Test: u nas Gigantyczna historia budowy XTC już dostaliśmy w swoje ręce Mavic Crossmax Pro Carbon. Jednocześnie mogliśmy również przetestować szerszego brata w wersji 29″ do użytku na szlaku przez dłuższy czas: Mavic XA Pro Carbon.
Koła Mavic XA Pro Carbon są zoptymalizowane do jazdy po szlakach. Koła są już standardowo wyposażone w wewnętrzne opony Crossmax Quest.
Kluczowe dane - cena, waga i modele
Waga (zważona, z taśmą na obręcz, bez zaworów): 1.590g
Cena (sugerowana cena detaliczna): 1.700 €
Dostępne warianty: 27,5″ lub 29″ z 15x100mm (przód) 142x12mm (tył) lub 15x110mm (przód) 148x12mm (tył) – Boost
Bębenek Shimano/Sram standardowo opcjonalny Sram XD (12-rzędowy)
Gdy tylko je rozpakujesz, koła robią wrażenie bardzo wysokiej jakości, co powinno być oczywiste przy sugerowanej cenie detalicznej 1700 €. Koła są gotowe do jazdy z oponami Crossmax Quest 2,35 ″. Od razu zawiesiliśmy koła na wadze i początkowo byliśmy trochę zaskoczeni. Ale poczekaj chwilę: koła są dostarczane z przymocowanymi dętkami, a opony również nie są przeznaczone dla lekkich budowniczych. Więc zamieniłem bezpośrednio na bezdętkowe i zważyłem „gołe” koła. Tutaj mogliśmy jedynie potwierdzić fabryczną specyfikację 1590 g. Jeśli weźmiesz pod uwagę, że zestaw kół Crossmax XC waży tylko 68 g mniej, masz przed sobą łatwy zestaw na szlak. Konwersja bezdętkowa była cudownie nieskomplikowana. Założone zawory, założone opony, wlane mleko i napompowane pompką podłogową. Opony i felgi zostały natychmiast uszczelnione. Tak powinno być!
Mavic XA Pro Carbon: Obręcze
Przez długi czas Mavic trzymał się obręczy z włókna węglowego w sektorze MTB. Ale Francuzi używają teraz szlachetnego i lekkiego włókna w dwóch modelach. W zestawie kołowym XA Pro Mavic wykorzystuje karbonowe obręcze o szerokości wewnętrznej 26 mm, aby móc zamontować opony do 2,7″. Jednak zalecane są popularne szerokości 2,4″ dla 27,5″ i 2,35″ dla 29″, ponieważ felgi zostały dla nich zoptymalizowane. Przypisanie włókien do obręczy zostało zaprojektowane w taki sposób, aby osiągnąć maksymalną sztywność boczną, ale także pewną elastyczność pionową dla większego komfortu. W przypadku obręczy XA Pro Mavic polega na obręczach bez haczyków, które nie wymagają haczyka na kołnierzu obręczy, w miejscu, w którym opona zwykle zatrzaskuje się na swoim miejscu. Daje to korzyści pod względem produkcji i sztywności, ale także pod względem kompatybilności opon z felgami. Wraz z szerokimi obręczami i konstrukcją bez haczyków, szerokie opony mogą być również używane przy niskim ciśnieniu powietrza, bez wczesnego wyginania się opony.
Mavic XA Pro Carbon: piasty i szprychy
Dobre felgi nie czynią dobrego koła. Ważna jest tutaj również konstrukcja. Mavic przez lata udoskonalił sznurowanie kół i zawsze zapewnia dobrą jakość. Piasty zestawu kołowego XA Pro mają aluminiowy korpus. W wolnobiegu ITS4 Mavic wykorzystuje sprawdzony system. Dzięki 4 zapadkom wolnobieg jest cichy i ma krótkie odległości, dopóki zapadki ponownie się nie włączą, aby wytworzyć napęd. Jeśli chodzi o łożyska, Mavic opiera się na klasycznych uszczelnionych łożyskach przemysłowych, które można precyzyjnie dostroić za pomocą dostarczonego narzędzia. Jako szprychy Mavic używa 24 stalowych szprych o aerodynamicznym profilu, które są dwukrotnie splecione.
Opony Mavic Crossmax Quest (29 x 2,35″)
Zestaw kołowy XA Pro i opony Crossmax Quest są dostarczane w pakiecie i powinny być optymalnie dopasowane do jazdy po szlakach. Crossmax Quest to dość masywna opona z wyraźnymi klockami bocznymi, które zapewniają niezbędną przyczepność podczas jazdy po szlakach. Opona jest wyposażona w technologię Guard+, która zapewnia lepszą ochronę przed przebiciem i płynniejszą jazdę. Ponadto w mieszance gumowej zastosowano technologię X-Mix, w której środek profilu opony ma dość twardą mieszankę gumową zapewniającą dobre właściwości jezdne. Boczne klocki mają dość miękką mieszankę zapewniającą maksymalną przyczepność na zakrętach. Opona występuje w wersji 29″ o szerokości 2,35″ i masie 810 g. Podczas ważenia jedna opona była o 10 g cięższa, a druga o 10 g lżejsza, więc średnia jest prawidłowa.
Opony Mavic XA Pro Carbon i Crossmax Quest - Na szlaku
Prawie trochę nadużyliśmy zestawu kołowego i opon. Zamiast roweru all-mountain lub trail, zamontowaliśmy zestaw kołowy w Cube Race-Fully ze 100 mm. Ze względu na niewielką wagę nie było to tak daleko idące i dlaczego nie wyścig w pełni z nieco większymi rezerwami szlaku? Ponadto 100 mm skoku powinno nieco bardziej obciążać koła. Jak większość tras zaczynamy asfaltem. Lekkie koła powinny dobrze się toczyć, ale mieliśmy pewne wątpliwości co do grubych opon.
Ale nie były one konieczne, ponieważ cały pakiet bardzo dobrze prowadził się na drogach asfaltowych i leśnych, a z oporami toczenia prawie nie walczyłeś. Na szlaku koła imponowały ogromną sztywnością. Kombi z oponami też zrobiło dobre wrażenie. Nawet przy skandynawskich trzepotach przy niskim ciśnieniu opona nie uginała się i dobrze trzymała na feldze. Opony Crossmax Quest zawsze spisywały się doskonale na zakrętach, nawet w trudnych warunkach, i nie chciałeś mieć trochę więcej przyczepności w żadnym punkcie. Jednak pod koniec testu wyraźnie widać było zużycie opony, zwłaszcza tylnego koła - po wyraźnie niecałych 1.000 km. Od czasu do czasu trzeba było również regulować luz łożysk piast.
Sasza facet mówią
Jestem bardzo zadowolony z zestawu Mavic.
A przy cenie 499 € w Bikecomponents musiałem działać...