Test: Dzięki Kona Libre DL kanadyjski producent ma gorące żelazko w ogniu i prawie doskonale radzi sobie ze skomplikowanym balansem między sportowym rowerem Gravel a wielodniową wycieczką.
Kona Libre DL: Fakty
Materiał ramy: Węgiel
Rozmiar kół: 650b (kompatybilny z 700c)
Maksymalny prześwit opony: 52 mm (650b) / 45 mm (700c)
Wymiary osi (v/h): 12×100/142×12
Oczka błotnika: Ja
Oczka do bagażnika (v/h): Tak / Tak
uchwyt na butelkę: Dolna rura w górę (2x), dolna rura w dół, rura podsiodłowa
Sonstiges: górna rura z oczkami
Obciążenie kół v/h/total (z oponami i tarczami hamulcowymi): 1.610g/1.731g/3.341g
Waga kompletnego roweru bez pedałów (rozmiar M): 9,22 kg
Cena: € 3.999
myślenie stereotypowe? Nie z Koną!
W zeszłym sezonie Kanadyjczycy z Kona zaprezentowali Libre, zupełnie nowy model kierownicy, który został zaprojektowany specjalnie do jazdy po szutrze, lekkich wypraw terenowych i bikepackingu. Choć producent ma swoje korzenie w sektorze MTB, od kilku lat integralną częścią portfolio są również rowery z kierownicami opuszczanymi. Właśnie tam szukano inspiracji podczas opracowywania Libre i wykorzystano dwa modele Rove i Sutra. Podczas gdy Rove to klasyczny rower turystyczny w stylu sportowego wędrowca, sama Kona opisuje Sutrę jako rower szosowy dla rowerzystów górskich. Libre powinien teraz znaleźć miejsce gdzieś w polu napięcia między tymi dwoma kołami.
Efektem tego dość ciekawego podejścia jest przede wszystkim niezwykle wszechstronna i wymienna karbonowa rama. Nawet przy braku opon staje się jasne, że Libre tak naprawdę nie chce być zaszufladkowany: do 45 mm z klasycznymi 28-calowymi oponami i do 2 cali z kołami 650b można zmieścić w tylnym trójkącie i widelcu. Rama, która w naszym przypadku ma uderzające wykończenie typu flip-flop, jest podobnie uniwersalna pod względem punktów mocowania: do ramy głównej można przymocować cztery uchwyty na butelki, a także oczka na błotniki i bagażnik z tyłu oraz mocowanie punkty za torbę na górnej rurze.
Widelec wygląda nie mniej dobrze: trzy oczka z każdej strony umożliwiają również mocowanie wszelkiego rodzaju akcesoriów. Na pierwszy rzut oka zastosowany rozmiar sztycy 31,6 mm jest nieco nietypowy, ponieważ mniejsze średnice często idą w parze z większym komfortem, ale jest też ku temu powód: jeśli chcesz, możesz również zainstalować chowaną sztycę w Libre.
To, co dotyczy danych technicznych ramy, dotyczy również geometrii: zaszufladkowanie jest zabronione! Niemniej jednak Kona jest tutaj trochę wyraźniejsza. Dość luźny kąt skrętu, dość długie tylne rury tylnego trójkąta i wysoki przód wyraźnie przemawiają za rowerem szutrowym, który jest przeznaczony bardziej na całodniowe wycieczki niż na trasy przełajowe.
Geometria Kona Libre DL
46 | 49 | 51 | 54 | 55 | |
rura podsiodłowa (w mm) | 455 | 490 | 510 | 540 | 550 |
Pozioma rura górna (w mm) | 543 | 558 | 572 | 588 | 608 |
główka ramy (w mm) | 137 | 153 | 174 | 196 | 230 |
tylny trójkąt (w mm) | 440 | 440 | 440 | 440 | 440 |
Rozstaw osi (w mm) | 1042 | 1052 | 1058 | 1068 | 1084 |
Kąt skrętu (w °) | 70.5 | 70.5 | 71 | 71 | 71 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 73.5 | 73 | 72.5 | 72 |
Zasięg (mm) | 378 | 383 | 386 | 389 | 394 |
Stosy (mm) | 575 | 590 | 610 | 630 | 660 |
Wyrafinowane wyposażenie, zgodne z koncepcją
Kona oferuje dwa poziomy wyposażenia od Libre na sezon 2020. Z Libre DL testowaliśmy wersję z kołami 650b i nieco grubszymi oponami. „Normalna” Kona Libre jest natomiast wyposażona w klasyczne 28-calowe opony. Za niecałe 4.000 euro Libre DL jest wyceniony w wyższej średniej klasie rowerów szutrowych z włókna węglowego. Waga 9,22 kg jest stosunkowo wysoka - nawet jeśli niezdarność gramów niewiele mówi o prowadzeniu, tyle nauczyliśmy się w naszych licznych testach na szutrze.
Jeśli chodzi o jazdę, Kona zdecydowała się na Libre DL z Shimano GRX w podwójnej wersji i wysokiej jakości 2 STI, co jest prawdopodobnie najlepszą opcją na rynku w tej cenie i klasie rowerów. Szeroki zakres w połączeniu z harmonijnymi stopniami przełożeń, pierwszorzędną wydajnością zmiany przełożeń i bardzo dobrą ergonomią zapewnia świetną sylwetkę zarówno podczas relaksującej wycieczki, jak i szybkiego sprintu pośredniego lub szybkich zjazdów.
Ramki do zdjęć | Kona Race Light Carbon |
widelec amortyzowany | Kona Verso w całości z włókna węglowego |
wirniki | Eastona EA70AX |
opona | WTB Venture TCS 47 mm |
przerzutka tylna | Shimano GRX |
dźwignia zmiany biegów | Shimano GRX ST-810 |
korba | Shimano GRX 31/48 |
przerzutka | Shimano GRX |
Hamulec | Shimano GRX810 |
sztyca | Race Face Next Carbon |
siodło | WTB SL8 Pro |
trzon | Eastona EA90 |
Lenker | Eastona EC70AX |
Inne komponenty i dodatki często pochodzą od kalifornijskiego producenta Easton: Z jednej strony są to koła EA70 AX, które zostały zaprezentowane w poprzednim sezonie i podobnie jak sama Kona Libre DL wypełniają lukę między szutrowymi zawodnikami a rowerami turystycznymi : Z jednej strony lekka konstrukcja, z drugiej aluminiowe felgi o szerokości 24 mm, które oczywiście są również kompatybilne z systemem bezdętkowym. Zamontowane są na nim opony WTB Venture o szerokości 47 mm w Libre DL, które z jednej strony mają dużą objętość, ale z drugiej strony mają raczej powściągliwy profil.
W kokpicie jest jeszcze więcej Eastona: mostek EA90 jest wyjątkowo krótki i obiecuje bezpośrednie prowadzenie, a lekka kierownica EC70 AX z końcówkami kierownicy pod kątem 16° dobrze radzi sobie również w terenie. Karbonowy słupek Race Face Next spełnia swoje zadanie w części wypoczynkowej, co mimo dużej średnicy obiecuje przyzwoity komfort. Zamontowane na nim siodło WTB SL8, które mocno przypomina bardzo udanego Volta z ich własnej firmy.
Więcej testów, produktów i podstawowych informacji o miesiącu Velomotion Gravel:
- Test roweru szutrowego Storck Grix Platinum Ultegra Di2: Racetourer na szutr i teren
- GT Grade Carbon Pro w teście rowerów szutrowych: Wygodny trójkąt dający dużo frajdy z jazdy?!
- Orbea Terra M30-D w teście gravela: Żwawy rower do treningów i wycieczek po szutrze
- NS Bikes Rag+ 2 w teście gravela: Przekonujący wszechstronny aluminiowy
- Rondo Ruut CF 2 w teście gravela: Szybki rower szutrowy o efektownym wyglądzie
Let's Gravel: The Kona Libre DL
Kona Libre DL wyróżnia się na pierwszy rzut oka, ponieważ dzięki błyszczącemu, wielobarwnemu wykończeniu i szczegółowym elementom projektowym niekoniecznie jest dla każdego, ale zdecydowanie przyciąga wzrok. Poza pierwszorzędną kompatybilnością akcesoriów, nie mogliśmy nic więcej ocenić przed naszą pierwszą jazdą próbną, ponieważ ten rower tak naprawdę nie chce się angażować.
Kiedy po raz pierwszy pozwolono nam usiąść na Kona Libre, wyraźnie odczuliśmy wpływ rowerów górskich. Ponieważ geometria nie jest wybitnie sportowa, na przykład ze względu na zapętloną górną rurę i wynikający z tego nieco wyższy przód, i naszym zdaniem jest bardziej odpowiednia dla (sportowych) jeźdźców turystycznych wśród gravlerów niż dla prawdziwych wyścigowców.
Niemniej jednak nie należy całkowicie odpisywać Kona Libre, gdy sprawy nabiorą tempa. Ponieważ pomimo nieco dłuższych tylnych widełek, które zapewniają super płynną pracę, gdy sprawy stają się szybsze lub bardziej niespokojne, Libre DL może przekonać wyraźnym przyspieszeniem. Dzięki dobrej sztywności i dość lekkim kołom przyspieszenie jest bezpośrednio przekształcane w napęd, co zapewnia szybki wzrost prędkości.
W połączeniu z dobrą żywotnością, zwinne zachowanie podczas jazdy na technicznych odcinkach zapewnia pewne dodatkowe korzyści i sprawia, że tourer wygląda na znacznie bardziej sportowego, niż oczekiwano. Idealnym uzupełnieniem jest tutaj udany komfort jazdy: dzięki lekko zakrzywionemu tyłowi najcięższe uderzenia są już tutaj pochłaniane, a nie w całości przenoszone na kierowcę.
Ogólnie rzecz biorąc, w połączeniu z siodełkiem WTB SL8 i karbonową sztycą siedzisko jest również bardzo wygodne. Ale opony również odgrywają swoją rolę pod względem komfortu dzięki dużej objętości.
Kona Libre DL wie, jak zaimponować, zwłaszcza na wyboistym podłożu, ponieważ z jednej strony można nim wygodnie i płynnie kierować, az drugiej zapewnia wystarczający komfort, aby odciążyć kierowcę.
Nawet gdybyśmy byli w stanie czuć się komfortowo i sportowo na większości sekcji z Kona Libre DL, wciąż musimy po raz ostatni zająć się oponami. Chociaż pełna objętość w połączeniu z szeroką obręczą zapewnia duże bezpieczeństwo i solidną powierzchnię styku, opona nadal osiąga swoje granice na prawdziwych przejazdach terenowych ze względu na powściągliwy profil i czasami może powodować niewielką niepewność kierowcy. Niemal doskonała ergonomia części dodatkowych została również nieco zepsuta przez kształt dolnego łącznika, ponieważ nie zawsze dobrze leżał w naszych rękach, nawet jeśli ma coś wybaczającego dzięki rozszerzonym końcówkom kierownicy. Poza tym reszta osprzętu Shimano GRX działała bez zarzutów i sprawiała nam wiele przyjemności.
Inne najważniejsze cechy rowerów szutrowych w teście:
GT Grade Carbon Pro w teście rowerów szutrowych: Wygodny trójkąt dający dużo frajdy z jazdy?!
Rower testowy / Gravel: W sezonie 2020 GT wysyła zaktualizowaną wersję już sprawdzonego roweru Grade Carbon na wyścigi szutrowe. W zestawie znajduje się również innowacyjna rama z efektownymi cechami GT i ciekawym wyposażeniem, w tym przerzutkami Di2. GT Grade Carbon Pro: Fakty Materiał ramy: karbon Rozmiary kół: 700c (zgodny z 650b) Maksymalny prześwit na opony: 42 mm / 47 mm (650b) Wymiar osi (przód/tył): […]
Recenzja roweru szutrowego Salsa Warroad 700c Ultegra: Specjalista wśród wszechstronnych
Test: Salsa Warroad Carbon chce wypełnić lukę między rowerem szosowym a szutrowym - z koncepcją wytrzymałościowego all-road, która łączy lekką i zwinną ramę, wysokiej jakości osprzęt i wiele punktów mocowania dla rowerzystów i rowerzystów turystycznych. Salsa Warroad 700c Ultegra: Fakty Materiał ramy: Karbon Rozmiary kół: 700c (kompatybilne z 650b) Maksymalny prześwit na opony: 35 mm (700c) / 47 mm (650b) Wymiar osi (przód/tył): […]
Test roweru szutrowego Bergamont Grandurance 6: Kiez Graveler o wielu twarzach
Test: Bergamont Grandurance 6, jako topowy aluminiowy model Hanzy, jest gorącym pretendentem do tronu wszechstronności wśród naszych początkujących. Za rozsądną cenę otrzymujesz wysokiej jakości, wszechstronną ramę, piękny wygląd i solidne komponenty. Bergamont Grandurance 6: Fakty Materiał ramy: aluminium Rozmiar kół: 700c Rozmiar osi (przód/tył): 12×100 / 142×12 Mocowania błotników: Tak Mocowania bagażnika (przód/tył): Nie/Tak Uchwyt na bidon : […]
Schreibe einen Kommentar