Nowy Campagnolo Super Record Wireless 2023: wiodąca grupa komponentów włoskiego producenta wyznacza punkt zwrotny dzięki bezprzewodowej zmianie przełożeń, nowym przełożeniom i rezygnacji z dobrze znanego przycisku obsługiwanego kciukiem. Oto wszystkie informacje na temat nowej grupy osprzętu w klasie luksusowej.
Kiedy ponad 30 lat temu Campagnolo zaprezentowało pierwsze manetki hamulcowe „Ergopower”, fani włoskiego producenta byli zachwyceni, ponieważ system miał dwie zasadnicze zalety w porównaniu z japońską konkurencją: z jednej strony linki manetki były dyskretnie schowane pod kierownicą taśma, a z drugiej wyraźne rozdzielenie zmiany biegów i hamowania. W przeciwieństwie do Shimano, dźwignia hamulca nie była używana do zmiany biegów; Zamiast tego po wewnętrznej stronie korpusu uchwytu znajdował się przycisk kciuka, który służył do przełączania na ciężkie biegi z tyłu i na małą zębatkę z przodu. Dźwignia zmiany biegów za dźwignią hamulca przeciwdziałała napięciu sprężyny przerzutki tylnej i przerzutki przedniej.
Campagnolo zachowało tę zasadę również w swoich elektronicznych grupach osprzętu - co jest dobre, ponieważ użytkownicy nie musieli się do tego przyzwyczajać; nie tak dobrze, ponieważ nie korzystałeś ze swobody, jaką oferował nowy sposób pracy. Tu i ówdzie krytycznie oceniano ergonomię przycisku, zwłaszcza podczas przełączania z cięgła dolnego. W ostatniej mechanicznej grupie osprzętu Campy, Ekar z przerzutkami 1×13, przycisk został powiększony w kształcie haka, aby był łatwiej dostępny.
Nowa koncepcja obsługi bez przycisku kciuka
Ale to już przeszłość: dzięki zupełnie nowemu Super Record Wireless Campagnolo prezentuje zmienioną koncepcję obsługi – i żegna się z komponentami, które są ze sobą połączone i centralną baterią do zasilania. Tam, gdzie pierwsze mechaniczne manetki hamulca przynajmniej ukrywały linki przerzutki, najnowsze elektroniczne manetki zmiany biegów nie mają teraz żadnych kabli.
Chociaż nowa dźwignia zmiany biegów i hamulca ma baterię guzikową i nadajnik, wydaje się bardziej kompaktowa niż jej poprzedniczka – „garb” jest krótszy, a korpus manetki stał się nieco szerszy; zagłębiony uchwyt na górze jest mniej wyraźny. U podstawy, czyli w miejscu styku z kierownicą, nowy chwyt jest znacznie węższy.
W miejscu przycisku za dźwignią hamulca, który służył do przełączania lżejszych przełożeń po prawej stronie i dużej tarczy po lewej, znajdują się teraz dwa przyciski, które razem są nieco większe niż ich poprzednik. Przypisanie przycisków można zindywidualizować za pomocą aplikacji. Po wewnętrznej stronie korpusu chwytu - w miejscu, w którym znajdował się przycisk kciuka - umieszczono teraz lampkę sygnalizującą niski poziom naładowania baterii w dźwigni (baterie mają wytrzymywać 1,5-2 lata), a także dwa małe panele kontrolne wytłoczony na gumce uchwytu - jeden do aktywacji systemu, drugi z literą „M” do obsługi sparowanego komputera rowerowego i funkcji serwisowych.
Przerzutka tylna i przerzutka przednia o nowych kształtach
Przerzutka tylna i przerzutka przednia znacznie się zmieniły pod względem wyglądu i teraz każda z nich ma własny akumulator. Baterie w przedniej i tylnej przerzutce są różne i nie można ich wymieniać (w przeciwieństwie do SRAM, gdzie jest tylko jeden typ baterii). Przerzutka tylna ma akumulator na spodzie; posiada mały suwak zwalniający zatrzask. Ogólnie rzecz biorąc, tylna przerzutka wygląda na masywniejszą i bardziej zamkniętą niż jej poprzedniczka, w której serwomotor wychodził z przesuwającego się równoległoboku z tyłu.
Złącze magnetyczne i wskaźniki świetlne
W przypadku przerzutki przedniej akumulator jest wsuwany do karbonowej obudowy od przodu. Przegrody wyrzutni nie uległy zmianie. Obie baterie są wyposażone w złącze magnetyczne; Lampki sygnalizacyjne powinny przez cały czas informować o stanie baterii. Wszystko, czego naprawdę potrzebujesz do ładowania, to specjalny kabel; Oprócz ładowarki Campagnolo można również użyć dowolnego złącza ładowania USB.
Campagnolo podaje zasięg 750 km przy w pełni naładowanych akumulatorach; jeśli nie zmieniasz dużo, powinieneś być w stanie zrobić 1.000 km. Cały system jest wodoszczelny zgodnie ze standardem IP69K, dzięki czemu wytrzyma czyszczenie strumieniem pod wysokim ciśnieniem i gorącą wodą.
Nowe przełożenia z mniejszą liczbą zębów
Wraz z bezprzewodowym systemem zmiany przełożeń Campagnolo wprowadza również nowe przełożenia. Całkowicie stalowe 10-biegowe zestawy zębatek Super Record Wireless mają 3-rzędową zębatkę końcową, co oznacza również, że pasują tylko do korpusu bębenka NXNUMXW, który został wprowadzony wraz z zestawem osprzętu Ekar do szutrowania. Oferowane są trzy poziomy:
10-25 (10-11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25),
10-27 (10-11-12-13-14-15-16-17-19-21-24-27) und
10-29 (10-11-12-13-14-15-16-18-20-23-26-29).
Według Campagnolo obecne 11-biegowe zębatki marki, które zaczynają się od zębatki 32, można również przesuwać za pomocą nowego systemu, ale nie powinno to być tak płynne ze względu na zoptymalizowany kształt zębów nowych zębatek. Nie jest również jasne, czy bezprzewodowa przerzutka tylna ma 34 i XNUMX zębatki.
Brak utraty wydajności dzięki 10-zębowej zębatce
Zapytany o większe tarcie łańcucha spowodowane mniejszą liczbą zębów, Campagnolo przytacza pomiary wewnętrzne: W porównaniu z identycznym przełożeniem 55-11, 50-10 powinien pochłonąć tylko 0,1 wata więcej mocy - praktycznie niezmierzona i zdecydowanie niezauważalna niekorzyść.
Mechanizm korbowy z włókna węglowego wygląda niezmiennie, z wyjątkiem wystroju, ale są nowe kombinacje tarcz (a tym samym nowa średnica koła śrubowego). 50/34 to obecnie największa gradacja; jest też znany już z Campagnolo Chorus 48/32 oraz nowa, superkompaktowa wersja 45/29. Ten ostatni powinien być szczególnie interesujący dla sportowców rekreacyjnych, ponieważ jego najdłuższe przełożenie (45:10) odpowiada prawie dokładnie przełożeniu 50:11 konwencjonalnego przełożenia kompaktowego, podczas gdy 29:29 to - oczywiście - górskie przełożenie 1:1 . Całkowity zasięg tego wariantu to 450%, co w połączeniu z wąską gradacją wygląda bardzo przekonująco - u konkurencji trzeba iść na lekkie kompromisy w jednej z dwóch właściwości.
Łańcuch do roweru szosowego teraz z ogniwem łączącym
Jedną z zalet bezprzewodowych zestawów grupowych jest to, że są one łatwiejsze do zainstalowania, a ogniwo łańcucha, które Campagnolo wcześniej oferowało tylko w 13-biegowym łańcuchu Ekar, również idzie w tym kierunku. Łańcucha ogniw nie trzeba już nitować w konwencjonalny sposób, co zawsze jest potencjalnym źródłem błędów w przypadku wąskich łańcuchów.
W układzie hamulcowym, który nie był już rozwijany wspólnie z byłym partnerem Magurą, zauważalny jest nieco inny kształt zacisków hamulcowych. Mocne hamulce, które i tak są niezwykle łatwe w dozowaniu, teraz powinny działać jeszcze lepiej i być bardziej odporne na ciepło dzięki dodatkowemu żeberku chłodzącemu. Tarcze hamulcowe są grubsze i powinny również lepiej odprowadzać ciepło hamowania. Campagnolo chce rozbroić starą dyskusję na temat ryzyka obrażeń spowodowanych ostrymi krawędziami wirników za pomocą konstrukcji „zapobiegającej przecięciu”.
Waga Super Record pozostała praktycznie niezmieniona: nowa grupa waży o 15 gramów więcej, a więc 2.520 gramów.
Ciekawa technologia, ale tylko w górnym segmencie cenowym
Czy nowy bezprzewodowy Campagnolo Super Record jest wielkim hitem? Przejście na bezprzewodową transmisję impulsów przełączających jest zdecydowanie aktualne, a rezygnacja z przycisku kciuka powinna być korzystna pod względem ergonomicznym. Nowe przełożenia dają również większą swobodę tym, którzy dużo jeżdżą po górach lub nie są tak mocni w górach. Za 5.200 euro kompletna grupa osprzętu jest o około 300 euro droższa niż obecna Super Record EPS, co jasno pokazuje, że bezprzewodowa zmiana przełożeń będzie zarezerwowana dla maszyn wyścigowych w pięciocyfrowym zakresie. Dopiero okaże się, czy Campagnolo pójdzie za przykładem swoich konkurentów i również zaoferuje nowy system przerzutek w tańszych wersjach. Ponad dziesięć lat temu istniała już elektroniczna Athena EPS, która oczywiście, podobnie jak elektroniczny Chorus EPS, została dawno wycofana z produkcji. W międzyczasie Shimano i SRAM przekazały swoje technologie elektroniczne do Rival i 105. Rower szosowy z włókna węglowego z elektroniczną grupą Shimano jest dostępny od około 3.500 euro, a rower z elektroniczną SRAM od około 4.000 euro. Uruchomienie Super Record Wireless byłoby dobrym momentem, aby Campagnolo zdecydowało, czy nadal koncentrować się wyłącznie na segmencie luksusowym, czy też kierować się na większy rynek. Technologia tradycyjnej włoskiej firmy jest zawsze konkurencyjna - z Super Record Wireless bardziej niż kiedykolwiek.
Oto więcej informacji na temat nowego Campagnolo Super Record Wireless 2023.
Schreibe einen Kommentar