E-Performance: E-mobilność rośnie z roku na rok, zwłaszcza w miastach. Ale czy hulajnogi elektryczne, hoverboardy, rowery elektryczne, pedeleki i tym podobne można bez zbędnych ceregieli używać na drogach publicznych? Kiedy potrzebujesz prawa jazdy lub numeru ubezpieczenia? A jak szybko można podróżować tymi pojazdami i środkami transportu? Velomotion wyjaśnia.
Obecnie e-mobilność dosłownie wystrzeliwuje w miastach i na wsi. Coraz więcej osób zmienia i kupuje pojazd zasilany elektronicznie lub ze wspomaganiem. Ale wielu nawet nie zdaje sobie sprawy, że na przykład nie wolno im jeździć e-skuterem po drogach publicznych. Więc czynisz z siebie przestępstwo podlegające karze. Jednocześnie politycy chcieliby, aby elektromobilność była wykorzystywana w coraz większym stopniu. Jednak sytuacja prawna jest obecnie trudna, ponieważ nie jest od razu jasne, który pojazd elektryczny wymaga homologacji, a który wymaga prawa jazdy. Rynek prężnie się rozwija, dlatego ustawodawca powinien zadbać o przejrzystość w zakresie elektromobilności i szybko dostosować sytuację prawną do obecnych czasów.
prawodawstwo
Jazda większością pojazdów elektrycznych trendów nie jest jeszcze dozwolona na drogach publicznych. Dla wielu z nich nie jest jasne, do jakiej klasy pojazdów należą i czy ostatecznie muszą być rejestrowane. Aby móc poruszać się po drogach, wszystkie pojazdy poruszające się z prędkością większą niż 6 km/h potrzebują odpowiedniego zezwolenia. Większość z nich już zawodzi z powodu niezbędnego wyposażenia bezpieczeństwa według StVZO - czyli oświetlenia, dzwonka i odblasków. Jeśli i tak jeździsz nim po drogach, odpowiadasz swoim majątkiem prywatnym za szkody w razie wypadku. Dotyczy to również chodnika, ponieważ jest on również częścią ruchu na drogach publicznych.
ADAC zebrał najważniejsze zasady dotyczące jednokołowców i jednośladów, na które należy zwrócić uwagę:
E-Rower
Prawdziwe e-rowery zgodnie z napędem StVZO bez wspomagania pedałami i są dwukołowymi (małymi) motocyklami. W zależności od tego, jak szybkie są, są klasyfikowane jako motorowery lub motorowery. Nie należy ich prawnie mylić z pedelekiem - patrz poniżej - który jest powszechnie (również tutaj w Velomotion) nazywany "e-rowerem".
- Rowery elektryczne poruszające się z prędkością do 20 km/h są zwolnione z wymogu posiadania kasku dla motocykli. Kierowca potrzebuje co najmniej jednego zaświadczenia o egzaminie na motorower, jeśli urodził się po 31 marca 1965 r. i nie posiada prawa jazdy. Numer ubezpieczenia jest obowiązkowy. Ze ścieżek rowerowych można korzystać tylko wtedy, gdy zezwala na to dodatkowy znak „e-Bike free”; Zawsze można korzystać ze ścieżek rowerowych poza terenami zabudowanymi.
- Rowery elektryczne do 25 km/h to motorowery wymagające kasku. W przeciwnym razie stosuje się powyższe.
- Rowery elektryczne o prędkości do 45 km/h odpowiadają motorowerom i można nimi jeździć wyłącznie z prawem jazdy kategorii AM. Tutaj również kaski są obowiązkowe; Ścieżki rowerowe to tabu.
- Rowery elektryczne poruszające się z prędkością powyżej 45 km/h są mało reprezentowane na rynku i w zależności od osiągów klasyfikowane są jako lekkie motocykle w kategorii prawa jazdy A1 lub jako motocykle w kategorii A. Pojazdy te podlegają opodatkowaniu, rejestracja i ubezpieczenie.
Z dodatkowym znakiem wprowadzonym w 2017 r. (nr 1046-13: „jednomiejscowe motorowery dwukołowe z napędem elektrycznym, który wyłącza się automatycznie przy prędkości powyżej 25 km/h.”), który przedstawia stylizowany rower z kabel do ładowania, w mieście można znaleźć ścieżki rowerowe, które są również zatwierdzone dla rowerów elektrycznych do 25 km/h. W przeciwnym razie ścieżki rowerowe mogą być używane tylko poza obszarami zabudowanymi. Jeśli korzystasz ze ścieżki rowerowej swoim szybkim e-rowerem, ryzykujesz mandat.
pedeleków
Podobnie jak rowery elektryczne, pedeleki wchodzą w zakres ogólnego terminu rower elektryczny. Różnica w stosunku do e-roweru: łączy siłę mięśni z napędem mechanicznym. Dopiero podczas pedałowania kierowca jest wspomagany przez silnik elektryczny, który następnie wyłącza się po osiągnięciu dozwolonej prędkości maksymalnej.
- Zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (StVZO) te pedeleki (maksymalnie 250 watów ciągłej mocy i maksymalna prędkość 25 km/h) są utożsamiane z rowerami. Są więc dozwolone na ścieżkach rowerowych. Nie jest do tego wymagana tablica rejestracyjna ubezpieczenia ani kask.
- W zależności od osiągów szybkie pedeleki do 45 km/h są uważane za motorowery, dla których wymagane jest co najmniej prawo jazdy AM. Pojazdy te podlegają opodatkowaniu, rejestracji i ubezpieczeniu. Są również zobowiązani do noszenia kasku. Ścieżka rowerowa to tabu. Każdy, kto chce je prowadzić, zwykle musi mieć co najmniej 16 lat.
https://www.velomotion.de/2018/08/test-klever-x-speed-570wh-s-pedelec-mit-ordentlich-power/
e-rower towarowy
Rowery typu e-cargo to idealny środek transportu w mieście. Może być używany do transportu dużych zakupów, dzieci lub zwierząt domowych. Z prawnego punktu widzenia rowery typu e-cargo ze wspomaganiem pedałowania do maksymalnej prędkości 25 km/h są rowerami. Każdy, kto jeździ na takim rowerze, ma takie same prawa i obowiązki jak rowerzysta.
W przypadku roweru typu e-cargo możesz zjechać na pas tylko wtedy, gdy jazda po (obowiązkowej) ścieżce rowerowej jest nieracjonalna - na przykład, jeśli nie jest ona wystarczająco szeroka. Rowery typu cargo, które poruszają się z prędkością większą niż 25 km/h, są uważane za pojazdy silnikowe i podobnie jak szybkie pedeleki lub rowery elektryczne muszą posiadać odpowiednią homologację.
https://www.velomotion.de/2018/06/riese-mueller-packster-lastenrad/
E-skuter
Na rynku dostępne są e-hulajnogi terenowe i uliczne, z siedziskiem i bez, o różnych poziomach mocy i prędkościach maksymalnych. Hulajnogi miejskie, hulajnogi terenowe czy hulajnogi – wybór jest duży. Ale bądź ostrożny: wiele skuterów elektrycznych nie jest obecnie dopuszczonych do ruchu drogowego. Zasadniczo obowiązują następujące zasady: W zależności od konstrukcji, trybu działania i osiągów pojazdy te można przypisać do kategorii pojazdów rower z pomocniczym silnikiem (maksymalna prędkość 25 km/h ze wspomaganiem pedałowania), lekki motorower lub motorower (maksymalna prędkość związana z konstrukcją prędkość do 45 km/h).
W przypadku skuterów elektrycznych, które są homologowane jako lekkie motorowery i rowerów z silnikiem pomocniczym (maksymalnie 25 km/h), użytkownicy urodzeni po 31 marca 1965 r. muszą mieć co najmniej 15 lat i posiadać świadectwo kontroli motoroweru. Jeśli skuter jest zarejestrowany jako motorower z maksymalną prędkością do 45 km/h, wymagane jest co najmniej prawo jazdy kategorii AM. To, czy możesz zabrać ze sobą osoby, jest podane w dokumentach pojazdu. Kaski nie są obowiązkowe dla skuterów elektrycznych, które nie mogą jechać szybciej niż 20 km/h.
https://www.velomotion.de/2018/02/test-bmw-tretroller-x2city/
Segway
Segway to dwukołowy pojazd z platformą i poręczą. Steruje się nimi poprzez nieznaczne przesunięcie środka ciężkości. Segway musi być zatwierdzony jako pomoc w poruszaniu się i spełniać określone wymagania, takie jak hamulce, światła i tablice rejestracyjne. Nadają się szczególnie na wycieczki po mieście i są popularne na przykład podczas wycieczek po mieście. Jeźdźcy Segwaya muszą korzystać ze ścieżek rowerowych, jeśli są dostępne, w przeciwnym razie z drogi. Gminy mogą zezwolić na wyjątki dla wycieczek segwayem, na przykład dla przejazdu przez strefę dla pieszych w ramach wycieczki po mieście. Obowiązuje maksymalna prędkość 20 km/h. Wymagania dla kierowców: minimalny wiek 15 lat i świadectwo badania motoroweru.
A co z hoverboardami, monocyklami i innymi?
Na ulicach i chodnikach pojawia się coraz więcej modnych pojazdów elektrycznych. Należą do nich hoverboardy (w przeciwieństwie do Segwayów nie mają poręczy), monocykle (z siedziskiem i bez), longboardy (deskorolki z napędem elektrycznym) i wiele innych. Wiele z nich jest praktycznych, ponieważ bez problemu zmieścisz je pod pachą lub w plecaku. Jednak prawie wszystkie z nich nie są dozwolone na drogach publicznych, chodnikach i placach, ponieważ nie mają licencji. Można nim jeździć wyłącznie po zamkniętej posesji prywatnej.
Gdzie można jeździć na hoverboardach?
Ogólne przepisy StVZO i FZV mają zastosowanie, jeżeli maksymalna prędkość konstrukcyjna przekracza 6 km/h. Ponieważ pojazdy te nie spełniają przepisów homologacyjnych dotyczących siedzeń, układu kierowniczego, hamulców, oświetlenia, lusterek itp. ze względu na swoją konstrukcję, tablice te mogą być przemieszczane wyłącznie w ograniczonym ruchu niepublicznym.
W przeciwnym razie grozi grzywna i 1 punkt.
Czy trzeba wykupić ubezpieczenie OC?
Oferowane deski elektryczne mają konstrukcyjnie maksymalną prędkość ponad 6 km/h i muszą być obowiązkowo ubezpieczone. Jednak takie ubezpieczenie nie jest oferowane.
Każdy, kto nadal jeździ środkami transportu publicznego, podlega ściganiu zgodnie z § 6 PflVersG!
Czy potrzebujesz prawa jazdy?
Prowadzenie hoverboardu wymaga również prawa jazdy. Ponieważ ustawodawca nie znał tych tablic przy określaniu klas prawa jazdy, trudno jest określić konkretną klasę prawa jazdy. Zgodnie z brzmieniem ustawy tablice mogły być zaliczane do kategorii motocykli AM, A1, A2, A, ale także samochodów klasy B.
Kto prowadzi pojazd bez wymaganej klasy prawa jazdy i pomimo zakazu używania tablic na drogach publicznych popełnia również wykroczenie z art. 21 Prawa o ruchu drogowym (jazda bez prawa jazdy).
Wszystkie-X mówią
Szybkie pedeleki – z całym szacunkiem – nie podlegają rejestracji ani opodatkowaniu.
Należą one do klasy pojazdów L1 i dlatego nie podlegają rejestracji.
Wymagane jest zezwolenie na prowadzenie działalności, które producent otrzymuje i poświadcza odpowiednimi dokumentami COC, a także ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej (z odpowiednią tablicą rejestracyjną).
Nic więcej.