Market / Spectrum / Test: Druga część naszej historii budowy wielkiego roweru górskiego - po tym, jak omówiliśmy koncepcję roweru, ramy i napędu w pierwszej części, dziś przyszedł czas na amortyzowany widelec, koła i hamulce.
Nowości produktowe: Budujemy rower nr 1 — wszechstronny rower górski, który możesz zbudować samodzielnie
Rynek / Spectrum / Test: Szczególnie coraz większa liczba kolarzy górskich decyduje się na zbudowanie własnego wymarzonego roweru. Rama, widelec, komponenty, koła - wszystko możesz wybrać sam i dostosować do własnych preferencji. Wymaga to jednak pewnego know-how i dużo wytrwałości w poszukiwaniu odpowiednich komponentów. W naszym nowym […]
Amortyzowany widelec: Rock Shox Pike DPA RCT3
Znaczenie amortyzowanego widelca dla ogólnych osiągów roweru górskiego jest nie do przecenienia - tym bardziej w przypadku roweru takiego jak Dartmoor Primal, który składamy. Ze względu na brak zawieszenia w tylnym trójkącie, jesteś jeszcze bardziej zależny od mocnego widelca z przodu. Według Dartmoor geometria naszej ramy jest przystosowana do widelców w zakresie od 130 do 160mm - w zależności od zamontowanej długości geometria roweru wtedy nieznacznie się zmienia. Większy skok sprężyny oznacza większą wysokość montażu, co z kolei skutkuje mniejszą główką i kątem siedziska. Mówiąc prościej: im dłuższy widelec, tym bardziej rower jest zorientowany na zjazdy.
Nasz wybór padł na jeden z największych hitów w branży MTB ostatnich lat: Rock Shox Pike. Dzięki potężnemu tłumieniu Charger, czułej reakcji i dobrej równowadze między masą a stabilnością, nie jest zbyt zaskakujące, że Pike jest par excellence amortyzowanym widelcem w sektorze trail/all-mountain/enduro od czasu jego odrodzenia kilka lat temu .
Ale Pike to nie zawsze Pike - jak zwykle w przypadku Rock Shox, istnieją różne wersje tłumienia i skoku sprężyny. Zdecydowaliśmy się na wariant DPA RCT3, gdzie DPA to skrót od Dual Position Air i opisuje zawieszenie, a RCT3 to oznaczenie wbudowanego tłumienia. Szybkim ruchem ręki można obniżyć amortyzator pneumatyczny DPA o 30 mm do korony widelca - skok sprężyny można regulować w zakresie od 160 do 130 mm - idealny do naszego setupu! Tłumienie RCT3 jest najbardziej zaawansowanym z dostępnych obecnie amortyzatorów Charger i oferuje kierowcy bogactwo opcji regulacji. Oprócz ustawienia otwartego i zamkniętego oraz regulacji odbicia - to jest to, co RCT3 ma wspólnego z prostszą wersją RC - możesz także zastosować tłumienie platformowe, a także dostosować kompresję przy niskich prędkościach do własnych potrzeb. Doświadczonym pilotom terenowym, którzy mają już podstawową wiedzę na temat konfiguracji zawieszenia lub nie boją się z tym poradzić, tłumienie RCT3 oferuje prawdziwą wartość dodaną.
Koła: Crankbrothers Iodine 2
Opinie na temat kół amerykańskich producentów zawsze były podzielone: niektórzy odrzucają je jako „części do lodziarni”, podczas gdy inni doceniają sprytne rozwiązania techniczne i niepowtarzalny wygląd. Sami zaliczylibyśmy się do tej drugiej grupy i do naszego zestawu wybraliśmy zestaw all-mountain Iodine 2. Same dane są czytelne, ale nie wyróżniają kół na tle konkurencji: szerokość wewnętrzna 23 mm na obręczach i waga całkowita 1845 g.
Ale nawet przyciągający wzrok wygląd ujawnia: Crankbrothers Iodine 2 nie są zwyczajne. 24 szprychy z przodu iz tyłu, ułożone w typowej dla Crankbrothers technologii podwójnych szprych: Szprychy są ułożone równolegle w dwóch parach i są przymocowane do obręczy. Dzięki tej konstrukcji nie ma potrzeby wykonywania otworów na nyple do szprych. To nie tylko usztywnia obręcz, ale także znacznie upraszcza montaż opon bezdętkowych.
Piasty są również wykonywane we własnym zakresie: opcje konwersji na szybkozamykacze, osie przelotowe 15 mm i 20 mm z przodu i 142 × 12 z tyłu sprawiają, że zestaw kołowy jest elastyczny w użyciu. Jeśli chodzi o wolne koło, polegasz na sprawdzonej technologii z zapadkami i 21 punktami blokującymi - to nie wydaje nam się dużo; przestrzeń mogłaby być trochę duża. Test pokaże, czy jest to zauważalne w praktyce. Jednak jedno jest już jasne po teście na sucho: tylna piasta ma wyraźny dźwięk.
Hamulce: Shimano XT BR-8000
Opieramy się na Shimano w zakresie hamulców i napędu - tutaj również zastosowano komponenty z grupy XT. Hamulce M8000 są następcami bardzo popularnego i odnoszącego sukcesy M785 - ze znacznie węższą jednostką enkodera, z której wyrzucono niekochane chromowane wykończenie poprzedniego modelu i zamiast tego występuje w kolorze antracytowym.
Cechy techniczne pozostają w dużej mierze niezmienione: fala serwomechanizmu w dźwigni dla małego skoku dźwigni i dużej siły hamowania, proste odpowietrzanie przez lejek i ceramiczne tłoki w zacisku hamulca dla większej odporności na blaknięcie.
Hamulce łączymy z klockami i tarczami IceTec - IceTec to nazwa Shimano dla tych produktów, które mają zapewnić lepsze odprowadzanie ciepła w obszarze hamowania. Klocki posiadają od góry małe żeberka chłodzące, a tarcze posiadają aluminiowy rdzeń pomiędzy twardą zewnętrzną warstwą stali, który ma za zadanie szybko rozprowadzać ciepło po całej powierzchni. Jeśli chodzi o rozmiar, zdecydowaliśmy się na 203 mm na przednim kole i 180 mm na tylnym kole - teraz doceniamy zalety dużej tarczy na przednim kole, szczególnie na dłuższych zjazdach. Chętnie przyjmiemy te kilka gramów nadwagi.
Sieć
www.shimano.com
www.paul-lange.de
www.crankbrothers.com
www.sram.com/rockshox
Pasquale mówią
Według producenta rama Primala 27,5 ma wymiar montażowy 135 × 10 mm na HR. Pytam o koła Crankbrothers z piastą 142×12 mm. Pozdrawiam Pasquale
Michała Faissa mówią
Piasty Crankbrothers w używanym zestawie kołowym można łatwo przekształcić w szybkozamykacze za pomocą odpowiednich zestawów do konwersji, dzięki czemu łatwo pasują również do tylnego trójkąta Primal.
Piotr mówią
Projekt brzmi ekscytująco, ale jak przebiegała budowa?
Czy jest nr 3?
Byłbym zainteresowany następującymi rzeczami:
Czy na ramie można również jeździć z kołami 26 ″ i widelcem?
(te z pewnością byłyby nadal dostępne z wieloma samodzielnymi budowniczymi)
Jaka kierownica, jaka długość mostka, jakie stery?
jak trudne jest?
Jak się jeździ?
Czy napęd z przełożeniem 1×11 nie jest za krótki?
Czy rama może być również używana z przerzutką przednią 2×11?
Czy istnieje ogólna ocena struktury z twoimi częściami?
Również bawię się pomysłem zbudowania roweru z tą ramą.
Z poważaniem
Piotr