Nowości produktowe / E-MTB: Dzięki Orbea Urrun hiszpański producent ma teraz w swojej ofercie lekki, smukły i sportowy e-hardtail. Wiele elementów nowego roweru przypomina dobrze znanego Orbea Rise - na przykład napęd Shimano EP8 RS.
Minęły prawie dwa lata, odkąd Orbea była w stanie wnieść powiew świeżości na rynek E-MTB dzięki Rise. Nawet dzisiaj jest to niewątpliwie jeden z najbardziej ekscytujących lekkich e-MTB, który znalazł logiczną kontynuację jako aluminiowa wersja z Rise H pod koniec ubiegłego roku. Teraz Baskowie idą o krok dalej i przedstawiają Urrun, który przenosi ideę Rise na hardtaila. Ale co to dokładnie oznacza?
Najpierw twarde fakty: Orbea Urrun opiera się na aluminiowej ramie i jest napędzany przez Shimano EP8 RS znany z Rise z momentem obrotowym 60 Nm. Orbea polega na modelu 540 Wh znanym z Rise H dla akumulatora, który jest również mocno zintegrowany z dolną rurą podczas pierwszego przejazdu i nie można go wyjąć do ładowania. Rower jest użytkowany w segmencie sportowo-turystycznym, co znajduje odzwierciedlenie w nowoczesnej geometrii oraz 120 mm skoku sprężyny z przodu. Mówi się, że waga ma wynosić około 19 kg, a nowy nabytek w portfolio Hiszpanów zaczyna się od 3.899 euro.
Wysokiej jakości, lekka aluminiowa rama
Na pierwszy rzut oka trudno uwierzyć, że rama Urruna jest wykonana z aluminium. Prawie wszystkie szwy spawalnicze są elegancko wyszlifowane, wykończenie i linie znacznie bardziej przypominają karbon niż aluminium. Podobną sytuację mieliśmy w zeszłym roku z tzw Przedstawiamy Rise H. Orbea z pewnością powinna być jednym z producentów z najpiękniejszymi ramami aluminiowymi na rynku. Wydaje się to również przekonujące technicznie: Orbea mówi o 30% wyższej sztywności przy 15% mniejszej masie w porównaniu do poprzednika hardtaila, Wild HT.
Oczywiście smukła dolna rura, w której mieści się akumulator 540 Wh, również przyczynia się do ogólnego, bardzo czystego wyglądu. Praktycznie niewidoczne przewody, kable i osłony zewnętrzne są nieco mniej rzucające się w oczy, ale nie mniej skuteczne. Okablowanie wyświetlacza i panelu sterowania biegnie w kierownicy, przez mostek do silnika. Aby nieco ułatwić konserwację, hamulce i przerzutki nie są poprowadzone wewnątrz kierownicy, a „tylko” znikają na mostku. Niemniej jednak: nie robi się już o wiele czyściej!
Sportowa geometria
Jego twórcy zdecydowanie postrzegają Orbea Urrun jako używany w terenie: czy to na leśnych drogach, leśnych ścieżkach, szutrowych drogach, czy nawet na łatwych szlakach. W związku z tym rower ma nieco większy skok z przodu o 120 mm; przynosi to komfort, a także możliwości terenowe. Geometria mówi podobnym językiem. Kąt skrętu jest dość płaski, rama główna ma nowoczesne wymiary, które jednak nie przytłaczają bezpośrednio mniej sportowych kierowców. Hiszpanie chyba znaleźli tu dobry balans, który jest kluczowy w tak wszechstronnym rowerze.
S | M | L | XL | |
---|---|---|---|---|
Zasięg (mm) | 395 | 405 | 440 | 460 |
Stosy (mm) | 631 | 628 | 647 | 666 |
Długość rury górnej (w mm) | 565 | 579 | 608 | 645 |
główka ramy (w mm) | 110 | 115 | 132 | 153 |
rura podsiodłowa (w mm) | 400 | 453 | 483 | 533 |
tylne widełki (w mm) | 445 | 445 | 445 | 445 |
Rozstaw osi (w mm) | 1143 | 1150 | 1173 | 1220 |
Kąt skrętu (w °) | 65.5 | 66 | 66 | 66 |
Kąt siedziska (w °) | 74.8 | 74.6 | 74.6 | 74.6 |
Uniwersalna orientacja
Mówiąc o orientacji: szczegóły, takie jak liczne opcje montażu dodatkowych części, pokazują, że Urrun można również rozumieć jako tourer. Można tu zamontować błotniki oraz bagażnik. Orbea udziela również zgody na holowanie przyczepek dla dzieci. Jeśli chcesz, przy zakupie możesz nawet skonfigurować oświetlenie za pomocą odpowiednich komponentów firmy Lezyne. Są one następnie zasilane bezpośrednio ze zintegrowanego akumulatora.
Shimano EP8 RS - Naturalny napęd z momentem obrotowym 60 Nm
Jeśli chodzi o napęd, w Urrunie zastosowano znane już z Rise Shimano EP8 RS. Sprzęt jest taki sam jak w dobrze znanym Shimano EP8 – jednostka jest odpowiednio kompaktowa i lekka (2,6 kg!) – ale dużo pracy włożono w oprogramowanie. Maksymalny moment obrotowy 60 Nm jest znacznie niższy niż w „zwykłym” EP8 z 85 Nm. Jednak Orbea to nie tylko dławienie silnika, ale dostosowanie go do koncepcji roweru i poświęcenie części mocy na rzecz większej naturalności, niższego hałasu i znacznie niższego zużycia energii. Kompromis, który ma sens, ale nie wszystkim e-rowerom górskim się podoba.
Zasięgi określone przez Orbeę są imponujące: Urrun ma pokryć do 540 hm z baterią 3.500 Wh - jeśli to wciąż za mało, możesz nawet dodać kolejne 252 Wh z przedłużaczem zasięgu w formie butelki. Napęd obsługiwany jest w topowym modelu za pomocą dobrze znanego pilota z kompaktowym kolorowym wyświetlaczem obok mostka. Tak jak poprzednio, Japończycy mają jedno z najpiękniejszych rozwiązań na rynku. Z drugiej strony, stosunkowo nowa jednostka sterująca 30w2 została zastosowana w tańszym Urrunie 1, co jest ergonomiczne, ale ogólnie stanowi znaczną degradację - również dlatego, że nie oferuje interfejsu Bluetooth dla aplikacji E-Tube od Shimano. W końcu kontrole wyższej jakości można bez problemu doposażyć.
Zintegrowany na stałe akumulator 540 Wh i przedłużacz zasięgu
Podobnie jak w przypadku silnika, Orbea również idzie na bolesne kompromisy w sprawie akumulatora, aby uzyskać dobrze zaokrągloną ogólną koncepcję: Niestety akumulator 540 Wh jest na stałe zintegrowany z dolną rurą i nie można go wyjąć w celu ładowania lub przechowywania. To może być nawet kryterium KO dla jednego lub drugiego, ale decyzja jest zrozumiała: tylko tak można skonstruować tak smukłą rurę i tylko tak można osiągnąć łączną wagę ok. 19 kg. To właśnie te cechy wyróżniają Urrun na tle konkurencji. Przedłużacz zasięgu można umieścić na dolnej rurze i dzięki 252 Wh zwiększa całkowitą pojemność do imponujących 792 Wh. Ładowanie odbywa się za pomocą wbudowanej inteligentnej ładowarki, która dynamicznie zmienia moc między 2 A a 4 A w zależności od stan naładowania i zmienne środowiskowe w celu zamknięcia ogniw w celu ochrony i zapewnienia dłuższej żywotności akumulatora.
Orbea Urrun: warianty modeli i ceny
Urrun jest teraz dostępny w dwóch konfiguracjach. Oba opierają się na tej samej wysokiej jakości aluminiowej ramie i napędzie Shimano EP8 RS ze zintegrowanym akumulatorem 540 Wh. Podstawa jest zatem identyczna – różnic w komponentach jest tylko kilka, jak sugeruje już różnica w cenie 1.000 euro. Fajnie jednak, że na tańszego Urruna 30 nie trzeba iść na zbyt bolesne kompromisy. Widelec Marzocchi działa dobrze, przerzutki Deore wykonują swoją pracę równie niezawodnie jak hamulce Magura MT30. Szkoda tylko, że brakuje wysuwanej sztycy.
Orbea Urrun 10
Napęd: Shimano EP8RS
Akku: 540 Wh, zainstalowany na stałe
Pokaz: Shimano SC-EM800
Widelec: Fox 34 Spławik Wydajność 120
Okrążenie: Shimano XT 12-rzędowa
hamulce: Przystanek Magura MT5 E
Cena: € 4.799
Orbea Urrun 30
Napęd: Shimano EP8RS
Akku: 540 Wh, zainstalowany na stałe
Pokaz: Shimano SC-E5003
Widelec: Bombowiec Marzocchi Z2 120
Okrążenie: Shimano Deore 12-rzędowa
hamulce: Magury MT30
Cena: € 3.799
Dostępne od ręki - również przez Rider Connect
Pomimo wciąż napiętych dostaw, nowy Orbea Urrun jest już dostępny u wielu sprzedawców detalicznych. Orbea już od jakiegoś czasu oferuje praktyczną usługę online: Rider Connect umożliwia znalezienie odpowiedniego rozmiaru i koloru dla pożądanego modelu. Jeśli sprzedawca ma na miejscu żądany rower, możesz również dokonać rezerwacji bezpośrednio.
Kliknij tutaj, aby przejść do platformy Orbea Rider Connect
Sieć
Więcej informacji o Urrun bezpośrednio z Orbea
Zdjęcia: Orbea
Schreibe einen Kommentar