Test: Duży holenderski producent rowerów pozostaje wierny swoim korzeniom, ale jednocześnie przedstawia Escalę świeży, nowoczesny rower miejski, który oferuje wysokiej jakości technologię i dużą solidność w trzycyfrowej cenie.
Batavus jest jednym z głównych holenderskich producentów rowerów, jednym ze współtwórców holenderskiego roweru, że tak powiem. Solidne, wygodne rowery do codziennego użytku są nadal bardzo popularne, ponieważ oferują przyjemną wyprostowaną pozycję siedzącą, co jest szczególnie przydatne w ruchu ulicznym, a wersja typu step-through ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Poza tym gatunek ten oczywiście znacznie ewoluował: tam, gdzie ekstremalnie płaskie, cienko wysunięte widelce zapewniały elastyczność redukującą wstrząsy, dziś elegancko zintegrowane zawieszenie zapewnia wygodne tłumienie w wybojach i krawężnikach. A staromodne hamulce bębnowe ustąpiły miejsca łatwym w utrzymaniu i żwawym hamulcom hydraulicznym, z przednim hamulcem umieszczonym za widelcem, co jeszcze bardziej go wgryza.
Piasta przerzutek jest również typowa dla „holenderskich rowerów”, choć dziś ma osiem zamiast zaledwie trzech biegów. „Pierwotna przekładnia” (zębnik i zębatka) została wybrana w taki sposób, aby rower mógł być używany również na podjazdach. Nie jest to bynajmniej normalne w rowerach ośmiobiegowych; wiele z nich ma tak długie przełożenia, że prawie nigdy nie używasz siódmego i ósmego biegu, ale musisz pedałować z dużą siłą pod górę.
Nawiasem mówiąc, zachował się tutaj typowy dla Batavus szczegół: proste, ale skuteczne urządzenie napinające łańcuch, które zapobiega stopniowemu ciągnięciu tylnego koła do przodu.
Batavus Escala: Udany sprzęt bez znaczących słabości
„Chainglider” firmy Hebie, specjalisty od akcesoriów z Bielefeld, nie wygląda tak ładnie jak klasyczne płócienne pudełko na łańcuch. Pływająca osłona skutecznie chroni łańcuch ogniw przed brudem i wilgocią - niezbędna dla przysłowiowej długowieczności holenderskiego roweru. Bagażnik jest również klasycznie nowoczesny: elegancko „unosi się” nad błotnikiem i jest również wyposażony w zacisk sprężynowy i potrójny pas napinający. Pozwala to na bezpieczne przymocowanie torby lub kurtki przeciwdeszczowej. Nie powinno też zabraknąć blokady ramy na tylnym kole - solidna ochrona nie tylko podczas krótkich postojów, ponieważ Batavusa ważącego 17,8 kg nie da się nawet szybko unieść.
Wizualnie matowa biała Escala jest raczej powściągliwa, ale gdzieniegdzie sprytne akcenty budzą zdziwienie. Prowadzenie przez górną rurę ramy jest tak samo dyskretne, jak prowadzenie kabli w dolnej rurze. Dodaj do tego efektowną czerwień linki przerzutki, a wygodny rower miejski stanie się niepowtarzalny.
Czy czegoś brakuje do codziennego rowerowego szczęścia? Nie bardzo, chyba że naprawdę chcesz jeździć rowerem po mieście ze wspomaganiem elektrycznym. W tym przypadku Batavus oferuje model Bryte E-go, e-rower z silnikiem Yamahy, który pod względem wyposażenia i kształtu ramy zbliża się do Escali – choć jest prawie trzykrotnie droższy. W takim razie może wolisz klasycznie-nowoczesny holenderski rower...
Schreibe einen Kommentar