E-MTB / nowości produktowe: Dzięki TQ HPR50 możemy spodziewać się nowego napędu specjalnie dla lekkich E-MTB. Przy wadze całego systemu wynoszącej mniej niż 4 kilogramy jest to jedna z najlżejszych rzeczy na rynku, a przy momencie obrotowym 50 Nm i akumulatorze 360 Wh dane techniczne również wydają się obiecujące.
Na rynku E-MTB ruch! Po tym, jak Bosch właśnie dzisiaj zaprezentował kilka innowacji, TQ idzie w jego ślady. W ostatnich latach bawarski producent zrobił się nieco cichszy - przynajmniej jeśli chodzi o silniki do e-rowerów - ale wraz z TQ HPR50 portfolio poszerza teraz zupełnie nowy układ napędowy. Do tej pory byłeś „tylko” reprezentowany z HPR120, które weszły na rynek siedem lat temu, ale także wciąż najpotężniejszy napęd w historii jest na rynku. Nawet jeśli nowy HPR50 odziedziczył technologię swojego „starszego brata”, służy zupełnie innym grupom docelowym: przy mniejszej mocy, ale o masie całego systemu (silnik, akumulator, elektronika, sterowanie) wynoszącej 3,9 kg, jest wyraźnie skierowany do ten obszar lekkich E-MTB. Dla porównania: cały układ napędowy jest o kilka gramów lżejszy od „gołego” silnika HPR120 – robi wrażenie!
Poza niższą wagą i mniejszą mocą, dobry lekki napęd E-MTB charakteryzuje się również naturalnością. Z tego TQ jest szczególnie dumny – E-MTB z TQ HPR50 powinny jeździć jak zwykłe rowery górskie – tylko z odrobiną dodatkowego przyspieszenia. Nawiasem mówiąc, podczas opracowywania napędu bardzo ściśle współpracowali z amerykańskim producentem Trekiem, który ma również pierwszy E-MTB z nowym układem napędowym w swojej ofercie, Trek Fuel EXe.
Silnik: Technologia z HPR120 o masie poniżej 2 kg
Silnik TQ HPR50: w skrócie
Maksymalny moment obrotowy: 50 Nm
Leistung: W 300
Waga: 1.850 g
Patrząc na silnik, nie można zaprzeczyć podobieństwom do HPR120. Przede wszystkim zaokrąglona konstrukcja powinna być teraz wyraźnym znakiem rozpoznawczym napędów TQ i wyróżniać je na tle konkurencji już samym wyglądem. Jednak ten kształt wynika głównie z przyczyn technicznych: Wewnątrz, tak zwana przekładnia Harmonic Pin-Ring (HPR) zapewnia również przenoszenie mocy z silnika na korbę. Zamiast paska lub łańcucha, jak u większości konkurentów, moc silnika jest przenoszona na wał przez duży pierścień. Połączenie cierne jest tworzone przez liczne małe koraliki. Według TQ możliwa jest bardzo bezpośrednia, szybka i niskostratna transmisja mocy.
Dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu 50 Nm, nowy silnik TQ jest – przynajmniej na papierze – raczej oswojonym przedstawicielem, nawet w porównaniu z lekkimi konkurencyjnymi rowerami E-MTB: nie ma znaczenia, czy Przejażdżka Fazuą 60, BH 2EXMag lub Shimano EP8RS – wszystkie oferują nieco większą siłę wsparcia. Tylko nieco przestarzały silnik Specialized SL z momentem obrotowym 35 Nm wciąż pozostaje daleko w tyle. Jednak wszystkie te dane należy traktować z ostrożnością: nasz duży test porównawczy mocnych silników E-MTB tej wiosny pokazał już, że układy napędowe często zachowują się w praktyce zupełnie inaczej, niż sugerowałyby to dane techniczne.
Pod względem masy TQ HPR50 może podbić prawie wszystkich konkurentów: przy zaledwie 1.850 g jest lżejszy niż Fazua (Ride 60: 1.960 g), BH (2EXMag: 2.100 g) lub Shimano (EP8 RS: 2.600 g) . Ponadto współczynnik Q jest wyjątkowo wąski i wynosi 135 mm, co powinno ułatwić integrację i poprawić naturalne wrażenia z jazdy. Dopiero okaże się, jaka będzie całkowita waga pierwszych E-MTB z HPR50, ale możemy sobie wyobrazić, że moglibyśmy tutaj zejść do zakresu poniżej 16 kg.
Nicea: Silnik jest w całości produkowany w zakładzie TQ w Inning am Ammersee, według TQ cały system również pochodzi „głównie” z Europy.
Akumulator: 360 Wh i opcja przedłużacza zasięgu
Akumulator o pojemności 360 Wh powinien zapewniać dobre czasy pracy silnika - to, jak daleko można nim faktycznie zajechać, zależy oczywiście od indywidualnych czynników, w tym oczywiście od zużycia energii przez silnik. Mamy nadzieję, że w niedalekiej przyszłości będziemy mogli wykonać własne pomiary. Ważąca 1.835 g wewnętrzna bateria jest zdecydowanie lekka i gra w lidze z konkurencją. Jeśli chcesz, możesz nawet doposażyć przedłużacz zasięgu, który ma dodatkowe 160 Wh pojemności i dlatego powinien zapewnić wystarczające rezerwy na całodniowe wycieczki, niezależnie od zużycia energii.
Działanie: sportowy i inteligentny
Podczas obsługi TQ HPR50 nie odważysz się na żadne eksperymenty i polegasz na połączeniu wyświetlacza OLED zintegrowanego z górną rurą i kompaktowego pilota na kierownicy. Powinieneś być więc dobrze przygotowany na sportowe E-MTB, a zwłaszcza wyświetlacz zintegrowany z górną rurą wie, jak cię zadowolić; wiele dysków konkurencji wykorzystuje tylko diody LED do wyświetlania najważniejszych danych.
Jednostka sterująca na kierownicy wydaje się kompaktowa i intuicyjna w obsłudze. Możesz użyć dwóch przycisków, aby przełączać się między trzema poziomami wsparcia, które można również całkowicie dostosować za pomocą aplikacji. Ponadto standardowe liczniki rowerowe można również podłączyć przez ANT+, a najważniejsze informacje można odczytać bezpośrednio na odpowiednim wyświetlaczu.
Schreibe einen Kommentar