Test: Canyon Grail CF SLX 2020 Etap 8.0, bezpośredni sprzedawca z Koblencji wprowadza na ten sezon najwyższej klasy rower szutrowy. Nawet poza szeroko dyskutowaną kierownicą typu hover bar, ma do zaoferowania wiele funkcji i atrakcji, które czynią go wyjątkowym wszechstronnym.
Canyon Grail CF SLX 8.0 Etap: Fakty
Materiał ramy: Węgiel
Rozmiar kół: 700cc
Maksymalny prześwit opony: 42mm
Wymiary osi (v/h): 12×100/142×12
Oczka błotnika: Ja
Oczka do bagażnika (v/h): nie
uchwyt na butelkę: Rura dolna w górę, rura podsiodłowa
Sonstiges: Dostępny specjalny zestaw toreb Topeak
Obciążenie kół v/h/total (z oponami i tarczami hamulcowymi): 1.450g/1.610g/3.060g
Waga kompletnego roweru bez pedałów (rozmiar M): 8,35 kg
Cena: € 4.899
Wyrafinowana rama z innowacyjnym kokpitem
Minęły prawie dwa lata, odkąd Canyon wywołał poruszenie w kolarskim świecie, wprowadzając rower szutrowy Grail CF. Przez kilka dni, a nawet tygodni, śmiały rower był przedmiotem dyskusji na forach, w sklepach rowerowych i podczas wycieczek. Przeszkoda: tak zwana konstrukcja kierownicy typu hover-bar – technicznie oczywista, ale wizualnie odważna sztuczka projektantów z Koblencji. Drugie ogniwo „pływające” nad właściwym górnym łącznikiem zostało zaprojektowane w taki sposób, aby mogło się mocno uginać w pionie i powinno wyraźnie poprawić komfort. Jednak ten obszar przyczepności jest nie tylko wyższy, ale także nieco cofnięty – konstrukcja ma więc bezpośredni wpływ również na geometrię ramy, ale o tym później.
Odkładając na chwilę kokpit, spójrzmy na samą ramę. Jest on wykonany z włókna węglowego w modelach CF i występuje w dwóch wersjach. Cięższy, ale tańszy wariant SL oraz model Premium CF SLX. Według Canyon, między dwiema ramami powinno być co najmniej 200 g – to dość niezwykłe. Poza różnicą w wadze, ramy nie różnią się od siebie ani wizualnie, ani pod względem cech. Oczywiście są wyposażone w osie przelotowe, wewnętrznie poprowadzone kable i linki, a także oczka montażowe do błotników. Bagażników nie można zamontować, ale firma Canyon wraz z firmą Topeak opracowała zestaw toreb specjalnie dopasowany do ramy, aby ułatwić transport na wycieczki iw życiu codziennym. Prześwit na opony jest przyzwoity - Canyon dopuszcza Graala do szerokości 42mm, co powinno zadowolić większość rowerzystów.
Geometria nowej szutrowej wyścigówki z Koblencji jest również ekscytująca. Jednak ze względu na pasek unoszący się, konwencjonalne wartości zasięgu i stosu nie mogą być stosowane jak zwykle. Ze względu na przesunięcie powierzchni uchwytu w górę i w tył, nie jest możliwe wyciągnięcie wiarygodnych wniosków na temat pozycji siedzącej Graila CF przy użyciu tradycyjnej metody pomiaru. Zamiast tego Canyon uwzględnia nowy kokpit przy określaniu wartości i dlatego mówi o Reach+ i Stack+. Porównywalność z innymi motocyklami jest zatem możliwa tylko w ograniczonym zakresie, ale dane nadal dają wyobrażenie o kilku podstawowych właściwościach jezdnych: przy dużym rozstawie osi i dość luźnym kącie skrętu, Grail CF powinien zachowywać się wyjątkowo płynnie nawet na szorstkie powierzchnie, np.
Geometria Canyon Grail CF SLX 8.0
2XS | XS | S | M | L | XL | 2XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 432 | 462 | 492 | 522 | 552 | 582 | 612 |
tylny trójkąt (w mm) | 415 | 415 | 425 | 425 | 425 | 425 | 425 |
Rozstaw osi (w mm) | 988 | 990 | 1020 | 1029 | 1040 | 1063 | 1073 |
Kąt skrętu (w °) | 70.25 | 71.25 | 71 | 72.5 | 72.5 | 72.75 | 72.75 |
Kąt siedziska (w °) | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 |
Zasięg+ (w mm) | 401 | 422 | 439 | 458 | 475 | 494 | 513 |
Stos+ (w mm) | 594 | 615 | 638 | 660 | 687 | 700 | 728 |
długość łodygi | 60 | 75 | 75 | 75 | 90 | 90 | 105 |
długość korby | 165 | 165 | 170 | 172.5 | 172.5 | 175 | 175 |
rozmiar koła | 650b | 650b | 700c | 700c | 700c | 700c | 700c |
Tylko najlepsze – za mniej niż 5.000 euro
Testowany przez nas Grail CF SLX 8.0 ETAP to topowy model z gamy modeli Grail 4.900 w cenie nieco poniżej 2020 euro. Waga naszego roweru testowego w rozmiarze M odpowiada - przy 8,35 kg bez pedałów waga się zatrzymuje. To sprawia, że Grail CF SLX 8.0 ETAP jest jednym z najlżejszych rowerów na naszym polu testowym. Z jednej strony wynika to oczywiście z wyjątkowo lekkiej ramy o masie ok. 830g i związanego z nią karbonowego widelca. Z drugiej strony nie ma też żadnych spadków ciężaru w sprzęcie, bez zbędnego stosowania lekkiej konstrukcji. Najważniejszym wydarzeniem jest z pewnością obwód Sram, który łączy Force eTap AXS STI z tylną przerzutką X01 Eagle AXS i kasetą 10-50. Bezprzewodowa transmisja sygnału, 500% przepustowości, świetna ergonomia i niewielka waga - tu naprawdę nie ma wiele do poprawienia. Jednemu i drugiemu mogły przeszkadzać jedynie skoki biegów, które są nieco grubsze w porównaniu do tradycyjnych 2-biegowych napędów.
Ramki do zdjęć | Płyta Grail CF SLX |
widelec amortyzowany | Dysk Canyon FK0070 CF |
wirniki | DT Swiss GRC1400 Wielowypust, śr |
opona | Schwalbe G-One Bite 40mm |
przerzutka tylna | Sram X01 Orzeł AXS |
dźwignia zmiany biegów | Sram Force eTap AXS HRD |
korba | Siła taranu 1 42t |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Sram Force HRD |
sztyca | Canyon S15 VCLS 2.0 CF |
siodło | Fizik Aliante R5 |
trzon | Canyon CP07 Gravel Cockpit CF |
Lenker | Canyon CP07 Gravel Cockpit CF |
Przejdźmy od razu do następnej atrakcji wyposażenia: zestaw kołowy DT Swiss GRC1400 Spline db z 42-milimetrowymi obręczami z włókna węglowego jest nie tylko oszałamiający wizualnie, ale także jednym z najlżejszych na całym polu testowym - pomimo wysokich obręczy. Właściwości specjalnych kół Gravel są również przekonujące: Piasty są wyposażone w wewnętrzne mechanizmy sprawdzonych i wysokiej jakości piast 240s i ich wolnobieg z zębatą tarczą, obręcze przystosowane do zastosowania bezdętkowego mają dużą szerokość wewnętrzną 24 mm i dlatego są idealne do opony od 38mm.
Jeśli chodzi o osprzęt, wracamy do Canyon CP07 Gravel Cockpit CF z hoverbarem. Mostek kierownicy w naszej ramie M ma szerokość 440 mm i długość 70 mm - wartości te zwiększają się lub zmniejszają w zależności od rozmiaru ramy:
długość łodygi: 60mm (2XS) | 70mm (XS-M) | 90mm (L-XL) | 105mm (2XL)
szerokość kierownicy: 400mm (2XS) | 420mm (XS-S) | 440mm (ML) | 460mm (XL – 2XL)
Niezależnie od rozmiaru ramy, pozostałe kluczowe dane kokpitu to:
kąt łodygi: -15 °
Dosięgnąć: 70mm
Migotać: 7,5 °
Na koniec pozostaje część wypoczynkowa: sprawdzone, lekkie i eleganckie siodełko Fizik Aliante R5 jest zamontowane na sztycy Canyon S15 VCLS 2.0 CF, która podobno zapewnia duży komfort dzięki konstrukcji z dwóch karbonowych prześcieradeł i dlatego jest bardzo dobry w porównaniu do odpowiednika na przodzie pasuje.
Więcej testów, produktów i podstawowych informacji o miesiącu Velomotion Gravel:
- Test roweru szutrowego Storck Grix Platinum Ultegra Di2: Racetourer na szutr i teren
- GT Grade Carbon Pro w teście rowerów szutrowych: Wygodny trójkąt dający dużo frajdy z jazdy?!
- Orbea Terra M30-D w teście gravela: Żwawy rower do treningów i wycieczek po szutrze
- NS Bikes Rag+ 2 w teście gravela: Przekonujący wszechstronny aluminiowy
- Rondo Ruut CF 2 w teście gravela: Szybki rower szutrowy o efektownym wyglądzie
Let's Gravel: Canyon Grail CF SLX 8.0 Etap
Canyon Grail CF SLX 8.0 Etap już teraz wygląda świetnie. Dzięki charakterystycznemu, ale jednocześnie przyjemnemu kształtowi ramy i efektownemu, ale niezbyt jaskrawemu lakierowi, rowery Koblenz powinny spodobać się wielu szutrowym rowerzystom. Dla niektórych osób pasek zawisu jest nadal optycznie nie do przyjęcia, nawet jeśli oczywiście dołożono wszelkich starań, aby zintegrować go tak elegancko, jak to możliwe, z ramą i konstrukcją roweru. Trzeba przyznać, że początkowo trudno nam było na to patrzeć, ale zaskakująco szybko się do tego przyzwyczailiśmy. Przechodząc od razu do sedna – spektakl powinien chyba pogodzić wielu krytyków z optyką.
Mówiąc o osiągach, musimy oczywiście najpierw przyjrzeć się geometrii Canyon Grail CF SLX 8.0 Etap. Jak już wspomniano, nie wszystkie wartości można porównać ze względu na innowacyjny kokpit hover-bar. Niemniej jednak można przypuszczać, że ten rower oferuje udaną mieszankę sportowych właściwości jezdnych, dobrego komfortu i płynnego prowadzenia. Jednym z efektów tej szczególnej interakcji między kokpitem a geometrią ramy jest fakt, że pozycja siedząca w Grail CF nie jest tak sportowa, jak sugerowałby elegancki wygląd. Znajdujesz się dość centralnie i na rowerze w pozycji, która nadaje się również do jazdy turystycznej.
Wyjątkowy komfort roweru szutrowego Canyon robi wrażenie już od pierwszych metrów. Chociaż jest to częściowo spowodowane konstrukcją paska zawisu, zmniejszenie go do tego byłoby niesprawiedliwością dla motocykla. Rama, sztyca podsiodłowa, koła, opony - jeśli chodzi o wygodę, jedna zębatka pasuje do drugiej i wyciąga ząb z wyboistego terenu. Zwłaszcza przy delikatnych wibracjach na leśnych drogach lub szutrze dosłownie unosisz się. Oczywiście pasek najechania również odgrywa swoją rolę. Różnica w stosunku do klasycznej kierownicy jest uderzająca, zwłaszcza na wspomnianym terenie z drobnymi, trwałymi wibracjami. Chcielibyśmy również wykorzystać te zalety w naprawdę trudnym terenie lub na szlakach - ale tutaj wolimy trzymać ręce blisko chorób przenoszonych drogą płciową lub dźwigni hamulca.
Dzięki Grailowi Canyonowi udało się nie kupować komfortu brakiem sztywności i odwrotnie. Również dzięki lekkiemu systemowi LRS rower rusza do przodu natychmiast po naciśnięciu pedałów. Nie ma tu śladu inercji. Fakt, że w teście było więcej zwinnych kół, wynika również ze stosunkowo dużego rozstawu osi - ale to nie ma być osądzaniem, ponieważ Canyon Grail CF również prowadzi się przyjemnie płynnie dzięki tej orientacji.
Bez względu na to, jak wysokiej jakości może być sprzęt w topowym modelu karbonowego graala: nie trzeba marnować na niego wielu słów. Obwód działa niezawodnie, oferuje ogromną przepustowość i zapewnia ergonomiczne udane choroby przenoszone drogą płciową. Koła, opony, siodło - nie mamy nic do zarzucenia w żadnym z wbudowanych podzespołów. Istnieją jednak mniejsze odliczenia za jedyną ograniczoną kompatybilność akcesoriów: jak wspomniano, błotniki można przymocować w razie potrzeby, ale bagażniki nie wyglądają dobrze. Fakt, że Canyon oferuje specjalny zestaw toreb razem z Topeakiem to małe pocieszenie dla tych, którzy również chcą wybrać się na dłuższe wycieczki pod opony na Graalu.
Inne najważniejsze cechy rowerów szutrowych w teście:
Recenzja roweru szutrowego Trek Checkpoint SL 7: Szlachetny rower dla fanów sportowych szutrów
Test: w punkcie kontrolnym Trek wysłał swój pierwszy rower szutrowy do wyścigu po szutrową koronę w zeszłym sezonie. Najwyższy model Checkpoint SL 7 przekonuje w teście pod każdym względem - jeśli potrafisz dogadać się z bardzo sportową orientacją podstawową. Trek Checkpoint SL 7: Fakty Materiał ramy: Karbon Rozmiary kół: 700c Maksymalny prześwit na opony: 45 mm Wymiar osi (przód/tył): 12×100 […]
Recenzja roweru szutrowego Bombtrack Hook 1: Początkujący szutr z dużą wygodą
Test: Z Bombtrack Hook 1 przetestowaliśmy jeden z nielicznych rowerów szutrowych ze stalową ramą - a materiał, z którego wykonana jest rama, zasługuje na swoją reputację. Wysoka waga stoi na drodze do doskonałego komfortu. Bombtrack Hook 1 2020: Fakty Materiał ramy: Stal Rozmiar kół: 700 cm40 Maksymalny prześwit na opony: XNUMX mm Rozmiar osi (v/r): Szybkozamykacz Mocowania błotników: Tak Mocowania bagażnika (v/r): Tak / Tak Uchwyt na butelkę : […]
Test roweru szutrowego Conway GRV 1200: Świetny stosunek jakości do ceny dla sportowych rowerzystów szutrowych
Test: Conway GRV 1200 jest wyposażony w wysokiej jakości ramę z włókna węglowego i wszechstronny przekonujący sprzęt za mniej niż 3.000 euro. W praktyce jest zwinny i żwawy, a jego pozycja siedząca powinna spodobać się szczególnie sportowym kierowcom. Conway GRV1200 2020: Fakty Materiał ramy: Karbon Rozmiary kół: 700 cm45 Maksymalny prześwit na opony: 12 mm Rozmiar osi (v/r): 100×142 / 12×XNUMX Mocowania błotników: Tak Mocowania bagażnika (v/r): [ …]
Thomasa Heisterhagena mówią
Przepraszam, Canyon, choć doceniam twoje motocykle, ale Graal w ogóle nie działa z kokpitem i kierownicą zawisu. To po prostu wygląda na niemożliwe. Niestety, nie ma znaczenia, jak dobrze to działa. Po raz pierwszy od 10 lat nie kupię Canyona. Naprawdę szkoda, ale to po prostu nie działa. Wystarczy spojrzeć na otwarte. Tak musi wyglądać i funkcjonować Gravel.
Alexander mówią
Jeśli chodzi o koncepcję kierownicy, zapomniałeś wspomnieć, że łożyska oporowe zużywają się po około 1000 km. Canyon wymieni je bez wahania w okresie gwarancyjnym, ale co dalej? Ponadto rura sterowa niektórych modeli Grail CF pękła kilka razy. Odpowiednie fora są pełne wątków na ten temat.
Pozdrowienia, Alex