Spectrum: Po wczorajszym spotkaniu w pierwsza część nasza zimowa kontrola z oponami, dzisiaj kontynuujemy naszą zimową kontrolę. Przyjrzymy się najczęściej spotykanym hamulcom w niemieckich rowerach miejskich i powiemy kilka słów o konserwacji, naprawie i regulacji.
Wiele różnych hamulców, które można znaleźć w rowerach miejskich, jest problematycznych - omówienie każdego z nich wykraczałoby poza ramy, więc ograniczamy się do najczęstszego rodzaju: tak zwanych hamulców V-brake (po prawej na zdjęciu) . Aby osiągnąć wystarczającą skuteczność hamowania, szczególnie ważne są trzy rzeczy: klocki, wyrównanie lub naprężenie rozciągające. W większości przypadków te rzeczy można dość łatwo i szybko zoptymalizować - ale jeśli nie masz odwagi tego zrobić, lepiej udać się do specjalistycznego warsztatu, ponieważ hamulec to zdecydowanie niewłaściwy element, z którym warto eksperymentować. Ponadto od samego początku należy upewnić się, że linki hamulcowe i obudowy są nadal w porządku. Jeśli linka hamulca zaczęła już rdzewieć, jest postrzępiona lub częściej zakleszcza się w tulei, należy ją wymienić. Instrukcje na ten temat można znaleźć w instrukcjach serwisowych hamulców – to samo dotyczy tutaj: w razie wątpliwości lepiej udać się do fachowca.
wykładziny
Najpierw należy przyjrzeć się bliżej klockom hamulcowym. Przede wszystkim oczywiście powinny być odpowiednio grube iw miarę możliwości nie wysuszone ani nawet porowate. Stare, porowate wykładziny tracą dużą część swojej siły hamowania, zwłaszcza gdy są mokre, i stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa, którego nie należy lekceważyć - nie tylko zimą. Jeśli potrzebujesz nowych klocków, zdecydowanie powinieneś zanieść stare do sprzedawcy. W ten sposób unikniesz złego zakupu. Nie możemy udzielić konkretnych wskazówek na temat klocków hamulcowych, ponieważ istnieje duża liczba różnych producentów i produktów. Podobnie jak w przypadku opon, tutaj jest podobnie: niekoniecznie trzeba kupować najtańsze klocki - zwłaszcza na mokrej nawierzchni różnice w skuteczności hamowania są spore. Najlepiej zasięgnąć porady dobrze zaopatrzonego sklepu specjalistycznego. Podczas montażu nowych klocków należy zwrócić uwagę, aby leżały jak najbardziej płasko na powierzchni hamowania obręczy i nie ocierały się o oponę.
wyrównanie
Stare powiedzenie odnosi się do prawidłowego ustawienia hamulca typu V-brake: wszystkie drogi prowadzą do Rzymu. Aby prawidłowo ustawić hamulec, ważne jest, aby najpierw zrozumieć, jak on działa: Mówiąc prościej, klocki hamulcowe przesuwają się w kierunku obręczy wraz ze wzrostem napięcia. Sama linka mocowana jest do jednego ramienia hamulca za pomocą śruby. Ponadto możesz regulować napięcie większości dźwigni hamulca za pomocą koła na wylocie linki. Im bardziej obrócisz koło na zewnątrz, tym większe będzie napięcie.
Teraz dochodzimy do właściwego wyrównania:
1) Najpierw należy obrócić pokrętło do końca, do najniższego napięcia. Z tej pozycji wyjściowej ponownie obróć koło na zewnątrz o 3-4 mm.
2) Teraz poluzuj śrubę zaciskową hamulca. Należy tu zachować ostrożność, zwłaszcza w przypadku starszych i mniej zadbanych rowerów. Lepiej pracować z wyczuciem niż z siłą - jeśli śruba pęknie, masz problem.
3) Gdy linka jest luźna, ściśnij oba ramiona hamulca tak, aby klocki lekko dotykały powierzchni hamowania i ponownie mocno dokręć linkę w tej pozycji. Koło powinno teraz mniej więcej się zablokować - ale nie martw się, sztuczka dopiero nadejdzie.
4) Teraz wróć do dźwigni hamulca. Tutaj ponownie wkręcasz śrubę regulacyjną i zmniejszasz naprężenie linki - do punktu, w którym koło znów może się swobodnie obracać. Kompletny!
Nie zaszkodzi również usunąć brud, brud i osady z powierzchni hamujących felg. Tutaj nigdy nie powinieneś pracować z tłustymi lub tłustymi substancjami, ponieważ mogą one zmniejszyć skuteczność hamowania do zera. Najlepiej po prostu czyścić ciepłą wodą i płynem do naczyń.
Jutro kontynuujemy trzecią część naszego zimowego przeglądu - poświęcamy się oświetleniu.
Schreibe einen Kommentar