Test: Canyon Grail AL, bezpośredni sprzedawca z Koblencji, zaprezentował tanią aluminiową wersję wszechstronnego roweru szutrowego niedługo po premierze Graila CF. Jak radzi sobie topowa wersja za 1.699 euro w bardzo konkurencyjnym segmencie podstawowym?
Canyon Graal AL 7.0: Fakty
Materiał ramy: aluminium
Rozmiar kół: 700c (650b w rozmiarach XXS i XS)
Maksymalny prześwit opony: 40mm
Wymiary osi (v/h): 12×100/142×12
Oczka błotnika: Ja
Oczka do bagażnika (v/h): nie
uchwyt na butelkę: Dolna rura w górę, dolna rura w dół, rura podsiodłowa
Obciążenie kół v/h/total (z oponami i tarczami hamulcowymi): 1.590g/1.775g/3.365g
Waga kompletnego roweru bez pedałów (rozmiar M): 9,45 kg
Cena: € 1.699
Wspominając o Canyon Grail, fani szuteru prawdopodobnie myślą bezpośrednio o kontrowersyjnej konstrukcji hover baru, z którą firma z Koblencji trafiła na pierwsze strony gazet, kiedy po raz pierwszy zaprezentowano ich rower szutrowy. Niecały rok później Canyon wypuścił również aluminiową wersję Graala, która w przeciwieństwie do karbonowego odpowiednika nie posiada kokpitu polaryzacyjnego.
Aluminiowa rama, która na pierwszy rzut oka wygląda dość niepozornie, może przekonać swoimi walorami wewnętrznymi: Canyon podaje wagę ramy 1.480 g dla rozmiaru M, co jest prawie niemożliwe w tym przedziale cenowym (najtańszy wariant Grail AL 6.0 kosztuje 1.399 euro). należy pokonać. Do tego dochodzą takie funkcje, jak osie przelotowe z przodu iz tyłu oraz całkowicie wewnętrznie poprowadzone kable i przewody. Prześwit na opony to nadal (oficjalnie) dobre 40mm, ale naszym zdaniem opony 42mm też nie powinny stanowić problemu - oczywiście w zależności od felgi i producenta. Grail AL jest dostępny tylko z kołami 28″ – poza rozmiarami ram XS i XXS, które mają własną ramę, a więc mniejsze koła 650b.
Opcje mocowania nie są już tak dobre: zarówno na ramie, jak i na widelcu znajdują się oczka na błotniki, a trójkąt ramy oferuje również miejsce na trzy koszyki na bidony, ale na próżno szukaliśmy oczek do bagażników. Szkoda, tym bardziej, że zostały one prawdopodobnie wyeliminowane w modelu 2020 - poprzednik nadal miał takie punkty mocowania na wspornikach siodełka. W końcu zestaw toreb do Graila CF opracowany wspólnie z Topeak pasuje równie dobrze do wersji AL i dlatego powinien być pierwszą opcją dla tych, którzy nie chcą być zniechęceni do kolejnej wyprawy rowerowej przez brakujące oczka.
Geometria Alu-Graila jest podobna do wersji karbonowej: niezbyt sportowa i z wyraźnym naciskiem na płynną pracę. Na korzyść tego drugiego przemawiają dość długie tylne widełki czy duży rozstaw osi. Jednak fakt, że zwinność nie ucierpi zbytnio, wynika z dość stromego kąta skrętu, który powinien w szczególności zapobiegać powolnemu sterowaniu.
Geometria Canyon Graal AL
XXS | XS | S | M | L | XL | XXL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 432 | 462 | 492 | 522 | 552 | 582 | 612 |
Pozioma rura górna (w mm) | 516 | 531 | 555 | 577 | 591 | 616 | 631 |
główka ramy (w mm) | 117 | 133 | 124 | 143 | 169 | 190 | 209 |
tylny trójkąt (w mm) | 415 | 415 | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 |
Rozstaw osi (w mm) | 984 | 990 | 1024 | 1035 | 1047 | 1070 | 1085 |
Kąt skrętu (w °) | 70 | 71 | 70.8 | 72.3 | 72.5 | 72.8 | 72.8 |
Kąt siedziska (w °) | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 |
Zasięg (mm) | 364 | 373 | 390 | 405 | 412 | 431 | 440 |
Stosy (mm) | 514 | 533 | 556 | 579 | 605 | 626 | 644 |
Oczywiście w pewnych przedziałach cenowych producenci są zawsze zmuszeni do kompromisów. Im niższa cena, tym większy kompromis – zwykle. W przypadku Canyon Grail AL 1.699, który kosztuje 7.0 euro, firma z Koblencji najwyraźniej znalazła bardzo dobre wyważenie - świadczy o tym sama waga, która poniżej 9,5 kg jest wyjątkowo niska jak na rower dla początkujących. . Ma na to wpływ wspomniana już wcześniej lekka aluminiowa rama, karbonowy widelec i wreszcie solidny, dobrze wyważony sprzęt. Canyonowi udało się uniknąć zbyt wielu cięć w krytycznych obszarach.
Nic dziwnego, że jako przerzutki wybrano grupę Shimano GRX. Canyon zdecydował się na wariant z dwoma zębatkami - naszym zdaniem dobry wybór, ponieważ zakres jest zauważalnie większy, a stopnie z zębatkami 48/31 i kasetą 11-34 są bardzo harmonijne. Szkoda, że STI mają zainstalowane „tylko” tańsze wersje 600, ponieważ 800 są zauważalnie lepsze ergonomicznie. Z drugiej strony: w tym przedziale cenowym jest to całkowicie akceptowalne, także dlatego, że nie ma zauważalnych różnic funkcjonalnych. Z drugiej strony hamulce serii 600 są topowe i nie muszą się chować przed wysokiej klasy stoperami.
Ramki do zdjęć | Płyta Canyon Grail AL |
widelec amortyzowany | Kanion FK0070 CF |
wirniki | DT Swiss C 1850 Wielowypust db |
opona | Schwalbe G-One Bite 40mm |
przerzutka tylna | Shimano GRX |
dźwignia zmiany biegów | Shimano GRX RX600 |
korba | Shimano GRX 48/31 |
przerzutka | Shimano GRX |
Hamulec | Shimano GRX RX600 |
sztyca | Kanion VCLS CF |
siodło | Selle Italia X3 |
trzon | Kanion V13 |
Lenker | Canyon HB 0050 Ergobar AL |
Z pewnością główną atrakcją Graila AL 7.0 są wbudowane koła DT Swiss. „C 1850 Spline db” są produkowane wyłącznie dla Canyon i powinny w dużej mierze odpowiadać swobodnie dostępnemu C1800. Obręcze w obu przypadkach mają szerokość 22 mm, co oznacza, że nawet grubsze opony powinny z łatwością znaleźć pewny chwyt. Oczywiście są również przystosowane do zastosowania bezdętkowego. Przy wadze 3.365 g cały system kół jest również dość lekki, pomimo szerokich opon 40 mm.
Napis Canyon dominuje nad innymi elementami dodatkowymi: wewnętrzny kokpit nie rzuca się w oczy, jest ergonomiczny i wysokiej jakości. Kierownica Ergobar nie ma ekstremalnego pochyłości, co dobrze pasuje do roweru. Warto również wspomnieć o wewnętrznym słupku z włókna węglowego, o którym mówi się, że ma szczególnie dobre tłumienie drgań dzięki ułożeniu włókna węglowego.
Więcej testów, produktów i podstawowych informacji o miesiącu Velomotion Gravel:
- Test roweru szutrowego Storck Grix Platinum Ultegra Di2: Racetourer na szutr i teren
- GT Grade Carbon Pro w teście rowerów szutrowych: Wygodny trójkąt dający dużo frajdy z jazdy?!
- Orbea Terra M30-D w teście gravela: Żwawy rower do treningów i wycieczek po szutrze
- NS Bikes Rag+ 2 w teście gravela: Przekonujący wszechstronny aluminiowy
- Rondo Ruut CF 2 w teście gravela: Szybki rower szutrowy o efektownym wyglądzie
Let's Gravel: Canyon Grail AL 7.0
Canyon Grail AL 7.0 zaciekawił nas od pierwszego wejrzenia. Ponieważ wysokiej jakości rama z przetworzonego aluminium jest dostarczana z niezmiennie udanym wyposażeniem i świetną, wyważoną geometrią, która jest skierowana przede wszystkim do fanów sportowego szutru i wszystkich, którzy chcą się nimi stać. Niemniej jednak nie jest to zbyt ekstremalne, aby rozpoczęcie sportów szutrowych było jak najłatwiejsze i przyjemniejsze dla początkujących i początkujących.
Jeśli mówimy o sportowym charakterze, pierwsze słowo, które należy powiedzieć o Canyon Grail AL 7.0, to przyspieszenie. Ponieważ dzięki dobrej sztywności i atrakcyjnej wadze wynoszącej zaledwie 9,45 kg, Canyon bardzo dobrze radzi sobie podczas przyspieszania i szybko nabiera prędkości. Prowadzenie Graila AL jest również imponujące dzięki jego zwinności i bezpośredniemu sterowaniu. Daje to niezłą przewagę, zwłaszcza na technicznych odcinkach, ale motocykl rzadko wydaje się niestabilny i może również zdobywać punkty z pewną płynnością.
Nawet jeśli komfort jazdy nie jest na szczycie listy, Canyon Grail AL 7.0 nadal jest bardzo wygodny na drodze i możesz zabrać ze sobą również trudniejsze trasy. Tutaj rower wraz z osprzętem przekonuje również pod względem ergonomii i zawsze sprawia dobre i przyjemne wrażenie.
Mechaniczny system Shimano GRX oferuje najlepsze osiągi w tym podstawowym zakresie oraz zapewnia precyzyjną zmianę przełożeń i trwałość. Wysokiej jakości koła DT Swiss, w tym opony Schwalbe, dzięki dobrym właściwościom jezdnym i tocznym uzupełniają pierwszorzędny pakiet ogólny dla kierowców sportowych i początkujących.
Inne najważniejsze cechy rowerów szutrowych w teście:
Test roweru szutrowego Bergamont Grandurance 6: Kiez Graveler o wielu twarzach
Test: Bergamont Grandurance 6, jako topowy aluminiowy model Hanzy, jest gorącym pretendentem do tronu wszechstronności wśród naszych początkujących. Za rozsądną cenę otrzymujesz wysokiej jakości, wszechstronną ramę, piękny wygląd i solidne komponenty. Bergamont Grandurance 6: Fakty Materiał ramy: aluminium Rozmiar kół: 700c Rozmiar osi (przód/tył): 12×100 / 142×12 Mocowania błotników: Tak Mocowania bagażnika (przód/tył): Nie/Tak Uchwyt na bidon : […]
Test roweru szutrowego Kona Libre DL: Sportowy rower turystyczny - nie tylko dla rowerzystów
Test: Dzięki Kona Libre DL kanadyjski producent ma gorące żelazko w ogniu i prawie doskonale radzi sobie ze skomplikowanym balansem między sportowym rowerem Gravel a wielodniową wycieczką. Kona Libre DL: Fakty Materiał ramy: Karbon Rozmiary kół: 650b (kompatybilne z 700c) Maksymalny prześwit na opony: 52 mm (650b) / 45 mm (700c) Rozmiar osi (przód/tył): 12×100 / 142×12 Błotnik mocowań: Tak Mocowania do stojaków [ ...]
Test roweru szutrowego Drössiger Gravel Pit Goldstück: Mocny wszechstronny o klasycznym wyglądzie
Test: Drössiger wyposaża żwirownię w limitowany model specjalny na sezon 2020. Złota ozdoba nie tylko wyróżnia się na tle zwykłych modeli swoim eleganckim wyglądem, ale jest również wyposażona między innymi w dodatki firmy Brooks. Poza tym przekonuje swoimi sprawdzonymi właściwościami i dużą wszechstronnością. Drössiger Gravel Pit Goldstück: Fakty Materiał ramy: aluminium Rozmiar(y) kół: […]
Cornelius mówią
Bardzo dziękuję za test.. Byłbym również zainteresowany, aby wiedzieć, czy rozmiar ramy sugerowany przez chłopaków również pasował do testu....
Dziękuję
Wi. mówią
Niestety, na dzień dzisiejszy będzie dostępny dopiero w październiku, a od tego czasu cena została podniesiona do 1.799 euro.