Test: SUV-y to bardzo popularna i aktualna kategoria e-rowerów: rowery górskie nadające się do codziennego użytku. Branża motoryzacyjna stworzyła trend, który trwa nadal na dwóch kołach. Wspaniała rzecz? BH AtomX Cross Pro-S zdecydowanie nas zaskoczył!
Aby przejść od razu do sedna: nie jestem fanem SUV-ów samochodowych! Zawodzą w terenie, mylą się w ruchu miejskim, ilość miejsca w kabinie i bagażniku nie współgra z gabarytami zewnętrznymi, zużywają więcej paliwa niż inne pojazdy... Dlaczego więc cieszą się taką popularnością? Tworzą iluzję, że są w stanie zrobić wszystko. Nie miałem więc wysokich oczekiwań w stosunku do BH AtomX Cross Pro-S. A jednak uczono mnie lepiej.
Fakt, że nazwa SUV trafia również do sektora rowerowego, oczywiście nie jest dla nikogo stracony. A jednak trzeba wyraźnie rozróżnić samochody i rowery z sufiksem SUV: każdy rower ma pewien stopień mobilności w terenie, z wyjątkiem motocykli wyścigowych z ich minimalistycznymi oponami. W przypadku motocykla typu SUV jazda po złych drogach działa wspaniale. Użytkowanie w codziennym życiu miejskim jest podobne do roweru miejskiego, nie ma wymiarów XXL, nie ma ekstremalnie większej wagi. Być może obecne SUV-y można by również określić jako rodzaj roweru trekkingowego 2.0. Na długo przed erą elektroniczną były to motocykle, które były dostępne prawie na wszystko.
Szukasz e-roweru typu SUV? Spójrz na nasze top 10 na 2021 rok:

Top 10: Najlepsze e-rowery SUV 2021 - Wszechstronne i wygodne
Nowości produktowe / E-MTB: Wciąż młoda kategoria e-rowerów typu SUV wyróżnia się zaletami, które tak wiele osób docenia również w swoich czterokołowych odpowiednikach. Łączą w sobie komfort i możliwości terenowe prawdziwych pojazdów terenowych z funkcjami odpowiednimi do codziennego użytku. Pokazujemy najlepsze e-rowery SUV 4. Najbardziej ekscytujące (e)rowery 2021 w 2021 kategoriach […]
Czy BH AtomX Cross Pro-S jest gotowy na wszystko?
Najbardziej uderzająca jest sylwetka BH AtomX Cross Pro-S. Kształt ramy jest nam już znany jako rower górski z oferty BH. Kształt pozwala na łatwe wyjęcie dużej baterii 720WH od góry, a odblokowanie jej kluczem lub bransoletą ze zintegrowanym chipem. Silnik Brose w wariancie S-Mag został opracowany dla sportowych rowerów elektrycznych i reprezentuje szczyt technologii Brose.Jeśli chcesz, możesz zamówić dodatkowy lokalizator GPS od BH - świetna funkcja dla tak wysokiej jakości roweru.
Przerzutki i hamulce dostarcza Shimano. Obwód SLX, dźwignia i przerzutka tylna są absolutnie niezawodne i sprawdzone. Kaseta z 10-51 zębami wystarczyłaby na prawie wszystkie podjazdy, nawet z rowerem bez wspomagania silnika. Na zjeździe czterotłokowe hamulce z dużymi tarczami hamulcowymi mocno zwalniają i można je dobrze dozować.
Ramki do zdjęć | 100mm Full Suspension Alloy 27,5" + wewnętrzne prowadzenie linek |
widelec amortyzowany | SR Suntour XCR34 LO 100mm 15QR |
napęd | BROSE S-MAG |
akumulator | BH 720 Wh |
niemy | RockShox Deluxe DebonAir |
wirniki | Piasty BH / Obręcze Alexrims Volar 3.0 TR |
Opona VR | Schwalbe Smart Sam 27,5" / 2,6" Addix Performance |
Tętno opon | Schwalbe Smart Sam 27,5" / 2,6" Addix Performance |
przerzutka tylna | Shimano SLX 12-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | Shimano SLX 12-rzędowa |
korba | FSA38T |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | SHIMANOMT501 |
tarcze hamulcowe | Shimano 203 mm |
sztyca | Lekki stop BH 31,6 |
siodło | Selle Royal EZone |
trzon | Regulowany biustonosz |
Lenker | Podnośnik BH MTB ze stopu lekkiego 740 mm |
Podwozie i koła są szczególnie ważne dla wrażeń z jazdy. Te ostatnie są wizualnie udane: obręcze, piasty, szprychy i nyple są zbudowane w kolorze czarnym. Piasty z własnej półki nie są szczególnie warte uwagi, felgi tak. Alexrims Volar 3.0 TR, o wewnętrznej szerokości 23 milimetrów, nadaje się do szerokich opon i można na nim jeździć również bezdętkowo. Przy wadze 440 gramów jest nie tylko bardzo lekki, ale także bardzo wytrzymały, co podkreśla jego aprobatę do użytku enduro. Opony pochodzą od Schwalbe: szerokie „Smart Sam” oferują dużą objętość i wystarczająco szorstki profil na złe drogi, ale dzięki środkowej listwie bieżnika szybko toczą się również po asfalcie.

BH AtomX Cross Pro-S to świetna zabawa!
Pierwszy kontakt z AtomX Crossem zakończył się sukcesem. Chwyty Ergon i siodło Selle Royal, zainstalowany jest Selle Royal EZone, są wysokiej jakości i tak się czują. Pozycja siedząca w Cross Pro-S wyraźnie pokazuje związek z baskijskim rowerem górskim i wraz z regulowanym mostkiem pozwala na zrelaksowaną lub umiarkowanie sportową pozycję na rowerze.
Koło można szybko przesunąć. Przy całkowitej masie 28,2 kg nie należy spodziewać się „cudu zwinności”, ale silnik Brose popycha Cię bardzo mocno i narzucasz przyzwoite tempo. Dzięki bardzo udanej i dobrze zabezpieczonej jednostce sterującej kierowca ma wszystkie informacje na pierwszy rzut oka. Parametry, takie jak poziomy wsparcia, można spersonalizować za pomocą aplikacji BH. Duży akumulator zapewnia potężny zasięg, dzięki czemu nie dość, że wybierając nawierzchnię tym rowerem możesz wybrać niemal wszystko, to jeszcze dystans może być większy. Więc absolutnie nie ma tu na co narzekać, wszystko jest na tip top!
Wybór zawieszenia nie był dla nas idealny. BH zatwierdza rower do całkowitej masy 165 kilogramów. Jeśli przesuniesz to do granic możliwości, będziesz musiał majstrować przy podwoziu, co nie jest niczym niezwykłym i tak samo byłoby z każdym innym e-rowerem, niezależnie od producenta. Większość rowerów i tak nie jest dopuszczona do tak dużej masy całkowitej. Więc w sumie na plus.
Amortyzator powietrza z tyłu jest super regulowany i faktycznie działa doskonale, tylko widelec amortyzowany z przodu jest wyposażony w stalową sprężynę i dlatego nie jest optymalnie regulowany do wagi rowerzysty. Szkoda, bo to jedyna mała wada, która psuje znakomite wrażenie, jakie BH AtomX Cross Pro-S pozostawia w trybie testowym.
Przerzutki i hamulce pochodzą od giganta komponentów Shimano i pochodzą z serii SLX. Niestety często jest to błędnie niedoceniane. również w przypadku BH po raz kolejny udowadnia, że słusznie jest być tuż za XTR i XT na podium, przed wieloma innymi liniami komponentów od Japończyków. Funkcjonalność i ergonomia są absolutnie bez zarzutu.
Obwód błyszczy 12 biegami i dużym zakresem tłumaczeń. Układ hamulcowy można precyzyjnie dozować i, w razie potrzeby, można go również używać niezwykle silnie. Dziękuję, droga ekipo BH, za duże 200 tarcz hamulcowych!
Oczywiście SUV ma też to, czego taki rower potrzebuje do codziennego użytku i podróży. BH AtomX Cross Pro-S również nie pozostawia nic do życzenia. Oświetlenie firmy Busch i Müller z reflektorem IQ-XS o łącznej wartości 70 luksów z przodu i Toplight Small z tyłu okazało się absolutnie niezawodne. Boczna stopka Ursusa to solidny produkt z rynku wtórnego, nawet tutaj Hiszpanie obchodzą się bez taniego rozwiązania OEM. Błotniki i bagażnik są stabilne i zgrabne. Są sprzedawane pod nazwą Wingee i pochodzą od Racktime i Hebie.
BH AtomX Cross Pro-S to całkiem niezły pakiet ogólny, który był w stanie znacznie zmniejszyć mój sceptycyzm co do (rowerowych) SUV-ów. Koncepcja sprawdza się tutaj dobrze, znacznie lepiej niż imiennik na czterech kołach. BH bardzo zbliża się do idei roweru elektrycznego na każdą sytuację.