E-Performance: Rozwiązania do modernizacji rowerów elektrycznych są nadal nieco przyćmione przez boom na e-rowery, który wydaje się dobiegać końca. Wielu właścicieli rowerów skorzystałoby na modernizacji silnika, zwłaszcza jeśli niedawno kupili nowy rower, mają specjalne wymagania i preferencje lub mają szczególnie silny związek emocjonalny z własnym motocyklem. Dlaczego więc rozwiązania takie jak retrofit Pendix nie są tak popularne jak zwykłe e-rowery? Z jednej strony wynika to z nieuzasadnionych uprzedzeń: Rozwiązania typu retrofit bywają określane mianem „zrób to sam” – w przypadku Pendixa jednak jako kupujący dostajesz pełną dwuletnią gwarancję po zamontowaniu – najlepiej przez specjalistycznego sprzedawcy – a system został wypróbowany i przetestowany tysiące razy. Pewne zastrzeżenia mają również znaczenie dla wielu potencjalnych nabywców: czy wrażenia z jazdy na moim rowerze zmienią się negatywnie po modernizacji? Jak duże są prace konserwacyjne? W trzyczęściowej serii artykułów Pendix chcielibyśmy wyjaśnić uprzedzenia i obawy przed kontaktem. W pierwszej części przedstawiamy system, wyjaśniamy, jakie typy rowerów można doposażyć i dla kogo zakup jest szczególnie opłacalny.
Dysk Pendix: najważniejsze dane techniczne
Silnik środkowy do doposażenia? Na pierwszy rzut oka brzmi to dziwnie, ponieważ zestawy modernizacyjne do rowerów elektrycznych są często nadal kojarzone z dobrze znanym napędem w piaście. Jednak w przypadku rozwiązania Pendix moc silnika 250 W znajduje się dokładnie tam, gdzie powinna docierać moc: na korbie. Bezszczotkowy napęd mieści się w okrągłej, kompaktowej aluminiowej obudowie. Ponieważ nie wymaga wewnętrznego przełożenia, po wyłączeniu nie stawia żadnego dodatkowego oporu: umożliwia to łatwe pedałowanie z prędkością powyżej 25 km/h, a nawet pokonywanie płaskich odcinków przy wyłączonym napędzie.
Akumulator można wygodnie zamontować na otworach uchwytu na bidon i jest dostępny w wersji 300Wh lub 500Wh. Sprytna konstrukcja z dużym obrotowym kołem na górze i jasnymi diodami LED oznacza również, że nie ma potrzeby instalowania jednostki sterującej na kierownicy - mniej plątaniny kabli i łatwa instalacja. Oczywiście bateria jest całkowicie wodoszczelna, a z napędu można korzystać również w najbardziej niesprzyjających warunkach.
Na papierze silnik zapewnia przyzwoite 50 Nm: chociaż nie dorównuje najmocniejszym silnikom środkowym, jest na poziomie dobrze znanych napędów miejskich i trekkingowych i powinien być więcej niż wystarczający w większości obszarów zastosowań.
Dla kogo opłaca się modernizacja Pendix?
Posiadam wysokiej jakości rower bez silnika, ale chciałbym przesiąść się na rower elektryczny
Nie tak dawno temu zakupiono wysokiej jakości rower bez silnika. Jednak z różnych powodów wymagania uległy zmianie. Dla osób dojeżdżających do pracy może to oznaczać dłuższe dojazdy, warunki zdrowotne mogą odgrywać pewną rolę lub „czynnik chęci posiadania” e-roweru jest po prostu zbyt duży. Ale co ze starym, nowym rowerem? Na zaciekle konkurencyjnym rynku wtórnym sprzedaż zwykle boli trochę finansowo.
Mam specjalne wymagania co do mojego roweru
Nie każdy rowerzysta będzie zadowolony ze standardowych rowerów. Dotyczy to na przykład szczególnie wysokich i/lub ciężkich osób, a także kierowców specjalnych rowerów towarowych. Tutaj poszukiwanie odpowiedniego roweru często przypomina niemal niekończącą się odyseję po sklepach rowerowych republiki. Gdy w końcu znajdziesz odpowiednią bazę, powinna ona oczywiście pozostać tak długo, jak to możliwe, w końcu nowy zakup prawdopodobnie znów będzie skomplikowany.
Nie chcę się rozstawać z moim "nieelektrycznym rowerem".
Na koniec nieco romantyczny argument: dla wielu rowerzystów rower jest czymś więcej niż tylko towarem iz czasem uczysz się kochać swojego codziennego towarzysza. Oczywiście separacja jest tym trudniejsza, zwłaszcza jeśli rower jest nadal w dobrym stanie technicznym.
Które rowery można doposażyć w silnik Pendix?
Ogromną zaletą napędu Pendix jest jego łatwy montaż oraz wysoka kompatybilność z niemal wszystkimi popularnymi rowerami czy ramami rowerowymi. Podstawowym wymaganiem jest gwint suportu BSA o szerokości 68 lub 73mm. Fakt, że ramy ze wspornikami dolnymi Pressift nie są obsługiwane, nie jest zbyt ważny; W końcu tego typu montaż suportu można znaleźć głównie w rowerach wyścigowych lub ekstremalnie lekkich rowerach górskich - ale ponieważ napęd Pendix jest przeznaczony bardziej do rowerów miejskich i osób dojeżdżających do pracy, zachodzenie na siebie powinno być bardzo małe. Gwinty do uchwytu na butelkę są idealne do zamocowania akumulatora; nawet jeśli nie są one dostępne, urządzenie magazynujące energię można zamontować za pomocą zacisków.
Oto szczegółowe wymagania dotyczące modernizacji. Jeśli masz jakiekolwiek pytania, możesz skorzystać z pomocy Pendix Support lub specjalistycznego sprzedawcy.
Jakie są zalety napędu Pendix?
Wspomnieliśmy już o niektórych zaletach napędu Pendix: Prosta instalacja bez zmian konstrukcyjnych ramy, bezpośrednie przenoszenie mocy przez centralny silnik i brak oporu, jeśli napęd nie pomaga kierowcy. To, o czym do tej pory nie wspomniano, to niemal rewelacyjnie niska waga: „Najmniejszy” wariant z baterią 300 Wh waży tylko 6,5 kg dla całego systemu – oznacza to, że wiele nowoczesnych motocykli nawet po zmotoryzowaniu nie przekracza granicy 20 kg. Wariant z dużą baterią 500 Wh jest tylko o 400 g cięższy. W wielu przypadkach całkowita waga roweru wyposażonego w Pendix jest mniejsza niż w przypadku konwencjonalnych rowerów elektrycznych.
Ponadto konstrukcja napędu łączy w sobie dwie główne zalety silnika centralnego i piasty: Bezszczotkowy silnik jest prawie niesłyszalnie cichy podczas pracy — podobnie jak wiele silników piasty — ale przekazuje swoją moc bezpośrednio do układu napędowego — jak konwencjonalny silnik centralny.
Co dalej?
W kolejnej części opowieści przedstawimy nasz rower retrofitowy. Następnie wyposażymy to w napęd u specjalistycznego sprzedawcy Pendix, aby następnie dodać szczegółowy raport z jazdy w końcowej części.
René mówią
Właściwie można powiedzieć tylko jedno o modernizowanych silnikach: ręce precz! W ten sposób budujesz bombę zegarową na swoim rowerze, ponieważ zwykłe rowery nie są przystosowane do dodatkowych obciążeń. Dlatego rowerowi eksperci również wypowiadają się przeciwko takim systemom! A ten, kto opowiada się za Pendixem, nie kwestionuje oceny swoich kolegów, kiedy ją dokładnie czyta.