Kiedy opony z kolcami są właściwym wyborem?
Opony z kolcami pokazują swoje ogromne zalety, zwłaszcza na oblodzonych drogach. Marznąca wilgoć prawdopodobnie sprawi, że na czole każdego zimowego użytkownika dróg pojawią się kropelki potu. Jeśli masz opony z kolcami w swoim rowerze, możesz być o wiele bardziej zrelaksowany: metalowe nity mocno wbijają się w warstwę lodu i zapewniają naprawdę dobrą przyczepność, nawet jeśli piesi nie mają już odwagi nadepnąć na drogę. Odpowiednia prędkość jest oczywiście nadal niezbędna!
Wielu rowerzystów błędnie zakłada, że opony z kolcami są również korzystne na oblodzonym śniegu, ale nie jest to ogólne stwierdzenie. Znacznie większą rolę odgrywa tutaj profil opony i powierzchnia styku - kolce nie radzą sobie w luźnym śniegu. Jednak sytuacja wygląda inaczej, gdy śnieg jest ubity i/lub oblodzony, gdy kolce ponownie znajdują dobrą przyczepność.
Co należy wziąć pod uwagę w przypadku opon z kolcami?
Opony z kolcami różnią się od zwykłych opon rowerowych pod wieloma względami. Z jednej strony bardzo ważne jest dotarcie na początku około 50 km na suchej, twardej nawierzchni. Tło jest takie, że kolce muszą najpierw zostać odpowiednio wkręcone w opony - zapobiega to ryzyku późniejszej utraty małych metalowych nitów.
Poza tym wrażenia z jazdy na oponach z kolcami zasadniczo różnią się od tych, do których jesteś przyzwyczajony. Najbardziej zauważalną, ale i najmniej istotną rzeczą jest ekstremalny hałas w tle na asfalcie. Dzięki głośnemu szumowi, jaki wydajesz na rowerze z zamontowanymi oponami z kolcami, możesz prawie oszczędzić sobie dzwonka.
Z jednej strony dużo ważniejszy jest znacznie wyższy opór toczenia. Szczególnie na początku trzeba się przyzwyczaić do opon z kolcami, które mocno hamują – choć opór toczenia naturalnie różni się w zależności od modelu, jak pokazuje nasz test.
Na koniec należy również pamiętać, że nity metalowe mają tendencję do ślizgania się po twardych, gładkich powierzchniach, takich jak pokrywy włazów. Nawet na mokrych, niezamarzniętych drogach trzeba iść na kompromisy w kwestii przyczepności, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów - a więc: na oponach z kolcami należy jechać nieco bardziej przewidująco i z mniejszą prędkością.
3 porady na temat opon z kolcami
- Montować tylko na przednim kole: Nie należy lekceważyć wysokich oporów toczenia i dużej masy opon z kolcami. Naszą wskazówką jest zatem montowanie opony z kolcami tylko na przednim kole. Ponieważ opór toczenia odgrywa znacznie większą rolę na tylnym kole, lżejsza opona jest tam znacznie bardziej zauważalna. Ponadto kluczowa jest przyczepność, zwłaszcza przedniego koła: ślizgające się tylne koło często nadal może zostać złapane, ale jeśli przednie koło się ślizga, zwykle można tylko przygotować się na upadek.
- ciśnienie powietrza jest różne: Wiele opon z kolcami można bardzo dobrze dostosować do panujących warunków za pomocą odpowiedniego ciśnienia powietrza. W przypadku większości opon z kolcami kolce znajdują się na krawędzi, co oznacza, że kolce prawie nie dotykają drogi, gdy ciśnienie jest wysokie, przez co opór toczenia zasadniczo spada. Jeśli potrzebujesz kolców ze względu na oblodzenie, wystarczy obniżyć ciśnienie w oponach, tak aby cała nawierzchnia, łącznie z kolcami, stykała się z nawierzchnią.
- Kup pod koniec sezonu: Opony z kolcami są drogie. 100 euro za parę nie jest rzadkością. Opony są znacznie tańsze pod koniec sezonu zimowego, kiedy wiosna jest tuż za rogiem - często można zaoszczędzić 50% lub więcej. A więc: oszczędzaj na koniec zimy – następna na pewno nadejdzie!
Miejskie opony z kolcami
Produkt | Spikes | ocena | Cena-wydajność | Szczegóły | Cena | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zimowy maraton Schwalbe | 200 | 920g | 85% | [graphs height="20"][graph title="Title" score="85" color="#27d000" text_color="#fff"]][/grafy] Test: 01 | 74% | [graphs height="20"][graph title="Title" score="74" color="#8deb86" text_color="#fff"]][/grafy] | Znakomita przyczepność, nawet na śniegu Raczej szeroki Wysoki opór toczenia Bardzo trudne | Sugerowana cena detaliczna: 51,90 € | |
Specjalistyczny lodołamacz 138 | 138 | 890g | 87% | [graphs height="20"][graph title="Title" score="87" color="#27d000" text_color="#fff"]][/grafy] Test: 01 | 72% | [graphs height="20"][graph title="Title" score="72" color="#8deb86" text_color="#fff"]][/grafy] | Świetne wszechstronne właściwości Dobra przyczepność Raczej duża waga | Sugerowana cena detaliczna: 59,90 € | |
45NRTH Kserkses 27 tpi | 140 | 530g | 88% | [graphs height="20"][graph title="Title" score="88" color="#27d000" text_color="#fff"]][/grafy] Próba 01/2015 | 70% | [graphs height="20"][graph title="Title" score="70" color="#8deb86" text_color="#fff"]][/grafy] | Bardzo łatwe Niski opór toczenia Bardzo mały Niska głębokość bieżnika | Sugerowana cena detaliczna: 79,90 € | |
Continental Nordic Spike 120 | 120 | 910g | 84% | [graphs height="20"][graph title="Title" score="84" color="#27d000" text_color="#fff"]][/grafy] Test: 01 | 70% | [graphs height="20"][graph title="Title" score="70" color="#8deb86" text_color="#fff"]][/grafy] | Dobra przyczepność, nawet na śniegu Wysoki opór toczenia Wysoka waga | Sugerowana cena detaliczna: 69,90 € | |
Kenda Klondike chuda | 100 | 760g | 78% | [graphs height="20"][graph title="Title" score="78" color="#8deb86" text_color="#fff"]][/grafy] Test: 01 | 70% | [graphs height="20"][graph title="Title" score="70" color="#8deb86" text_color="#fff"]][/grafy] | Całkiem łatwe Bardzo dobre w śniegu i błocie Słaba przyczepność w zakrętach Wysoki opór toczenia | Sugerowana cena detaliczna: 42,90 € |
Schreibe einen Kommentar