Test: „niedrogi”, „lekki” i „funkcjonalny” zwykle nie idą w parze; nieruchomość musi zostać pozostawiona. Ale czasami kwadratura koła działa - jak w naszym przypadku z kołami Alexrims RXD3 do użytku krzyżowego.
Aerodynamika pokonuje wagę - dotyczy to jazdy na rowerze wszędzie tam, gdzie tempo jest wysokie, a trasa jest przejezdna, co prawie zawsze ma miejsce w przypadku rowerów wyścigowych. Jednak jeśli chodzi o narciarstwo biegowe, zwykle jest odwrotnie: nawet podczas wyścigów Pucharu Świata zawodnicy ze średnią prędkością około 30 km/h w ciągu godziny ścigania rzadko trafiają na obszar, w którym opływowy materiał jest opłacalny. Kolarze przełajowi muszą ciągle podnosić, przenosić lub pchać swoje rowery i niesamowicie przyspieszać po każdej przeszkodzie i każdym ciasnym zakręcie.
Wprowadzenie roweru crossowego na dietę ma sens, ale nie jest łatwe. Hamulce tarczowe doskonale nadają się do zwalniania, ale ważą około 400 gramów więcej niż Cantis, a wielu płacących na własny rachunek nadal polega na solidnej aluminiowej ramie. Z przeciętnymi kołami i ciężkimi pedałami SPD może szybko dodać do prawie dziesięciu kilogramów - a kiedy górna rura wciska się w ramię podczas biegu, to nie jest zabawne.
Mocne, lekkie, tanie – wybierz dwa. Czy Alexrims okłamuje Keitha Bontragera?
Drogie materiały to zwykle jedyny sposób, aby to zmienić. Ale co jakiś czas udaje się połączyć niską wagę z atrakcyjną ceną. Niedawno osiągnął to producent kół Alexrims. Firma z Tajwanu jest jednym z dużych graczy w branży kół; wielu producentów rowerów wyposaża swoje modele w rebrandowane koła Alex. Często opiera się na dość prostym materiale, co niekoniecznie sprzyja reputacji Alexrims; dlatego producent kół stara się poprawiać swój wizerunek wysokiej jakości produktami pod własnym szyldem.
Tutaj do gry wkracza RXD3 - zestaw kołowy, który na pierwszy rzut oka nie wyróżnia się szczególnie, ale najpóźniej sprawia, że siadasz i zwracasz uwagę, kiedy go ważysz. Pokazuje tylko 1.560 gramów, jeśli pominiesz dostarczoną taśmę na obręcz - 730 gramów na przednie koło i 830 gramów na tylne koło, plus 10 gramów taśmy do zastosowania bezdętkowego na każde.
Biorąc pod uwagę cenę zakupu 329,99 euro, jest to niezwykle lekkie - w tym przedziale cenowym od 1.800 do 2.000 gramów to norma. I nawet jeśli nie należy przeceniać „wirujących mas” – przy częstym przyspieszaniu w terenie należy zaoszczędzić wiele watów na przyspieszeniu obrotowym kół. Z 400-gramowymi obręczami, RXD3 są również dość lekkie na zewnątrz, zwłaszcza biorąc pod uwagę ich głębokość profilu 30 mm - porównywalnie zwymiarowana obręcz DT Swiss waży 120 gramów więcej. Przy szerokości wewnętrznej 19 mm obręcze Alex są również dość szerokie i dlatego idealnie nadają się do opon terenowych o niskim ciśnieniu.
Alexrims RXD3: Klasyczny design bez ekstrawagancji
Połączenie z piastą stanowią 24 podwójnie skrzyżowane, wygięte okrągłe szprychy DD (2,0/1,8 mm), które są wkręcane w kołnierz w klasyczny sposób. To pokazuje pewną ekonomię, ponieważ szprychy wbijane stycznie, jak w wielu znacznie droższych zestawach kołowych, mogą lepiej przenosić siły hamowania hamulców tarczowych i naciągu łańcucha na obręcz. Jeśli chodzi o wagę, cienkie stalowe szprychy i wąskie kołnierze piasty są oczywiście idealne. Okrągłe szprychy mają jeszcze jedną zaletę: umożliwiają łatwe centrowanie, ponieważ w przeciwieństwie do szprych z ostrzami nie trzeba ich trzymać i dokładnie ustawiać. Płaska szprycha, która się skręciła, to aerodynamiczny koszmar. Dla naszych celów - pływanie z prędkością od 20 do 25 km/h - okrągłe szprychy i tak są w porządku.
Korpusy piast mają dość klasyczny kształt, poza grubą częścią środkową. Wspomaga to przenoszenie sił zwalniania i hamowania oraz zapewnia dopasowanie osi sztywnych. Alexrims pozwala wybierać między mocowaniem tarczy hamulcowej Centerlock i sześciootworowym; Ta ostatnia ma tę zaletę, że tarcze można po prostu „podłożyć” – czyli dopasować do zacisków hamulcowych blaszkami o grubości 0,1 mm („podkładki”) tak precyzyjnie, że nic nie ociera przy zmianie koła. Na koniec jeszcze wolnobieg zapadkowy z 36 punktami siatki i wyraźnie wyczuwalnym, pełnym dźwiękiem.
Alexrims RXD3: Przekonujące nawet w błotnistej praktyce
Tyle teorii - ale jak lekkie koła crossowe sprawdzają się w terenie? Już po pierwszych kilku metrach widać, że obawy, że lekki zestaw kół może nie być wystarczająco sztywny, można bezpiecznie wyrzucić za burtę. O ile nie jesteś bardzo ciężki, Alexrimy nie powinny się zawahać; Tradycyjnie szprychowe koła radzą sobie również z ostrymi manewrami hamowania bez żadnych problemów. Współosiowość jest nadal dobra po kilku jazdach próbnych i dwóch wyścigach, łożyska dobrze poradziły sobie z błotem i wilgocią. Profil obręczy również działa - opony bezdętkowe Schwalbe - jeździliśmy na doskonałym X-One Allround - prawie nie tracimy powietrza w dniach między dwiema przejażdżkami; przy ciśnieniu około 2 barów nie można zaobserwować „bekania” podczas ostrych zakrętów.
To, co można zauważyć, to oczywiście mniejsza masa koła w porównaniu ze standardowym materiałem - zwłaszcza podczas podnoszenia i przenoszenia, na przykład na bardzo stromych stopniach „Kendenich Wall” w Raiba Radcross, trzecim biegu Genesis NRW Cross Cup obsługiwane przez Alexrims. Nasz aluminiowy redakcyjny crosser waży tylko 3 kg wraz z pedałami z RXD8,9, ale nie stał się znacząco droższy. Niska waga, najwyższa funkcjonalność i niska cena zwykle nie idą w parze, ale RXD3 może oferować wszystkie trzy właściwości. Tajwański zestaw kołowy uzyskał tym samym ocenę bardzo dobrą.
Daniel Burgin mówią
Halo
Dzięki za raport i test. Czy LRS nadaje się do szybkiego uwalniania? 100 przód 135 tył
Pozdrowienia ze Szwajcarii
Michała Faissa mówią
Cześć Dani,
koła są równie odpowiednie do osi przelotowych i szybkozamykaczy. Konwersja odbywa się za pomocą adaptera.
Pozdrawiam
Michał
Christoph mówią
Następne pytanie brzmi: czy dostajesz do niego również wolnobieg XD?
Daniel mówią
Witaj Caspar,
Szczęśliwego i zdrowego Nowego Roku i dzięki za szczegółowy test!
Właśnie skończyłem jeździć na zestawie kołowym Alexrims CXD6 na moim Crosserze, a teraz szukam lżejszego zestawu kołowego TLR.
W swoich poszukiwaniach znów natknąłem się też na Alexrimy, ale CXD4 - cena i waga są prawie identyczne jak RXD3, ale felga ma niższy profil i asymetryczną konstrukcję.
Jestem laikiem od kół, ale chciałbym wiedzieć więcej o tle.
Czy ty lub ktoś ze społeczności mógłbyś krótko rozróżnić te dwa projekty?
Dziękuję bardzo i pozdrawiam
Daniel
Kacper Gebel mówią
Witaj Daniel,
Tobie również życzę szczęśliwego Nowego Roku i dziękuję za zainteresowanie testem! Teraz sam jeżdżę CXD4, więc z pewnością mogę coś o nim powiedzieć: podobnie jak RXD3 waży prawie dokładnie 1600 gramów, szerokość obręczy jest również taka sama, tylko, jak mówisz, jest nieco bardziej płaska. Właściwie to bardziej mi się podoba, nie zauważasz tego. Teoretycznie asymetryczna obręcz zapewnia większą stabilność, ponieważ naprężenie szprych po lewej i prawej stronie koła może być takie samo, a obie strony szprych są ustawione (w przybliżeniu) pod tym samym kątem. Dopiero okaże się, czy przełoży się to na większą trwałość w dłuższej perspektywie. Myślę, że zestaw kół jest naprawdę dobry, szczególnie w cenie, więc zdecydowanie polecam ci go.
Pozdrawiam
Caspar
Ben mówią
Witaj Caspar,
właśnie natknąłem się na ten ciekawy LRS - ale szukam takiego do mojego roweru szosowego. Czy do tego też się nadaje, czy tylko coś na cross/szutr?
Pozdrawiam
Ben