E-rower: Dziś nowoczesny e-rower prawie nie odstrasza rowerzysty. Włączyć i odlecieć to motto. Ale akumulator do e-rowerów pozostaje wielką niewiadomą dla wielu kupujących e-rowery. Ten z grubsza trzykilogramowy i niesamowicie drogi klocek na kole.Co mam zrobić, żeby nie musieć wydawać kilkuset euro na nowy akumulator w ciągu roku – i czy to w ogóle jest ryzyko? Co ja robię źle? Co muszę koniecznie wziąć pod uwagę?
Od przechowywania po ładowanie, od zasięgu po żywotność: Thomas Raica odpowiada na jedenaście najbardziej palących pytań dotyczących akumulatorów do rowerów elektrycznych. Jako inżynier w dziale rozwoju firmy Bosch, Raica odpowiada za współpracę z klientami w zakresie e-rowerów. Sam jest również zapalonym kolarzem górskim, więc wie, o czym mówi pod każdym względem.
Co wyróżnia akumulatory litowo-jonowe?
Akumulatory litowo-jonowe należą do najnowocześniejszych i najczęściej stosowanych akumulatorów do pedeleków. Ze względu na dużą gęstość energii mogą magazynować więcej energii przy stosunkowo niskiej masie własnej. Dostawcy tacy jak Bosch zawsze polegają na technologii litowo-jonowej w przypadku akumulatorów do rowerów elektrycznych. Ważące około dwóch i pół kilograma akumulatory Bosch należą do najlżejszych na rynku i charakteryzują się największą gęstością energii.
Jaka jest żywotność baterii roweru elektrycznego?
Akumulatory litowo-jonowe są nie tylko lekkie, ale także imponują długą żywotnością. Inteligentny, elektroniczny system zarządzania akumulatorami Bosch chroni akumulatory litowo-jonowe przed nadmiernymi temperaturami, przeciążeniem i całkowitym rozładowaniem; więc są zaprojektowane na wiele tras, kilometrów i lat służby. Jednak dokładnej żywotności nie można przewidzieć; zależy to przede wszystkim od rodzaju i czasu trwania obciążenia.
Jak możesz wpłynąć na żywotność akumulatora e-roweru?
Aby móc jak najdłużej korzystać z akumulatora, posiadacze e-rowerów powinni przestrzegać kilku prostych zasad dotyczących zabezpieczenia, transportu i prawidłowego przechowywania. Obejmuje to na przykład przechowywanie go w suchym otoczeniu i ochronę przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych w temperaturze pokojowej około 15 do 20 stopni Celsjusza. Idealny stan naładowania baterii wynosi od 30 do 60 procent. Idealnie ładowanie powinno odbywać się w temperaturze pokojowej. Podczas transportu ważne jest, aby zawsze wyjmować akumulator z eBike i bezpiecznie przechowywać go w samochodzie.
Jak długi jest czas ładowania akumulatora e-roweru?
Czas ładowania zależy od pojemności akumulatora: w przypadku standardowej ładowarki akumulator 400 Wh potrzebuje około 1,5 godziny do połowy naładowania, a PowerPack 500 około dwóch godzin. Całkowicie pusty PowerPack 400 potrzebuje na to 3,5 godziny, akumulator 500 Wh około 4,5 godziny.
Jak długo trwa ładowanie baterii? A od czego zależy zasięg e-roweru?
Dla wielu e-rowerzystów są to kluczowe pytania, na które nie ma ogólnie obowiązujących odpowiedzi. Zasięg jest duży: na jednym ładowaniu akumulatora można przejechać od mniej niż 20 do znacznie ponad 100 kilometrów. Na zasięg ma wpływ wiele różnych czynników: poziom wsparcia, zachowanie podczas jazdy, opór powietrza, waga rowerzysty, ciśnienie w oponach i oczywiście teren. Jaki jest stan gleby? Czy jeżdżę po utwardzonej drodze, polnej drodze lub leśnym szlaku? Czy moja trasa obejmuje podjazdy i wzniesienia, czy jeżdżę tylko po płaskim terenie? To wszystko wpływa na zasięg baterii. Każdy, kto planuje wycieczkę, powinien odwiedzić witrynę firmy Bosch. Mamy tam jeden Asystent zasięgu konfiguracji, która uwzględnia różne czynniki i wskazuje, ile kilometrów można pokonać w określonych warunkach.
Na co należy zwrócić uwagę zimą?
Ogólnie obowiązuje następująca zasada: zimno zmniejsza wydajność akumulatora. Dlatego podczas jazdy zimą w temperaturach poniżej zera zaleca się wkładanie do roweru elektrycznego akumulatora, który był naładowany i przechowywany w temperaturze pokojowej, na krótko przed ruszeniem. Jeśli akumulator e-roweru nie jest używany przez dłuższy czas, na przykład zimą, należy go przechowywać w suchym, chłodnym miejscu i naładowany w 30 do 60 procentach.
Co należy wziąć pod uwagę, dbając o akumulator do e-roweru?
W szczególności ze względu na ochronę elementów elektronicznych myjka wysokociśnieniowa nie nadaje się do czyszczenia. Zalecamy przecieranie baterii wilgotną ściereczką. Należy unikać stosowania ostrych środków czyszczących, które mogą prowadzić do zmian na powierzchni. Akumulator należy zawsze wyjąć przed czyszczeniem roweru elektrycznego. Słupki wtyczki roweru elektrycznego również należy od czasu do czasu wyczyścić i lekko nasmarować.
Jaki jest prawidłowy sposób ładowania akumulatora roweru elektrycznego?
Ogniwa litowo-jonowe można ładować przez dowolny czas, niezależnie od ich stanu naładowania. Zintegrowany system zarządzania akumulatorem w PowerPack w połączeniu z ładowarką Bosch chroni akumulator przed przeciążeniem podczas ładowania. Przerwy w procesie ładowania nie powodują uszkodzenia akumulatorów. Ein Wichtiger Hinweis: Akumulatory do rowerów elektrycznych można ładować wyłącznie za pomocą dołączonej ładowarki, w przeciwnym razie może dojść do nieodwracalnego uszkodzenia i wygaśnięcia gwarancji lub roszczeń gwarancyjnych.
Jak często można ładować akumulator?
Nawet po 500 pełnych ładowaniach akumulator ma dużą pojemność. Wtedy 60 do 70 procent oryginalnej pojemności baterii jest nadal dostępne. W teście ADAC przeprowadzonym jesienią 2015 r. akumulator Bosch do roweru elektrycznego został całkowicie rozładowany i ponownie naładowany 1.515 razy, zanim osiągnął zaledwie 30 procent swojej pierwotnej pojemności i przez to był prawie nienadający się do użytku. Oznacza to, że bateria wystarczyłaby na równowartość aż 57.000 XNUMX kilometrów - czyli na odległość, która okrąża świat półtora raza.
Gdzie mogę naprawić akumulator?
Wysokiej jakości akumulatory litowo-jonowe to złożone, precyzyjnie dostrojone systemy, które wymagają specjalistycznej wiedzy i drogich urządzeń produkcyjnych do naprawy. Uszkodzony akumulator należy zatem wymienić prawie w każdym przypadku. Zalecamy następującą procedurę: Najpierw sprzedawca powinien ustalić, czy akumulator e-roweru jest rzeczywiście uszkodzony, na przykład w elektronice. Dealer może to zrobić dzięki systemowi zarządzania akumulatorami i narzędziu diagnostycznemu. Jeśli bateria jest uszkodzona, zostanie zutylizowana zgodnie z przepisami bezpieczeństwa.
W jaki sposób utylizowane są akumulatory do rowerów elektrycznych?
Twój specjalistyczny sprzedawca zadba o przyjazną dla środowiska i bezpłatną utylizację Bosch PowerPack. Jest to obsługiwane przez „Wspólny system zbierania baterii”. W ten sposób cenne substancje wracają do cyklu surowcowego, a nasze zasoby są chronione.
Wernera Gerardsa mówią
Bardzo dobra prezentacja.
Mam pytanie dotyczące czasu ładowania.:
Mój akumulator o mocy 500 W potrzebuje tylko 3,5 godziny zamiast 4,5 godziny do naładowania po całkowitym rozładowaniu.
Czy to oznacza, że pojemność jest zbyt niska, czy też są to zwykłe tolerancje?
Z poważaniem,
Wernera Gerardsa
Astrid Bart mówią
Mam Powerpack 500, który muszę ładować na rowerze. Czy nie ma sposobu na naładowanie akumulatora, gdy jest on wyjęty z roweru, jakiegoś adaptera lub czegoś podobnego, czego mógłbym użyć do bezpośredniego podłączenia akumulatora i gniazdka? Zawsze trzeba ciągnąć rower do piwnicy, aby go załadować zimą, co nie zawsze jest łatwe, biorąc pod uwagę wagę. Byłoby lepiej, gdybym mógł wyjąć baterię i tylko zabrać ją do domu.
Pozdrawiam
Astrid Bart
W.Gary mówią
Witam mam ten sam problem. Gdzie można naprawić to coś?
Ron Herrman mówią
nie potrzebujesz adaptera, a gdybym był tobą, zawsze zamykałbym rower, który mam, ale inny problem z moją baterią polega na tym, że płytka drukowana jest zepsuta, ale niestety nie ma już gwarancji, a teraz
W.Gary mówią
Mam ten sam problem. Gdzie mogę profesjonalnie naprawić akumulator?
hydroksy mówią
Nadal istnieje wiele problemów, których producenci e-rowerów po prostu nie dostrzegają lub ignorują. Problem polega na tym, że ładowarkę można ładować tylko napięciem 230 V. Ale wielu korzysta również z e-roweru w domu mobilnym. Dlaczego nie ma przetwornicy napięcia z 12V na 36V do bezpośredniego ładowania akumulatora w samochodzie? Dlaczego ładowarki IP 64 nie są wodoodporne do użytku na zewnątrz? Dlaczego wszyscy producenci muszą ponownie produkować własne systemy wtyczek i dlaczego nie opracowano wtyczki „USB” dla wszystkich? Standaryzacja zdecydowanie powinna mieć tutaj miejsce, wtedy przydałaby się też ładowarka od pasażera, a nie każdy musi nosić własną. Możesz więc nadal zadawać pytania, gdy rozpoznasz problemy w praktyce. Producenci rowerów padają na głucho, a szkoda. Tutaj znowu pochrzaniono ważny element zwiększający akceptację e-roweru!
UWB mówią
Po wyjęciu z motocykla akumulator spadł na asfaltową podłogę w garażu. Pytanie: Jak mogę sprawdzić, zlecić sprawdzenie, czy bateria jest nadal w porządku?
Mia mówią
Dzięki za dobre wskazówki dotyczące akumulatora do e-roweru. Znajomy pracuje w jednym Sklep z akumulatorami do rowerów elektrycznych, powiedział też, że uszkodzonego akumulatora nie należy naprawiać. Przy niskich cenach to też nie ma większego sensu.
chybienie mówią
Po naładowaniu bateria pokazuje, że jest pełna, ale informacje o zasięgu na wyświetlaczu nie są aktualizowane, aby pokazać pełną baterię. Dlaczego?
Attenberger Erich mówią
Witam, czy mogę założyć lub użyć akumulatora 500wh na rowerze z 400wh?