Test: Dzięki 635-biegowej skrzyni biegów i mocnemu silnikowi Bosch nowy model Pegasus łączy w sobie sportowy charakter i użyteczność na co dzień. A z opcjonalnym akumulatorem XNUMX Wh rower nadaje się nawet do podróży.
Nie tak dawno temu SRAM wprowadził ośmiobiegową przerzutkę specjalnie do E-MTB; wiele pedeleków turystycznych jest obecnie wyposażonych w pięciobiegowe przerzutki Shimano w piaście. A więc: mniej biegów to większy komfort i przyjemność z jazdy?
Mogą istnieć obszary zastosowań, w których można obejść się bez dokładnej gradacji. Podczas jazdy z maksymalnym wsparciem motorycznym optymalna częstotliwość pedałowania schodzi na dalszy plan, czy to na szlaku, czy w ruchu miejskim. Z drugiej strony ekonomiczny, energooszczędny styl jazdy, który jest przeznaczony do dalekiego zasięgu, nie może obejść się bez małych skoków biegów. Dwa zęby są idealne do szybkich biegów, a trzy do czterech do biegów górskich, ale jeśli chcesz mieć duże przełożenie, potrzebujesz jak największej liczby zębatek. A „jak najwięcej” oznacza obecnie dwanaście – tyle przełożeń producenci zakładają na swoje wolnobiegi.

Wraz z Pegasusem Premio Evo 12 Lite Cross ten rozwój pojawił się również w e-rowerach - i to we właściwym czasie. Ponieważ obecne silniki Bosch czwartej generacji modeli są wyposażone w przeprojektowaną skrzynię biegów, którą można rozpoznać po dużej tarczy z przodu i pracuje prawie całkowicie bez oporu powyżej 25 km/h. Możliwe jest teraz szybkie poruszanie się nawet bez wspomagania motorycznego. A ponieważ odpowiednia częstotliwość pedałowania jest ważna przy takich prędkościach, większa liczba przełożeń jest tutaj wyraźną zaletą.
Oczywiście 11-biegowa kaseta z 50 do 12 zębami to nie jedyna rzecz, która w Premio Evo 12 Lite Cross wygląda trochę jak rower górski. Jeśli przyjrzysz się bliżej motocyklowi, zauważysz mocno wyprofilowane opony - Schwalbe Smart Sam, zaprojektowane jako wszechstronne, ze zgrabnymi klockami barkowymi i kompaktową kierownicą środkową, która łatwo toczy się po asfalcie. Wraz z dołączanymi błotnikami, które można również zdjąć na wycieczkę terenową, oraz końcówkami kierownicy, ta cecha wyjaśnia przydomek „Cross”, a pozycja siedząca jest również bardziej sportowa niż w siostrzanym modelu trekkingowym dzięki dolny trzon. Na sportowy wygląd Evo XNUMX Lite Cross składa się również fakt, że występuje on tylko w dwóch kształtach ramy zamiast trzech – producent zrezygnował z wersji przejściowej.

Evo Lite Cross jest zatem skierowany przede wszystkim do rowerzystów, którzy chcą używać swojego roweru również do szybkich wycieczek po lasach i polach, a także po szutrowych drogach, bez konieczności zawracania sobie głowy „prawdziwym” rowerem crossowym lub E-MTB ze studnią -znane wady codziennego użytku. Bo Premio Evo odpowiada oczywiście również za te ostatnie - oprócz wspomnianych błotników zamontowano system oświetlenia z super jasnymi reflektorami 100 lux, systemowy bagażnik i obowiązkowo stopkę boczną.
Co prowadzi nas z powrotem do tematu trekkingu: kiedy te wszechstronne rowery trafiły na rynek (i na ulice) około 30 lat temu, podróżowanie i zwiedzanie były kluczową cechą, a Premio Evo kontynuuje tę tradycję. Obejmuje to również opcję zasilania mocnego silnika „Bosch Performance CX” akumulatorem 625 Wh. 400 lub 500 watogodzin jest więcej niż wystarczające do wielu celów; Jeśli jednak celujesz w długie dzienne etapy i nie boisz się trudnego terenu, powinieneś chwycić za duży „czołg”.
75 Nm momentu obrotowego i maksymalnie 340% mocy wspomagania - tymi wartościami silnik CX inspiruje wysportowanych rowerzystów. Oczywiście ci, którzy chcą sobie na to pozwolić, nie muszą się martwić – jeśli na początek wybierzesz niski poziom wspomagania, będziesz zadowolony z delikatnego docisku centralnego silnika, który można w każdej chwili kontrolować – między innymi dlatego, że rower bezpiecznie hamuje za pomocą listew stoperów Shimano. Zmiana biegów jest precyzyjna, ale wyraźnie słyszalna - typowa dla producenta przekładni SRAM i z kolei adekwatna do sportowego charakteru crossera Pegasusa. Poza tym jest to jednak typowy, dojrzały e-rower o neutralnym prowadzeniu i przyjemnych właściwościach jezdnych - to, czy użyjesz go bardziej na co dzień, czy podczas podróży, zależy od użytkownika. Jako typowy rower trekkingowy, Pegasus Premio Evo 12 Lite Cross potrafi zaimponować w każdym terenie.