Test: Contrail nie jest zupełnie nowym dodatkiem do portfolio północnoniemieckiego producenta Bergamont, ale otrzymał kompleksową aktualizację ramy na bieżący rok modelowy, w której między innymi geometria została nieco bardziej nowoczesna . Ponadto nowy Contrail jest teraz kompatybilny z kołami i oponami 29″ i 27,5+, dzięki czemu jest jeszcze bardziej wszechstronny niż wcześniej.
Oczywiście nic nie zmieni się w pełni w podstawowej orientacji na krótkie trasy w obecnej generacji modeli: umiejscowiony gdzieś pomiędzy mocnym motocyklem turystycznym a żwawym rowerem na szlaki, powinien czuć się tak samo komfortowo na ciężkich weekendowych wycieczkach, jak jest na przełajach lub w wymagającym terenie. W naszym przypadku nowy Bergamont Contrail musiał się sprawdzić w tym drugim przypadku: w ramach Bike Festival w Riva chwyciliśmy jeden z rowerów testowych i przetestowaliśmy go na skalistych trasach wokół mekki rowerów górskich.
Bergamont Contrail 9.0: Trzy warianty wyposażenia od 1.899 €
W tym sezonie Contrail będzie dostępny w trzech różnych wersjach: wszystkie fabrycznie wyposażone w 29-calowe koła w aluminiowej ramie. Jednak dzięki flip chipowi można później zamontować koła 27,5″ z oponami plus bez zauważalnej zmiany geometrii. Bergamont Contrail 5.0 jest dostępny za mniej niż 2.000 euro. W zamian dostajesz ramę składającą się z widelca Rock Shox Recon i amortyzatora Manitou Radium, hydraulicznych hamulców tarczowych i napędu Deore. Wariant Contrail 7.0 jest nieco mocniejszy - z amortyzowanym widelcem Fox 32 Float, napędem NX i sztycą regulowaną. Jednak przy cenie 2.299 € musisz sięgnąć nieco głębiej do kieszeni. Jeśli nie chcesz iść na żadne kompromisy, chwyć Bergamont Contrail 9.0 z przerzutkami GX Eagle, widelcem Revelation, amortyzatorem Fox i sztycą podsiodłową Manitou za 3.199 euro.
W Bergamont nie było zbyt wielu powodów, aby fundamentalnie zmieniać wypróbowany i przetestowany Contrail, więc wprowadzono tylko kilka poprawek, aby uzyskać nieco bardziej nowoczesną orientację, zwłaszcza pod względem geometrii. Rower znacznie urósł pod względem zasięgu, ale rury podsiodłowe są znacznie krótsze niż wcześniej. Fakt, że rozstaw osi nie jest zbyt długi pomimo dłuższej ramy głównej, został uratowany dzięki zastosowaniu haków i tylnych widełek. Zachowano umiarkowanie luźny kąt główki 67.5° i przyjemnie stromy kąt siedzenia 75°, który obiecuje wysoką efektywność pedałowania.
Geometria Bergamot Contrail 2018
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 410 | 450 | 485 | 515 |
Pozioma rura górna (w mm) | 575 | 595 | 615 | 635 |
główka ramy (w mm) | 95 | 105 | 120 | 140 |
tylny trójkąt (w mm) | 438 | 438 | 438 | 438 |
Rozstaw osi (w mm) | 1149 | 1170 | 1191 | 1212 |
Kąt skrętu (w °) | 67.5 | 67.5 | 67.5 | 67.5 |
Kąt siedziska (w °) | 75 | 75 | 75 | 75 |
Zasięg (mm) | 423 | 440 | 455 | 470 |
Stosy (mm) | 603 | 612 | 626 | 645 |
Wspomnieliśmy już o flip chipie, którego Bergamont nie uważa za „poprawną” regulację geometrii, a jedynie służy do tego, aby rama była kompatybilna z oponami plus bez zmiany geometrii. Ponadto należy wymienić dolną panewkę łożyska zestawu słuchawkowego - jest to jednak objęte zakresem dostawy.
Bergamont Contrail 9.0: Dobrze przemyślany sprzęt z małymi niedociągnięciami w szczegółach
Nasz rower testowy odpowiadał konfiguracji Contrail 9.0. Naprawdę nie ma na co narzekać; Mile widziana grupa Sram GX Eagle, która idealnie sprawdza się na szlaku takim jak Contrail. Oszczędzasz sobie przednią przerzutkę i nie musisz rezygnować z odpowiedniej przepustowości - idealnie. Jeśli chodzi o widelec, polegają na nowym Revelation RC firmy Rock Shox. W przeciwieństwie do poprzednich lat, ten jest teraz wyposażony w mocne golenie 35 mm i powinien oferować więcej niż wystarczającą sztywność nawet podczas trudnych wypraw. Z tyłu znajduje się amortyzator Fox Performance Float, który podobnie jak widelec zapewnia 130 mm skoku.
Podobnie jak przerzutki, hamulce są również produkowane przez firmę Sram. Level T może nie jest jednym z najpotężniejszych przedstawicieli na rynku, ale nadal powinien być w stanie zapewnić więcej niż wystarczającą moc dla większości kierowców. Oczywiście nie chcesz rezygnować z regulowanej sztycy na rowerze terenowym - Contrail 9.0 ma sztycę Manitou Jack. Pilot do wsparcia nie jest najlepszym rozwiązaniem. Chociaż na kierownicy byłoby wystarczająco dużo miejsca na pilota w stylu spustu ze względu na brak spustu przedniej przerzutki, zastosowano raczej nieergonomiczną dźwignię. Na szczęście można to również szybko i łatwo wymienić, jeśli dojdzie do najgorszego.
Kokpit w Contrail pochodzi w całości od Syncros. synchronizatory? Tak, dokładnie – znawców branży raczej nie powinno dziwić to połączenie, w końcu Bergamont prowadzi swoją działalność pod parasolem Scott Sports od 2015 roku, do którego należy również Syncros. Krótki mostek bardzo dobrze pasuje do długiej ramy głównej - kierownica jest prawdopodobnie wystarczająco szeroka dla większości użytkowników przy 760 mm, ale więksi rowerzyści z szerokimi ramionami mogą potrzebować kilku milimetrów więcej.
Tworząc Maxxis Rekon, Bergamont polega na całkiem nowym, wszechstronnym rowerze na szlaki, który już dość dobrze znamy i który bardzo dobrze pasuje do orientacji roweru. Szerokie obręcze o wewnętrznej szerokości 30 mm zapewniają również dobrą przyczepność i pozwalają oponom ładnie się unosić.
Bergamot Contrail 9.0: Na szlaku
Płynność niekoniecznie jest pierwszą rzeczą, która przychodzi na myśl, gdy myślisz o kolarstwie górskim nad jeziorem Garda. Kamieniste szlaki są często dość trudne zarówno dla rowerzystów, jak i jeźdźców, zwłaszcza w przypadku bardziej umiarkowanej jazdy, takiej jak Contrail. Wybraliśmy nieco bardziej umiarkowany szlak Naranch Trail na północnym zapleczu Rivy jako poligon doświadczalny. Tutaj jest trochę mniej brutalnie, a teren jest podobny do szlaków, które znasz stąd, z dużą ilością korzeni i drzewiastej gleby.
Pozycja siedząca jest od razu atrakcyjna, a długa rama główna zapewnia kierowcy wygodną, centralną pozycję. Dość wysoki przód może początkowo wydawać się nieco nietypowy, ale zapewnia duży komfort i przyjazną dla pleców postawę, co powinno być szczególnie przyjemne dla rowerzystów turystycznych. Na podjazdach tylny trójkąt prawie się nie chybocze w pozycji otwartej amortyzatora, najpóźniej po włączeniu platformy łatwo dostępną dźwignią jest zupełnie cicho. Kąt skrętu, który jest dość stromy jak na nowoczesny rower terenowy, zapewnia, że przednie koło mocno trzyma się podłoża nawet na stromych odcinkach, pomimo krótkich widełek i wysokiego przodu.
Jeśli szlak następnie prowadzi w dół, a prędkość wzrasta, Contrail wywołuje szeroki uśmiech na naszych twarzach w płynnym terenie. Tylny trójkąt jest dość ciasny, ale jeśli odpowiednio wyregulowałeś widelec, prowadzenie jest żywe i przyjemne, co zapewnia bezpieczeństwo i kontrolę, ale także przekazuje informacje zwrotne z podłoża. Kiedy jednak robi się stromo i technicznie, rower na szlaki od czasu do czasu osiąga swoje granice: jest to częściowo spowodowane dość stromym przodem, a częściowo prostym tłumieniem widelca Revelation, który ma tendencję do nieco szeleszczącego podczas skoku.
Mile zaskoczyły nas hamulce, które nie dały za wygraną nawet na długich zjazdach. Chcielibyśmy mieć kierownicę w wersji 780 mm, przynajmniej na ramie L - ale to z pewnością kwestia gustu.
Schreibe einen Kommentar