Test Specialized S-Works Tarmac: Po 15 latach Specialized Tarmac, Specialized S-Works Tarmac Disc, pierwsza wersja z hamulcami tarczowymi w „erze asfaltu”, jest dostępna od początku roku. W zeszłym roku Specialized wywołał spore zamieszanie, wprowadzając całkowity remont i nowy rozwój Tarmaca. Aby uczynić ten wysokiej klasy rower jeszcze bardziej kompletnym, model został teraz zoptymalizowany również pod kątem hamulców tarczowych bez osłabiania zalet wersji z obręczą. Velomotion już dokładnie przetestował Specialized S-Works Tarmac.
Specialized S-Works Tarmac Disc - rama i widelec
Co prawda ramę znamy już z Tarmaca SL6. Na pierwszy rzut oka Specialized S-Works Tarmac Disc niewiele różni się od wersji z hamulcami szczękowymi. Między innymi staje się to jasne bardzo szybko, gdy spojrzysz na tabelę geometrii, ponieważ Specialized S-Works Tarmac Disc ma taką samą geometrię jak wersja obręczy. W Tarmac Disc zmieniła się tylko długość tylnego trójkąta.
Ponadto oba warianty mają te same pierwszorzędne właściwości aerodynamiczne, ponieważ tarcza została zaprojektowana w taki sposób, że hamulce tarczowe nie stają się wadą aerodynamiczną. Dzięki konstrukcji Rider-First-Engineered, znanej już z Specialized, Tarmac Disc oferuje takie samo prowadzenie i taką samą sztywność ramy jak wersja z hamulcem szczękowym.
Rozmiar | 49 cm | 52 cm | 54 cm | 56 cm | 58 cm | 61 cm |
---|---|---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa | 431 mm | 462 mm | 481 mm | 501 mm | 522 mm | 553 mm |
górna rura (pozioma) | 508 mm | 531 mm | 540 mm | 562 mm | 577 mm | 595 mm |
główka | 115 mm | 126 mm | 143 mm | 163 mm | 190 mm | 210 mm |
kąt skrętu | 71,7 | 72,5 | 73,0 | 73,5 | 73,5 | 74,0 |
kąt siedziska | 75,5 | 74,0 | 74,0 | 73,5 | 73,5 | 73,0 |
tylny trójkąt | 410 mm | 410 mm | 410 mm | 410 mm | 410 mm | 410 mm |
spadek suportu | 74 mm | 74 mm | 72 mm | 72 mm | 72 mm | 72 mm |
Radstand | 973 mm | 975 mm | 978 mm | 990 mm | 1005 mm | 1012 mm |
Dosięgnąć | 375 mm | 380 mm | 384 mm | 395 mm | 402 mm | 408 mm |
Stos | 514 mm | 527 mm | 544 mm | 565 mm | 591 mm | 612 mm |
Rama Rider-First Engineered wykonana z włókna węglowego FACT 12r powinna zapewnić doskonałe prowadzenie, najwyższą prędkość i wysoką stabilność jazdy. Przypisanie włókien, które jest indywidualnie dopasowane do każdego rozmiaru ramy, umożliwia optymalną równowagę między sztywnością a wagą dla wszystkich rowerzystów. Podczas konstruowania ramy dodano 200 dodatkowych kawałków włókna węglowego, aby osiągnąć większą złożoność, a tym samym zaoszczędzić większą wagę przy większej sztywności.
Widelec został również całkowicie zmieniony w wersji z obręczą, ponieważ tutaj po raz pierwszy zastosowano koncepcję Rider-First-Engineered. Daje to każdemu rozmiarowi zoptymalizowany widelec zapewniający identyczne właściwości jezdne. Oczywiście widelec Specialized S-Works Tarmac Disc został ponownie zmodyfikowany, aby lepiej absorbować inną siłę hamowania dzięki hamulcom tarczowym bez wpływu na wrażenia z jazdy. Wyposażony w system Flush Axle, oferuje oś płaską, która jest równo z ramą i może być uruchamiana za pomocą klucza imbusowego 6 mm.
Specialized S-Works Tarmac Disc – wyposażenie
Ale pierwszorzędna rama jest naprawdę zabawna tylko wtedy, gdy konfiguracja jest odpowiednia. Ale i tutaj nie musisz się zbytnio martwić o Specialized S-Works Tarmac Disc. Dzięki Shimano Dura-Ace Di2 masz jedną z najlepszych elektronicznych grup przerzutek w swoim rowerze Procesy zmiany biegów przebiegły jak zwykle bezbłędnie podczas naszego testu, a prowadzenie linek było również bardzo uporządkowane i wygodne. Interesujące było ustawienie, że po przejściu na małą tarczę automatycznie przesunięto o dwa biegi cięższe z tyłu. Oczywiście na początku trzeba się do tego przyzwyczaić, ale jest to bardzo przydatny sposób na utrzymanie rytmu.
Oczywiście nie możemy zapomnieć o głównym imienniku, a mianowicie o hamulcach tarczowych. Z tarczą 160 mm z przodu i 140 mm z tyłu, rower wyposażony w hamulce tarczowe Shimano Dura-Ace Di2 zapewnia doskonałą równowagę hamowania. Dodatkowe wyposażenie obejmuje autorskie koła karbonowe Roval CLX 50. Zapewniają one idealne połączenie aerodynamiki i lekkości, dzięki czemu przekonują w każdym terenie.
Konfiguracja opon Specialized S-Works Tarmac Disc również okazała się najlepsza podczas naszej jazdy próbnej: 26 mm Turbo Cotton to nie tylko jedna z rzekomo najszybszych opon na rynku, ale także dodatkowa porcja komfortu i przyczepności dzięki do dodatkowej szerokości. Koła wyposażone są w dwa komplety osi, jeden z manetkami DT RWS, a drugi ze śrubami. Te ostatnie są o 30 g lżejsze na oś. Zamontowane osie mają szerokość montażową 12×100 mm z przodu i 12×142 mm z tyłu.
W przypadku dodatkowego osprzętu Specialized polega na zwykle dobrych produktach własnych, takich jak kierownica, siodło, sztyca i mostek. Sztywna sztyca podsiodłowa wykonana z karbonu FACT jest aerodynamicznie idealnie dopasowana do ramy i zapewnia bezpośrednie przenoszenie mocy z przyjemnym komfortem tłumienia. Elegancko rozwiązano również osłonę wewnętrznego zacisku siodełka.
Dodatkową atrakcją Specialized S-Works Tarmac Disc jest korba wyposażona w zupełnie nowy wewnętrzny miernik mocy. Według producenta Specialized S-Works Power Cranks oferują najlżejszy i najdokładniejszy pomiar mocy na rynku. Szeroko zakrojony proces rozwoju został przeprowadzony z pomocą University of Boulder, aby zaoferować jeźdźcom najlepszy system. Ważące zaledwie 440 gramów (bez tarcz) korby Dual Power Cranks, które mierzą po obu stronach, są imponujące. Dzięki łatwej do wymiany baterii guzikowej nie ma potrzeby żmudnej wymiany baterii. Ponadto korby są wyjątkowo wytrzymałe i wodoodporne.
Jazda próbna: Specialized S-Works Tarmac Disc – cała naprzód!
Po tym, jak wiele już napisano i zgłoszono na temat nowej Specialized S-Works Tarmac Disc, byliśmy oczywiście bardzo podekscytowani naszą jazdą próbną z czołowym kierowcą, a nasze oczekiwania były odpowiednio wysokie. Tyle możemy zdradzić z dużym wyprzedzeniem – nie zawiedliśmy się! Już po wyjściu z podwórka można było stwierdzić, że Specialized S-Works Tarmac Disc to prawdziwa broń. Ponieważ nawet jeśli nie pedałujesz z pełną siłą, możesz naprawdę poczuć bezpośredni napęd. Wynika to głównie z niewiarygodnie dobrej sztywności, szczególnie w obszarze suportu.
Podczas przyspieszania na zakręcie lub podczas przyspieszania pod górę, gdzie Tarmac Disc może w pełni wykorzystać swoją masę, po krótkim czasie naprawdę nie chcesz już zwalniać, ponieważ to przenoszenie mocy i napęd uzależniają. Ale nowy Tarmac Disc wie również, jak zaimponować na szybszych odcinkach. Oczywiście dużą część pracy wykonują dobre koła i szybkie opony, ale zoptymalizowana aerodynamicznie rama również odgrywa swoją rolę.
Ponadto w Tarmac Disc, pomimo całej sztywności i aerodynamiki, zadbano również o to, aby nie zaniedbać komfortu. Osiągnięto to z jednej strony dzięki obniżonemu tyłowi, który znacznie lepiej pochłania wstrząsy i prawie nie przenosi tego na kierowcę. Z drugiej strony opony mają przestrzeń aż 30mm, co również powinno pozytywnie wpłynąć na komfort jazdy. Na naszym rowerze testowym zainstalowano 26 Turbo Cottons, które były więcej niż wystarczające do naszych celów.
Ciekawie zrobiło się, gdy próbowaliśmy trochę porównać Tarmac Disc z wersją obręczy z wcześniejszego testu. Ponieważ powszechnym problemem wielu kierowców dysków jest to, że często czują się bardzo powolni i powolni. W niektórych przypadkach wynika to również z faktu, że te koła, które pierwotnie były przeznaczone do hamulców szczękowych, a teraz są dostępne również z tarczami w ramach rewizji, są często znacznie mniej precyzyjne, a także trudniejsze do kontrolowania niż ich przodkowie z obręczami.
Głównym tego powodem jest to, że w przypadku hamulców tarczowych na koło i kierowcę działają zupełnie inne siły, a także dźwignie niż w przypadku hamulców szczękowych. Na podstawie samych wrażeń z jazdy możemy jednak dość wyraźnie powiedzieć, że Tarmac pomyślnie zakończył tę zmianę i że Tarmac Disc można kierować i hamować równie precyzyjnie i łatwo, jak wersją na felgi, bez konieczności rezygnacji z zalet hamulców tarczowych .
I to prowadzi nas do hamulców tarczowych. Dzięki temu Specialized S-Works Tarmac Disc jest jednym z najbardziej kompletnych rowerów na rynku. Nie tylko bezwarunkowo dobra skuteczność hamowania w każdych warunkach, ale także dobre dozowanie i precyzja działania tarcz zapewniają dużo przyjemności z jazdy. Bardzo podobał nam się również punkt nacisku hydraulicznych hamulców tarczowych i wcale nie wydaje się „gąbczasty”.
Przy najlepszej woli na świecie, nawet po wymagającym teście, nie możemy znaleźć żadnych słabych punktów w Specialized S-Works Tarmac Disc. Imponujące ogólne osiągi i wysokiej jakości konfiguracja sprawiają, że Tarmac Disc to rzadko spotykany rower. Więc jeśli jesteś gotów wydać prawie 10.000 XNUMX euro na rower wyścigowy, z pewnością znajdziesz tu coś dla siebie.
Modele i ceny tarcz Specialized Tarmac
Specialized Tarmac Disc jest dostępny od 14 marca 2018 r. Jednak tylko w wersji S-Works, która ma przyzwoitą cenę 9.999 euro. Ale jest też rower najwyższej klasy z wysokiej jakości osprzętem, a nawet zintegrowanym miernikiem mocy. Dostępna będzie również rama Specialized S-Works Tarmac Disc za 3.699 euro.
toffi mówią
z Specialized S-Works Tarmac Disc, pierwszą wersją z hamulcami tarczowymi w „erze asfaltu”.
Tarmac był już dostępny w wersji Sl5 jako model z hamulcem tarczowym 😉
Samodzielna jazda Sl6 jako wariantem Sworks to marzenie 🙂