Test: Rowery z napędem silnikowym wyglądają niezdarnie, niesportowo i są nieefektywne? Nie muszą, co TechniBike udowadnia modelami Cooper E. Cooper E jest napędzany innowacyjnym silnikiem w piaście ze zintegrowanym akumulatorem i odzyskiem energii hamowania. Cooper E jest towarzyszem w wielkim mieście dzięki klasycznie smukłej ramie ze stali Reynolds i wzornictwu retro.
Cooper Bikes to oddział firmy Cooper Car Company zajmujący się tematyką rowerów. Firma Cooper Car Company znana jest na całym świecie z pierwszego Mini Coopera i jako mistrz świata Formuły 1 w latach 1959 i 1960. W 2009 roku Mike i Charlie Cooperowie, syn i wnuk Johna Coopera, z borykającego się z trudnościami młodego brytyjskiego przemysłu rowerowego, ponownie rozpalili pragnienie marki Cooper w zakresie motocykli. Wspólnie opracowali linię rowerów, które odziedziczyły inżynierię, design i innowacyjność, które definiują firmę Cooper.
W 2017 roku Cooper nawiązał innowacyjne partnerstwo z TechniBike GmbH, aby wspólnie ulepszyć rynek mobilności w miastach i opracować pierwszy e-rower Cooper. Rowery elektryczne Cooper są produkowane i sprzedawane przez TechniBike.
rama / geometria
Rama i widelec Coopera E są bardzo smukłe jak na dzisiejsze standardy i są wykonane ze stali. Filigranowe błotniki są pomalowane na ten sam kolor co rama i wykonane są z aluminium. Z tyłu znajdują się mocowania do bagażnika. W naszym teście skorzystaliśmy z tej okazji i zainstalowaliśmy bagażnik Ortlieb Rack3, który można łatwo zainstalować za pomocą dostarczonych śrub.
Cooper E.
S (52) | M (57) | L (61) | |
rura podsiodłowa (w mm) | 520 | 570 | 610 |
Pozioma rura górna (w mm) | 540 | 560 | 580 |
główka ramy (w mm) | 100 | 120 | 160 |
tylny trójkąt (w mm) | 417 | 417 | 417 |
Rozstaw osi (w mm) | 999 | 1015 | 1031 |
Kąt skrętu (w °) | 72 | 72,5 | 73 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 74 | 74 |
Zasięg (mm) | 388 | 402 | 423 |
Stosy (mm) | 529 | 551 | 582 |
silnik / akumulator
Cooper E jest napędzany silnikiem piasty Zehus o mocy 250 W i akumulatorem 160 Wh. Chromowany napęd z tyłu integruje zarówno kontroler, jak i akumulator 160 Wh i jest sterowany tak inteligentnie, że akumulator ładuje się tak niezauważalnie, nawet podczas jazdy, że użytkownik prawie tego nie zauważa. W razie potrzeby akumulator można również ładować w gniazdku. Akumulator jest ładowany po prawej stronie osi. Jeśli zdejmiesz czarną nasadkę na osi, znajdziesz złącze ładowania. Silnik Zehus można włączyć za pomocą aplikacji lub obracając korbą o trzy obroty do tyłu. Jak to jest obecnie prawie normą, system jest sterowany po prostu za pomocą specjalnej aplikacji na smartfona. Tutaj kierowca może ustawić różne poziomy, ilość rekuperacji i tak dalej. Za pomocą aplikacji na smartfona można wyświetlić również inne ciekawe funkcje: geolokalizację, zarządzanie flotą czy nawet integrację z sieciami lokalnymi. Napęd Zehusa pracuje na czterech poziomach wspomagania, które dobierane są automatycznie w zależności od warunków jazdy:
- bez wsparcia
- wsparcie podczas jazdy
- łatwa regeneracja podczas jazdy do przodu
- Regeneracja podczas hamowania
Celem zastosowanego algorytmu jest optymalizacja wydajności kierowcy przy jednoczesnym utrzymaniu kompaktowego akumulatora w optymalnym stanie naładowania. Aby to zrobić, silnik Zehus musi zarówno wspierać kierowcę, jak i od czasu do czasu wydobywać moment obrotowy w celu naładowania akumulatora. Dzieje się to bez zauważenia przez kierowcę.
Technologia Kers - napęd hybrydowy z gwarancją zasięgu
System odzyskiwania energii kinetycznej jest stosowany między innymi w Formule 1 i opisuje system odzyskiwania energii hamowania. Już przetestowana w sektorze motoryzacyjnym, pierwsi producenci e-rowerów wreszcie stosują tę technologię. Ma to sens, w końcu układ z generatorem, baterią i segmentem sterującym działa jak dynamo rowerowe. W tym przypadku energia jest gromadzona w silniku podczas hamowania, magazynowana w akumulatorze iw razie potrzeby przekazywana z powrotem do napędu. Tworzy to napęd hybrydowy. Siła hamowania – a jeśli chcesz, siła własnych mięśni – upewnij się, że akumulatory w e-drive są ładowane podczas jazdy. Odzysk energii znacznie zwiększa zasięg.
Ausstattung
Cooper E jest wyposażony w hamulce szczękowe Tektro, wygodne siodełka Brooks i dopasowane chwyty Brooks, które płynnie wpasowują się w linię stylistyczną e-roweru. Stylowy rower elektryczny jest wyposażony w sztywny widelec i jest dostępny w czterech kolorach i trzech różnych rozmiarach: S (52), M (57), L (61).
Chrom jak okiem sięgnąć. Wszystkie elementy dodatkowe są ozdobione chromem i sprawiają, że Cooper E wygląda bardzo elegancko w połączeniu z lakierem. Podstawowy model jest wyposażony w hamulec szczękowy i jedną prędkość. Podstawowy model jest dostępny w cenie 2499 euro. Najwyższy model za 2799 euro na Cooper E ma hydrauliczne hamulce tarczowe i napęd paskowy. Kierownice są bardzo wąskie i przypadną do gustu miłośnikom ostrych kółek.
Zębatka 44 w połączeniu z zębatką 16 zapewnia odpowiednie przełożenie do ruchu miejskiego, ale jeśli mieszkasz na przykład w górach, osiągniesz swoje granice z tym przełożeniem. Wąskie opony Vittoria Randonneur 700×28 cali bardzo łatwo toczą się po asfalcie, ale oferują mniejszy komfort niż szersze opony.
Cooper E w wielkim mieście
Trzy korby kręcą się do tyłu i silnik Zehusa powinien być gotowy do pracy, przynajmniej tak mówi teoria. Na początku miałem problem z uruchomieniem silnika. Jakoś nie wyszło tak dobrze. Ale z czasem to opanowałem. Jak więc jeździ Cooper E? Pierwsze okrążenia zrobiłem na podjeździe do naszej redakcji. Kierownica jest bardzo wąska i przypominała mi rower typu fixie. Niektórym się to spodoba, innym nie. Bardzo dobrze poradziłem sobie z kombinacją – długi, stromy mostek i wąska kierownica. Cooper E ma bardzo zwinny charakter, który jest odpowiedni do jazdy po mieście. Sztywność ramy również mnie przekonała, inni koledzy, którzy testowali Coopera E, mieli wrażenie, że główna rama jest nieco gąbczasta w rogach, ale nie mogłem tego stwierdzić.
Podczas testu skorzystaliśmy z okazji, aby zamontować bagażnik Ortlieb Rack3 na Cooper E. Bagażnik można błyskawicznie przymocować do istniejących urządzeń montażowych. Ważna opcja dla osób dojeżdżających do pracy, umożliwiająca bezpieczne przechowywanie bagażu. Wąskie opony bardzo płynnie i łatwo poruszają się po asfalcie. Oznacza to, że Cooper E może być prowadzony również bez wspomagania silnika. Silnik Zehus o mocy 250 W zapewnia wystarczającą moc do jazdy w ruchu miejskim. Jeśli jednak sprawy pójdą pod górę, osiągniesz swoje granice przełożenia i mocy silnika. Hamulce szczękowe Tektro wyglądają bardzo dobrze w Cooper E, ale przydałoby im się nieco więcej siły hamowania. Tutaj Cooper zmodernizował teraz swój topowy model i oferuje hydrauliczne hamulce tarczowe. Uważamy, że Cooper E jest bardzo eleganckim i szykownym towarzyszem w ruchu miejskim i bardzo dobrze nadaje się dla osób dojeżdżających do pracy, które cenią optykę.
Sieć
Foia mówią
Witam,
bez wspomagania motorycznego zdanie „żyjesz z. B. na górze z tym tłumaczeniem osiągasz swoje granice” natychmiast. Ale co oznacza „Jeżeli jedziesz pod górę, osiągniesz swoje granice z mocą silnika”? Czy silnik nie zapewnia wystarczającego wsparcia, aby, powiedzmy, pokonać 10% wzniesienia przez kilometr bez pocenia się, czy też jest bardzo wolny? Innymi słowy: czy w Waseberg zawodzi układ napędowy?
Foia
Johna Fuchsa mówią
Rower elektryczny, który ma niewielką moc lub nie ma jej wcale w górach, nie ma sensu.
Mieszkam na górze. Mam krótki stok przed domem (ok. 500 m 15-20%)
A co z modelem „singles-spee-retro” -vintage-?
Jochen Fox