E-MTB / Test: HoheAcht Besta to E-MTB ze skokiem 160 mm i napędem Shimano EP8. Również dzięki karbonowej ramie waży bardzo mało; praktyczne wrażenie jest ogólnie przekonujące, nawet jeśli są dwa szczegóły, które nieco zaciemniają przyjemność z jazdy.
Rowery HoheAcht istnieją na rynku od około dwóch lat - wcześniej producent znany był jako TechniBike. Wraz z nową nazwą poszerzyło się również portfolio i od tego czasu wybór oferowanych rowerów stale się poszerza. Besta to jeden z najnowszych dodatków do oferty producenta z regionu Vulkaneifel: Sportowy E-MTB z dużym skokiem zawieszenia powinien czuć się komfortowo również na najtrudniejszych trasach.
High Eight Besta: Premium E-MTB od Eifel
Nowości produktowe: Wraz z modelem Besta, HoheAcht poszerza swoją ofertę e-rowerów klasy premium. Besta, bestia - przetłumaczona z planowanego języka Esperanto - została zaprojektowana jako lekki E-Enduro i E-Allmountain. Dzięki lekkiemu, mocnemu silnikowi Shimano EP8 bestia ma doskonałe wsparcie przy niewielkiej wadze. Piekielna żmija, pokrzywa czy cierniowate jabłko — to niektóre z czasami polaryzujących […]
Karbonowa rama i nowoczesna geometria
Rama HoheAcht Besta jest wykonana w całości z karbonu – rama główna i tylny trójkąt. To czasami przyczynia się do tego, że nasz testowy rower w rozmiarze M i bez pedałów ważył 22,8 kg - imponująca wartość. Kolejnym czynnikiem wpływającym na to jest wbudowany układ napędowy: Ważący 8 kg Shimano EP2,6 jest jednym z najlżejszych silników pośrednich na rynku i nadal zapewnia moment obrotowy do 85 Nm. Zasilana jest akumulatorem o pojemności 630 Wh zintegrowanym w dolnej rurze. Chociaż nie powinno to zapewnić rekordowych zasięgów, nadal będzie więcej niż wystarczające na większość jednodniowych wycieczek.
Dzięki skokowi zawieszenia wynoszącemu 160 mm z przodu i 150 mm z tyłu HoheAcht Besta Monto wpisuje się w trendy: rezerwy są wystarczające nawet przy dużych prędkościach w wymagającym terenie, ale zachowany jest pewien wszechstronny charakter. Geometria mówi podobnym językiem - nowoczesna, ale niezbyt ekstremalna, powinna pasować zarówno doświadczonym jeźdźcom, jak i (ponownie) początkującym. Przede wszystkim długa rama główna i wystarczająco luźny kąt skrętu są atrakcyjne i obiecują przyzwoitą płynność. Rozmiar kół jest obecnie niezwykły i niezwykły: 27,5 cala z przodu iz tyłu jest już prawie niespotykane na rynku. Większość rowerów konkurencji ma albo całkowicie 29-calowe koła, albo przynajmniej duże przednie koło. Mniejsze opony są nieco kosztem zachowania przy wywracaniu się, ale mogą zapewnić żywy i żywy charakter.
Rozmiar | S | M | L | XL |
---|---|---|---|---|
wysokość ciała (cm) | 155 - 165 | 165 - 175 | 175 - 185 | 185 - 195 |
Rozmiar ramy (cm) | 40 | 44 | 48 | 52 |
rura podsiodłowa (mm) | 400 | 440 | 480 | 520 |
górna rura (mm) | 585 | 605 | 630 | 655 |
główka ramy (mm) | 105 | 115 | 125 | 135 |
rozstaw osi (mm) | 1230 | 1252 | 1279 | 1305 |
tylny trójkąt (mm) | 450 | 450 | 450 | 450 |
Wysokość suportu (mm) | 336 | 336 | 336 | 336 |
Kąt skrętu (°) | 64,5 | 64,5 | 64,5 | 64,5 |
Kąt siedziska (°) | 76,5 | 76,5 | 76,5 | 76,5 |
Stosy (mm) | 610 | 619 | 628 | 637 |
Zasięg (mm) | 443 | 460 | 483 | 505 |
Prowadzenie kabli jest naprawdę fajnie rozwiązane. Wszystkie pociągi i kable znikają bezpośrednio pod mostkiem w sterach i są poprowadzone stamtąd wewnątrz ramy. Zapewnia to schludny wygląd — nawet jeśli częste wkręcanie śrubokrętów powinno pozwolić na kilka minut dodatkowej pracy przy instalacji podczas ważniejszych prac konserwacyjnych.
HoheAcht doceni miłośników kolorowych motocykli — prawie wszystkie rowery w portfolio są dostępne w szerokiej gamie kolorów, w tym w odświeżająco odważnych kombinacjach, takich jak nasz testowy rower. Nawiasem mówiąc, ramy są malowane bezpośrednio na miejscu w Niemczech - niestety obecnie nie jest to już oczywistością. Oprócz koloru „Winter Horizon”, jak na naszym rowerze testowym, Besta jest również dostępna w czterech innych wariantach.
Przede wszystkim dobry sprzęt
Wariant wyposażenia Monto kosztuje 6.699 euro. Do tego służy między innymi rama RockShox z niezwykle mocnym i sztywnym widelcem ZEB z przodu. Amortyzator SuperDeluxe Select+ z tyłu uzyskuje 150 mm skoku sprężyny z czterokierunkowego tylnego trójkąta i, podobnie jak widelec, można go szybko dostosować do własnych preferencji bez wcześniejszej wiedzy. Manetka Sram NX Eagle z 12 biegami oferuje więcej niż wystarczający zakres, solidną funkcjonalność i dobrą trwałość, szczególnie w przypadku E-MTB. Nie jest to najlepsza i/lub najlżejsza manetka na rynku, ale bardzo niewielu motocyklistów naprawdę to zauważy w praktyce.
Ramki do zdjęć | Pełne zawieszenie karbonowe |
widelec amortyzowany | RockShox ZEB Wybierz 160mm |
napęd | ShimanoEP8 |
akumulator | 630 Wh |
niemy | RockShox Super Deluxe Select+ |
wirniki | Sunringle Duroc SD37 |
Opona VR | Maxxis Assegai Exo+ |
Tętno opon | Dysektor Maxxis Exo+ |
przerzutka tylna | Sram NX Orzeł |
dźwignia zmiany biegów | Sram NX Orzeł |
korba | Shimano FC-EM600 |
przerzutka | |
Hamulec | Hayes Dominium A4 |
tarcze hamulcowe | Hayes serii D 203/180mm |
sztyca | Kindshock LEV Si 125mm |
siodło | WTB woltów |
trzon | Wysoka ósemka 40mm |
Lenker | Wysoka ósemka 720mm |
Na pochwałę zasługują mocne hamulce Hayes Dominion z ergonomicznymi dźwigniami i wybór opon Maxxis. Assegai z przodu i Dissector z tyłu są również używane w tej kombinacji przez wielu profesjonalistów enduro w Pucharze Świata. Biorąc pod uwagę obszar zastosowania, uważamy za zrozumiałe, że HoheAcht polega na nieco lżejszej osnowie Exo+; Jeśli regularnie pozwalasz jej jechać po szlaku, możesz rozważyć nieco bardziej stabilną karkas DoubleDown, przynajmniej w przypadku tylnego koła.
Więc wszystko jest super? Niestety nie do końca: Dwa szczegóły wyposażenia sprawiły, że zmarszczyliśmy brwi podczas testu. Z jednej strony kierownice: przy szerokości zaledwie 720 mm są o dobre 4-5 cm węższe niż te, do których jesteśmy dziś przyzwyczajeni. Odbywa się to kosztem kontroli w terenie i po prostu nie jest już aktualne w E-MTB w 2022 roku. To samo dotyczy wbudowanej obsługi zmiennych; działanie modelu Kind Shock jest bez zarzutu, ale szkoda, że we wszystkich rozmiarach masz tylko 125 mm skoku, podobnie jak niezbyt ergonomiczna dźwignia na kierownicy.
Żywy na szlaku z deficytami przy dużych prędkościach
W praktyce stosunkowo niska waga i sztywna rama to pierwsze, co rzuca się w oczy. HoheAcht Besta Monto jest bardziej żwawy niż wiele innych motocykli w tej klasie zawieszenia i daje dużo frajdy. Przyczynia się do tego dynamiczny napęd – podobnie jak mniejsze koła. Jednak te ostatnie kosztują kilka punktów pod względem płynności i są też powodem, dla którego Besta trochę się poci, gdy robi się szorstko. Wąska kierownica również odgrywa w tym ważną rolę. Szkoda, bo potencjał szlaku jest ogromny dzięki nowoczesnej geometrii i w dużej mierze przekonującym komponentom. Odpowiednie ustawienie można szybko znaleźć na podwoziu, ogólnie jest to – zgodnie z podstawowym charakterem motocykla – bardziej po stronie żywego popu niż po pluszowej stronie żelaza.
HoheAcht Besta Monto świetnie radzi sobie na podjazdach, mimo że Shimano EP8 nie jest jednym z najmocniejszych silników na rynku. Stromy kąt rury podsiodłowej pomaga utrzymać przód roweru na ziemi, a tylna opona Maxxis Dissector zapewnia dobrą przyczepność, chociaż odrobina taktu nigdy nie jest zła podczas ruszania.
Schreibe einen Kommentar