Test: Bulls Wild Ronin 2, z lekką ramą z włókna węglowego i niezmiennie wysokiej jakości wyposażeniem, oferuje wiele rowerów za znacznie poniżej 4.000 euro. W ramach Riva Bike Festival sprawdziliśmy jak rower w swojej wersji z kołami 29 cali radzi sobie w trudnym terenie wokół jeziora Garda.
Bulls Wild Ronin nie jest nowym rowerem, wkracza w trzeci sezon, ale na tegorocznym Bike Festival w Riva mogliśmy się przekonać, że lekki karbonowy rower na szlaki w 2018 roku nadal jest ultranowoczesny. Na jazdę próbną wybraliśmy topowy model, Wild Ronin 2, który oferuje naprawdę wyjątkowo wysokiej jakości sprzęt w cenie nieco poniżej 3.600 euro – ale o tym za chwilę.
W 2018 roku Wild Ronin będzie dostępny tylko z 29-calowymi kołami. Dzięki dużemu prześwitowi na opony, w razie potrzeby z tyłu jest również miejsce na opony plus. Grube opony są trochę bardziej wyrozumiałe, zapewniają dużo przyczepności, ale są też nieco powolne i mają tendencję do wyginania się na zakrętach podczas agresywnej jazdy. W każdym razie z zadowoleniem przyjmujemy decyzję Bulls, aby użyć fabrycznie tylko 29 cali dla Wild Ronin. Mówiąc o agresywnym stylu jazdy: niemiecki mistrz enduro i zawodnik zespołu Bulls, Christian Textor, również bierze udział w wyścigach na Wild Ronin.
Bulls Wild Ronin 2 – Ramy
Rama Bulls Wild Ronin 2 jest wykonana w całości z włókna węglowego: rama główna i tylny trójkąt. Waży niecałe 2 kg - najwyższa wartość. Projekt i kształt są nowoczesne, a Bulls polega na wielu niedopowiedzeniach w przypadku kalkomanii. Nie ma rzucających się w oczy etykiet, co jest dobre dla optyki. Czarne elementy ramy mają surowy wygląd, a karbonowe maty mienią się w świetle - seksownie!
W tylnym trójkącie zastosowano podparty jednoprzegubowy układ zawieszenia – system, który wielokrotnie się sprawdził i przekonuje między innymi niskimi siłami poprzecznymi działającymi na łożyska, a tym samym obiecuje długą żywotność. Zespół zacisku hamulca jest również jednym z miłych szczegółów: jest dobrze chroniony na dolnej rurze tylnego trójkąta. Niestety Bulls nie mają ochrony ramy na dolnej rurze iw obszarze suportu. Karbonowa rama jest bezbronna wobec wyrzucanych kamieni, a uderzenie w suport boli dwa razy mocniej. Tutaj zdecydowanie powinieneś poprawić po zakupie.
Jeśli chodzi o geometrię, Bulls nie popada w skrajności: kąty siodełka i kierownicy są umiarkowanie strome lub luźne, rama główna jest raczej krótka jak na dzisiejsze standardy, a tylne rurki tylnego trójkąta są dość długie i mają 445 mm. Wymiary bardziej przypominają klasyczny all-mountain niż rower terenowy - przynajmniej na papierze. Ale to wcale nie musi być złe, jak pokazał nasz test na prawo jazdy.
Geometria Byki Dziki Ronin 2
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 390 | 440 | 480 | 540 |
Pozioma rura górna (w mm) | 591 | 606 | 625 | 646 |
główka ramy (w mm) | 110 | 110 | 125 | 150 |
tylny trójkąt (w mm) | 445 | 445 | 445 | 445 |
Rozstaw osi (w mm) | 1161 | 1176 | 1197 | 1222 |
Kąt skrętu (w °) | 67 | 67 | 67 | 67 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 74 | 74 | 74 |
Zasięg (mm) | 415 | 430 | 445 | 460 |
Stosy (mm) | 614 | 614 | 628 | 651 |
Bulls Wild Ronin 2 – Wyposażenie
Ramki do zdjęć | Bull's Wild Ronin Carbon |
widelec amortyzowany | RockShox PikeRC |
niemy | RockShox Deluxe RT |
wirniki | Ekscentryczny T-30 Byka |
Opona VR | Schwalbe Fat Albert SnakeSkin Soft |
Tętno opon | Schwalbe Fat Albert SnakeSkin SpeedGrip |
przerzutka tylna | ShimanoXT |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoXT |
korba | ShimanoXT 36/26 |
przerzutka | ShimanoXT |
Hamulec | ShimanoXT M8000 |
tarcze hamulcowe | Shimano RT-86 180/180mm |
sztyca | Kind Shock LEV Integra |
siodło | Selle Royal Verve |
trzon | Byk 50mm |
Lenker | Byk 760mm |
3.599 € to atrakcyjna cena za rower o skoku 140 mm z ramą wykonaną w całości z włókna węglowego. Jednak w tej cenie Bulls Wild Ronin 2 zawiera naprawdę wysokiej jakości sprzęt na lekkim podwoziu terenowym. Obudowa pochodzi od RockShox. Do tylnego amortyzatora Deluxe RT dołącza Pike RC na przednim kole. Bardzo dobrze! Gdzie indziej w tym przedziale cenowym często dostajesz „tylko” znacznie tańszy widelec Yari, nawet z aluminiową ramą.
Poza tym na Wild Ronin 2 znajduje się wiele logo Shimano XT. Cały napęd, w tym korba, pochodzi ze sprawdzonej najwyższej grupy Shimano. Wybór rozwiązania 2x z przerzutką przednią korzystnie wpływa na zasięg. Za hamowanie odpowiada również system Shimano XT, który współpracuje z tarczami 180 mm z przodu iz tyłu. Ciężsi jeźdźcy zorientowani na zjazdy powinni rozważyć zamontowanie z przodu tarczy hamulcowej 203 mm, która zapewnia nieco więcej rezerwy, zwłaszcza w odniesieniu do blaknięcia.
Oczywiście w dzisiejszych czasach rower o skoku 140 mm nie powinien być pozbawiony wysuwanej sztycy. LEV Integra firmy Kind Shock ze skokiem regulacji 150 mm była wypróbowywana i testowana przez wiele lat i bardzo dobrze współgra z lekkim Wild Roninem 2 - waży średnio około 100 g mniej niż porównywalne regulowane sztyce. Kokpit opiera się na elementach OEM wykonanych z aluminium, które pozostawiają dobre, choć bardzo proste wrażenie. Jednak pod względem ergonomii nie ma na co narzekać: mostek jest przyjemnie krótki (50 mm), kierownica 760 mm to dobra szerokość dla roweru takiego jak Wild Ronin.
Istnieją również części OEM do kół. Obręcze mają wewnętrzną szerokość 30 mm i są w pełni kompatybilne z systemem bezdętkowym. Bardzo dobre warunki wstępne dla opon Schwalbe 2,35″ – tutaj masz wszechstronną Fat Albert z przodu iz tyłu, z przodu z bardziej miękkiej mieszanki gumowej z dużą przyczepnością, z tyłu nacisk kładziony jest na niskie opory toczenia. Podsumowując, udana kombinacja, z którą większość kierowców powinna się bardzo dobrze dogadać.
Raport z jazdy Bulls Wild Ronin 2
Wybraliśmy Naranch Trail w pobliżu Arco jako teren testowy dla Bulls Wild Ronin 2. Zapewnia to typowy styl jeziora Garda: dużo skał, strome, techniczne przejścia i ciasne zakręty. Raz po raz płynne pasaże mieszają się z waleniem i zapewniają pewną różnorodność. Krótko mówiąc, naprawdę trudny teren, na którym Wild Ronin mógłby naprawdę pokazać, co potrafi.
Rower Bulls pokonał drogę na szlak bez żadnych problemów i nawet bez włączonej blokady amortyzatora prawie nie było podskakiwania. Rower wspina się odpowiednio lekko, co z jednej strony wynika z niskiej masy całkowitej, ale także z pozycji siedzącej i geometrii ramy z drugiej. Wild Ronin jest doskonałym przykładem tego, jak długie tylne rurki tylnego trójkąta mogą mieć pozytywny wpływ na podjazdy: przednie koło zawsze mocno trzyma się podłoża, rowerzysta siedzi centralnie nad rowerem i ma wydajną pozycję do pedałowania. Jeśli nie chcesz niepotrzebnie męczyć się w szczególnie stromych miejscach, ucieszy Cię szeroki zakres napędu 2x.
Na szlaku rower jest bardzo zwinny i zabawny: kompaktowy rozstaw osi ułatwia manewrowanie w wąskich przejściach, podwozie zapewnia dużo popu, a przeszkody zachęcają do zjechania. Byki umiejętnie brykają po trudnym terenie, ale wymagają też aktywnego kierowcy. W każdym razie jak na rower ze 140mm spisuje się rewelacyjnie w tak wymagającym terenie. Jednak „goły” spód dolnej rury przyprawiał nas o lekki ból brzucha: kamienie wyrzucane przez przednie koło wciąż uderzały o niezabezpieczoną ramę. Nie znaleźliśmy żadnych uszkodzeń, ale jeśli lubisz jeździć szybko i po odpowiednim terenie, powinieneś pomyśleć o dodatkowej ochronie.
Nasz tester miał 1,70 m wzrostu i siedział na rowerze w rozmiarze M: był dobrze dopasowany pod względem długości ramy, ale na stromych odcinkach fajnie byłoby mieć możliwość zagłębienia siodełka nieco głębiej, ale rura siodełka pasuje do naszego gustu trochę za długo. Niemniej jednak ten kompaktowy rower na szlaki umiejętnie manewrował po stromych serpentynach, nawet na trudnych przejściach.
Schreibe einen Kommentar