Canyon Precede:ON 7 w teście: Canyon nazywa go „rowerem miejskim”, ale brzmi to prawie zbyt dobrze jak na Precede:ON 7. Ponieważ niezwykły e-rower do codziennego użytku spodobał się w teście ze sportowym charakterem, mniej z motoryzacją ma więcej wspólnego z obsługą, wyposażeniem i pozycją siedzącą.
Kiedy boom na e-rowery nabrał tempa na początku 2010 roku, dostawcy dobrych rowerów miejskich i turystycznych mieli się dobrze. Do tego czasu ich rowery nie były dokładnie ekscytującą czołówką technologii, ale dzięki swojej gamie produktów mieli idealną podstawę dla innowacyjnego roweru elektrycznego, a także dokładnie właściwy krąg dealerów i klientów. Z drugiej strony producenci rowerów sportowych czasami potrzebowali dość dużo czasu, aby wymyślić sposoby oferowania motocykli elektrycznych oszczędzających twarz. Kilku pchało e-rower górski i początkowo spotykało się ze zdumieniem, a nawet pogardą – dziś wiemy, że nie było to właściwe. Inni rozszerzyli swoją ofertę o rowery trekkingowe i turystyczne z silnikami i wyposażyli je w najmocniejsze możliwe jednostki - kolejny sposób na zademonstrowanie sportowego charakteru. A jeszcze inni najpierw zastanawiali się, w jaki sposób mogliby przenieść swoje sportowe DNA do e-roweru - i co tak naprawdę oznacza „sportowy”, jeśli chodzi o rower.
Sportowy charakter bez maksymalnej mocy
W pojeździe napędzanym siłą mięśni nie jest to takie proste. Jasne, wystarczy samochód o dużej pojemności i dużej mocy, ale jeśli zamontujesz na przykład Bosch Performance CX z sektora e-MTB na rowerze miejskim, daleko ci do posiadania roweru sportowego. Dlatego bardziej sensowne jest przyjrzenie się tym aspektom, które sprawiają, że rower jest naprawdę sportowy. Następnie otrzymujesz takie czynniki, jak geometria, a tym samym właściwości jezdne i pozycja siedząca, możesz pomyśleć o prowadzeniu i, co nie mniej ważne, o wrażeniu wizualnym.
Deweloperzy z Canyon mogli postępować w ten sposób, projektując Precede:ON 7. Przez długi czas mieszkańcy Koblencji myśleli tylko o rowerach wyścigowych i górskich; e-MTB został wprowadzony dopiero na początku 2018 roku i od tego czasu e-gama rozszerzyła się o wszystko, od rowerów szosowych po rowery miejskie. Precede:ON 7 również należy do tej drugiej kategorii i tutaj można się zastanawiać: Ten bolid ma być rowerem miejskim? Cóż, gdzie indziej nazywają coś takiego „rowerem miejskim”, ale znaczenie jest to samo: rower (elektryczny) do codziennego użytku i wypoczynku, funkcjonalny, technicznie sprowadzony do rozsądnego i starannie zaprojektowanego, z dwoma ostatnimi aspektami często ręka w rękę.
Solidna aluminiowa rama, masywne komponenty
Co zatem wyróżnia Canyon Precede:ON 7? Jeśli chodzi o wygląd, rzucają się w oczy kanciaste aluminiowe rurki z prostymi spawami. Do tego dochodzi typowy dla Urbana sztywny karbonowy widelec, który wygląda równie masywnie jak szerokie na 57 mm opony Schwalbe z typowym, tutaj nieco wyraźniejszym, wypustkowym profilem G-One Allround. Z Canyonem nie da się „przesunąć” w klasycznym tego słowa znaczeniu; Bezstopniowa przekładnia Nuvinci lub Enviolo jest zainstalowana w Precede:ON 7, za pomocą której można płynnie zmieniać przełożenie, a tym samym częstotliwość pedałowania. I jak zwykle Canyon łączy skrzynię biegów z napędem na pasek zębaty, który w przeciwieństwie do rowerowego łańcucha jest praktycznie bezobsługowy.
Niezwykle solidne błotniki wykonane z aluminiowych profili drążonych dobrze komponują się z szerokimi oponami - mocowane do widelca za pomocą wspornika z przodu, „wiszące” z tyłu systemowego bagażnika. Maleńkie tylne światło LED jest umieszczone dość nisko na błotniku, a bardzo jasny reflektor Supernova jest zamocowany wysoko na wsporniku kierownicy. Chociaż to ostatnie nie jest do końca właściwym słowem: Canyon wykorzystuje zespół kierownicy i mostka, który prowadzi wszystkie kable i przewody wewnątrz ramy, co zapewnia bardzo uporządkowany kokpit. Nawet przewód hydrauliczny hamulca przedniego jest poprowadzony wewnętrznie. Również w kokpicie po raz pierwszy pojawia się temat „sportowego charakteru”: kierownica znajduje się mniej więcej na poziomie siodełka i praktycznie nie ma regulacji wysokości, co skutkuje lekko pochyloną, nieco sportową pozycją siedzącą. Końcówki kierownicy są lekko skierowane w stronę rowerzysty, ale kokpit bardziej przypomina kierownicę MTB niż zakrzywioną kierownicę turystyczną.
Potężny i harmonijny
Rower miejski pcha Bosch Performance – dokładnie, bez „CX”. Canyon rezygnuje z maksymalnego momentu obrotowego i to jest jeden z interesujących aspektów tej koncepcji: kiedy ruszasz z sygnalizacji świetlnej, i tak osiągasz maksymalną prędkość ze wspomaganiem w ciągu kilku sekund – po co jechać jeszcze dalej? Zwłaszcza, że rower zyskuje sterowność dzięki nie do końca tak mocnemu silnikowi i prowadzi się go bardziej harmonijnie niż niejeden przepotężny e-tourer, który po delikatnym wciśnięciu pedału wystrzeliwuje do przodu z szarpnięciem. Canyon instaluje akumulator o pojemności 500 Wh na mniejszych ramach i akumulator o pojemności 625 Wh na większych – jest dłuższy i zajmuje więcej miejsca w dolnej rurze. Z tego powodu mniejsze modele kosztują nieco mniej. Napęd obejmuje również kompaktowy wyświetlacz Purion na lewym uchwycie kierownicy, który jest wystarczająco duży, aby można go było odczytać jednym spojrzeniem.
Bezstopniowy komfort zmiany biegów
Translację reguluje się za pomocą obrotowego uchwytu, dzięki czemu ten bezstopniowy proces zmiany przełożeń można przeprowadzić również pod obciążeniem - na przykład na wzgórzu. Jest to korzystne również dla sportowego stylu jazdy; W przypadku konwencjonalnych przełożeń w piaście zawsze trzeba nieco odciążyć pedał, jeśli chce się zmienić biegi. W przypadku e-roweru oznacza to, że elektronika na krótko zmniejsza wspomaganie silnika, tak że trochę hamujesz - jest to trochę niepraktyczne, zwłaszcza pod górę. Jeśli chcesz zawsze mieć napięcie na łańcuchu i jednocześnie nie chcesz rezygnować z minimalnego nakładu pracy związanego z konserwacją przekładni/paska zębatego, nie możesz uniknąć Enviolo.
Jak więc jeździ Canyon Precede:ON? Przede wszystkim cieszy silny ciąg silnika Bosch. Prędkość jazdy wynoszącą dobre 26 km/h została osiągnięta w ciągu kilku sekund, a prędkościomierz odpowiadał dość dokładnie urządzeniu GPS noszonemu ze sobą w celach porównawczych. Wyjście poza zakres wspomagania motorycznego nie stanowi większego problemu - napęd reguluje się płynnie i bez szarpnięć, a przy zwalnianiu ponownie wskakuje.
Precede:ON 7 udowadnia, że ma aż nadto mocy na wszelkiego rodzaju podjazdach.Maszerując po długim, sześcioprocentowym wzniesieniu z prędkością 25 km/h; na półtorakilometrowej tutejszej górze, na wysokości dobrych 100 metrów, bije w proch najlepsze czasy wszystkich rowerzystów, którzy nie zużywają stale 400 watów lub więcej na pedały - i to bez konieczności znacznego wysiłku kierowcy. Jednostka Bosch Performance ma również wystarczający moment obrotowy do bardzo stromych żądeł z nachyleniem większym niż 25% - ale tutaj musisz kręcić z dużą częstotliwością pedałowania, aby zapewnić napęd. Przekonująca jazda jest uzupełniona wzorowymi właściwościami jezdnymi: dzięki dużemu rozstawowi osi i płaskiemu kątowi skrętu motocykl jest kierunkowy i bezpieczny nawet przy dużych prędkościach; zachowanie kierownicy można określić jako poręczne bez tendencji do denerwowania się. Oznacza to również, że Precede nie chwieje się w tempie chodzenia, jak to się dzieje w przypadku niektórych rowerów ze stromym układem kierowniczym i kątami siodełka - dobra rzecz w ciasnych miejscach i na skrzyżowaniach.
Komfort i wzorowe hamulce
Czy w rowerze brakuje amortyzowanego widelca? Absolutnie nie. Opony o dużej objętości zapewniają wysoki stopień tłumienia drgań, a także amortyzują okazjonalne nierówności na drodze, chociaż jest duże pole manewru pod względem ciśnienia powietrza - o ile Canyon nie wydaje się gąbczasty podczas pokonywania zakrętów, wszystko jest w porządku. A opony Schwalbe mają jeszcze jedną zaletę: mocny profil z wypustkami doskonale skleja się z podłożem, czy to asfaltowym, czy naturalnymi ścieżkami, zwłaszcza przy lekko obniżonym ciśnieniu. Oznacza to również, że możesz pewnie obsługiwać hamulce tarczowe Magura. Dzięki dwupalcowym dźwigniom można je doskonale kontrolować, zwłaszcza że punkt nacisku jest nieco bardziej miękki; przednie koło można właściwie zablokować tylko świadomym wysiłkiem – na przykład przez ostry skręt na luźnym podłożu, a następnie pociągnięcie dźwigni z pełną siłą. Jest to wyraźny plus w zakresie bezpieczeństwa, zwłaszcza w przypadku rowerów miejskich.
Dzięki tym wszystkim właściwościom Canyon jest nie tylko sportowy i szybki, ale także bardzo bezpieczny w poruszaniu się. Jego technologia wymaga niewielkiej uwagi, dzięki czemu można go poświęcić sytuacji na drodze - a przecież celem roweru miejskiego jest szybkie i bezpieczne pływanie w ruchu miejskim. Tak więc Precede:ON 7 powinien odpowiadać gustom wielu codziennych rowerzystów, którzy mogliby zapytać Canyon tylko o jeszcze jedną rzecz: to, czego brakuje temu rowerowi (podobnie jak wielu innym), to sprężynowa sztyca - plus w komforcie, który nie osłabia sportowy charakter.
WEB: kanion.com
Schreibe einen Kommentar