Rynek: W ramach Eurobike Media Days, gigant komponentów Shimano zaprezentował dziś swój nowy Dura-Ace R9100. Oprócz całkowicie nowej konstrukcji, Japończycy zaskakują pomiarem mocy zintegrowanym z korbą i przejęciem wygodnej funkcji synchronizacji z elektroniczną grupą osprzętu MTB. Zmiany dotyczą również hamulców i kół.
Od ponad 40 lat Shimano Dura-Ace jest punktem odniesienia dla grup komponentów w sektorze rowerów szosowych. Czołówka rozwoju otrzymuje aktualizację mniej więcej co dwa lata i najnowsze funkcje od Shimano. Shimano Dura-Ace R2017 pojawia się teraz na rok 9100 i jest zgodny z tym mottem: za innowacjami, takimi jak korba do pomiaru mocy, wygodne przełączanie przerzutki tylnej i przedniej za pomocą tylko jednej dźwigni, nowe hamulce tarczowe i koła, projekt prawie zajmuje tylne siedzenie.
Shimano jest szczególnie dumne z doskonałej integracji systemów nowej grupy Dura-Ace i śmiało mówi o „System Supremacy” - grupa to coś więcej niż tylko suma jej komponentów, ale w interakcji ten system rozwija swoje decydujące zalety. To, co brzmi jak wiele marketingowych rozmów i suchych teorii, ma sens, gdy rozważa się nowe funkcje. Ale najpierw porozmawiajmy o nowym projekcie.
Nowe komponenty Dura-Ace będą nieco bardziej kanciaste i charakterystyczne od przyszłego roku. Nawet jeśli język projektowania przypomina poprzednika, a grupę nadal można wyraźnie zidentyfikować, w szczególności korba zyskała nowe oblicze. Uderzająca krawędź przebiega teraz przez masywne aluminiowe ramiona, które można również znaleźć na tylnej przerzutce i hamulcach szczękowych.
Kolory odchodzą od srebrnych poprzedników i zamiast tego opierają się na subtelnym antracycie grup osprzętu Ultegra. Shimano zrobiło już podobny krok projektowy w zeszłym roku z grupą premium XTR MTB.
Shimano Dura-Ace R9100: Teraz ze zintegrowanym pomiarem mocy
Być może największą niespodzianką i jednocześnie największą innowacją jest samodzielnie opracowany pomiar mocy, który jest dyskretnie zintegrowany z korbą. O znaczeniu i przeznaczeniu nie trzeba tu wiele mówić – ambitni sportowcy-amatorzy są świadomi zalet systemów pomiaru mocy i nie bez powodu skomplikowane technicznie mierniki mocy cieszą się coraz większą popularnością – także poza obszarem zawodowym .
A teraz postęp od Shimano: Rzeczywisty miernik mocy jest całkowicie i bezproblemowo zintegrowany z ramionami korby, rejestruje dane dotyczące wydajności osobno dla prawej i lewej nogi, umożliwiając w ten sposób jeszcze bardziej szczegółową analizę wydajności. Wysyła również dane dotyczące kadencji bezpośrednio do odpowiedniego urządzenia końcowego, umożliwiając bezpośrednie wyciąganie wniosków. Mówiąc o wysyłaniu: Shimano nie dostarcza urządzenia końcowego ani wyświetlacza i zamiast tego opiera się na otwartym standardzie - miernik mocy Dura-Ace komunikuje się zarówno w ANT +, jak i Bluetooth i może być używany z dużą liczbą różnych urządzeń końcowych.
FC-R9100-P - oficjalna, nieco tajemnicza nazwa korby miernika mocy - dyskretnie ukrywa centralną jednostkę komunikacyjną za dwiema zębatkami, które można wymienić jak zwykle bez demontażu miernika mocy. Ładowanie odbywa się za pomocą adaptera magnetycznego - nie trzeba więc odkręcać żadnych połączeń śrubowych, a ponadto oszczędza się wszelkie osłony ochronne.
Shimano Dura-Ace R9100: większy komfort zmiany przełożeń dzięki Synchro-Shift
W 2017 roku nabywcy Dura-Ace (nadal?) mają wybór między elektroniczną grupą osprzętu Di2 a konwencjonalnym napędem mechanicznym. Jednak Dura-Ace R9100 Di2 dziedziczy funkcję z grupy XTR MTB, która może przekonać niektórych sceptyków do zmiany.
Dzięki tak zwanej Synchro-Shift możesz użyć tylko jednej dźwigni zmiany biegów, aby zmienić bieg w całym zakresie napędu - niezależnie od przerzutki przedniej i tylnej. Stojąca za tym logika automatycznie decyduje, kiedy nadszedł czas na zmianę tarczy i robi to automatycznie - podobnie jak przycinanie, oczywiście. To nie tylko ogromnie zwiększa komfort, ale także pomaga skupić się na tym, co najważniejsze, szczególnie w gorączkowych sytuacjach wyścigowych.
Jeśli jednak nie chcesz rezygnować z tej „odpowiedzialności”, możesz skorzystać z trybu semi-synchro-shift: Nadal zmieniasz biegi za pomocą dwóch manetek dla przerzutki tylnej i przedniej, ale przy zmianie tarczy mechanizm automatyczny przejmuje przeciwna zmiana biegów na tylnym kole. Zarówno pełną synchronizację, jak i półsynchronizowaną zmianę biegów można dostosować do własnych potrzeb za pośrednictwem platformy Shimano E-TUBE przez Bluetooth. Jeśli chcesz całkowicie zrezygnować z pomocy zmiany biegów, możesz oczywiście samodzielnie przeprowadzić wszystkie procesy zmiany biegów na grupie elektronicznej bez „ingerencji” w nią automatycznego systemu.
Jeśli chodzi o przepustowość, nowa grupa Dura-Ace oferuje swoim nabywcom większy wybór niż kiedykolwiek wcześniej: korba będzie dostępna w pięciu rozmiarach (50-34T, 52-36T, 53-39T, 54-42T i 55-42T) oraz można je również łączyć z nową kasetą 11-30.
Nawet jeśli waga wszystkich komponentów nie jest jeszcze znana, wstępne informacje sugerują, że i tak już niską masę całkowitą można by jeszcze bardziej zmniejszyć. Korba waży 609g (50-34T, 170mm) i dlatego jest nieco lżejsza niż jej poprzedniczka, a pozostałe elementy napędu są również najlżejsze. Tylna przerzutka waży 204g (Di2) lub 158g (mechaniczna), przednia przerzutka 104g (Di2) lub 69g (mechaniczna). Jeśli chodzi o manetki STI, pożądana kombinacja jest bardzo ważna – podczas gdy wersja Di2 do hamulców szczękowych waży 230 g, mechaniczna wersja manetki do hamulców tarczowych jest prawie 505 g cięższa i waży 300 g. Pomiędzy nimi znajdują się całkowicie mechaniczne warianty (365 g) i wariant Di2 do hamulców tarczowych (360 g).
Shimano Dura-Ace R9100: Hydrauliczne hamulce tarczowe lub hamulce szczękowe
Podczas gdy kierowcy Dura-Ace preferujący hamulce tarczowe musieli wcześniej korzystać z odpowiednich stoperów z serii Ultegra, w 2017 roku po raz pierwszy zobaczą własne hydrauliczne hamulce tarczowe Dura-Ace jako część nowej serii R9100. Niestety nie udało się jeszcze zaprezentować zdjęć gotowych produktów, ale dane techniczne wyglądają obiecująco: standard Flatmount, nowe soczewki dla lepszego odprowadzania ciepła i bardziej płaski profil dla lepszej aerodynamiki.
Jeśli nadal wolisz klasyczne hamowanie, wciąż możesz kupić hamulce do rowerów szosowych na najwyższym poziomie technicznym od Shimano. Dzięki znacznie zmniejszonemu skręcaniu zacisku hamulca, Shimano obiecuje zauważalnie lepszą skuteczność hamowania i znacznie lepszą kontrolę przy ogólnej zmniejszonej masie. Hamulce oferują teraz również wystarczająco dużo miejsca na opony o szerokości 28 mm.
Shimano Dura-Ace R9100: Koła z obręczą o wysokości 28, 40 lub 60 mm
Portfolio kół grupy Dura-Ace również zostało zmienione na rok 2017. W przyszłym sezonie koła będą dostępne z obręczami o wysokości 28, 40 lub 60 mm: nowo opracowane obręcze karbonowe będą stosowane w wariantach 40 i 60 mm. Wersje rurowe w ogóle nie wymagają aluminium, podczas gdy wersje klinczerowe mają aluminiową powierzchnię hamowania.
Waga kół Dura Ace R9100
Dura Ace C60
Szytka przez oś: 1492 g
Opona bezdętkowa z osią przelotową: 1644 g
Rurka szybkiego uwalniania: 1472g
Szybkozamykacz klinczera: 1770g
Dura Ace C40
Szytka przez oś: 1389 g
Opona bezdętkowa z osią przelotową: 1557 g
Tuleja szybkozamykająca: 1343g
Szybkozamykacz: 1527g
LRS z obręczami 24 mm jest oparty na technologii poprzedniej serii Dura Ace 9000 i jest również dostępny tylko dla opon klinczowych i hamulców szczękowych, podczas gdy w przypadku pozostałych dwóch modeli można wybierać z szerokiej gamy opcji: hamulce tarczowe lub szczękowe lub szytki lub opony typu clincher, czy to z szybkozamykaczem, czy przez oś: dla każdej kombinacji znajdzie się odpowiedni zestaw kołowy.
Shimano Dura-Ace R9100: dostępność i ceny
Niestety Shimano wciąż milczy na temat cen nowych komponentów. Cała grupa będzie dostępna od początku 2017 roku.
Schreibe einen Kommentar