Test: Merida Silex 700 to prawdziwy egzotyczny rower szutrowy. Podczas gdy większość innych producentów jest bardziej nastawiona na wyścigi, Silex ma ramę, która nie tylko wizualnie przypomina rowery górskie. Ciekawa ogólna koncepcja – czy sprawdza się w praktyce?
Merida Silex 700: Fakty
Materiał ramy: aluminium
Rozmiar kół: 700c
prześwit opon: 42 mm (700c) / 2,25″ (650b)
Wymiary osi (v/h): 12×100/142×12
Oczka błotnika: Ja
Oczka do bagażnika (v/h): Tak / Tak
uchwyt na butelkę: Górna i dolna rura, rura podsiodłowa
Masa koła v/h (z oponami, kasetą i tarczami hamulcowymi): 1.460g / 1.930g
Waga kompletnego roweru bez pedałów (rozmiar M): 9,6 kg
Cena: € 2.199
Silex zaciera granice między motocyklami wyścigowymi i terenowymi. Nie bez powodu wąski semi-slick o szerokości 35 mm jest pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy - składane opony, które dobrze się toczą i dzięki dyskretnym klockom barkowym niekoniecznie są pierwszym wyborem na wyboiste tory i śliskie zbocza.
Geometria Merida Silex 700
XS | S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 440 | 470 | 500 | 530 | 560 |
Pozioma rura górna (w mm) | 548 | 553 | 579 | 600 | 620 |
główka ramy (w mm) | 160 | 180 | 200 | 220 | 240 |
tylny trójkąt (w mm) | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 |
Rozstaw osi (w mm) | 1027 | 1034 | 1060 | 1082 | 1103 |
Kąt skrętu (w °) | 71 | 71 | 71 | 71 | 71 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 74 | 74 | 74 | 74 |
Zasięg (mm) | 380 | 380 | 400 | 415 | 430 |
Stosy (mm) | 587 | 606 | 625 | 644 | 663 |
Ramki do zdjęć | Silex Lite |
widelec amortyzowany | Zwężany w całości z włókna węglowego |
wirniki | Fulcrum Racing 700DB |
opona | Maxxis Żwir 35mm |
przerzutka tylna | Shimano Ultegra |
dźwignia zmiany biegów | Shimano Ultegra |
korba | Shimano Ultegra |
przerzutka | Shimano Ultegra |
Hamulec | Dysk Shimano Ultegra |
sztyca | Merida Carbon Expert 30.9 |
siodło | Szok prologu |
trzon | Ekspert Meridy |
Lenker | Ekspert Meridy |
Ale chwileczkę – pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy, jest oczywiście ekstremalna geometria siodełka. Większa długość główki ramy jest nie do wyobrażenia; nawet środek z pięciu rozmiarów ram ma rurę o średnicy 200 mm. Siedzisz bardzo, bardzo prosto, zwłaszcza gdy zamontowane są dystanse i krótki mostek, jak na rowerze testowym. Kto to lubi? Osoby, które chcą mieć dobrą widoczność w ruchu ulicznym, nie chcą odchylać głowy do tyłu i uwielbiają zadbaną dolną pozycję kierownicy - ponieważ na Silexie można to robić bardzo swobodnie, zwłaszcza że zastosowano lekko pochyloną kompaktową kierownicę.
To sprawia, że aluminiowe felgi o płynnych kształtach i szybkozamykanych osiach z przodu iz tyłu doskonale nadają się na duże odległości, a szczegóły są w sam raz: Merida umieszcza wiele gwintowanych wkładek, a także traktuje koło jako wyposażenie wysokiej jakości. Kompletna Shimano Ultegra z hamulcami hydraulicznymi niekoniecznie jest powszechna w tym przedziale cenowym. Kaseta 11-34 z przełożeniem 1:1 zapewnia wystarczające rezerwy w górach. Jeśli chcesz używać swojego Silexa do poważnego „szutrowania”, możesz tylko uderzyć w prześwit na oponę: z tyłu nie jest szczególnie duży; w przypadku opon powyżej 42 mm może być ciasno. Niemniej jednak rower może się podobać, nawet jeśli na pierwszy rzut oka wygląda nietypowo.
Merida Silex 700 – Let's Gravel
Na pierwszy rzut oka Merida Silex 700 dość znacząco różni się od reszty naszego pola testowego. Mocno nachylona górna rura, która wznosi się pod przyzwoitym kątem od sztycy do sterów, ma poprawić komfort zarówno podczas długich podróży, jak i na wyboistym terenie. Ta koncepcja działa na pierwszy rzut oka - jedyny problem: rower jest raczej spokojny ze względu na bardzo wyprostowaną pozycję siedzącą i nie tylko dość trudno go przyspieszyć, ale także nie ma najlepszych właściwości tocznych, co wynika nie tylko z faktu, że po prostu sporo mocy się rozprasza. Szkoda, bo ważący 9,6 kg rower jest jednym z lżejszych rowerów aluminiowych w teście, a koła też nie są przesadnie ciężkie.
Ale komfort Meridy Silex 700 jest odpowiedni, jeśli chodzi o wyboiste trasy, ale tutaj też nie przemyślali tego do końca i zastosowali oponę, która jest wystarczająca na szutr, ale jest bardziej mieszanką szosy i opony terenowe/trekkingowe. Jeśli więc na leśnej ścieżce lub w lesie zrobi się trochę błotniście, szybko stracisz przyczepność. Niestety, pole zastosowania Meridy Silex jest przez to dość ograniczone. Jeśli dałbyś Silexowi parę grubszych opon 650b, które pasują do motocykla o szerokości do 2,25 ″, stałby się prawdziwym wyścigowcem terenowym.
Niewielką atrakcją tej szutrowej wyścigówki jest grupa Shimano Ultegra, która oferuje niemal ogromny zakres z pierwszorzędną wydajnością zmiany przełożeń dzięki dwóm tarczom dla tych obszarów. Dodatkowym plusem jest możliwość zamocowania zarówno błotników, jak i bagażu, co umożliwia wykorzystanie go na wyprawę szutrową/rowerową.
kalia bogata mówią
Cześć, gdzie indziej na świecie można kupić Merida Silex 700 od 2020 roku. Szukałem tygodniami, znalazłem tylko to, czego szukałem w Izraelu - czyż nie?