Giant Anthem Advanced SX: rama i geometria
Giant Anthem Advanced SX sam w sobie nie jest nowym modelem i z pewnością powinien być już znany jednemu, a drugiemu. Jednak na rok 2017 rama została poddana liftingowi, podczas którego zmieniono również tylny trójkąt Maestro. Maestro nawiązuje do kinematyki Gianta. Jest to zmodyfikowany wariant tzw. systemu VPP (Virtual Pivot Point), sam Giant mówi o FPP (Floating Pivot Point). Mówiąc prościej: pływający amortyzator w połączeniu z czterema punktami odchylenia tworzy pływający punkt obrotu po przekątnej nad suportem. Ma to tę decydującą zaletę, że koło tworzy naturalną przeciwwagę podczas przyspieszania ze względu na punkt obrotu unoszący się „w pustce” i w ten sposób prawie całkowicie tłumi tylne huśtawki.
Kolejną dużą zaletą Maestro jest bardzo dobre osiągi tylnego koła podczas hamowania. Wiele innych kinematyków boryka się z problemem twardnienia tylnego końca podczas hamowania. Ponieważ jednak poszczególne elementy FPP są „odsprzęgnięte” od siebie, tył pracuje zawsze w ten sam sposób, niezależnie od tego, czy jedziesz na pełnych obrotach, czy podczas awaryjnego hamowania.
Rama główna wykonana jest z węgla, tylny trójkąt z aluminium. Mieszanka materiałów jest nie tylko ze względów finansowych, ale tylny trójkąt wykonany z węgla pozwoliłby jedynie zaoszczędzić trochę na wadze, a jednocześnie jest bardziej podatny na odpryski od kamieni, co z pewnością nie jest tutaj rzadkością. Ze 110 mm z tyłu i 130 mm z przodu Anthem SX jest jednym z rowerów na szlaki o krótszym skoku, ale nasz praktyczny test pokaże później, że to nic nie znaczy. Na pierwszy rzut oka decyzja na korzyść mniejszych kół 27,5″ może być zaskoczeniem ze względu na orientację zorientowaną na napęd, ale zapewnia to również pewną zwinność, co niewątpliwie jest korzystne dla roweru.
Geometria Giant Anthem Advanced SX
XS | S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 370 | 390 | 440 | 490 | 535 |
Pozioma rura górna (w mm) | 566 | 586 | 606 | 626 | 646 |
główka ramy (w mm) | 95 | 95 | 100 | 110 | 120 |
tylny trójkąt (w mm) | 428 | 428 | 428 | 428 | 428 |
Rozstaw osi (w mm) | 1093 | 1112 | 1133 | 1154 | 1175 |
Kąt skrętu (w °) | 67.5 | 67.5 | 67.5 | 67.5 | 67.5 |
Kąt siedziska (w °) | 73 | 73 | 73 | 73 | 73 |
Zasięg (mm) | 392 | 412 | 439 | 452 | 465 |
Stosy (mm) | 573 | 573 | 578 | 587 | 596 |
Geometria Anthem SX jest ekscytująca: geny XC są tutaj ledwo rozpoznawalne, a kąt skrętu wynoszący 67.5° zapewnia duże bezpieczeństwo na stromym terenie. Na uwagę zasługują również wyjątkowo krótkie widełki tylne o długości 428 mm. Nice: Masz do wyboru pięć rozmiarów ramek.
Giant Anthem Advanced SX: Funkcje
Ramki do zdjęć | Tył Advaned Carbon / AluxX SL |
widelec amortyzowany | RockShox Pike RC 130mm |
niemy | Rock Shox Super Deluxe RC3 |
wirniki | DT Swiss 360S / Giant XCT 1 |
Opona VR | Schwalbe Nobby Nic EVO TrailStar |
Tętno opon | Schwalbe Nobby Nic EVO PaceStar |
przerzutka tylna | SRAMX1 |
dźwignia zmiany biegów | SRAMX1 |
korba | SRAM X1-1000 32t |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Przewodnik SRAM RS |
tarcze hamulcowe | Linia środkowa SRAM 180 mm |
sztyca | Przełącznik Giant Contact SL 150mm |
siodło | Giant Contact SL Neutralny |
trzon | Truvativa Holzfellera |
Lenker | Giant Contact SLR TR Carbon 750mm |
Za niecałe 4.000 euro Giant Anthem Advanced z pewnością nie jest okazją, ale biorąc pod uwagę bardzo dobrze wykonaną ramę z włókna węglowego i wyposażenie, cena wydaje się więcej niż uzasadniona. Pierwszą atrakcją jest podwozie: dzięki Pike RC z przodu i zupełnie nowemu Super Deluxe RC3 firmy Rock Shox masz do dyspozycji naprawdę mocne komponenty, które są rzadkością w rowerze z takim skokiem zawieszenia, ale wyraźnie podkreślają trasę orientacja rowerowa. Dostępny jest również napęd 1-biegowy firmy SRAM. Jednak nie zastosowano tu tańszej grupy podstawowej GX, ale lżejszy X1 - bardzo fajnie!
Dopasowując napęd, polegasz również na jakości hamulców amerykańskiego producenta, a w przypadku Guide RS polegasz na niezawodnym, wszechstronnym urządzeniu, któremu towarzyszą tarcze 180 mm z przodu i z tyłu. Z pewnością wystarczający dla większości kierowców. Wirniki stanowią cichą atrakcję: w przypadku piast nic nie jest pozostawione przypadkowi, a DT Swiss zapewnia federalną jakość. Wiemy, że aluminiowe felgi Giant o szerokości 23 mm są solidne i niezawodne. Koła naturalnie przystosowane do zastosowania bezdętkowego ważą nieco ponad 1.800 g – nie zdobędziesz dzięki temu żadnych nagród w kategorii lekkiej, ale ciężkie rzeczy z pewnością można zrobić inaczej. Nowy Nobby Nic firmy Schwalbe osadzony jest na felgach z przodu i z tyłu. Wybór różnych mieszanek gumowych z przodu i z tyłu pokazuje, że ludzie o tym pomyśleli: podczas gdy przyczepność TrailStar Compound jest popularna w przypadku przedniego koła, w przypadku tylnego koła w PaceStar skupiono się na niskim oporze toczenia.
Sztyca podsiodłowa również została wykonana samodzielnie: Contact Switch SL to wyjątkowo solidna sztyca opuszczana, co również w pełni przekonowało w naszym dużym teście porównawczym kilka miesięcy temu, tylko pilot ma pole do ulepszeń pod względem ergonomii. Wysokiej jakości kierownica z włókna węglowego również jest ładna, ale jest stosunkowo wąska i ma 750 mm. Nawet jeśli z technicznego punktu widzenia nie ma co do tego żadnych wątpliwości, bardzo nieporęczny mostek Truvativ Holzfeller może nie pasować do skądinąd eleganckiego i płynnego wyglądu roweru Giant - ale jak zawsze: to również zależy od patrzącego.
Giant Anthem Advanced SX: Na szlaku
Wszyscy wysłaliśmy naszych jeźdźców testowych „na ślepo” na szlak i celowo nie przekazaliśmy żadnych informacji na temat skoku zawieszenia licznych motocykli testowych. Po pomyślnym ukończeniu rundy testowej nikt nie mógł uwierzyć, że Giant naprawdę ma do dyspozycji tylko 110 mm z tyłu, bo wydaje się, że jest o wiele więcej i nie musi chować się przed motocyklami ze znacznie większymi rezerwami. Ogólnie rzecz biorąc, tył jest (po raz kolejny...) jedną z największych zalet lekkiego roweru na szlaki o masie 12,5 kg: mocny i łatwy do amortyzowania na zjazdach, przyjemny i mocny na podjeździe, nawet przy otwartym amortyzatorze. A skoro mowa o amortyzatorze: dostęp do niego jest nieco trudniejszy niż w innych rowerach i nie jest tak łatwo go wyregulować podczas jazdy.
Mimo że tylny trójkąt jest dobry, Giant musi znieść trochę krytyki, gdy robi się naprawdę nierówno: jest to z pewnością również spowodowane niskim skokiem sprężyny, ale tutaj rolę odgrywają również super krótkie widełki tylne, które osiągają m.in. kosztem gładkości. Z drugiej strony Anthem SX wywołuje szeroki uśmiech na twarzy na zakrętach: tutaj jest zabawnie, niesamowicie żywiołowo i po prostu naprawdę fajnie.
Sprzęt jest dobrze przemyślany i działał bardzo dobrze w okresie testowym. Jednak ciężcy rowerzyści mogą rozważyć wymianę z przodu na tarczę hamulcową 203 mm. Zgodnie z oczekiwaniami manetka wykonała swoją pracę niezawodnie i sprawnie, co jest typowe dla SRAM. Zasięg jest wystarczający dla sprawnych kierowców, jeśli jesteś przyzwyczajony do 2 razy, musisz obejść się bez jednego biegu.
Schreibe einen Kommentar