Spectrum: Dziś, w trzeciej części naszego zimowego przeglądu, skupimy się na lampkach rowerowych. Zimą dobrze działające i niezawodne oświetlenie jest jeszcze ważniejsze niż dotychczas. Wcześniej robi się ciemno, później jaśniej, a nawet w ciągu dnia mgła, śnieg i deszcz często powodują słabą widoczność. Dlatego nie powinieneś nawet siadać na rowerze bez działających świateł.
Na początku należy oczywiście sprawdzić ogólne działanie systemu oświetleniowego. Jeśli światło pozostaje ciemne, musisz rozpocząć rozwiązywanie problemów - w zależności od wbudowanego zasilacza. Na większości kół montowany jest jeden z następujących trzech wariantów:
1) Dynamo boczne: Instalowane w większości starszych motocykli. Dynamo jest dociskane do opony, która z kolei napędza koło na dynamo podczas jazdy, a tym samym wytwarza energię elektryczną.
2) Dynamo w piaście: Dynamo znajduje się bezpośrednio na osi przedniego koła. Sam obrót koła generuje elektryczność - jest on montowany w wielu nowszych i droższych kołach.
3) Akumulator lub oświetlenie akumulatorowe. Często spotykane w rowerach sportowych i treningowych, które nie mają wbudowanego oświetlenia. Jednak sytuacja prawna według StVZO jest skomplikowana - jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, możesz to zrobić na przykład na stronie internetowej ADFC.
W dalszej części skupiamy się głównie na oświetleniu zasilanym dynamem.
Nie działa mi światło - co robić?
Pierwszą rzeczą do zrobienia jest tutaj ustalenie, czy tylko jedna z dwóch lamp - tj. z przodu lub z tyłu - nie działa, lub czy ogólnie oświetlenie pozostaje ciemne. Jeśli tylko jedno z dwóch świateł nie działa, często żarówka jest po prostu przepalona. Zamienniki są dostępne tanio w każdym dobrze zaopatrzonym sklepie rowerowym. Jeśli to nie żarówka, okablowanie jest często skorodowane lub występują inne usterki. W większości przypadków pomoże tylko wizyta w warsztacie. To samo dotyczy sytuacji, gdy nie działa ani przednie, ani tylne światło.
W wielu przypadkach boczne dynama mają problem z tym, że działają słabo lub wcale, zwłaszcza w mokrych i zaśnieżonych warunkach. W praktyce objawia się to migotaniem świateł lub sporadycznymi awariami. Problem polega tutaj na podstawowym funkcjonowaniu takich dynam, które opiera się wyłącznie na tarciu między oponami a kołem dynama. Jeśli to tarcie zmniejsza się z powodu wilgoci lub śniegu, cierpi na tym oświetlenie. Z jednej strony może tu pomóc ponowne ustawienie dynama. Powinno to przebiegać tak dokładnie, jak to możliwe na falistym pasku opony, która jest do tego przeznaczona. Docisk można również zwiększyć - należy jednak uważać, aby dynamo nie ocierało się o oponę, gdy jest złożona. Jeśli wyrównanie nie pomoże, problemem może być zużyta opona lub zużyta nasadka dynama. W większości przypadków oba można kupić w specjalistycznych sklepach.
Wskazówki dotyczące dobrej widoczności
W przypadku korzystania z oświetlenia bateryjnego zamiast zainstalowanego na stałe systemu oświetleniowego należy zwrócić uwagę na kilka rzeczy, ponieważ nie wszystkie lampy zapewniają dobrą widoczność w ruchliwym ruchu ulicznym lub na szerokich drogach krajowych. Jeśli chcesz być po bezpiecznej stronie, powinieneś zaopatrzyć się w lampkę akumulatorową zatwierdzoną przez StVZO - spełnia ona wymogi prawne i zwykle zapewnia wystarczającą widoczność. W przypadku wszystkich innych lamp należy zwrócić uwagę nie tylko na rzeczywistą jasność, ale także na kąt rozsyłu. Jasna lampa zapewnia ograniczone bezpieczeństwo tylko wtedy, gdy jest widoczna tylko z przodu lub z tyłu. Przy zakupie należy zatem upewnić się, że lampy emitują wystarczającą ilość światła również na boki.
Poza samym oświetleniem należy również zadbać o odpowiednią ilość odblasków na rowerze. Biały odblask z przodu, czerwony z tyłu i pomarańczowe kocie oczy w szprychach są wymagane przez prawo. Zamiast kocich oczu dozwolone są teraz opony z paskiem odblaskowym.
Ogólnie rzecz biorąc, niezależnie od zainstalowanego systemu oświetleniowego i jego stanu, nie zaszkodzi mieć przy sobie lampę awaryjną na baterie. W ten sposób można szybko zareagować na pojawiające się usterki. Na przykład TwoWheelCool Pilot, który testowaliśmy jakiś czas temu, bardzo się do tego nadaje. Neonowe ubrania czy odblaskowe aplikacje na plecakach, spodniach czy kurtkach to także plus bezpieczeństwa, którego nie należy lekceważyć.
Jutro będziemy kontynuować naszą zimową kontrolę, z poradami i sztuczkami, jak najdelikatniej jak to możliwe przeprowadzić rower przez zimę.
Schreibe einen Kommentar