Test / Urban: Tak, nadal istnieją! Wysokiej jakości rowery miejskie bez silnika; Nawet jeśli wydaje się, że w ostatnich latach rowery elektryczne mają przewagę w tej kategorii rowerów, nadal istnieje rynek dobrze wyposażonych, klasycznych rowerów miejskich powyżej 1.000 euro. Podobnie jak Batavus Suerte. Tradycyjny producent z Heerenveen w Holandii może pochwalić się ponad 100-letnim doświadczeniem w sektorze jednośladów, a szczegóły dotyczące Suerte pokazują tę wiedzę.
Ale zanim zagłębimy się w kwestie techniczne, pozostańmy przy podstawach: Batavus Suerte jest dostępny tylko w jednym wariancie wyposażenia, ale z dwoma różnymi kształtami ramy. Oprócz trapezowej ramy z nieco niższym przekrokiem dostępna jest również klasyczna męska wersja. Pod względem kolorystycznym Batavus stawia na niedopowiedzenia - koło występuje w matowej czerni i nie stosuje dużych akcentów kolorystycznych, napis Batavus na dolnej rurze wyróżnia się błyszczącą powierzchnią. Szlachetny!
Jeśli przyjrzysz się bliżej prostemu i szykownemu Suerte, stanie się jasne, na jakich cechach skupiono się podczas projektowania: wyposażenie i rama charakteryzują się solidnością i niskimi wymaganiami konserwacyjnymi i nie odstają nieprzyjemnie od minimalistycznego wyglądu. „Gwiazda show” jest niewątpliwie siłą napędową. Piasta z przerzutką Alfine 11 to najwyższej jakości przerzutka od Shimano i obejmuje zakres ponad 400% - ani jeden, ani drugi napęd MTB nie może nadążyć. Dlatego zawsze powinieneś znaleźć odpowiedni bieg, niezależnie od tego, czy jedziesz pod górę, czy szybko zjeżdżasz.
W Suerte to nie klasyczny łańcuch odpowiada za przenoszenie momentu obrotowego z korby na piastę, ale karbonowy pasek Gates. Ma to kilka zalet; z jednej strony wymaga znacznie mniej konserwacji niż jakikolwiek łańcuch. Nie wymaga smarowania i wytrzymuje około trzy razy dłużej. Dodatkowy plus: Jeśli dużo podróżujesz zimą, nie musisz się martwić o działanie soli drogowej - pasek nie rdzewieje! Wreszcie pasek pozostaje czystszy niż łańcuszek w większości sytuacji i nie musisz się martwić o zabrudzoną nogawkę. Jako dodatkową ochronę Batavus zainstalował nawet na Suerte niewielką osłonę łańcuchową (a raczej: pasową).
Wyposażony w ten sposób Batavus Suerte jest idealny do codziennego użytku przez często jeżdżących. Reszta wyposażenia również pasuje do tego podejścia: błotniki są przyjemnie szerokie, nie stukają nawet na kiepskim podłożu i są wystarczająco długie z przodu, aby stopy były suche nawet na mokrej nawierzchni. Mówiąc o przednim błotniku - jest jeszcze jedna atrakcja do odkrycia: przedni reflektor. Jest to zintegrowane z błotnikiem i wspaniale komponuje się z eleganckim wyglądem czarnego miejskiego speedstera. Dzięki zintegrowanym światłom do jazdy dziennej zawsze zapewnia dobrą widoczność. Integracja tylnego oświetlenia jest nie mniej elegancka; znajduje się w bagażniku.
Być może decydującym argumentem za lub przeciw rowerowi nie jest finezja techniczna czy wizualna elegancja, ale wrażenia z jazdy. Tutaj Suerte wie, jak zdobyć punkty dzięki naprawdę udanej ergonomii i zaskakującej ilości komfortu. Zaskakujące, ponieważ projektanci zrezygnowali zarówno z amortyzowanego widelca, jak i wspornika sprężyny. Dobry do niskich kosztów utrzymania! Oczywiście Batavus trochę dudni na złych drogach. Jak wspomniano, różnica w stosunku do modeli z tanimi trekkingowymi widelcami amortyzowanymi jest zaskakująco niewielka. Swoją rolę odgrywają w tym również dobrze amortyzowane opony Schwalbe Road Cruiser.
Jeśli chodzi o ergonomię, zmienność jest na porządku dziennym w Suerte. Regulowany mostek ma duży zakres regulacji i jest przyjemnie sztywny - znacznie lepszy niż wiele konkurencyjnych produktów. Siodło Selle Royal jest dość szerokie i mocno wyściełane jak na rower miejski. To kwestia gustu i pasuje do ogólnego podejścia Suerte, ale chyba nie wszystkim kierowcom to się podoba. Z drugiej strony: które siodło tak robi?
Wrażenia z jazdy na Suerte są harmonijne. Jeden element zazębia się z drugim i ma się wrażenie, że rower został zaprojektowany z jasnym planem. Komfort i odprężające prowadzenie są wyraźnie na pierwszym planie - idealne na spokojne wycieczki, codzienne sprawunki lub drogę do pracy. Jeśli jednak szukasz zwinnego miejskiego auta do jazdy po mieście, możesz się rozczarować. Biorąc pod uwagę sportową masę całkowitą 16,4 kg bez pedałów, żywotność pozostawia wiele do życzenia. Należy również zauważyć: dopuszczalna masa całkowita jest raczej niska i wynosi 120 kg. Po odjęciu własnej masy pozostaje nieco ponad 100 kg ładowności, co może być ciasne dla wysokich lub ciężkich kierowców (+ bagaż).
Schreibe einen Kommentar