Test: Marka Elby nie powinna być znana każdemu. Ale marka zdobyła już wiele nagród za wzornictwo dzięki 9-biegowemu e-rowerowi Elby. Udało nam się przetestować stylowy niski stopień w teście.
Elby 9-Speed Test: rama i wyposażenie
Buty przejściowe są często mniej seksowne i niekoniecznie są tym, o czym myślisz, gdy słyszysz słowo „styl”. To kolejny powód, dla którego Elby ma inne podejście do swojej interpretacji nowoczesnego roweru typu step-through. Ramka ma nieco niekonwencjonalny, ale zdecydowanie piękny kształt. Rower dostępny jest w pięciu wersjach kolorystycznych – tak naprawdę każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Duży wybór pod względem kolorów, ale niestety raczej mały pod względem rozmiarów ram: Elby jest dostępny tylko w jednym rozmiarze. Dzięki regulacji wysokości siodełka i mostka, osoby o wzroście od 1,50 m do 1,95 m mogą znaleźć miejsce na rowerze. Ponieważ silnik znajduje się z tyłu roweru, akumulator jest umieszczony dyskretnie na środku ramy. Jednak to tylko minimalnie ogranicza miejsce na nogi.
Elby oferuje 9-biegową translację z tylną przerzutką Sram X5. Hamowanie odbywa się za pomocą hydraulicznego hamulca tarczowego Tektro Auriga E-Sub. Kokpit można ustawić we właściwej pozycji za pomocą regulowanego mostka i ogólnie wygląda bardzo schludnie i wartościowo. Na środku kokpitu znajduje się niemal futurystycznie wyglądająca instalacja, w której znajduje się reflektor Supernova i wyświetlacz. Elby jest standardowo wyposażony w eleganckie, anodowane na czarno błotniki, które są bardzo wytrzymałe. Tylna chłodnica Supernova jest również zainstalowana w tylnym błotniku. Rower elektryczny toczy się na stabilnych 26-calowych kołach wyposażonych w szerokie na 2,2-calowe opony Continental Cruise Contact z dodatkową wkładką antyprzebiciową.
Ramki do zdjęć | Elby aluminium jeden rozmiar |
widelec amortyzowany | Elby aluminium |
napęd | Tylny silnik serii BionX D |
akumulator | 557 Wh |
wirniki | Elby |
opona | Continental Cruise Contact 2,2" |
przerzutka tylna | sram x5 |
dźwignia zmiany biegów | sram x5 |
korba | Elby |
przerzutka | |
Hamulec | Tektro Auriga E Sub |
sztyca | Elby |
siodło | Elby |
trzon | Elby |
Lenker | Elby |
Ogólnie rzecz biorąc, Elby robi jakościowe i wizualne wrażenie bardzo wysokiej jakości. W szczególności zmiana biegów jest bardziej pragmatyczna niż wysokiej jakości, ale z naszego doświadczenia wynika, że działa całkiem niezawodnie - zwłaszcza na rowerze miejskim, takim jak Elby.
Elby 9-biegowy test: silnik i akumulator
To już prawie rzadkość: tylny silnik w e-rowerze. Dzięki silnikowi w piaście BionX był jednym z pierwszych producentów, którzy otworzyli rynek e-rowerów. Najnowszy etap ewolucji BionX jest instalowany na Elby. Seria D zapewnia odpowiednie 250 watów i powinna zapewnić przyzwoite wzmocnienie. Chociaż coraz więcej producentów stosuje wyłącznie silniki środkowe, silnik tylny nadal ma niezaprzeczalne zalety, o których rzadko się mówi. Z jednej strony tylne silniki są w większości przypadków bardzo mocne, ale jednocześnie pozostają prawie niesłyszalne.
Ponadto zmniejsza się zużycie łańcucha i zębatki, ponieważ moment obrotowy działa bezpośrednio na koło. Z drugiej strony sposób działania umożliwia odzyskiwanie energii: Mówiąc prościej, biegunowość silnika jest odwrócona, hamując trochę podczas jazdy, ale w rezultacie ładując akumulator. Idealne np. na dłuższe zjazdy. Ponieważ silnik został przesunięty do tyłu, jest miejsce na akumulator na środku ramy, bezpośrednio nad suportem – tam, gdzie obecnie znajduje się silnik w większości innych e-rowerów. Dzięki temu rozkład masy nie jest zbyt ciężki z tyłu i zapewnia nisko położony środek ciężkości, a tym samym lepsze właściwości jezdne. Sam akumulator to nowoczesny akumulator litowo-jonowy o napięciu 48 V i pojemności 11,6 Ah lub 557 Wh, który według Elby'ego powinien zapewnić prąd na dystansie do 135 km.
Elby 9-Speed Test: użyteczność i łączność
Elby jest obsługiwany za pomocą kontrolera na prawej kierownicy. Można tam ustawić poziomy wspomagania i rekuperacji silnika BionX. Za jego pośrednictwem sterowane jest również światło z emiterów supernowych. Ponadto za pomocą kontrolera można przełączać trzy tryby wyświetlania kolorowego wyświetlacza. Dostarcza informacji na temat danych jazdy i oczywiście aktualnego poziomu wsparcia. Pozytywne: Nadal jest łatwy do odczytania nawet w silnym świetle słonecznym. Uchwyt wyświetlacza daje możliwość szybkiego i łatwego zdjęcia go, np. w celu zamontowania własnego smartfona. Można go następnie sparować z Elby przez Bluetooth, a dzięki własnej aplikacji Elby służy również jako urządzenie nawigacyjne. Każdy, kto martwi się teraz o baterię swojego smartfona, może się zrelaksować; Smartfon można ładować przez gniazdo USB. Jeśli lubisz prostotę i cenisz sobie miejsce na kierownicy, możesz również używać Elby bez wyświetlacza. Kontroler na prawej kierownicy pokazuje również aktualny poziom naładowania baterii.
Elby 9-Speed Test: raport z jazdy
Szybko można znaleźć wygodną pozycję do siedzenia na Elby. Do regulacji wysokości siodełka i pozycji kierownicy zawsze potrzebny jest klucz imbusowy. Dobry pod względem ochrony przed kradzieżą, ale może stać się wadą, jeśli z roweru korzysta kilka osób o różnym wzroście. Uchwyty Ergo są łatwe do trzymania, a dźwignie zmiany biegów i hamulca są również łatwo dostępne. Wszystkie przyciski na jednostce sterującej do sterowania silnikiem i oświetleniem można naciskać bez nieprzyjemnych wygięć. Na pilocie znajduje się również przycisk do aktywacji wspomagania pchania. To dobrze się uruchamia i zapewnia mocne wsparcie podczas pchania - nawet pod górę i przez mniejsze przeszkody.
BionX D oferuje cztery poziomy wsparcia. Pierwszy jest nadal bardzo powściągliwy i trudno go odczuć jako prawdziwe „doładowanie” podczas jazdy. Szczególnie dobre dla tych, którzy cenią sobie tradycyjne „czucie jazdy na rowerze”. Poziomy trzeci i czwarty obsługują jednorodnie i znacznie więcej. Przy pełnej mocy wyraźnie czuć moc tylnego silnika o mocy 250 W, ale bez uwalniania zbyt dużego momentu obrotowego na początku. Nawet jeśli wciśniesz silnik do granic możliwości, pozostaje on prawie niesłyszalny - poziom hałasu na najwyższym poziomie jest niższy niż najniższy poziom większości silników środkowych.
Odzysk energii oferuje również cztery poziomy i jest wyraźnie zauważalny jako opór najpóźniej od poziomu drugiego. Naprawdę dobra rzecz na dłuższe zjazdy: jeśli przełączysz się na najwyższy poziom rekuperacji, silnik wyhamuje rower, chronisz hamulce i ładujesz akumulator. Nie należy jednak mieć złudzeń – zasięg można zwiększyć o kilka kilometrów, ale pełne naładowanie pustej baterii poprzez rekuperację jest co najwyżej teoretycznie wykonalne.
Dzięki dobremu rozkładowi ciężaru z silnikiem z tyłu i akumulatorem pośrodku ramy oraz sztywnej aluminiowej ramie, Elby można bezpiecznie przenosić nawet przy dużych prędkościach bez utraty stabilności. trzepotanie ramy? nic. Jednocześnie dzięki małym kołom rower pozostaje bardzo zwrotny i można nim łatwo manewrować w ciasnych zakrętach w mieście. Szerokie opony Continental zapewniają niezbędną przyczepność i amortyzację na małych wybojach.
Pochwalić należy również stopkę boczną, dzięki której Elby można bardzo bezpiecznie zaparkować. Przy zwiększonej wadze rowerów elektrycznych często stanowi to problem. Elby rozwiązał to bardzo dobrze. System oświetlenia Supernova jest całkowicie wystarczający i zapewnia niezbędną perspektywę nawet w ciemności.
Coeurvadisa mówią
Witam z północnych Niemiec, przetestowałem Elby, ponieważ sama koncepcja e-roweru magicznie przyciągnęła mnie do jego wyglądu.
Mój pierwszy wniosek: Czyste wykonanie, świetne wrażenia z jazdy, zwłaszcza wsparcie na pochyłościach.
Bardzo cichy, z możliwością wyboru rekuperacji z wyraźnym, przyjemnym efektem hamowania podczas zjeżdżania ze wzniesienia.
Za tę cenę chciałbym w szczególności zawieszenie w sztycy i zawieszenie w widelcu.
Jesteś szybki na rowerze, ale kiedy jedziesz przez dołek lub dziurę, możesz wyraźnie poczuć sprzężenie zwrotne w plecach, które nie jest tak silne, jak dla mnie jako seniora.
Dla mnie podstawowe wyposażenie obejmuje również co najmniej jeden podstawowy bagażnik, który można zaakceptować lub zaktualizować.
Zobaczmy, czy da się to wynegocjować.
„Jazda próbna była zdecydowanie przeżyciem.
Coeurvadis