Koło koronowe jest również znane jako zębnik i znajduje się na tylnym kole. Rowery z przerzutkami zawsze mają kilka zębatek. Suma istniejących zębatek nazywana jest zestawem zębatek lub kasetą.
// Budownictwo
W przypadku kaset (kilka zębatek lub zestaw zębatek) rozróżnia się zestawy zębatek, które są ze sobą mocno połączone, oraz luźne zestawy zębatek. W przypadku pakietów obręczy zębatych, które są ze sobą trwale połączone, nie jest możliwa wymiana pojedynczej obręczy zębatej. Zawsze należy wymienić całą kasetę. Zaletą tej konstrukcji jest bardzo szybki montaż i mniejsze ryzyko błędów montażowych.
Kasety z luźno połączonymi zębatkami stosowane są głównie w rowerach szosowych, więc można również zmienić pojedynczą zębatkę. W takim przypadku podczas montażu należy zwrócić uwagę na prawidłową kolejność kół łańcuchowych i prawidłowe ustawienie tarcz pośrednich.
// Pojemność pakietu sprocket
W przypadku przerzutek rozróżnia się dużą i małą pojemność zestawu zębatek. Nośność wynika z liczby istniejących zębów przypadających na koło łańcuchowe. O małej pojemności mówimy, gdy liczba zębów jest bardzo mała (przykład: zestaw zębatek z zębatkami od 11 do 29 zębów). Im większa różnica w liczbie zębów poszczególnych kół zębatych, tym większa pojemność (przykład: od 11 do 36 zębów).
Podczas gdy rowery wyścigowe pracują z małymi pojemnościami, które umożliwiają precyzyjne dozowanie stopni przełożeń, rowery górskie używają zębatek o dużej pojemności.
// zębatka i łańcuch
Należy upewnić się, że zastosowany łańcuch pasuje do zamontowanej zębatki. Konwencjonalne łańcuchy mogą być używane do kaset z maksymalnie ośmioma zębatkami. Kasety zawierające więcej zębatek wymagają węższego łańcucha.
Więcej informacji można znaleźć na stronie www.bikelexicon.com
Schreibe einen Kommentar