Zawory rowerowe są zaprojektowane jako zawory zwrotne. Znajdują się one albo na oponie (w przypadku opon bezdętkowych), albo na dętce. Metalowa rurka, w której znajduje się zawór, może mieć różne długości ze względu na różne wysokości profili felg.
Istnieją różne podstawowe typy, które Josef Leierseder opisuje w filmie lub opisujemy tutaj w tekście.
// Zawór Dunlop / Bilitz
Zawór Dunlop ma różne nazwy. Czasami nazywany jest również zaworem niemieckim, zaworem Wooda, zaworem rowerowym, zaworem krokodylkowym, zaworem Blitz lub zaworem NV - normalnym.
Zawór Dunlop jest najpopularniejszym zaworem w Niemczech. Stosowany głównie w rowerach turystycznych i miejskich. Wymaga otworu w obręczy 8,5 mm i jest przeznaczony do maksymalnego ciśnienia 6 barów. Typowe dla zaworu Dunlop jest to, że zawór znajduje się w wąskiej rurce. Rura jest zabezpieczona nakrętką łączącą. Aby móc wypuścić powietrze, wystarczy odkręcić nakrętkę łączącą.
Istnieją dwa różne typy zaworów Dunlop, które różnią się konstrukcją wkładki zaworowej. Jeden typ, który jest również tańszy, wykorzystuje wkładkę zaworową z rurką przymocowaną do dolnego końca z dwoma bocznymi otworami powietrznymi na dolnym końcu. Aby zamknąć otwory, rura jest pokryta gumowym wężem. Ten gumowy wąż rozciąga się podczas pompowania powietrza. Nowsza konstrukcja to tzw. zawór automatyczny Dunlopa lub piorunochron. W tym typie zawór ma kulę lub cylinder wykonany z metalu lub tworzywa sztucznego.
Nie można zmierzyć ciśnienia w oponie za pomocą zaworu rowerowego Dunlop, ponieważ jest to możliwe tylko podczas napełniania lub opróżniania opony.
// Zawór Presta
Zawór Presta, znany również jako „zawór francuski” lub „zawór roweru wyścigowego”, wymaga otworu o średnicy 6,5 mm w obręczy i może wytrzymać maksymalne ciśnienie 15 barów. Ze względu na mały otwór ten zawór rowerowy nadaje się również do rowerów z wąskimi obręczami, takich jak rowery wyścigowe. Jednocześnie mały otwór zapewnia większą stabilność obręczy.
Wynaleziony przez Francuza Etienne Sclaveranda zawór ma zintegrowany element blokujący podobny do śruby z łbem stożkowym. Do zabezpieczenia blokady służy nakrętka radełkowana, którą należy poluzować podczas napełniania i otwierania zaworu. Ponieważ w przypadku zaworu Presta należy pokonać tylko przeciwciśnienie w oponie, napełnianie opony jest stosunkowo łatwe.
Ze względu na swoją konstrukcję zawór Presta idealnie nadaje się do opon o wysokim ciśnieniu. Dzieje się tak, ponieważ ścięty stożek jest wciskany coraz głębiej w swoje gniazdo wraz ze wzrostem ciśnienia wewnętrznego. Zawór rowerowy zastępuje się prostym narzędziem, gdyż wkręca się go w metalową rurkę. Innym wariantem jest zawór Regina stosowany we Włoszech. W przypadku obu typów zaworów ciśnienie w oponach można łatwo zmierzyć, podłączając manometr do otwartego zaworu.
// zawór Schradera
Zawór Schradera ma otwór w obręczy 8,5 mm i może być obciążony do 6 barów. Ten zawór rowerowy jest również używany w samochodach i dlatego jest również znany jako zawór samochodowy lub zawór AV. Zaletą tego zaworu jest to, że można go napełnić na dowolnej stacji benzynowej z istniejącymi systemami. Gdy tylko głowica pompy zostanie zamocowana, sworzeń w zaworze zostaje wciśnięty, a tym samym otwarty. Bez problemu można również zmierzyć ciśnienie w oponach.
Odwiedź www.bikelexicon.com, aby uzyskać więcej informacji.
żywność mówią
Istnieje inny typ zwany zaworem Regina.