MTB / Test: Duże koła 29″ są szybkie – co do tego nie ma wątpliwości. Ale jeśli szukasz zwinnego, zabawnego roweru, nadal możesz skorzystać z kół 27,5″. Dzięki Process 134 Kona ma rower all-mountain/trail z fajną geometrią w zanadrzu. Testujemy, co potrafi rower.
Nawet zawodowi rowerzyści, tacy jak Sam Reynolds, Sam Pilgrim czy Matt Jones, znów jeżdżą na rowerach terenowych i enduro z kołami 27,5″ — po prostu po to, by jeździć na bardziej zabawnych, zwinnych rowerach. Ponieważ prędkość to nie zawsze wszystko. Pionier rowerowy Kona – który, nawiasem mówiąc, buduje rowery od 1988 roku – dostrzegł to i dlatego produkuje wersję 29″, znaną również jako 27,5b, jako dodatek do 650″ wersji Process. Rower w testowanym, niedrogim wariancie wyposażenia skierowany jest przede wszystkim do początkujących. Dzięki 134 mm skoku z tyłu i 140 mm z przodu, Process 134 zalicza się do all-mountain/rower terenowy. Jednak jego geometria zdecydowanie nadaje się do zjazdów i zabawy. Dlatego Kona stara się oferować specjalistę wszystkich branż z najlepszymi właściwościami na podjazdach i zjazdach. Nasz test pokazuje, czy to działa.
Proces Kona 134: wszystkie informacje i dane
Udogodnienia i funkcje
- Materiał ramy: aluminium
- rozmiary: XS, S, M, L, XL
- Skok zawieszenia: Przód 140mm, tył 134mm
- rozmiar koła: 27,5 "
- modele: 2 warianty wyposażenia (proces 134, proces 134 DL)
- Cena: 2.899 € do 4.499 €
Wyposażenie Kona Process 134 jest solidne i funkcjonalne z układem Shimano Deore - podobnie jak koła z piastami Shimano i obręcze WTB. Tanie zawieszenie RockShox z Recon RL jako amortyzowanym widelcem działa niezawodnie, ale jest odpowiednio ograniczone pod względem opcji regulacji. Widelec z grubszymi goleniami byłby pożądany, aby uzyskać nieco większą stabilność podczas zjazdu. W Maxxis Minion DHF i Dissector Kona używa przyczepnych opon, które dobrze spisują się na zjazdach i nadal mają umiarkowany opór toczenia. Kolejnym pozytywnym aspektem sprzętu jest to, że Kona zamontowała sztycę regulowaną z zakresem regulacji 200 mm w rozmiarze ramy L. Wynikająca z tego swoboda ruchów wspiera zabawowy charakter motocykla, podobnie jak niska górna rura.
Są straty po stronie wyposażenia, przede wszystkim z hamulcami: Kona stawia tutaj na tani Alohonga HT472 z tarczami o średnicy 180 mm z przodu i 160 mm z tyłu. Linki hamulca i przerzutki, które są w większości poprowadzone na zewnątrz, nie są całkiem aktualne – ale wszelkie zmiany komponentów można łatwo przeprowadzić.
Nasz testowy rower waży około 15,4 kg. W związku z tym nie jest lekki, ale jak na aluminiową ramę nadal mieści się w akceptowalnym przedziale cenowym.
Ramki do zdjęć | Kona 6061 aluminium cieniowane, skok 134 mm |
tylny amortyzator | RockShox Deluxe Select Trunnion |
widelec | RockShox Recon RL Motion Control Solo Air 140 mm Zwężany 110 mm Rozstaw |
korba | Shimano Deore |
tarcza | 30t |
Dolny nawias | Shimano Deore PF92 |
łańcuch | KMC X11 |
w Kassetten | Shimano Deore 11-50t, 11 biegów |
przerzutka tylna | Shimano Deore 11-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | Shimano Deore 11-rzędowa |
suwmiarka | Hydrauliczny Alohonga HT472 |
Przednia tarcza hamulcowa | Alohonga 180mm |
tylna tarcza hamulcowa | Alohonga 160mm |
dźwignia hamulca | Hydrauliczny Alohonga HT472 |
wysokość podatku | FSA nr 57B |
Lenker | Kona XC/BC 35 |
trzon | Kona XC/BC 35 |
sztyca | Zakraplacz TranzX + RAD wewnętrzny 31.6 mm |
Satelklemme | Zacisk Kona |
Uchwyty | Uchwyt na klucze Kona |
siodło | Szlak Konny |
piasta przednia | Shimano 110x15mm |
piasta tylnego | Shimano 148x12mm |
Szprychy | Stal nierdzewna Czarny 14g |
obręcze | WTB ST i30 TCS 2.0 |
Przednia opona | Maxxis Minion DHF EXO TR DUAL 27.5x2.5" WT |
Tylna opona | Dysektor Maxxis EXO TR DUAL 27.5x2.4" WT |
geometria
Geometria Kona Process 134 jest dość nowoczesna, ale zabawna. To ostatnie Kona osiąga przede wszystkim dzięki krótkim rurom tylnym o długości 425 mm i stosunkowo wysokiemu suportowi ze spadkiem zaledwie 12 mm. Niemniej jednak duży zasięg wynoszący 475 mm w naszym testowym rozmiarze L zapewnia płynną pracę przy wyższych prędkościach. Kompensuje również wady krótkich tylnych widełek podczas jazdy pod górę. Ponadto stromy kąt siodełka wynoszący ponad 76° przeciwdziała krótkim tylnym widełkom. Dzięki kątowi skrętu 66° Kona łączy zwinność ze stabilnością na zjazdach. Dzięki dostępnemu rozmiarowi ramy XS nawet bardzo niskie osoby znajdą w Process 134 odpowiedni rower.
ROZMIAR | XS | S | M | L | XL |
---|---|---|---|---|---|
długość rury podsiodłowej | 360 | 385 | 410 | 450 | 485 |
długość górnej rury | 537 | 567 | 596 | 625 | 664 |
Dosięgnąć | 400 | 425 | 450 | 475 | 510 |
Stos | 585 | 595 | 605 | 615 | 626 |
wysokość przekroku | 674 | 687 | 712 | 712 | 711 |
kąt skrętu | 66 | 66 | 66 | 66 | 66 |
długość główki ramy | 116 | 127 | 138 | 149 | 160 |
kąt siedziska | 76.8 | 76.6 | 76.5 | 76.3 | 76.2 |
długość tylnego trójkąta | 425 | 425 | 425 | 425 | 425 |
spadek suportu | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 |
wysokość suportu | 343 | 343 | 343 | 343 | 343 |
Radstand | 1131 | 1160 | 1190 | 1219 | 1259 |
długość wideł | 532 | 532 | 532 | 532 | 532 |
lider | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 |
Test: Proces Kona 134 na szlaku
Charakterystyka jazdy pod górę
Pomimo krótkich tylnych widełek, Process 134 pedałuje stosunkowo dobrze pod górę - nawet długie, alpejskie podjazdy można z łatwością opanować. Pozytywnie wpływa tutaj umiarkowanie rozciągnięta pozycja siedząca. Nawet na równym terenie możesz łatwo wygenerować napęd w tej pozycji. Łatwe podjazdy też są fajne: długi zasięg utrzymuje przednie koło na ziemi, krótkie podpory łańcucha zapewniają zwrotność na przykład na serpentynach. Tylny koniec jest dość neutralny na podjazdach. Nie zapada się ani nie kołysze. Podsumowując, Proces 134 jest całkiem zabawny pod górę. Tylko w przypadku wyjątkowo stromych podjazdów alpejskich przełożenie mogło być nieco mniejsze.
Charakterystyka jazdy w dół
Na zjazdach Process 134 daje się całkiem nieźle poprowadzić. Pomimo „małych” 27,5-calowych kół, rower czuje się dobrze i bezpiecznie na szlaku, ale nie zbliża się do rowerów 29-calowych z niskim suportem. Tylny koniec działa niezawodnie i czysto nawet na nierównych przejazdach; czasami wydaje się, że jest więcej podróży. Jeśli robi się naprawdę nierówno, tylny koniec amortyzowanego widelca jest nieco lepszy i to osiąga swoje granice. Może to być również spowodowane cienkimi 32-milimetrowymi goleniami widelca, które nie są szczególnie sztywne. Tylny trójkąt nie ugina się podczas skoku zawieszenia, dzięki czemu motocykl zachowuje swój zabawny charakter. Pozycja zjazdowa na rowerze jest wystarczająco rozciągnięta na szybkie, wyboiste odcinki, ale prawie nie wpływa na zwinność Process 134.
Dzięki swoim właściwościom Process 134 w rozmiarze 27,5 cala jest w dobrych rękach na przykład na alpejskich szlakach - lub ogólnie na zróżnicowanych, czasem krętych szlakach. Stosunkowo wysoki suport i niezbyt miękki tył zapewniają, że z Process 134 możesz i chcesz wykorzystać każdy mały kicker i każdą krawędź jako odskok. Tylko słaba skuteczność hamowania i umiarkowane dozowanie Alohonga HT472 może ograniczać i zaciemniać szybkie i zabawne zjazdy. Mocniejszy hamulec byłby tutaj wart ewentualnej dopłaty.
Schreibe einen Kommentar