Test: Rower trekkingowy bazuje na rowerze górskim, ale często pozostaje na poziomie sprzed dziesięciu lat. KTM Urban 12 SX jest inny: z XNUMX-biegową skrzynią biegów bazuje na najnowszych rowerach górskich, dzięki czemu zapewnia łatwość użytkowania i mnóstwo radości z jazdy.
Rowery trekkingowe są również wypróbowywane i testowane jako rowery do codziennego użytku przez dobre dwie dekady. Solidne komponenty z sektora rowerów górskich, w połączeniu z wyposażeniem nadającym się do codziennego użytku – lampką, bagażnikiem, błotnikami, stopką – to patentowa recepta na szerokie spektrum zastosowań. Jednak zwłaszcza klasyczny tor MTB nie spotkał się z aprobatą wszystkich. Trzy zębatki z przodu, siedem do dziesięciu zębatek z tyłu - początkujący nie zawsze oswajają się z taką różnorodnością przełożeń lub nie potrafią ich optymalnie wykorzystać, a dla wielu kolarzy łańcuch pozostaje na stałe na środkowej zębatce, przez co duża część przekładni pozostaje niewykorzystana. W każdym razie szczególnie długie biegi, takie jak 48-11 w rowerze trekkingowym, nie są zbyt przydatne - trzeba jechać z prędkością powyżej 45 km/h, aby płynnie pedałować. I wreszcie, potrójna zębatka od dawna zanika w rowerach górskich - większość nowoczesnych rowerów jest wyposażona w przerzutki 2×10 lub 2×11, a nawet tylko w jedną zębatkę z przodu i od dziesięciu do dwunastu zębatek z tyłu. Oprócz tego, że są łatwiejsze w użyciu, pojazdy terenowe mają kilka innych zalet; Bardziej interesujące jest jednak następujące odkrycie: skoro w kolarstwie górskim wystarcza dwanaście biegów, to dlaczego nie w rowerach codziennych i turystycznych?
KTM Urban 12 SX: Sportowy i w pełni odpowiedni do codziennego użytku
Kierując się tym spostrzeżeniem, KTM przedstawia model Urban 12 SX - sportowy rower na co dzień, który od trekkingowego różni się jedynie brakiem amortyzowanego widelca. Wielu rowerzystów, którzy dynamicznie siedzą na rowerze i nie potrzebują ciężkiego amortyzatora z przodu, pomyśli „świetnie”. Komfort jazdy jest również możliwy dzięki sztywnemu widelcowi, a do tego oszczędzasz sporo na wadze. I wreszcie smukły widelec w kolorze ramy również poprawia wygląd - dzięki niezwykłemu kolorowi i matowym czarnym komponentom KTM wygląda niezwykle szykownie. Linka przerzutki i przewód hamulcowy poprowadzone są w dolnej rurze, która również wygląda elegancko; Montaż bagażnika i tylnego błotnika bez dodatkowych rozpórek wypada bardzo dobrze. I oczywiście przerzutka przednia wraz z linką przerzutki i dwiema tarczami nie są już potrzebne.
1×12: To wszystko, czego potrzebujesz
W zamian za to na tylnym kole znajduje się gigantyczna zębatka: 11-biegowa kaseta Sram SX ma 50-454 zębów, co odpowiada pełnemu przełożeniu 3%. Jasne, to mniej niż typowy obwód 9×38. Jednak najniższy bieg układu 50-biegowego (3-9) odpowiada niemal dokładnie temu, który jest powszechnie spotykany w 26×34 (3-9), a najwyższy bieg jest wciąż wystarczająco długi do codziennego użytku. Pojedyncze skoki biegów też nie są większe – chyba że w XNUMX×XNUMX ciągle przerzucalibyśmy przód i tył jednocześnie, żeby zawsze uzyskać jak najmniejszy skok, co w praktyce jest niemożliwe.
W każdym razie innowacyjna 1.078-biegowa dźwignia zmiany biegów zachwyca solidną precyzją i łatwością obsługi. Wszystkie kroki zmiany biegów są płynne i stosunkowo ciche, a biegi można zmieniać nawet pod obciążeniem. To dobrze współgra z poręcznym sztywnym rowerem, którym można szybko poruszać się w życiu codziennym i wydaje się być stworzony do szybkich dojazdów do pracy, zwłaszcza że techniczna redukcja zmniejsza również koszty utrzymania i podatność na awarie. Kosztujący dokładnie 12 euro Urban 3 SX nie kosztuje więcej niż klasyczny rower trekkingowy 9×XNUMX z amortyzowanym widelcem, ale jest o wiele bardziej nowoczesny i stanowi lepszy wybór, zwłaszcza dla sportowców (jest też model trapezowy ).
Schreibe einen Kommentar