Nowości produktowe / E-MTB: Wraz z Orbea Rise 2023, jeden z najbardziej ekscytujących i prawdopodobnie najlepszych E-MTB ostatnich lat zyskuje następcę. Podstawowe cechy zostały zachowane, szczegóły dopracowane. Dzięki temu masz teraz więcej opcji akumulatorów, odnowiony napęd i jeszcze mniejszą wagę.
Minęły nieco ponad dwa lata, odkąd Orbea zaprezentowała Rise, jeden z najbardziej ekscytujących lekkich E-MTB do tej pory. Stosunek mocy silnika, rozmiaru akumulatora i wagi był jak na tamte czasy wyjątkowy, a wraz z doskonałymi właściwościami jezdnymi baskijski rower od razu znalazł szerokie grono fanów. Mniej więcej rok później wraz z Orbea Rise H wprowadzono wersję aluminiową, która nie wniosła żadnych przełomowych innowacji, ale z jednej strony zintegrowała większy akumulator, a także wyznaczyła poprzeczkę cenową dla lekkich e-MTB znacznie niższą niż rowery konkursu. Dziś, kolejny rok później, pojawia się Orbea Rise 2023, który łączy w sobie zalety dwóch poprzednich wariantów, ale pozostaje niezmieniony w swoich podstawowych cechach.
Orbea Rise 2023: Konsekwentny dalszy rozwój
Nowy Rise idzie wielkimi krokami, więc oczekiwania wobec nowego lekkiego E-MTB Hiszpanów powinny być ogromne. Z drugiej strony: po co zasadniczo przeprojektowywać wciąż ultranowoczesny E-MTB, taki jak Rise, „bez potrzeby”? Orbea powinna była widzieć takie lub podobne rzeczy w rozwoju Orbea, ponieważ nowy Rise to bardziej rozwój niż nowy początek.
Tak poprzednia Orbea Rise spisywała się na tle innych e-MTB:
Wiele rzeczy, których nauczyliśmy się od czasu wprowadzenia Rise dwa lata temu, a niektóre z nich zostały już wdrożone w Rise H, zostało teraz uwzględnionych w Orbea Rise 2023. Na przykład bateria: w przyszłości będziesz mieć wybór między 360 Wh a 540 Wh we wszystkich wariantach. Zmodyfikowano również integrację zasobnika energii – nadal jest on zainstalowany na stałe, ale znajduje się nieco niżej, aby uzyskać lepszy środek ciężkości, a także można zaoszczędzić na wadze, około 100 g, mówi Orbea. Ponadto na całkowicie nowo opracowanej ramie z włókna węglowego można zaoszczędzić około 400 g - oznacza to, że całkowitą masę roweru (w zoptymalizowanej pod względem masy topowej wersji z akumulatorem 360 Wh) można zmniejszyć do mniej niż 16 kg. Range extender znany z Rise H o dodatkowej pojemności 252 Wh jest również kompatybilny z nowym Rise.
Teraz z EP801-RS – wciąż ograniczony do 60 Nm
W silniku zastosowano innowacje techniczne: EP8 RS został zastąpiony przez EP8 RS w wersjach karbonowych, modele aluminiowe są również wyposażone w nieco tańszy, ale cięższy EP6 RS. Jak sama nazwa wskazuje, Orbea trzyma się swojej koncepcji RS z nowym Rise. Więc każdy, kto ma nadzieję na „uwolniony” silnik Shimano z 85 Nm, prawdopodobnie się zawiedzie; Z drugiej strony maksymalny moment obrotowy silnika RS wynoszący 60 Nm wydaje się dużo większy w porównaniu z lekkimi konkurencyjnymi rowerami E-MTB. EP801, który jest niezmieniony pod względem wyglądu i wagi w porównaniu do swojego poprzednika, ma obsługiwać szerszy zakres kadencji, a także oferuje znacznie więcej opcji dostosowywania. Za pomocą odpowiedniej aplikacji E-Tube Project można utworzyć dowolną liczbę indywidualnych profili, w których każdy poziom wsparcia można dostosować za pomocą różnych parametrów.
Co więcej, nowe silniki zapewniają więcej opcji w zakresie obsługi: Orbea Rise 2023 jest standardowo wyposażony w nową jednostkę sterującą EN600. Oprócz przycisków sterujących do sterowania napędem, integruje diody LED do wyświetlania stanu podparcia i baterii oraz przycisk do włączania i wyłączania systemu. To nie tylko oszczędza Orbea małe pudełko na przewodzie hamulcowym dla diod LED, ale także przycisk na rurze podsiodłowej, aby aktywować napęd. Rezygnując z tego, Rise oferuje teraz znacznie większą głębokość włożenia sztycy niż jego poprzednik. Tak jak poprzednio, zwykły wyświetlacz Shimano można oczywiście uzupełnić w razie potrzeby za pomocą systemu MyO.
Nowa karbonowa rama o sprawdzonej geometrii
Podczas gdy modele aluminiowe otrzymują tylko nowe kolory i komponenty, a rama pozostaje niezmieniona, karbonowe wersje Orbea Rise 2023 zostały przeprojektowane od podstaw. Poczyniono duże postępy, zwłaszcza jeśli chodzi o wagę - rama w rozmiarze M powinna ważyć zaledwie 2,2 kg, co czyniłoby ją jedną z najlżejszych ram E-MTB na rynku. Praktyczny: nowy rocker oferuje teraz miejsce na dołączone narzędzie wielofunkcyjne.
Jednak nic się nie zmieniło w podstawowych kluczowych danych ramy: Rise nadal toczy się na 29-calowych kołach i nadal ma 140 mm skoku z tyłu, 140 lub 150 mm z przodu, w zależności od wyposażenia. Kinematyka również pozostała taka sama – bardziej sportowa i progresywna niż wygodna i przytulna. To samo dotyczy geometrii, która również pozostaje nietknięta, z wyjątkiem milimetra tu i tam. Po co zmieniać coś, co dobrze działa?
Wzrost geometrii Orbea (140 mm)
S | M | L | XL | |
---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 381 | 419 | 457 | 508 |
Pozioma rura górna (w mm) | 565 | 592 | 619 | 649 |
główka ramy (w mm) | 95 | 105 | 120 | 140 |
tylny trójkąt (w mm) | 445 | 445 | 445 | 445 |
Wysokość suportu (w mm) | 336 | 336 | 336 | 336 |
Spadek BB (mm) | 35 | 35 | 35 | 35 |
Rozstaw osi (w mm) | 1180 | 1205 | 1229 | 1255 |
Kąt skrętu (w °) | 66 | 66 | 66 | 66 |
Kąt siedziska (w °) | 77 | 77 | 77 | 77 |
Zasięg (mm) | 425 | 450 | 474 | 500 |
Stosy (mm) | 604 | 613 | 627 | 646 |
Wzrost geometrii Orbea (150 mm)
S | M | L | XL | |
---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 381 | 419 | 457 | 508 |
Pozioma rura górna (w mm) | 565 | 592 | 619 | 649 |
główka ramy (w mm) | 95 | 105 | 120 | 140 |
tylny trójkąt (w mm) | 445 | 445 | 445 | 445 |
Wysokość suportu (w mm) | 336 | 336 | 336 | 336 |
Spadek BB (mm) | 32 | 32 | 32 | 32 |
Rozstaw osi (w mm) | 1180 | 1205 | 1229 | 1255 |
Kąt skrętu (w °) | 65.5 | 65.5 | 65.5 | 65.5 |
Kąt siedziska (w °) | 76.5 | 76.5 | 76.5 | 76.5 |
Zasięg (mm) | 425 | 450 | 474 | 500 |
Stosy (mm) | 604 | 613 | 627 | 646 |
System SIC wprowadzony wraz z Orbea Oiz, a ostatnio również zintegrowany z Race E-MTB Wild, jest teraz również stosowany w Orbea Rise 2023: kable, pociągi i linki znikają bezpośrednio na sterach wewnątrz ramy, co z jednej strony zapewnia czysty wygląd — do wszelkich prac konserwacyjnych Należy jednak przeznaczyć kilka dodatkowych minut na instalację. Nawiasem mówiąc, kabel EC600 Remote jest nawet poprowadzony wewnątrz kierownicy - jeśli chcesz zmienić tę ostatnią, możesz oczywiście poprowadzić go na zewnątrz, jak zwykle, a także wewnątrz zestawu słuchawkowego.
Orbea Rise 2023: modele i poziomy wyposażenia
Orbea Rise 2023 zostanie wprowadzony na rynek z łącznie siedmioma wariantami wyposażenia. Cztery z nich z nową ramą karbonową, trzy z dobrze znaną ramą aluminiową. Cena zaczyna się od 5.299 euro za Rise H30, topowy model Rise M-LTD wyrywa dziurę w portfelu o wartości prawie 11.000 20 euro. W międzyczasie na szczególną uwagę zasługuje podstawowy model karbonowy Rise M6.999, który za 2 euro ma w pełni udany sprzęt bez zbyt bolesnych kompromisów. Ci, którzy lubią jeździć najnowszymi rzeczami, powinni przyjrzeć się Rise M-Team; nowy XT DiXNUMX jest już tutaj zainstalowany, który był w stanie przekonać w naszym teście kilkoma unikalnymi funkcjami i zwykłą mocną wydajnością.
Nawiasem mówiąc, tylko trzy kompletne motocykle pochodzą z fabryki z widelcem z goleniami 36 mm z przodu, pozostałe opierają się na raczej smukłych 34 mm. Jednak korekty w tym zakresie zawsze można dokonać za pomocą programu Orbea MyO, niezależnie od tego, czy chce się zamienić wspomniany widelec, jeździć na innych oponach, czy mieć dłuższą sztycę. Zawsze możesz wybrać pomiędzy 360 a 540 Wh dla akumulatorów. Najlepszym sposobem na jej zdobycie jest uiszczenie odpowiednich dopłat bezpośrednio na stronie Orbea Przegląd.
Materiał ramy: Węgiel
Silnik: Shimano EP8(01)-RS
Akku: 360 Wh
podwozia: Fox 34 Float Fabryka FiT4 140 / Fox Float DPS Fabryka
Okrążenie: Shimano XTR 12-biegowy
hamulce: Shimano XTR M9100
wirniki: Oquo Mountain Performance MP30 LTD Carbon
Cena: € 10.999
Materiał ramy: Węgiel
Silnik: Shimano EP8(01)-RS
Akku: 360 Wh
podwozia: Fox 36 Float Factory Grip2 150 / Fox Float x Factory
Okrążenie: Shimano XT Di2 Hyperglide+ 12 biegów
hamulce: ShimanoXT M8120
wirniki: Oquo Mountain Control MC32 LTD Carbon
Cena: € 9.999
Materiał ramy: Węgiel
Silnik: Shimano EP8(01)-RS
Akku: 360 Wh
podwozia: Fox 36 Float Factory Grip2 150 / Fox Float X Factory
Okrążenie: Shimano XT 12-rzędowa
hamulce: Shimano Deore M6120
wirniki: Zespół Oquo Mountain Control MC32
Cena: € 8.599
Materiał ramy: Węgiel
Silnik: Shimano EP8(01)-RS
Akku: 360 Wh
podwozia: Wydajność Fox 34 Float 140 / Wydajność DPS Fox Float
Okrążenie: Shimano SLX 12-rzędowa
hamulce: Shimano Deore M6100
wirniki: Race Face AR 30c
Cena: € 6.999
Materiał ramy: aluminium
Silnik: Shimano EP8(01)-RS
Akku: 540 Wh
podwozia: Wydajność Fox 36 Float 150 / Wydajność Fox Float X
Okrążenie: Shimano XT 12-rzędowa
hamulce: Shimano Deore M6120
wirniki: Zespół Oquo Mountain Control MC32
Cena: € 6.599
Materiał ramy: aluminium
Silnik: Shimano EP6RS
Akku: 540 Wh
podwozia: Wydajność Fox 34 Float 140 / Wydajność DPS Fox Float
Okrążenie: Shimano XT 12-rzędowa
hamulce: Shimano Deore M6100
wirniki: Race Face AR 30c
Cena: € 5.799
Schreibe einen Kommentar