Test / Gravel: Kierownica Acros Gravel przekonuje udaną ergonomią, a dbałość o szczegóły sprawia, że serca fanów jednośladów biją szybciej.
Nie tak dawno temu rowery szutrowe były postrzegane niezwykle krytycznie, często odrzucane jako hype i krótkoterminowy trend. Dzisiaj jest to nie do pomyślenia: wszechstronne rowery typu drop-bar pojawiły się w samym środku świata rowerów, prawie wszyscy liczący się producenci jednośladów mają w swojej ofercie jeden lub nawet kilka modeli i nie są już egzotyczne na leśnych drogach republika. Nic więc dziwnego, że rynek akcesoriów i komponentów oferuje teraz również wiele specjalnych produktów Gravel. Jeśli ktoś wątpi w sens oddzielnego wariantu Gravel, ma to sens, zwłaszcza w przypadku kierownicy.
Niemiecki producent Acros – najprawdopodobniej lepiej znany ze swoich sterów lub piast – wcześnie dostrzegł ten trend i w zeszłym roku wypuścił własne kierownice szutrowe. Jest dostępny tylko w jednym rozmiarze i wykonany wyłącznie z aluminium. Łącznik górny ma szerokość 440 mm, a między końcami cięgła dolnego aż 558 mm. Rozbieżność wynika z wyraźnego rozbłysku 25°. Łącznik dolny został zaprojektowany, aby zapewnić większą kontrolę w terenie - idealny do rowerów szutrowych. Dość długi zasięg kierownicy jest wizualnie uderzający - przy 112 mm, to wyraźnie powyżej tego, do czego jesteś przyzwyczajony w przypadku większości innych kierownic w tej kategorii. Nawiasem mówiąc, nasza kierownica testowa waży dokładnie 300 g, a zatem tylko nieznacznie przekracza specyfikację producenta 294 g.
Zdecydowanie główną atrakcją kierownicy są laserowe grafiki na górnym łączniku i na końcach kierownicy. Zdecydowanie etui dla pasjonatów i tych, którzy cenią sobie takie detale - zwłaszcza, że większość tych grafik po zamontowaniu znika pod naklejką na kierownicę. Nawiasem mówiąc, zakres dostawy obejmuje również top cap Acros, który ma również piękną grafikę Gravel i który powinien być wizualnym ulepszeniem większości czapek OEM - naprawdę fajny dodatek.
Podczas montażu nie ma niespodzianek, ale długi zasięg kierownicy jest natychmiast zauważalny, gdy próbujesz usiąść lub chwycić ją po raz pierwszy. W naszym przypadku kierownica Acros zastąpiła Richtey Venture Max, który jest o ponad 40 mm krótszy. W naszym przypadku udało nam się temu przeciwdziałać za pomocą krótszego mostka - ale i tak warto to sprawdzić przed zakupem. Poza tym stwierdziliśmy, że ergonomia kierownicy Acros Gravel jest wszechstronna i od razu poczuliśmy się jak w domu. Podczas jazdy w terenie i na szlakach prowadzenie jest korzystne dzięki szerokim dolnym wahaczom, nawet jeśli tak mocno rozszerzona kierownica na początku wymaga trochę przyzwyczajenia.
Zauważalny był również przyjemny flex kierownicy. Nie zrozumcie mnie źle: Acros nie chwieje się w przód iw tył podczas krótkich pośrednich sprintów, ale wiedział, jak zauważalnie tłumić delikatne wibracje, a także małe, szybkie uderzenia.
CJB mówią
Mogłaby to być niezła kierownica - gdyby nie taka czarna k...a.