Test: Z Riese & Müller Supercharger GX rohloff HS przetestowaliśmy niezwykle wszechstronny S-Pedelec. Podwójny akumulator, przerzutki Rohloff i przedni bagażnik sprawiają, że jesteś ciekawy, czy ta niezwykła koncepcja się sprawdzi. Przetestowaliśmy to na prawie 1.000 km.
Wystarczająca moc baterii, nawet podczas długich tras, jest tym, czego chce każdy e-rower. To życzenie spełniło się dzięki nowej ładowarce Riese & Müller Supercharger GX Rohloff HS. Łącznie 1000 Wh (w wersji z dwoma akumulatorami) zasila napęd Bosch Performance Line Speed. Od zeszłego sezonu na rynku pojawiło się kilka rowerów z dwoma akumulatorami, ale Supercharger będzie prawdopodobnie jednym z pierwszych, w których oba magazyny energii są schowane w ramie: dolna i górna rura zapewniają niezbędną przestrzeń.
Jednak podwójna bateria nie jest jedyną cechą szczególną Supercharger, która wyróżnia Riese & Müller S-Pedelec z tłumu. Bardzo dobrze skoordynowana i prawie bezobsługowa 14-biegowa przekładnia w piaście Rohloff z napędem paskowym oferuje ogromny zakres i odpowiedni bieg w każdej sytuacji. Dzięki zintegrowanym bagażnikom z przodu iz tyłu, Supercharger może być również „nadużywany” jako muł terenowy.
Riese & Müller Supercharger GX rohloff HS: Sprzęt odpowiedni do użytku w terenie
Ramki do zdjęć | Ładowarka R&M |
widelec amortyzowany | Suntour Aion 100 mm |
napęd | Bosch PerformanceSpeed |
akumulator | 1000Wh |
wirniki | Piasta Novatec / Rohloff | Obręcz Alexa MD40 |
opona | Brzytwa Schwalbe Rock Razor 2,35" |
przerzutka tylna | Piasta prędkości Rohloff 14-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | Przerzutka Rohloffa |
korba | R&M 170mm |
przerzutka | |
Hamulec | Magury MT4 |
sztyca | Cane Creek Thudbuster ST |
siodło | Żel sportowy Ergon SMC4-L |
trzon | Dopalacz FSA |
Lenker | Dopalacz FSA |
Ponadto wysokiej jakości sprężynowa sztyca i amortyzowany widelec Suntour Aion ze skokiem 100 mm zapewniają wystarczający komfort na wszystkich drogach asfaltowych, jak również na drogach szutrowych i leśnych ścieżkach. Przyczyniają się do tego bardzo szerokie opony Rock Razor Fat firmy Schwalbe i dobrze działające hamulce tarczowe Magura MT4.
Dwa akumulatory, piasta z przerzutką Rohloff, grube opony i dwa bagażniki – oczywiście to wyposażenie ma przede wszystkim odzwierciedlenie w wadze: Riese & Müller Supercharger przechyla wagę aż do 31 kg. Podczas ręcznego manewrowania w rowerowni lub podczas przenoszenia odpowiada za jedną lub drugą kroplę potu, ale podczas jazdy nie było to odczuwalne ani na szosie, ani w terenie. Wręcz przeciwnie: S-Pedelec leżał wyjątkowo dobrze i cicho na ziemi. To na pewno również zasługa bardzo sztywnej ramy i oczywiście silnika Bosch Performance Speed.
Zasięg jak na S-Pedelec jest ogromny. Na najwyższym poziomie turbo, czyli z pełnym wspomaganiem do 45 km/h, bez problemu pokonasz 80 kilometrów i więcej – pamiętaj, w tym około 800 metrów wysokości. Na niższych poziomach 200 kilometrów i więcej nie stanowi problemu. Tutaj możesz również wybrać wycieczkę, nie wiedząc, czy i kiedy możesz gdzieś doładować. Tutaj dwie baterie faktycznie zapewniają prawie dwa razy większy zasięg.
Tylne i przednie bagażniki mają wystarczającą pojemność, aby pomieścić wszystkie przybory potrzebne na jednodniową lub kilkudniową wycieczkę. Oświetlenie firmy Busch i Müller zamienia noc w dzień, dzięki czemu można kontynuować jazdę, dopóki bateria lub nogi mają jeszcze wystarczające rezerwy. Kolejnym świetnym chwytem jest składana blokada Abus przymocowana do ramy. Dzięki temu blokada rowerowa jest zawsze we właściwym miejscu, a dzięki przemyślanemu mocowaniu nic nie stuka. Również klucz do wyjmowania baterii jest taki sam jak do zamka rowerowego. Oznacza to, że wystarczy mieć przy sobie tylko jeden klucz.
Przejechałem prawie 1.000 kilometrów z doładowaniem w różnych warunkach pogodowych i drogowych. Zawsze czułem, że siedzę na właściwym rowerze. Nieważne, czy była to krótka droga do piekarni, czy leśna i korzeń do mojej lokalnej góry.
Jedyne, co nie przekonało mnie w XNUMX%, to koło zębate w piaście Rohloff. Chociaż nie można go prześcignąć pod względem wytrzymałości i niskich kosztów konserwacji, jest to dla mnie bardzo duża wada, jeśli nie można zmieniać biegów podczas pedałowania. Musisz więc albo wybrać odpowiedni bieg przed wjazdem na wzniesienie, albo podczas jazdy pod górę na chwilę przestać pedałować, co oznacza utratę prędkości, aby zmienić bieg. Jak każde koło zębate w piaście, Rohloff Speedhub wydaje się czuć się bardziej jak w domu w umiarkowanym terenie niż w niskich pasmach górskich z ciągłymi wzlotami i upadkami.
Pod względem ceny, Riese & Müller Supercharger GX rohloff HS jest bardziej w wyższym segmencie, nawet wśród S-Pedelecs. W naszym wariancie wyposażenia do zapłaty jest prawie 7.000 XNUMX euro, co oznacza sporą dziurę w portfelu. Oczywiście dwa akumulatory i zębatki Rohloffa mają swoją cenę - ale dla mnie osobiście byłoby to o kilka euro za dużo.
Szybki mówią
Jeśli chodzi o przerwy w pedałowaniu na rowerach elektrycznych z Rohloff i obsługą manetek obrotowych, kierowca musi to brać pod uwagę tylko w trybach wysokiego wspomagania lub przy dużym nacisku na pedał.
Od wiosny 2018 Rohloff E-14 jest odpowiednim rozwiązaniem dla rowerów elektrycznych z silnikami Bosch 😉
Jedno naciśnięcie przycisku, napęd odciąża system i Rohloff E-14 zmienia biegi. Przytrzymaj przycisk, a E-14 zmieni wszystkie 3 biegów w szybkiej sekwencji trzech biegów. A kiedy zatrzymasz się na światłach, automatycznie przełączysz się z powrotem na bieg początkowy (do wyboru bieg 14-1 lub 9 = wyłączony).
System Bosch eBike synchronizuje się z Rohloff E-14. Możesz odczuć tę zaletę po lekkim naciśnięciu przycisku zmiany biegów - następny bieg jest włączany miękko jak aksamit. Sekret tkwi w tym, że w momencie pominięcia zmiany biegów, system Bosch odciąża na krótką chwilę układ napędowy i nowy bieg w E180 zostaje włączony w ciągu 14 ms. Żaden inny tor nie jest obecnie szybszy. Prawdziwa zabawa
Manuel mówią
Witam,
Dziękuję za szczegółowy raport. Chciałbym wiedzieć, jaka kadencja byłaby potrzebna do jazdy 45 km/h. Czy faktycznie możesz osiągnąć tę prędkość dzięki wdrożeniu Rohloff?
Pozdrowienia od H.H
molo mówią
Tak, Rohloff osiąga 45 na moim HNF na 13. biegu z częstotliwością około 75/80
MR mówią
Jeśli chodzi o przerwy w pedałowaniu w rowerach elektrycznych z Rohloffem i manetkami obrotowymi, kierowca musi to wziąć pod uwagę tylko w trybach wysokiego wspomagania lub przy dużym nacisku na pedał.
Od wiosny 2018 Rohloff E-14 jest odpowiednim rozwiązaniem dla rowerów elektrycznych z silnikami Bosch 😉
Jedno naciśnięcie przycisku, napęd odciąża system i Rohloff E-14 zmienia biegi. Przytrzymaj przycisk, a E-14 zmieni wszystkie 3 biegów w szybkiej sekwencji trzech biegów. A kiedy zatrzymasz się na światłach, automatycznie przełączysz się z powrotem na bieg początkowy (do wyboru bieg 14-1 lub 9 = wyłączony).
System Bosch eBike synchronizuje się z Rohloff E-14. Możesz odczuć tę zaletę po lekkim naciśnięciu przycisku zmiany biegów - następny bieg jest włączany miękko jak aksamit. Sekret tkwi w tym, że w momencie pominięcia zmiany biegów, system Bosch odciąża na krótką chwilę układ napędowy i nowy bieg w E180 zostaje włączony w ciągu 14 ms. Żaden inny tor nie jest obecnie szybszy. Prawdziwa zabawa
Manuel mówią
Witam,
Dziękuję za szczegółowy raport. Chciałbym wiedzieć, jaka kadencja byłaby potrzebna do jazdy 45 km/h. Czy faktycznie możesz osiągnąć tę prędkość dzięki wdrożeniu Rohloff?
Pozdrowienia od H.H
Stefan mówią
Witaj Manuel, niestety nie mogę podać dokładnej kadencji. Prędkości 45 km/h są stosunkowo łatwe do osiągnięcia. Obwód Rohloff oferuje wystarczającą przepustowość, aby móc pedałować „wygodnie”.
Manfred Zygmunt mówią
Ciekawa recenzja. Jednak S - Pedelec ma urządzenie przytrzymujące, ale nie ma jeszcze przymocowanego niezbędnego znaku ubezpieczenia. Tester był zatem w drodze z S-Pedelec, który nie został jeszcze zatwierdzony. To oczywiście można nadrobić. Jednak o wiele ważniejsze jest, aby testujący jechał również leśną ścieżką, której zdecydowanie nie wolno mu używać z S-Pedelec. Należy zaznaczyć, że S - Pedelec to pojazd, któremu odmawia się większości pięknych tras, którymi można przejechać na rowerze górskim. Przeprowadzony test daje błędny obraz.
Stefan mówią
Witaj Siegmundzie,
jeśli traktujesz to tak poważnie, nie wolno ci jeździć na rowerze górskim po drogach publicznych. Ponieważ bez odblasków, świateł itp. nawet to nie jest legalne. Ale myślę, że tam, gdzie nie ma powoda, nie ma sędziego. A jeśli ktoś pojedzie swoim S-Pedelec leśną lub łąkową ścieżką, myślę, że to w porządku.
Powitanie Stefana
Steffen mówią
Witam,
Dziękuję za pouczający raport z testu i interesującą dyskusję. Fakt, że S-Pedelec są prawnie sklasyfikowane jako motorowery, oznacza również, że nie są one transportowane przez Deutsche Bahn. To był ostatecznie decydujący powód, dla którego dostałem „normalny” Supercharge GX Rohloff zamiast HS. Czy musisz wiedzieć...
Unger mówią
Witaj, czy możesz również wyjąć baterię i naładować ją dodatkowo?
Michał mówią
Tak, każdy z dwóch akumulatorów można wyjąć i naładować oddzielnie. W kole oba są ładowane w tym samym czasie.
A problemu z pociągiem można uniknąć odkręcając tablicę rejestracyjną i mocując w jej miejsce odblask.
Ewentualnie odkręć też lusterko. Ale to może nie być legalne.
Znacznie gorsza, a zarazem znacznie bardziej niebezpieczna jest jazda po drogach federalnych (lub zakazie korzystania ze ścieżek rowerowych poza terenem zabudowanym), gdyż dla wariantu HS ścieżki rowerowe są tematem tabu.
Oba warianty to absolutnie genialne motocykle.
Krzysztof Schmid mówią
Czy zębatki w manualnej skrzyni biegów Rohloff nie są zbyt mocno obciążone lub nadmiernie zużyte podczas pracy z silnikiem Bosch (głównie ze względu na wysoki moment obrotowy i moc silnika elektrycznego Bosch)?
Pierwotnie system przekładni Rohloff był wyłącznie układem przekładni w piaście, który miał być zmieniany przy użyciu siły mięśni.
Czy są tutaj ewentualnie negatywne doświadczenia z powodu możliwego uszkodzenia manualnej skrzyni biegów Rohloff?