Nowości/test produktu: Pod hasłem „Dla tych, którzy nigdy nie idą na kompromis”, Shimano prezentuje nową grupę osprzętu Dura-Ace i chce podkreślić bezkompromisową wydajność swoich najnowszych, wysokiej klasy przełożeń do rowerów szosowych. Największa innowacja prawdopodobnie przyciągnie twoją uwagę, ponieważ dzięki 12-biegowej kasecie możesz teraz znacznie zwiększyć przepustowość, a także zaoferować inne interesujące ulepszenia i funkcje. Kolejną atrakcją jest nowa, tańsza grupa osprzętu Ultegra, również z 2×12 biegami, która pojawia się na rynku wraz z zupełnie nowym Shimano Dura-Ace. Mogliśmy wcześniej przetestować dla Ciebie obie grupy i zapoznać się ze wszystkimi szczegółami.
Shimano Dura-Ace od lat jest jednym z liderów, jeśli chodzi o grupy przełożeń, a sukcesy profesjonalistów, którzy jeździli na szosie z Shimano Dura-Ace, nie mają sobie równych. Aby pozostać na topie, Shimano wprowadza również nowe technologie w swoich najnowszych zestawach osprzętu do rowerów szosowych, które zdaniem producenta powinny zwiastować nową erę. Ale co dokładnie nowy Dura-Ace i Ultegra mają robić o wiele lepiej?
Nowy Shimano Dura-Ace w skrócie
Nowe manetki hamulca o atrakcyjnej ergonomii
Na pierwszy rzut oka widać tylko minimalne różnice w stosunku do poprzednika, ale jeśli przyjrzeć się bliżej, staje się jasne, że coś się tu zmieniło. Pierwszym przystankiem są manetki hamulca, gdzie od razu widać, że cały kształt się zmienił. Ergonomia chwytów została znacznie poprawiona, zwłaszcza poprzez regulacje w zakresie milimetrowym i po prostu przekonały nas w teście od pierwszej sekundy do wielu godzin. Mówiąc szczegółowo, Shimano wykorzystuje podniesioną głowicę uchwytu z lekką krzywizną do wewnątrz dla lepszej ergonomii, a także oferuje zwiększoną powierzchnię między dźwignią zmiany biegów a kierownicą. To, co na pierwszy rzut oka brzmi banalnie, jest naszym zdaniem prawdziwym przełomem, ponieważ tutaj nie tylko uzyskujesz wygodniejszy i bezpieczniejszy chwyt palca wskazującego i kciuka na głowicach chwytu, ale także całkowicie umieszczasz trzy palce za dźwignią hamulca między dźwignią zmiany biegów i kierownicę, aby zapewnić dodatkową kontrolę i większy komfort. Kolejną zmianą jest zwiększone przesunięcie między przyciskami Di2 na dźwigni, co pozwala na lepsze rozróżnienie przycisku zmiany biegu na wyższy i niższy, zwłaszcza w rękawiczkach lub mokrych palcach. Pomimo dużej ilości miejsca, dźwignie hamulca pozostają łatwo dostępne i można je łatwo dosięgnąć ze wszystkich pozycji chwytu.
Oczywiście z technicznego punktu widzenia nastąpiła również znacząca zmiana w całej platformie Dura-Ace i Ultegra, ponieważ ponieważ nowe Shimano Dura-Ace (a także Ultegra) to bezprzewodowe grupy osprzętu, nie ma już żadnych kabli do sterowanie przerzutką i przerzutką tylną musi być poprowadzone przez ramę. Więc manetki działają z połączeniem bezprzewodowym. Pozwala to na szybki i łatwy proces montażu przy jednoczesnym zapewnieniu czystego kokpitu o atrakcyjnym wyglądzie.
12 biegów zapewniających najwyższą przyjemność z jazdy i najwyższą wydajność
Oczywiście nowe bezprzewodowe manetki również potrzebują odpowiedniego odpowiednika, aby móc odbierać i przetwarzać przesyłany sygnał. Nowe przerzutki tylne Shimano Dura-Ace i Ultegra odgrywają tutaj kluczową rolę, ponieważ dzięki nowej platformie nie służą już tylko do zmiany przełożeń, ale odgrywają również centralną rolę w sterowaniu całym systemem. Tylna przerzutka jest z jednej strony miejscem, w którym ładowane są nowe Dura-Ace i Ultegra, z drugiej strony jest także odbiornikiem sygnału płynącego z manetek. Korzystając z własnego protokołu, Shimano gwarantuje niezawodną funkcjonalność i znacznie minimalizuje podatność połączenia bezprzewodowego. Na rzecz niezawodności, Shimano opiera się również na sterowaniu transmisją sygnału do przerzutki, która oferuje o 33% mniejszą powierzchnię przednią, z tylnej przerzutki za pomocą linki przez centralny akumulator.
Wspomniany wcześniej własny protokół chipowy zapewnia nie tylko wysoką niezawodność, ale także znacznie szybsze procesy przełączania przy mniejszym zużyciu energii. Jest to możliwe dzięki interakcji z ulepszoną konstrukcją silnika. Nawet jeśli wynik to tylko ułamki sekundy, które są zaoszczędzone, możesz zmieniać biegi zauważalnie szybciej w porównaniu do poprzedników Shimano Dura-Ace lub Ultegra. W procentach, według producenta, jest to 58% skrócenie czasu pracy przerzutki tylnej i 45% skrócenie czasu pracy przerzutki przedniej. Pomimo potężnego sposobu, w jaki pracowaliśmy, po 1000 kilometrów nadal mieliśmy sok.
Wracając krótko do przerzutki tylnej: rozszerzając ofertę o kasetę 12-biegową i związane z nią opcje stopniowania, Shimano wprowadza nowe grupy osprzętu z pojedynczym koszykiem przerzutki tylnej, którego można używać w całym zakresie. Jeśli chodzi o przepustowość, można również zauważyć pewne zmiany w nowych grupach, ponieważ podczas gdy można teraz używać prawie wszystkich odmian kaset między 11-34 (11-28T, 11-30T i 11-34T), korba oferuje opcje 50-34T, 52-36T lub nowe tarcze 54-40T. Daje to kolarzom i ambitnym rowerzystom znacznie szerszą konfigurację na każdy teren. Aby móc optymalnie wykorzystać nowe gradacje i 12-rzędowe kasety, dostępny jest oczywiście również nowy 12-rzędowy łańcuch Hyperglide zapewniający niewielkie tarcie i długą żywotność. Cecha szczególna 12-rzędowej kasety: może być również stosowana z 11-rzędowymi wolnobiegami. Tak ukochane koła są również kompatybilne z nowymi 12-rzędowymi Shimano Dura-Ace i Ultegra. Naszym zdaniem jest to niezwykle pozytywna wiadomość i udane rozwiązanie.
Nowe mierniki mocy Shimano Dura-Ace i Ultegra
Układ napędowy nie jest oczywiście kompletny bez korb. Dostępne są dwie wersje, wersja ze zintegrowanym miernikiem mocy lub wersja bez miernika mocy. Obie korby są oczywiście dostępne w różnych rozmiarach z ramionami o długości od 160 do 177,5 mm i współczynnikiem Q 148 mm oraz wyposażone w technologię Hollowtech II. Wersja z miernikiem mocy, która jest teraz dostępna również w wariancie Ultegra, wykorzystuje technologię Bluetooth i ANT+ do przesyłania danych. Wewnętrzny akumulator jest łatwy do ładowania i powinien wystarczyć na około 300 godzin jazdy.
Nowa gama wirników: aerodynamiczna, sztywna i lżejsza
Oczywiście tak wysokiej jakości układ napędowy ma sens tylko wtedy, gdy potrafisz przekształcić moc w prędkość i utrzymać ją w ten sposób. W tym celu Shimano zrewidowało cały asortyment kół. Następujące czynniki były na pierwszym planie podczas projektowania: zmniejszenie oporu bez utraty kontroli, sztywność napędu dzięki nowej piaście Direct Engagement i oczywiście atrakcyjna waga.
Dzięki trzem wysokościom obręczy na poziomie Dura-Ace i Ultegra, Shimano zaspokaja wszystkie potrzeby. Trzy profile wysokości obręczy w naturalny sposób zapewniają kierowcy różne korzyści w zakresie osiągów.
- Koło C36, przystosowane do podjazdów i podjazdów, to najlżejsze oferowane koło
- C50 to wysokiej jakości wszechstronny
- C60 to aerodynamiczne koło do dużych prędkości i sprintów
Koła C36 i C50 mają standardowy wzór szprych 1:1 ze szprychami 1,5 mm, co zapewnia mniejszą wagę, podczas gdy C60 ma wzór szprych 2:1 z grubszymi szprychami 1,8 mm, co zapewnia większą sztywność i zapewnia przenoszenie mocy. Wszystkie koła są dostępne w wersji bezdętkowej i pod szytkę.
Układ hamulcowy Shimano Dura-Ace: Najlepsza kontrola, cichszy układ, łatwy w utrzymaniu
Ale prędkość jest niczym, jeśli nie możesz jej kontrolować. Jako dodatkowy, istotny temat, układ hamulcowy został również całkowicie zmieniony. Po szeroko zakrojonych testach możemy powiedzieć: „To ogromna różnica!” Dzięki nowej technologii Servo Wave, która została przejęta z układów hamulcowych MTB i Gravel firmy Shimano, rowerzyści pokonują krótszą odległość do momentu zadziałania hamulca i mogą mieć bardziej bezpośrednie połączenie między klockami hamulcowymi a tarczami hamulcowymi produkcji, co pozwala na lepsze sprężynowanie lub lepszą modulację hamulców, co prowadzi do większej pewności w sytuacjach technicznych. Dla kierowcy wyścigowego oznacza to również, że możesz teraz hamować jeszcze później.
Ponadto o 10% większy prześwit między klockami i tarczami umożliwił znacznie cichszą pracę układu, co osiągnięto dzięki mniejszym odkształceniom termicznym tarczy i mniejszym przejściowym interferencjom między klockami a tarczą. Udoskonalono również konserwację hamulców. Teraz możliwe jest odpowietrzenie hamulca bez zdejmowania zacisku z ramy, dzięki oddzielnemu otworowi odpowietrzającemu i śrubie zaworu. Nowy lejek i element dystansowy upustu również pomagają usprawnić proces odpowietrzania.
Całkowicie nowe podejście zaowocowało nowymi Shimano Dura-Ace i Ultegra, niezwykle wysokiej jakości grupą przełączników z wieloma ekscytującymi i współczesnymi funkcjami, które oferują prawdziwą wartość dodaną bez konieczności uciekania się do dodatków.
Zdjęcia: Attentions Builders/Irmo Keizer/Andreas Dobslaff
Schreibe einen Kommentar