Test / E-Bike: Z Metz E-PACKR 8.0, przyjrzymy się pierwszemu e-rowerowi od Metz Mobility. Jako skrzyżowanie kompaktowego roweru miejskiego i roweru towarowego, jest w pełni zgodny z duchem czasu, ale ma kilka niespodzianek w zanadrzu - w tym smukłą stalową ramę, własny silnik centralny i modułowy system bagażu stojak.
Fakt, że rowery towarowe stają się coraz bardziej popularne, nie jest już nowością – od kilku lat rowery, którymi można zastąpić samochód, coraz częściej można zobaczyć na ścieżkach rowerowych i przed zachodem słońca. ośrodków opieki, a pule finansowania często wyczerpują się na długo przed końcem roku. Jeden z rezultatów tego rozwoju: wraz z rosnącym popytem rośnie również chęć producentów rowerów do opracowywania nowych rozwiązań – rowery towarowe stają się coraz bardziej zróżnicowane. Widać to bardzo dobrze w kompaktowych rowerach cargo, które są obecnie dostępne u niektórych producentów. Gdzieś pomiędzy rowerami miejskimi, kompaktowymi i cargo są dla wielu bardzo atrakcyjne, zwłaszcza w obszarach miejskich, ponieważ zajmują znacznie mniej miejsca niż pełnowymiarowe rowery cargo. E-PACKR firmy Metz również należy do tej kategorii. Jednak nie można oddać sprawiedliwości pierwszemu motocyklowi niemieckiego producenta, jeśli po prostu sprowadzi się go do tego.
Małe wirniki o kompaktowych wymiarach
E-PACKR bazuje na 20-calowych kołach, które skądinąd są bardziej znane z rowerów kompaktowych; Ma to dwie wymierne zalety: z jednej strony rower jest oczywiście wyjątkowo kompaktowy i ma krótszy rozstaw osi niż konwencjonalne rowery, nie mówiąc już o rowerach cargo. Z drugiej strony rowery z 20-calowymi kołami można w wielu miejscach przewozić bezpłatnie komunikacją miejską. Jednak oczywiste jest również, że mała średnica wirnika ma również wady: płynność pracy i komfort są zauważalnie gorsze niż to, co znane jest z „normalnych” rozmiarów wirnika. Ale o tym więcej w raporcie z jazdy.
Własny silnik środkowy: Metz G8
Sprawy stają się naprawdę ekscytujące, jeśli chodzi o ramki i dyski. Rama jest zaskakująco wykonana ze stali, co również wyjaśnia smukłe rurki. Naprawdę nam się to podoba, zwłaszcza że stal z natury zapewnia nieco większą elastyczność niż aluminium, a zatem jest nieco wygodniejsza. Wady stają się jasne, gdy spojrzy się na wagę: przy 27,3 kg (bez bagażnika) Metz E-PACKR jest nieco cięższy niż porównywalne e-rowery konkurencji.
Napęd pochodzi od naszej własnej firmy: bardzo kompaktowy środkowy silnik Metz G8 nie jest cięższy od konkurencji i waży 2,8 kg, a przy maksymalnym momencie obrotowym 75 Nm przenosi podobną ilość mocy na podłoże. Bardzo wygodnie steruje się nim z kierownicy, na której zamontowano podświetlaną jednostkę sterującą i bardzo czytelny kolorowy wyświetlacz. Napęd zasila akumulator zamontowany za rurą podsiodłową, który ma pojemność 500 Wh. Przy okazji: zarówno rama, jak i napęd są wyprodukowane w Niemczech - niezłe!
Innowacyjny system mocowania do bagażników
Ale chwileczkę... czyż Metz E-PACKR nie jest po prostu kompaktowym miejskim e-rowerem? NIE! Ponieważ przy maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 180 kg, rower jest przeznaczony do znacznie większych obciążeń niż większość innych rowerów elektrycznych na rynku. Dwa bagażniki z przodu iz tyłu odpowiadają za niezbędną przestrzeń do przechowywania. W tym przypadku Metz polega na własnym systemie zapinania, za pomocą którego paski można nie tylko zdjąć i przymocować w mgnieniu oka, ale także umożliwić zamianę dwóch pasków. Podczas gdy szeroki kosz oferuje wystarczająco dużo miejsca na przykład na skrzynkę z napojami, na wąskim można zamontować fotelik dziecięcy. Opcjonalnie dostępne uchwyty na torby oferują odpowiednie szyny do wygodnego zawieszenia toreb rowerowych.
Pozostałe wyposażenie pozytywnie nas zaskoczyło, biorąc pod uwagę niską cenę prawie 3.000 euro: Wszystkie dodatki, takie jak sztyca, kierownica czy siodło pochodzą od firmy Ergotec, firmy Schulz Speedlifter, która umożliwia łatwe dopasowanie wysokości kierownicy do różnych rozmiarów ciała. Jest to szczególnie ważne, ponieważ Metz E-PACKR jest dostępny tylko w jednym rozmiarze ramy. Nie mniej imponujące są 8-biegowe przerzutki Alfine od Shimano i mocne hamulce tarczowe od Magura. Oświetlenie jest również przyjemne i więcej niż wystarczająco mocne; tylko pozycja montażu reflektora nie jest do końca optymalna. Po zamontowaniu przedniego bagażnika reflektor jest zasłonięty od góry, co ogranicza widoczność, zwłaszcza na drodze. Tutaj wolelibyśmy zamontować na kierownicy.
Przy okazji: już naprawdę atrakcyjna cena za to, co jest w ofercie, prawdopodobnie będzie jeszcze niższa w wielu regionach Niemiec, ponieważ E-PACKR jest oficjalnie uznawany za rower towarowy i dlatego w pełni kwalifikuje się do dotacji.
Przekonujące w praktyce
E-PACKR zdobył swoje pierwsze plusy w teście praktycznym zaraz po zamontowaniu: nawet dla naszego testera, który ma prawie 190 cm wzrostu, kompaktowy rower można szybko dostosować do właściwych wymiarów. Dostosuj wysokość siodełka i kierownicy - gotowe! Ponieważ oba są blokowane za pomocą szybkiego zwolnienia, kwestia kilku prostych kroków. Kolejną pozytywną niespodzianką jest napęd: zwłaszcza na dwóch wyższych poziomach wspomagania, pcha dość mocno, a także dobrze radzi sobie z niskimi kadencjami. To znacznie ułatwia ruszanie – jest to szczególnie ważne w przypadku rowerów cargo. Pozytywnie zauważyliśmy też szum tła - a raczej nie jest on zauważalny! Nawet przy maksymalnym wsparciu silnik pozostaje bardzo cichy i poza tym nie wydaje żadnych nieprzyjemnych dźwięków. Ale oczywiście nadal mamy trochę krytyki: aby chronić piastę przekładni, silnik zawsze wyłącza się na krótko podczas zmiany biegów. Te „przerwy wsparcia” są dość gwałtowne i dość długie. Podobnie, napęd czasami wydaje się nieco drewniany podczas uruchamiania – nie jest to bynajmniej nieprzyjemne, ale nie do końca na poziomie innych nowoczesnych silników centralnych.
Ogólne zachowanie podczas jazdy jest naprawdę udane. Małe koła sprawiają, że rower jest bardzo zwrotny, ale czasami sprawia, że jest trochę nerwowy, zwłaszcza na kiepskich nawierzchniach, takich jak brukowane ulice. Jednak regulacja ciśnienia powietrza w oponach o dużej objętości może tu pomóc, co również jest bardzo korzystne dla komfortu. Naprawdę warto tutaj poeksperymentować z wartościami. Jednak rower elektryczny Metz wyróżnia się w większości codziennych sytuacji: to również zasługa udanych komponentów, na które nie mamy nic do zarzucenia.
Wewnętrzny system mocowania przednich i tylnych bagażników jest świetny. Przy odrobinie praktyki demontaż i montaż można wykonać w jednym prostym kroku - E-PACKR można błyskawicznie dostosować do obszaru użytkowania. Same paski robią dobre wrażenie, chociaż przydałby się (zdejmowany) zacisk sprężynowy lub podobny, przynajmniej w wersji wąskiej. Ponadto bardzo stabilne bagażniki ważą całkiem sporo: razem ważą prawie cztery kilogramy, co daje łączną wagę roweru ponad 31 kg. Niemniej jednak: Podsumowując, dzięki innowacyjnemu systemowi mocowania bagażnika otrzymujesz niezwykle wszechstronny e-rower.
Schreibe einen Kommentar