Jako zasadnicza część nieuchronnego zwrotu w mobilności, rowery towarowe znajdują coraz więcej fanów, zwłaszcza wśród rodzin, zwłaszcza w obszarach metropolitalnych. W rezultacie wyrastają ze swojej dawnej niszy i coraz częściej znajdują się w centrum uwagi: zeszłego lata prawie żaden znany dziennik lub tygodnik w tym kraju nie mógłby obejść się bez nagłówka towarowego. Przez większość czasu wszechstronne samochody dostawcze świecą w pozytywnym świetle, jako kamień węgielny zmieniającego się krajobrazu ruchu.
Jak istotne są testy zderzeniowe ładunków?
Od czasu do czasu uderza jednak zupełnie inny ton, ostatnio w lipcu ubiegłego roku. Liczne media nagle zakwestionowały bezpieczeństwo rowerów cargo do przewożenia dzieci. Co się stało? ADAC poddał kilka rowerów towarowych testom zderzeniowym i ogólnie uzyskał wątpliwe wyniki: odpowiedni komunikat prasowy mówił o rozdartych pasach, odpryskach i przesuwających się skrzyniach transportowych oraz o wysokim ryzyku obrażeń. Znaleziono pożywienie dla łowców nagłówków i znaczne uszkodzenie wizerunku samego motocykla towarowego. Nie był to bynajmniej pierwszy raz, kiedy za bezpieczeństwem rowerów towarowych publicznie postawiono duży znak zapytania. W teście zderzeniowym przeprowadzonym w lipcu 2020 r. Basler Versicherung również stwierdził rażące braki w zakresie bezpieczeństwa i mówił o wysokim ryzyku obrażeń. Czy rowery cargo są naprawdę tak niebezpieczne?
Odpowiedź na to z pozoru proste pytanie jest złożona, ponieważ: rower cargo nie jest rowerem cargo – poza różnymi konstrukcjami, rowery różnią się też zasadniczo w zależności od producenta – w tym także pod względem bezpieczeństwa. To jeden z największych problemów wspomnianych testów zderzeniowych, ponieważ do budowy Basler Versicherung użyto tylko kół jednego producenta. Chociaż ADAC zbadał kilka rodzajów rowerów cargo, wybór różnych modeli był bardzo ograniczony. Odpowiednie wyniki zostały jednak następnie przydzielone wszystkim rowerom cargo. Niestety, to skrócenie po prostu nie oddaje sprawiedliwości rynkowi i wielu modelom. Ponadto nie ma znormalizowanej procedury testowej, a wyników różnych testów nie można ze sobą porównywać.
Duże różnice między rowerami towarowymi - jaki jest pożytek ze standardowego roweru towarowego?
„Bezpieczeństwo naszych klientów jest dla nas bardzo ważne” wyjaśnia Ingo Kahnt, szef marketingu i PR w Ca Go, producencie rowerów cargo z Koblencji. „Pod tym względem z zadowoleniem przyjmujemy niezależne testy i zawsze bardzo uważnie przyglądamy się wynikom”. Dzięki rowerowi towarowemu FS 200 mieszkańcy Nadrenii przywiązują dużą wagę do kwestii bezpieczeństwa. Pokazuje to również, na przykład, że w zeszłym roku konfiguracja testowa Basler Versicherung została odtworzona przez niezależne biuro eksperckie przy użyciu własnego roweru towarowego. Rezultat: w identycznych warunkach dzieci w Ca Go FS 200 są narażone na znacznie mniejsze ryzyko kontuzji niż na rowerze testowym firmy Basler Versicherung. Skąd bierze się tak duża rozbieżność?
Wiosną 2020 roku weszła w życie norma DIN przeznaczona specjalnie dla rowerów cargo (DIN 79010). Sformułowano tam liczne wymagania konstrukcyjne w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej (do 250 kg), a także podstawowe zabezpieczenia przy przewożeniu dzieci. Niemniej jednak eksperci są zgodni - norma może być tylko pierwszym krokiem i wstępnie kładzie podwaliny pod przyszły rozwój. Na przykład, chociaż siły są przypisane pasom, są one niestety tylko statyczne, podczas gdy w rzeczywistości siły te są bardzo dynamiczne. To wyjaśnia również, dlaczego pasy bezpieczeństwa pękły podczas testu zderzeniowego Basler Versicherung. Scenariusz wypadku nie był nierealny: uderzenie przy prędkości 25 km/h w tył stojącego samochodu.
Ca Go w portrecie: „Nie sprzedajemy rowerów towarowych, sprzedajemy mobilność”
Od pomysłu do produktu w ciągu dwóch lat Nowicjusz Ca Go zaprezentował publiczności nowy rower e-cargo na ostatnim Eurobike z przysłowiowego niczego. Dzięki kilku ekscytującym nowym podejściem motocykl przyciągnął wiele ciekawskich spojrzeń – w tym nasze. Fakt, że nawet znawcy branży nic nie słyszeli o niemieckim przybyszu z Koblencji [...]
Dlatego przy zakupie roweru cargo warto przyjrzeć się bliżej bezpieczeństwu. Jako „wzorowy uczeń”, Ca Go FS 200 oferuje szereg częściowo unikalnych właściwości. „Jako producent chcemy przyczynić się do tego, aby rowery towarowe odgrywały jeszcze większą rolę w ruchu drogowym w przyszłości. Bezpieczeństwo jest tu bardzo ważnym czynnikiem”. podkreśla Ingo. Dopiero niedawno producent z Koblencji zaprezentował tak zwany „Ortho-Safety-Collar”: Zwiększenie pojemnika transportowego w obszarze głowy dziecka w celu zapewnienia dodatkowej ochrony tutaj, zwłaszcza w przypadku zderzenia bocznego lub możliwego boczne przechylenie roweru. Unikatowe w tej formie na rynku są także resorowane fotele z zagłówkami z regulacją wysokości. Zagłówki wyraźnie zapobiegają również nadmiernemu rozciąganiu odcinka szyjnego kręgosłupa w CaGo, podobnie jak w samochodzie osobowym. Funkcja przytrzymująca 5-punktowego systemu pasów została również potwierdzona w teście zderzeniowym CaGo.
Skrzynia transportowa wykonana z EPP w połączeniu z aluminiową balustradą biegnącą wewnątrz tworzy naturalną strefę zgniotu, która amortyzuje uderzenia, ale jednocześnie chroni zawartość lub osoby znajdujące się w niej. „Nasze testy wykazały, że EPP jest nie tylko bardziej stabilny niż drewno, ale ma też większą zdolność wybaczania” mówi Arndt Graeve, CTO CaGo i dyrektor zarządzający firmy Schumpeter, która opracowała i produkuje pudełko. Podczas gdy drewno prawie nie odkształca się i nie pęka nagle w pewnym momencie, EPP początkowo odkształca się przez bardzo długi czas, pochłaniając siły i prawie całkowicie odzyskując siły nawet przy większych odkształceniach. Ze względu na szczególny charakter powierzchni i dobór surowców, pudełko w Ca Go FS 200 powinno zachować te właściwości przez długi czas, pomimo niekorzystnych czynników, takich jak promieniowanie UV od światła słonecznego.
Infrastruktura czynników wpływających
Wszystko dobrze, bo bezpieczny rower = bezpieczna podróż? Niestety, to równanie nie zawsze działa, nawet w przypadku rowerów cargo. „Jako producent tylko za pośrednictwem naszego roweru możemy mniej lub bardziej bezpośrednio wpływać na to, jak bezpieczny jest rower cargo w życiu codziennym” ogranicza również Ingo. Przede wszystkim styl jazdy i infrastruktura to kolejne czynniki, które odgrywają tu główną rolę. Kaski dla wszystkich (współ)kierowców powinny być tak samo naturalne, jak dostosowany styl jazdy. To ostatnie ma nie tylko, ale i ogromne znaczenie, ponieważ wiele gmin i miast wciąż daje rowerowi – czy to towarowemu, trekkingowemu czy e-rowerowi – zbyt mało miejsca. „Rower po prostu nie ma tu lobby” stwierdza Ingo, mimo że boom na e-rowery z pewnością przyniósł pewne zmiany w tej sprawie w ostatnich latach. Świadczą o tym duże pule finansowania rowerów towarowych w wielu miejscach, a także dostosowania infrastrukturalne i bezpieczne parkingi. Więc nawet jeśli do przebycia jest jeszcze długa droga – początek został zrobiony.
Schreibe einen Kommentar