Test: Przenieśliśmy Mondrakera e-Crafty R+ na cały sezon 2017. Bawiliśmy się od samego początku, ale wprowadziliśmy pewne modyfikacje. Byliśmy jeszcze bardziej zadowoleni z efektu końcowego, bo rower potrafi naprawdę wiele i daje dużo pewności siebie.
Mondraker e-Crafty w szczegółach
Zgodnie z oczekiwaniami Hiszpanów, solidna rama e-Crafty opiera się na systemie Zero Suspension i geometrii Forward. Jakie technologie kryją się za oznaczeniami? Tak zwany Zero Suspension System opisuje system tylnego zawieszenia Mondrakera. Tylny koniec składa się z dużego wahacza, tu są sztywno połączone podpory łańcucha i podpory siodełka, które są przymocowane do ramy głównej za pomocą dwóch mniejszych dźwigni. Amortyzator znajduje się pomiędzy tymi dwoma korbami dzwonowymi i jest zamontowany praktycznie pływająco, ponieważ oba punkty mocowania poruszają się. Kolumna zawieszenia jest praktycznie ściśnięta z dwóch stron podczas procesu zawieszenia. Ma to na celu zapobieżenie odbiciu pedału, a także wyeliminowanie wpływu hamowania. Obiecują zerową utratę wydajności. Forward Geometry opisuje zmodyfikowaną geometrię ramy, która jest znakiem firmowym Mondrakera od 2012 roku. Zastosowano krótki mostek 30 mm, ponieważ dzięki dłuższemu przedniemu trójkątowi nie powinieneś siedzieć zbyt prosto. To powinno sprawić, że rower będzie bardzo stabilny.
Geometria Mondraker E-Crafty
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 380 | 420 | 470 | 510 |
Pozioma rura górna (w mm) | 609 | 636 | 660 | 700 |
główka ramy (w mm) | 593 | 602 | 616 | 630 |
tylny trójkąt (w mm) | 475 | 475 | 475 | 475 |
Rozstaw osi (w mm) | 1215 | 1244 | 1269 | 1295 |
Kąt skrętu (w °) | 67,5 | 67,5 | 67,5 | 67,5 |
Kąt siedziska (w °) | 75 | 75 | 75 | 75 |
Zasięg (mm) | 450 | 475 | 495 | 515 |
Stosy (mm) | 593 | 602 | 616 | 630 |
Do części stosuje się mieszankę własnych i sprawdzonych części. Mostek, chwyty, szeroka kierownica i siodełko z firmową metką nie dają powodów do narzekań, można powiedzieć dobre i tanie. Więcej skarg miałem na koła: stosunkowo wcześnie pojawił się nieprzyjemny dźwięk z wolnobiegu, co mówi coś o jakości piast. Niedrogie felgi o szerokości 35 mm, niedrogie szprychy i związana z tym waga nie są absolutnie konieczne. Więc koła Hope stosunkowo szybko trafiły do roweru. Jasne, oryginalne koła by wytrzymały, ale nie oddawały sprawiedliwości motocyklowi. Nadal jestem absolutnie zadowolony z zawieszenia Rock Shox. Monarch Plus i tak jest jedną z dobrze znanych dobrych kolumn sprężynowych, ale raczej niedrogi Yari również wiedział, jak zadowolić. Nie przegapiłem aktualizacji. Ponieważ jesteśmy w trakcie aktualizacji. Na rowerze testowym zamontowano pogłos. Inaczej jest w przypadku e-Crafty, który kosztuje około 5.000 euro i bardzo byśmy go przegapili. Opcjonalnie można było zamówić rower z pogłosem za 5.299 euro. Jeśli chodzi o funkcję zmiany biegów, łańcuch Sram i kaseta Sunrace były w porządku. Przerzutka tylna GX niezawodnie zmieniała biegi. Manetka GX padła ofiarą upadku. Całkowicie wygięta dźwignia kciuka oznaczała koniec i przyszedł zamiennik w postaci dźwigni XO. Skuteczność hamowania 2-tłokowego układu Level okazała się dobra. Tylko na długich zjazdach cisnąłem hamulce do granic możliwości z moimi ponad 100 kilogramami, więc i tutaj przerzuciłem się na hamulec Sram Guide EX. Jednak wszystkie zmiany w motocyklu nie powinny rzucić złego światła na e-Crafty. Przy mojej dużej masie ciała, dużym przebiegu i dość niezdarnym stylu jazdy regularnie podkręcam podzespoły do granic możliwości. Wszystkie części są absolutnie odpowiednie do touringu E-MTB.
Jak jeździ Mondraker e-Crafty?
Coś w e-Crafty stało się teraz standardem dla działającego, agresywnego eMTB z pełnym zawieszeniem. Grube opony Plus na szerokich felgach zwiększają przyczepność. Ale tym, co mnie zachwyciło w październiku 2016 r., był Maxxis Minion o szerokości 2,8 cala. Porównywalne opony z cienką osnową i małym profilem były często zbyt gąbczaste i miałem niechciane „odbicie”. Minion DH przekonuje najlepszą przyczepnością w każdej sytuacji. Musisz jednak zaakceptować zwiększony opór toczenia, który jest nadal do zniesienia w rowerze Bosch CX, o ile starcza na akumulator. Wyraźnie czuć zwiększone opory toczenia podczas staczania się w dół. Stanowiły również wyzwanie dla hamulców, gdzie trakcja dawno by zniknęła z innymi oponami, a stopery wciąż miały do wykonania pracę. Z czterema tłokami Guide RE nie stanowiło to problemu nawet przy dużej wadze jeźdźca, a każdy, kto nie jest bardzo ciężki, poradzi sobie również z poziomem Sram. W przypadku obu hamulców podoba mi się wyczucie dźwigni, zarówno pod względem ergonomii, jak i punktu nacisku. Jak już wspomniano, podwozie działało bardzo dobrze. Tylny koniec pasuje szczególnie dobrze do sportowych jeźdźców. Istnieją bardziej czułe systemy zawieszenia, ale Mondraker e-Crafty jest skuteczny i szybki dzięki zerowemu zawieszeniu. Yari jest bardziej czuły i łatwiejszy dla rąk pilota. Nie zawsze może idealnie podążać za ekstremalnymi uderzeniami, jeśli następują one szybko po sobie, a czasem może być głębszy w wiosennym skoku niż jest to pożądane. To dało mi do myślenia. Wysokiej jakości wariant e-Crafty jest wyposażony w regulowany skok przedniej sprężyny do 160 mm. Więc przejechałem widelcem do 160 mm (wymaga to wymiany tłoka pneumatycznego) i dostał serwis. Z odrobiną sztuczki w zakresie objętości komory powietrznej i strojenia, podwozie bardzo dobrze odpowiada moim preferencjom.
Jakie są moje preferencje? Chcę się dobrze bawić na rowerze! rower powinien mi to ułatwić. i właśnie to robi e-Crafty. Długi przód (dzięki Forward Geometry) dobrze komponuje się z długim tyłem. Dzięki krótkiemu mostkowi nadal nie siedzisz zbyt ciasno na rowerze.Wiele e-rowerów ma długie tylne trójkąty, a przy zwartym przodzie przypomina trochę naczepę. Przód gotowy, tył jeszcze trochę potrwa. Mondraker jeździ bardziej jak rower zjazdowy w porównaniu do innych rowerów w pełni elektrycznych. Długi przód, długi tył i postrzegane płaskie kąty. Usiądź na nim, przytrzymaj i pozwól E-Crafty działać. Wymaga nieco większego podkreślenia w rogach, ale o dziwo nigdy nie zauważyłem tego negatywnie. Prowadnica łańcucha lub odpowiadająca jej przerzutka tylna mogłaby ograniczyć łańcuch i sprawić, że jazda będzie cichsza.
To, co pomaga zejść, nie zaszkodzi też pod górę. Zasadą są tu długie wybiegania! Długi tylny koniec i ciężar daleko z przodu bardzo pomagają podczas wspinaczki. Tak jak zapobiegają przewróceniu się podczas zjeżdżania ze wzniesienia, tak samo utrzymują przednie koło na ziemi przez długi czas pod górę. Zwiększenie skoku wideł było również pomocne podczas wspinaczki. Zwiększył się więc trochę prześwit i rzadziej dotykasz korb podczas podjazdów na technicznych odcinkach. Bosch CX działa pewnie i ma moc. 10 biegów z kasetą 11-42 zębów jest również całkowicie wystarczające w połączeniu z napędem. Myślę, że wyświetlacz Purion jest jeszcze bardziej odpowiedni dla tak mocnego roweru terenowego niż Intuvia czy Nyon. Na początku sezonu zleciliśmy firmie Bosch zainstalowanie nowego oprogramowania, które wówczas nie było jeszcze oficjalnie dostępne. Umożliwia to jazdę w trybie E-MTB. Zastępuje tryb sportowy i praktycznie niezależnie przełącza poziomy wspomagania. Absolutnie super, zawsze jest tyle mocy, ile potrzebujesz. Prawie nigdy nie przełączam trybów.
top lub flop
Wyraźnie świetnie. po kilku drobnych zmianach Mondraker e-Crafty jest jednym z najlepszych eMTB, na jakich jeździłem. Większości e-rowerzystów spodoba się to również „po wyjęciu z pudełka”.
Link producenta: www.mondraker.com
Schreibe einen Kommentar