethos. Dzięki wysokiej jakości wykonaniu i najlepszym materiałom Aethos zapewnia dobre samopoczucie iz pewnością nie jest rowerem, który trzeba obsługiwać w rękawiczkach. Oczywiste jest również, że przy takiej wadze właściwości wspinaczkowe są bardzo korzystne. Jednocześnie wysokiej jakości układ karbonowy zapewnia pierwszorzędną sztywność, a tym samym przenoszenie mocy. Czy to w górach, podczas sprintu, podczas przyspieszania na zakrętach, czy podczas przyspieszania, niska waga i przenoszenie mocy uzupełniają się zgodnie z życzeniem i można je znaleźć tylko w kilku rowerach wyścigowych. Tutaj zabawa jest zdecydowanie gwarantowana!
Na technicznych zjazdach jest jeszcze więcej frajdy, ponieważ precyzyjne prowadzenie i duża zwinność zapewniają dobrą kontrolę. W porównaniu z Tarmacem prowadzenie jest dość podobne, ale tu i tam trochę wybacza. Nawet jeśli na początku byliśmy trochę zaniepokojeni, Aethos pewnie trzyma się drogi nawet przy dużych prędkościach i pracuje bardzo płynnie.
Istnieją potrącenia (jeśli w ogóle chcesz to tak nazwać) pod względem aerodynamiki. Oczywiście Aethos nie jest przeznaczony do szybkości i dlatego niekoniecznie jest skierowany do łowców sekund. Przynajmniej na płaskim można już odczuć różnicę w stosunku do maszyn wyścigowych, które zostały zoptymalizowane w tunelu aerodynamicznym. Ale jak powiedziałem, mając taki rower, zawsze powinieneś zadać sobie pytanie, do czego został stworzony. Jednak na naszych testowych okrążeniach zawsze byliśmy w stanie osiągnąć średnią prędkość 30 km/h, oszczędzając czas i energię na górze.
Byliśmy szczególnie zadowoleni z dobrego komfortu, który jest również zasługą sztycy. Tutaj byliśmy pozytywnie zaskoczeni i czuliśmy się wyjątkowo komfortowo na Aethosie nawet po kilku godzinach w siodle, więc często chcieliśmy dodać trochę dodatkowego okrążenia. Więc zdecydowanie rower na dłuższe dystanse i całodniowe imprezy.
Przy całej radości, radości z jazdy i osiągach, patrząc na cenę trzeba jednak zdać sobie sprawę, że ten rower z wysokiej jakości wyposażeniem powinien być zarezerwowany tylko dla nielicznych.
Kliknij tutaj, aby zobaczyć Aethos online w Specialized.