Test: Wszechstronny Flyer Upstreet 4 ze Szwajcarii jest teraz dostępny z nowym systemem ABS do rowerów elektrycznych firmy Bosch. Czy to S-Pedelec, czy model 25 km/h: asystent hamowania to sensowna innowacja – i zdecydowanie warta dopłaty.
Szwajcarię można uznać za ojczyznę e-roweru, a producent Flyer ma w tym dużą rolę do odegrania. Od prototypu zaprojektowanego w 1993 r., który przewidywał już zasadę działania silnika suportu, od połowy lat XNUMX. powstały pierwsze modele produkcyjne; seria C z wypróbowanym i przetestowanym napędem Panasonic, który został wprowadzony na przełomie tysiącleci, jest nadal produkowany. Firma pozostała wierna centralnemu silnikowi, chociaż obecnie coraz częściej stosuje się jednostki Bosch, zwłaszcza w bardziej sportowych modelach.
Co czwarty e-rower w Szwajcarii to S-Pedelec
Co prowadzi nas do szczególnej cechy szwajcarskiej marki e-rowerów: tam udział tak zwanych S-Pedelec do 45 km/h wynosi około jednej czwartej, podczas gdy w Niemczech waha się w bardzo niskim, jednocyfrowym odsetku zakres. Wreszcie, ma to związek z różnymi warunkami użytkowania: w Szwajcarii szybkie rowery mogą, a nawet muszą, jeździć po ścieżkach rowerowych, podczas gdy w tym kraju obowiązuje zakaz poruszania się po drogach, co zawsze powoduje konflikty. Szwajcarscy rodzice mogą łączyć przyczepę z S-Pedelec; Niemieckie mamy i tatusiowie mogą to zrobić tylko na normalnym e-rowerze.
Każdy, kto kiedykolwiek poruszał się S-Pedelec lub jechał w dół z załadowaną przyczepą, wie, jak ważne są mocne hamulce. Równie ważna jest jednak umiejętność kontrolowania go, i właśnie tutaj szczególnie mocne układy hamulcowe, często instalowane w S-Pedelec, kryją swoje pułapki. Czterotłoczkowe hamulce tarczowe można, że tak powiem, doprowadzić do granicy blokowania małym palcem; Ponadto ich zachowanie podczas hamowania na suchej i mokrej nawierzchni jest zbliżone do siebie — jeśli opony mają mniejszą przyczepność w deszczu, retardery wcale nie są mniej żwawe. W tym miejscu pojawia się technologia, którą Flyer zapewnił, rozszerzając gamę modeli o silniki Bosch: układ przeciwblokujący do rowerów elektrycznych, adaptacja systemu, który został wypróbowany i przetestowany miliony razy w motocyklach .
ABS w rowerach elektrycznych: Nigdy więcej ślizgania się lub blokowania przedniego koła
Szybko wyjaśniono, jak działa ABS: Pierścienie czujników znajdują się na tarczach hamulcowych i stale monitorują prędkość kół. W ułamku sekundy system rozpoznaje spadek prędkości obrotowej silnika oraz różnice w prędkości obrotowej silnika między przednim a tylnym kołem – a tym samym ryzyko dwóch typowych wypadków: z jednej strony ześlizgnięcie się przedniego koła, jeśli hamujesz zbyt mocno, na przykład na mokrej lub śliskiej nawierzchni; z drugiej strony podnoszenie tylnego koła, gdy przednie koło się blokuje. Jeśli taki scenariusz jest nieuchronny, interweniuje hydraulika w kompaktowej skrzyni pod mostkiem: poprzez zwiększenie objętości ciśnienie hamowania na przednim kole jest zmniejszane, aż prędkość koła ustabilizuje się, a następnie ponownie wzrośnie. Dzieje się to kilka razy na sekundę i jest zauważalne w typowym stuknięciu dźwigni hamulca – podobnie jak walenie w pedał, gdy ABS w samochodzie zaczyna działać.
Brawurowe manewry hamowania pokazują, jak dobrze działa układ przeciwblokujący: jeśli pociągniesz dźwignię z pełną siłą przy dużej prędkości, zamiast z wahaniem zwalniać, poczujesz wspomniane stukanie i nacisk, który wydaje się działać na twoją siłę - i ty zauważy również, że to tylne koło mocno trzyma się podłoża. ABS jest również aktywowany podczas gwałtownego hamowania na lekkim wzniesieniu na piaszczystej drodze rolniczej. A kiedy już się zacznie, wiadomo: bez ABS miałbym teraz problem.
Warto dopłacić 500 euro i 800 gramów więcej
Zwiększenie bezpieczeństwa asystenta hamowania jest zatem wykluczone; koszty mieszczą się w granicach. Flyer wymaga dodatkowych 500 euro za system i około 800 gramów więcej – oba są łatwe do udźwignięcia, biorąc pod uwagę, ile kosztuje i waży typowy e-rower. Flyer oferuje układ ABS Bosch nie tylko do szybkich pedeleków, ale także do modeli 25 km/h; rower testowy – Flyer Upstreet 4 – który został udostępniony firmie Velomotion, i tak nie jest przeznaczony na rynek niemiecki w szybkiej wersji. Dzięki mocnemu napędowi „Bosch Performance Line CX” i podwójnemu akumulatorowi dostępnemu w tym kraju, Flyer Upstreet 4 jest w swoim żywiole zarówno w codziennym ruchu drogowym, jak i na długich trasach; Miękki, responsywny widelec amortyzowany o pełnym skoku 75 mm, szybka dziesięciobiegowa przerzutka i szerokie, antypoślizgowe opony zapewniają komfort i bezpieczeństwo. Przy umiarkowanym wzniesieniu między kierownicą a siodełkiem pozycja siedząca jest przyjemnie sportowa, a końce kierownicy są lekko skierowane w stronę kierowcy, co pozwala na bardzo zrelaksowaną pozycję dłoni i ramion. W kokpicie tylko lampka kontrolna ABS wskazuje na wysokiej klasy układ hamulcowy; patrząc z góry, jednostka sterująca jest ledwo widoczna.
System nie musi być aktywowany; Powyżej 6 km/h włącza się automatycznie - i jest wtedy tak samo przydatny w S-Pedelec, jak w konwencjonalnym rowerze elektrycznym. W końcu możesz też hamować przy niższych prędkościach. Badanie przeprowadzone w 2017 r. przez Szwajcarskie Centrum Doradztwa ds. Zapobiegania Wypadkom, w którym zbadano wypadki z udziałem jednego pojazdu z e-rowerem i przebadano ponad 4.000 użytkowników pedeleków, również wskazuje na korzyści płynące z układu przeciwblokującego. Dobra połowa jako przyczynę wypadku uznała śliską jezdnię; około jedna czwarta samokrytycznie stwierdziła, że zahamowali zbyt mocno. W świetle tych danych oczywiste jest, że ABS w rowerze może pomóc w zapobieganiu wypadkom – zarówno na wycieczkach, jak i podczas codziennych przejażdżek. Wyposażenie wszechstronnego modelu, takiego jak Flyer Upstreet 4, w system ma sens.
Flyer Upstreet 3.799 kosztuje 4 euro w podstawowej konfiguracji, 4.299 euro z ABS i 5.249 euro z dodatkowym akumulatorem. Podczas gdy ten ostatni jest zalecany tylko dla absolutnych kolarzy długodystansowych, prędzej czy później każdy rowerzysta skorzysta z asystenta hamowania. A ponieważ technologia jest dojrzała, możesz grać w „wczesnego użytkownika” i nie musisz czekać na drugą generację systemu.
Schreibe einen Kommentar