Rower testowy / Gravel: W sezonie 2020 GT wysyła zaktualizowaną wersję już sprawdzonego roweru Grade Carbon na wyścigi szutrowe. W zestawie znajduje się również innowacyjna rama z efektownymi cechami GT i ciekawym wyposażeniem, w tym przerzutkami Di2.
GT Grade Carbon Pro: fakty
Materiał ramy: Węgiel
Rozmiar kół: 700c (kompatybilny z 650b)
Maksymalny prześwit opony: 42 mm / 47 mm (650b)
Wymiary osi (v/h): 12×100/142×12
Oczka błotnika: Ja
Oczka do bagażnika (v/h): Tak / Tak
uchwyt na butelkę: Dolna rura w górę, dolna rura w dół, rura podsiodłowa
Sonstiges: górna rura z oczkami
Obciążenie kół v/h/total (z oponami i tarczami hamulcowymi): 1.510g/1.651g/3.161g
Waga kompletnego roweru bez pedałów (rozmiar M): 8,88 kg
Cena: € 3.799
GT jest powszechnie uważany za kuźnię czystego MTB, ale odważył się zrobić krok w kierunku wyścigowych kierownic jako sponsor belgijskiej drużyny loteryjnej na przełomie tysiącleci. Logiczne więc było, że kilka lat temu Grade został zaprezentowany jako prawdziwy rower szutrowy, który od razu znalazł wielu fanów i otrzyma obszerną aktualizację na rok 2020. Oczywiście uwzględniono również uderzający „potrójny trójkąt” na przejściu od wsporników siodełka do ramy głównej. Ta funkcja robi wrażenie w wielu motocyklach GT od czasu jej wprowadzenia wraz z legendarnym hardtailem Zaskar na początku lat 90. i stała się znakiem firmowym.
Podpory siodełka w nowym GT Grade są całkowicie oddzielone od rury podsiodłowej, mają wyjątkowo filigranowy profil i są zbudowane z rdzenia z włókna szklanego. Ta kombinacja obiecuje przyjemne wygięcie tylnej części, co powinno wyraźnie poprawić komfort. Jest to korzystne nie tylko dla kierowcy, gdy rzeczy naprawdę dudnią, ale także pochłania mniejsze wibracje, a tym samym oszczędza energię - zwłaszcza podczas dłuższych podróży.
Możliwości terenowe roweru szutrowego GT odzwierciedlają również swobodę opon: 42 opony mieszczą się w tylnym trójkącie i widelcu, jeśli używasz standardowych 28-calowych kół. Jeśli chcesz trochę więcej objętości, możesz również opcjonalnie zainstalować koła 650b. Następnie, według GT, jest wystarczająco dużo miejsca na opony 47 mm, ale oczywiście suport jest nieco niższy.
Idziesz na całość, jeśli chodzi o punkty połączenia. Błotniki są tak samo możliwe, jak bagażnik z tyłu - widelec jest również wyposażony w kilka dodatkowych oczek, na których można na przykład zamontować popularne Anything Cages. Dzięki dwóm oczkom na górnej rurze jest też miejsce na torbę. Last but not least: trzy koszyki na bidon pasują do ramy głównej GT Grade Carbon.
Sprawy stają się ekscytujące, jeśli chodzi o geometrię GT Grade Carbon: niekoniecznie wpływa to nawet na samą ramę, która znajduje dobrą równowagę z udaną mieszanką przydatności do jazdy turystycznej i sportowego charakteru, ale znacznie bardziej na widelec. Zgadza się, widelec: dzięki flip chipowi rowerzysta może wybrać przesunięcie między 55 mm a 70 mm. W tym momencie dla wielu nie powinno to nic znaczyć, więc mała dygresja. Przesunięcie opisuje odległość między osią przedniego koła a osią kierowaną. Wpływa to bezpośrednio i zauważalnie na zachowanie kierownicy: przy dłuższym przesunięciu impulsy kierowania są realizowane bardziej bezpośrednio i żywo. GT zaleca to ustawienie, na przykład przy pełnym obciążeniu, aby zrekompensować dodatkowy ciężar i związaną z tym bezwładność.
Geometria GT Grade Carbon Pro
48 | 51 | 55 | 58 | 61 | |
rura podsiodłowa (w mm) | 457 | 494 | 531 | 568 | 605 |
Pozioma rura górna (w mm) | 545 | 559 | 574 | 587 | 602 |
główka ramy (w mm) | 119 | 145 | 162 | 187 | 210 |
tylny trójkąt (w mm) | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 |
Rozstaw osi (w mm) | 1027 | 1043 | 1043 | 1055 | 1070 |
Kąt skrętu (w °) | 70.5 | 70.5 | 72.3 | 72.3 | 72.3 |
Kąt siedziska (w °) | 73 | 73 | 73 | 73 | 73 |
Zasięg (mm) | 378 | 385 | 394 | 400 | 408 |
Stosy (mm) | 546 | 568 | 590 | 612 | 634 |
GT Grade Carbon Pro to topowy model wśród modeli Grade 2020: za 3.799 euro otrzymujesz również przekonujący pakiet wyposażenia, w tym przerzutki Di2, lekki zestaw kołowy i dodatkowe części, które pasują do motocykla zarówno wizualnie, jak i technicznie. Całkowita waga naszego roweru testowego w rozmiarze M bez pedałów, wynosząca 8,88 kg, również jest w porządku.
GT podąża niezwykłą ścieżką z grupą przełączającą. Do tej pory bardzo rzadko spotykaliśmy Shimano Ultegra RX Di2 w kompletnych rowerach, a teraz, w czasach GRX Di2, prawdopodobnie będzie jeszcze mniej w centrum uwagi niż wcześniej. Kluczowe dane dla roweru szutrowego są bardzo obiecujące: tylna przerzutka ma tłumienie, które zmniejsza uderzenie łańcucha do minimum w terenie, osiągi są typowe dla Di2, ergonomia manetek jest przekonująca. Hamulce Ultegra Disc mają również wystarczające rezerwy na przejazdy terenowe i zjazdowe.
Dzięki kombinacji tarcz 46/30 na korbie FSA i kasecie 11-34 uzyskujesz szeroki zakres i harmonijne, małe przełożenia. Idealny zarówno na długie wycieczki, jak i na przejażdżki treningowe - nawet na stromym terenie.
Ramki do zdjęć | gatunek węgla |
widelec amortyzowany | Klasa pełnego węgla |
wirniki | Piasty formuły / WTB KOM Light i23 TCS |
opona | WTB Riddler 37mm |
przerzutka tylna | Shimano Ultegra RX Di2 |
dźwignia zmiany biegów | Shimano Ultegra Di2 |
korba | Modułowa przygoda FSA Energy 46/30 |
przerzutka | Shimano Ultegra Di2 |
Hamulec | Dysk Shimano Ultegra |
sztyca | GT Carbon 27,2 |
siodło | Szufelka do tkaniny Shallow Elite |
trzon | Projekt GT 3D |
Lenker | GT DropTune Super lekki flara 16° |
Na kołach roweru szutrowego GT nie ma wielkich marek, ale znamy kombinację piast Formula i obręczy WTB KOM i23 od jednego lub drugiego konkurenta. To nie przypadek, ponieważ pomimo dużej szerokości wewnętrznej 23 mm obręczy przystosowanych do zastosowania bezdętkowego, zestaw nie jest zbyt ciężki i bez problemu poradzi sobie z grubymi szutrowymi oponami. W przypadku GT Grade Carbon Pro, opona WTB Riddler o szerokości 37 mm jest obecnie jedną z najpopularniejszych opon wszechstronnych w studni.
Bardzo podoba mi się część wypoczynkowa w Grade z własną sztycą z włókna węglowego 27,2 mm i siodełkiem Fabric Scoop, które powinno bardzo dobrze pasować do wielu tyłków. Kokpit nie jest podekscytowany i pasuje do ogólnego kierunku motocykla. Kierownica nie jest zbyt ekstremalna z pochyleniem 16°.
Więcej testów, produktów i podstawowych informacji o miesiącu Velomotion Gravel:
- Test roweru szutrowego Storck Grix Platinum Ultegra Di2: Racetourer na szutr i teren
- GT Grade Carbon Pro w teście rowerów szutrowych: Wygodny trójkąt dający dużo frajdy z jazdy?!
- Orbea Terra M30-D w teście gravela: Żwawy rower do treningów i wycieczek po szutrze
- NS Bikes Rag+ 2 w teście gravela: Przekonujący wszechstronny aluminiowy
- Rondo Ruut CF 2 w teście gravela: Szybki rower szutrowy o efektownym wyglądzie
Let's Gravel: GT Grade Carbon Pro
Już na pierwszy rzut oka GT Grade Carbon Pro wyróżnia się spośród innych rowerów szutrowych na naszym polu testowym. Wynika to nie tylko z typowej konstrukcji „potrójnego trójkąta”, która jest już de rigueur dla GT, ale z pewnością także z innych, bardzo indywidualnych kształtów rur.
Ze względu na stosunkowo mocno nachyloną górną rurę, GT Grad Carbon Pro prawie przypomina rower górski. Dzięki temu sztyca jest nieco bardziej widoczna niż w rowerach z bardziej płaskimi rurami górnymi. Tym samym bardzo dobry karbonowy słupek 27,2mm własnej firmy może zapewnić spory komfort w części wypoczynkowej. Dzięki wysokiemu przodowi nadal siedzisz wygodnie wyprostowany na wzniesieniach i nie uciska pleców nawet podczas długich przejażdżek.
Skoro słowo kluczowe zostało już wspomniane, przejdźmy dalej do tematu komfortu jazdy. Ponieważ jest to naprawdę powód do dumy i nie tylko potrafi przekonać na twardych i burzliwych odcinkach, ale także pochłania dużą część wybojów i wibracji. Zasadniczo zapewnia to przyjemne wrażenia z jazdy, odciąża miejsce siedzące i nie przenosi uderzeń bezpośrednio na kierowcę. Głównym powodem tego komfortu jest prawdopodobnie oryginalna konstrukcja, która nie tylko wywołuje wrażenie wizualne. Z tego powodu tylny koniec jest całkowicie odłączony od rury podsiodłowej, zapewniając w ten sposób odpowiednią wydajność.
Ale każdy, kto myśli, że ta konstrukcja sprawi, że GT Grade będzie kulawą kaczką, myli się, naszym zdaniem. Oczywiście Grade nie wchodzi dokładnie w tryb wyścigowy, ale nadal możesz solidnie przyspieszyć i dość precyzyjnie kontrolować.
Ale kiedy mówimy o sterowaniu, musimy również wspomnieć o funkcji flip-chip na widelcu, której można użyć do zmiany lub dostosowania przesunięcia (wyjaśnienie powyżej). Pozwala to ustawić rower nieco bardziej zwinnie lub nieco bardziej zrelaksowany. System działa stosunkowo dobrze i robi zauważalną różnicę, szczególnie pod względem obsługi. Musisz jednak mieć świadomość, że nie zmienisz tutaj podstawowej orientacji roweru, a jedynie dokonasz drobnych poprawek.
Niezależnie od ustawienia flip-chipu, Grade Carbon robi się trochę nerwowy przy dużych prędkościach, szczególnie w niezbyt dobrym terenie. Choć przy odpowiednim wysiłku zawsze łatwo ją opanować, nie emanuje ona stoickim spokojem niejednego zawodnika.
Inne najważniejsze cechy rowerów szutrowych w teście:
Recenzja roweru szutrowego Nukeproof Digger Comp: GRAVELITY — energiczny model podstawowy dla fanów szlaków
Test: Nukeproof Digger Comp to niezwykły rower dla początkujących, ale po raz kolejny udowadnia, że może się opłacać, jeśli producenci myślą nieszablonowo. W przypadku brytyjskiego aluminiowego roweru gravelowego klasyczne elementy gravelowe połączono z cechami grawitacyjnymi MTB. Czy to nie idzie źle? Nukeproof Digger Comp: Fakty Materiał ramy: aluminium Rozmiar(y) kół: 650b […]
Test roweru szutrowego BH Gravel X Alu 1.0: Dużo żwiru za niewielkie pieniądze
Test: W roku modelowym 1.0 BH Gravel X Alu 2020 jest dostępny w nowej podstawowej wersji za niecałe 1.400 euro i okazuje się być doskonałym wszechstronnym rowerem, który wie, jak zadowolić udaną geometrią i dobrze przemyślanym wyposażeniem. BH Gravel X Alu 1.0 2020: Fakty Materiał ramy: aluminium Rozmiar(y) kół: 700cc Maksymalny prześwit na opony: 45mm Rozmiar osi (przód/tył): 12×100 / 142×12 Mocowania błotników: […]
Rondo Ruut CF 2 w teście gravela: Szybki rower szutrowy o efektownym wyglądzie
Rondo Ruut CF 2: Fakty Materiał ramy: karbon Rozmiary kół: 700c (kompatybilne z 650b) Maksymalny prześwit na opony: 50 mm (700c) / 53 mm (650b) Rozmiar osi (przód/tył): 12×100 / 142×12 Mocowania błotników: Tak Mocowania bagażnika (f/r): Nie Uchwyt na bidon: Dolna rura u góry, rura podsiodłowa Inne: Oczka Oberror / 1.560g Waga kompletnego roweru bez pedałów (rozmiar M): 1.666g […]
Schreibe einen Kommentar