Test: e-rowery cargo są nadal bardzo modne. Przeznaczenie zmotoryzowanych „osłów przewoźnika” jest niemal nieograniczone - podobnie jak różne koncepcje. Zawsze skupiamy się na jednym: bezpieczeństwie jazdy. Włoski producent Blubrake idzie naprzód i chce zwiększyć bezpieczeństwo rowerów towarowych dzięki swojemu pierwszemu na świecie systemowi przeciwblokującemu (ABS), opracowanemu specjalnie dla rowerów elektrycznych. Przetestowaliśmy to.
Każdy, kto po raz pierwszy usiądzie na rowerze e-cargo, przekona się, że przyzwyczajenie się do właściwości jezdnych zajmuje trochę czasu. Długość, środek ciężkości i, co nie mniej ważne, zwykle małe przednie koło stanowią wyzwanie dla wszystkich zmysłów – przynajmniej na początku. Jeśli dodamy do tego krytyczne sytuacje podczas jazdy, takie jak nagłe skręcanie lub gwałtowne hamowanie, może to szybko doprowadzić do utraty kontroli.
Włoska firma Blubrake opracowała od 2015 roku systemy przeciwblokujące (ABS) do rowerów elektrycznych, S-Pedelec a ostatnio także dla e-rowery cargo. Podczas wizyty w siedzibie firmy w Mediolanie w 2019 roku mogliśmy nie tylko zajrzeć za kulisy innowacyjnej firmy, ale także przekonać się, jak działa ABS do e-rowerów. Tym bardziej byliśmy ciekawi, jak system będzie się zachowywał na rowerach cargo.
Jak działa Blubrake ABS w rowerach e-cargo
Nic zasadniczo się nie zmieniło w elementach sprzętowych Cargo ABS. Czujnik na przednim kole mierzy prędkość za pomocą perforowanej tarczy dodatkowo przymocowanej do tarczy hamulcowej i przekazuje te informacje do jednostki sterującej. Dynamika roweru e-cargo jest obliczana razem z czujnikiem przyspieszenia zamontowanym w ramie. Zebrane dane stanowią podstawę rzeczywistego systemu sterowania: jeśli system wykryje potencjalne zablokowanie przedniego koła, ciśnienie hamulca z przodu jest regulowane za pomocą tak zwanego siłownika. Wyczuwalne jest to w pulsowaniu dźwigni hamulca – podobnie jak w samochodzie.
Blubrake ABS - Niewidzialny pomocnik
Co jeszcze sprawia, że Blubrake ABS do e-rowerów cargo jest wyjątkowy? Jest prawie niewidoczny! Poza perforowaną tarczą hamulca przedniego koła i małym wyświetlaczem informującym o prawidłowym działaniu ABS, nie od razu widać, że rower e-cargo jest wyposażony w układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania.
Blubrake Cargo ABS – test praktyczny w filmie
Po tym, jak mogliśmy przekonać się o działaniu układu przeciwblokującego Blubrake w rowerach elektrycznych, byliśmy ciekawi, jak nowy system do rowerów cargo sprawdzi się w praktyce. Szczególnie, że z naszego punktu widzenia dodatkowa funkcja bezpieczeństwa w rowerach cargo ma sens: zmieniające się ładunki, nietypowe właściwości jezdne i przeważnie małe przednie koło dosłownie wymagają systemu ABS. Ponadto rowery towarowe często przewożą nasz najcenniejszy towar: dzieci!
W teście staraliśmy się przetestować jak najwięcej sytuacji podczas jazdy: bez obciążenia, z maksymalnym obciążeniem, zmieniające się nawierzchnie, pozycje pochylone...
Krótko mówiąc, system Blubrake Cargo-ABS przekonuje i zadziwia jednocześnie! Trzeba jednak przyznać, że początkowo wymagało to odwagi, by sprowokować tak ekstremalne manewry podczas jazdy „masywnym” rowerem. Ale z każdym hamowaniem ABS zapewniał coraz większe bezpieczeństwo, więc odważyliśmy się nawet mocno zahamować pod kątem i na szutrze. Wynik był przekonujący na całej linii! Kontrolowani i z zadziwiająco krótką drogą hamowania zawsze zatrzymywaliśmy się. Zauważyliśmy jedynie lekki poślizg przedniego koła poniżej 5 km/h, czyli tuż przed zatrzymaniem.
Podsumowując, pozostaje absolutnie pozytywne wrażenie Blubrake Cargo ABS. Robi dokładnie to, czego można oczekiwać od pasywnego systemu bezpieczeństwa: jest dyskretny, ale ogromnie zwiększa bezpieczeństwo! Jesteśmy podekscytowani, a nawet mamy nadzieję, że w przyszłości wielu producentów będzie polegać na systemach ABS w rowerach cargo. Świetny Blubrake!
Sieć
Schreibe einen Kommentar