Rower testowy / e-mountain: Sonic EVO AM-SL 1 firmy Bulls od pewnego czasu ma w swojej ofercie ekscytujący e-rower górski: skok sprężyny 140 mm, silnik Shimano z akumulatorem 85 Nm i 750 Wh – o łącznej waga zaledwie 22 kg. Brzmi prawie zbyt dobrze, aby mogło być prawdziwe? Przyjrzeliśmy się bliżej modelowi Bulls Sonic EVO AM-SL 2023 z 1 roku!
Biorąc pod uwagę obecny rozwój cen rozsądnie wyposażone e-full za około 5.000 euro będzie niestety trudniej znaleźć w 2023 roku niż wcześniej. Jeśli następnie skupisz się również na niskiej wadze całkowitej, możesz nawet chcieć rozpaczać. Integracja, mocne silniki i duży magazyn energii sukcesywnie zwiększały wagę nowoczesnych E-MTB na przestrzeni lat; Całkowita waga 25 – 28 kg to często norma. Bulls Sonic EVO AM-SL 1 jest tym bardziej niesamowity - zwłaszcza gdy spojrzy się na dane techniczne: moment obrotowy 85 Nm, akumulator 750 Wh, 5.199 euro i 22 kilogramy!
Bulls Sonic EVO AM-SL 1: w skrócie
- Materiał ramy: Węgiel
- Skok zawieszenia: 140 / mm 140
- rozmiar koła: 29 cali
- Silnik: Shimano EP6, 85Nm
- Akku: Intube, korpus z włókna węglowego, 750 Wh
- Waga: 22 kg
- Cena: 5.199 Euro
Lekka rama z włókna węglowego z sprytną integracją baterii
Sercem Sonic EVO AM-SL 1 jest atrakcyjna wizualnie rama wykonana w całości z włókna węglowego. Dzięki sportowej, umiarkowanej geometrii i skokowi sprężyny 140 mm już określa swoje przeznaczenie: All Mountain! Integracja baterii to sprytne rozwiązanie i jeden z powodów niskiej masy całkowitej. Magazyn energii opracowany specjalnie przez firmę Bulls nie wymaga dodatkowej „osłony” i elegancko pasuje do dolnej rury dzięki obudowie z włókna węglowego. Zdejmuje się go pod lekkim kątem do góry, co sprawia, że Bulls nie musi niepotrzebnie usztywniać ramy – co z kolei pozwala zaoszczędzić na wadze. Mówiąc o sztywności: Bulls używa własnego standardu 1.8 cala dla główki ramy. Ma to na celu przede wszystkim zwiększenie sztywności główki ramy, ale zapewnia również korzyści w zakresie integracji linek. Na spodzie bardzo płaskiej górnej rury znajduje się uchwyt na butelkę MonkeyLink, który umożliwia mocowanie kompatybilnych butelek do picia za pomocą systemu Fidlock.
Geometria Byki Sonic EVO AM-SL 1
Rozmiar | S | M | L | XL |
---|---|---|---|---|
długość rury podsiodłowej | 410 | 440 | 470 | 510 |
długość górnej rury | 592 | 613 | 635 | 657 |
długość główki ramy | 120 | 120 | 130 | 140 |
długość tylnego trójkąta | 450 | 450 | 450 | 450 |
kąt skrętu | 66 ° | 66 ° | 66 ° | 66 ° |
kąt rury podsiodłowej | 75,5 ° | 75,5 ° | 75,5 ° | 75,5 ° |
spadek suportu | 30 | 30 | 30 | 30 |
Radstand | 1194 | 1214 | 1238 | 1262 |
Stos | 628 | 628 | 634 | 646 |
Dosięgnąć | 430 | 450 | 470 | 490 |
Bulls Sonic EVO AM-SL 1: Dobrze przemyślany sprzęt
Inżynierowie Bulls wpadli również na kilka pomysłów na dalsze ukończenie. Podobnie jak wiele (e-)rowerów Bulls, Sonic EVO AM-SL 1 jest już wyposażony w interfejs MonkeyLink Connect pod mostkiem. Magnetyczny uchwyt, który jest zasilany z dużej baterii, umożliwia błyskawiczne przypięcie odpowiedniego przedniego światła LED, a jednocześnie jest niezwykle dyskretny i nie zaburza sportowego charakteru motocykla. Tylne światło można przymocować do odpowiedniego uchwytu pod siodełkiem - ale wtedy musi ono mieć własny akumulator (MonkeyLink Recharge).
Jako napęd zastosowano wciąż relatywnie nowy silnik Shimano EP6. Zasadniczo jedyną różnicą w stosunku do najwyższej klasy silnika EP8 firmy Shimano jest materiał obudowy, ponieważ zamiast magnezu zastosowano tu aluminium. Z wyjątkiem nieco większej masy (ok. 300 g), dane dotyczące osiągów pozostają takie same jak wcześniej, przy maksymalnym momencie obrotowym 85 Nm.
Ramki do zdjęć | Węgiel |
widelec amortyzowany | Bull's Zeron 35 Air LOR, 140mm |
napęd | Shimano EP6, 85Nm |
akumulator | Sonic V10, korpus z włókna węglowego, 750 Wh |
niemy | SR Suntour Edge Plus 2CR, 140mm |
wirniki | Shimano MT400 / Rodi Tryp 30, przystosowane do zastosowania bezdętkowego |
Opona VR | Wydajność Schwalbe Nobby Nic 2.35 |
Tętno opon | Wydajność Schwalbe Nobby Nic 2.35 |
przerzutka tylna | Shimano Deore 11 biegów, 11-50T |
dźwignia zmiany biegów | Shimano Deore |
korba | e*trzynaście, 160 mm |
przerzutka | |
Hamulec | Shimano BR-MT420, 4-tłokowy |
tarcze hamulcowe | 203/180 |
sztyca | Zakraplacz Limotec Alpha 1 |
siodło | prologo Proxim 400 |
trzon | Bulls MTB SLS |
Lenker | Bulls Sport SL |
Podczas gdy Sonic EVO AM-SL 2022 z 1 r. nadal opierał się na zawieszeniu RockShox, model z 2023 r. jest wyposażony w elementy zawieszenia SR Suntour. Widelec Zeron 35 Air wykonuje swoją pracę z przodu, a amortyzator Edge Plus jest używany z tyłu. Niezły wybór, jak powinny pokazać nasze wrażenia z jazdy. Hamowanie odbywa się za pomocą 420-tłokowego układu hamulcowego Shimano MT-4, a zmiany biegów obsługuje 11-biegowa grupa przełączania Deore - z dużym zakresem 11-50T.
Sztyca Limotec Alpha Dropper jest obowiązkowa, ale jak na nasz gust powinna zapewnić kilka milimetrów więcej skoku. Jeśli chodzi o opony do E-MTB, to stosuje się Schwalbe Nobby Nic o szerokości 2.35, które można wręcz określić jako wąskie – jak to wszystko jeździ? Ruszaj na szlak i prosto do raportu z jazdy!
Lekka jazda po szlaku — odświeżające wrażenia z jazdy
Aby przejść do sedna na samym początku, zachowanie kierowcy można podsumować krótko i zwięźle za pomocą kilku słów kluczowych: lekki, zwinny, zabawny i odświeżająco inny!
Kiedy siadasz po raz pierwszy, od razu zauważasz sportową, umiarkowaną geometrię. Jasne, są teraz znacznie bardziej progresywne rowery, ale te często stanowią kompromis i często trafiają tylko w indywidualny gust. Dobrze dobrana równowaga zasięgu i długości tylnego trójkąta jest już zauważalna podczas podjazdów; Bulls Sonic EVO AM-SL 1 wspina się w bardzo wyważony sposób, dzięki czemu sportowe Shimano EP6 ze swoimi typowymi cechami (z EP8) zapewnia wystarczającą, a przede wszystkim kontrolowaną wydajność.
Ale Bulls naprawdę pokazuje swoją siłę na szlaku! Dzięki niskiej masie i nisko położonemu środkowi ciężkości można nim manewrować z determinacją i zwinnością. Nieco sztywniejszy tylny trójkąt również przynosi korzyści: każdy korzeń lub nasyp na szlaku staje się indywidualnym placem zabaw. Byliśmy również zdumieni działaniem elementów zawieszenia SR Suntour; Pod względem funkcjonalności w niczym nie ustępują one wielu innym producentom obudów w tej klasie – wręcz przeciwnie. Jeśli szlak staje się wtedy znacznie bardziej zablokowany i szybszy, musisz przyznać, że jedziesz na rowerze all-mountain o „zaledwie” 140 mm skoku. Wtedy nawet naprawdę dobrzy uniwersalni – Schwalbe Nobby Nic – szybko osiągają swoje granice. Piloci zorientowani w szlakach powinni przesiąść się na mocniejsze opony z jeszcze bardziej stabilnym karkasem. Ale Bulls ma również w swoim asortymencie rowery o średnicy 160 mm z serią modeli Sonic EVO EN-SL.
Konkluzja redaktora
Ostatecznie wszyscy w naszym zespole redakcyjnym są zgodni: nie ma prawie żadnego innego elektrycznego roweru górskiego na rynku, który łączy w sobie osiągi, zasięg, prowadzenie i niską masę całkowitą, jak Bulls Sonic EVO AM-SL 1 - zwłaszcza nie w cenie oscylować wokół 5.000 euro. Chapeau Byki!
Schreibe einen Kommentar