Test / Rower elektryczny: Diamant Opal+ to wszechstronny rower elektryczny z mocnym silnikiem Bosch Performance CX i zintegrowanym akumulatorem. Dzięki przemyślanemu doborowi komponentów może przekonać w różnych obszarach zastosowań.
Opal+ to, że tak powiem, wszechstronny rower na co dzień w niezwykle bogatej obecnie ofercie e-rowerów tradycyjnego producenta. W tym obszarze zastosowań i przedziale cenowym do 3.500 euro istnieje teraz prawie nieskończony wybór modeli; tym ważniejsze jest wyróżnianie się z tłumu. Opal+ na pierwszy rzut oka zachwyca bardzo stylowym i prostym, ale bynajmniej nie nudnym wyglądem. Głównym tego powodem jest oczywiście pięknie zaprojektowana aluminiowa rama, która oprócz aktualnego silnika Bosch Performance CX zawiera również zintegrowany akumulator Powertube o pojemności 500 Wh. Układ napędowy dopełnia sprawdzony wyświetlacz Intuvia, który może i jest nieco przestarzały technicznie, ale w praktyce wciąż przekonuje łatwością obsługi, dużą ilością informacji i doskonałą czytelnością.
Jeden lub drugi może mieć problem z rozmiarem akumulatora: Tak, silnik Bosch CX jest również dostępny z akumulatorem 625 Wh, ale z jednej strony można go łatwo doposażyć w Opal + (dolna rura oferuje wystarczająco dużo miejsca na ten ), z drugiej strony: Z naszego doświadczenia wynika, że do codziennej jazdy wystarczy wariant 500 Wh. Zwłaszcza, że przynosi to również wymierne korzyści. Z jednej strony oczywiście cena nieco poniżej 3.400 euro, co jest niezwykle atrakcyjne z punktu widzenia całości oferowanego pakietu. Z drugiej strony akumulator Powertube 500 jest prawie o kilogram lżejszy od większej wersji. To także dzięki akumulatorowi Opal+ jest jednym z lżejszych rowerów w swojej klasie (26,4 kg).
Oprócz testowanej przez nas wersji modelu z trapezową ramą, Diamant Opal+ jest również dostępny w stylu klasycznym z poziomą górną rurą lub jako model z niskim przekrokiem. Wszystkie kształty ram mają wspólną opcję rozszerzenia zasięgu: dodatkowy akumulator 500 Wh mieści się na dolnej rurze i podwaja pojemność akumulatora - więc nic nie stoi na przeszkodzie dłuższej weekendowej wycieczce z dala od gniazdka.
Jedną z największych zmian w porównaniu z poprzednim rokiem modelowym można znaleźć w przełożeniach Opal+: Diamant wykorzystuje teraz piastę Shimano Nexus 5, która zastępuje poprzednika Nexus 7. To początkowo brzmi jak obniżenie wersji – pięć biegów zamiast siedmiu. Ale daleko mu do tego, ponieważ Nexus 5 to pierwsze przełożenie Shimano w piaście opracowane specjalnie dla rowerów elektrycznych. Chociaż musisz zadowolić się nieco mniejszą przepustowością (206% vs. 244%), wewnętrzne działanie piasty zostało zaprojektowane tak solidnie, że może obsłużyć pełne 85 Nm momentu obrotowego z silnika CX. Tak było i nie jest w przypadku Nexusa 7, dlatego potężny silnik Bosch musiałby zostać tutaj znacznie dławiony. Wyraźna poprawa w stosunku do poprzednika!
Aby oddać wszechstronność Diamant Opal+, w główce ramy zastosowano widelec amortyzowany o skoku 60 mm. Oczywiście nie ma to na celu ustanawiania rekordów prędkości w terenie, ale ma przede wszystkim poprawić komfort na kiepskich drogach, na bruku czy szutrze. Jeśli nie chcesz, możesz również zablokować widelec pokrętłem. Dodatkowy komfort zapewniają opony Schwalbe o szerokości 55 mm i średnicy 27,5 cala, które oprócz ochrony przed przebiciem mają również pasek odblaskowy dla lepszej widoczności.
Ramki do zdjęć | Alu |
widelec amortyzowany | Suntour XCR32 60mm |
napęd | Bosch CX 4 gen |
akumulator | 500 Wh |
wirniki | Bontragera Kovee |
opona | Schwalbe Marathon Almotion 55mm |
przerzutka tylna | Shimano Nexus 5 |
dźwignia zmiany biegów | Przerzutka Shimano Nexus Revo 5 |
korba | Aluminiowe 38 zębów |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | SHIMANOMT200 |
sztyca | Bontragera SSR |
siodło | Selle Royal Vivo Umiarkowane Ergo |
trzon | Regulowane Bontragery |
Lenker | Podstopnice Bontragera |
Hamulce MT200 firmy Shimano są solidne, można je dobrze dozować, aw razie potrzeby mogą również zapewnić dobrą przyczepność - nawet jeśli na rynku z pewnością są mocniejsze hamulce. Stopery hydrauliczne mogą pochwalić się łatwą konserwacją i małą podatnością na uszkodzenia. Wyposażenie Opal+ przekonuje również w klasie B: regulowany mostek jest wysokiej jakości i prawie nie skręca się nawet przy największym wysiłku. Jasne oświetlenie LED dobrze radzi sobie również w całkowicie ciemnym otoczeniu. Również pozytywne: Diamant zainstalował napinacz łańcucha, aby utrzymać napięcie łańcucha. Chociaż nie wygląda to tak elegancko jak poziome haki, to rozwiązanie ma same zalety w codziennym życiu: montaż i demontaż tylnego koła jest znacznie prostszy, a także o wiele pewniej osadzony w tylnym trójkącie.
Znaleźliśmy jednak również słynną muchę w maści z Diamant Opal+: Z jednej strony jest ochrona łańcucha i spodni, co wydaje nam się trochę bez przekonania. Tak, to zaleta, że nie musisz podwijać spodni, aby chronić pas przed nieestetycznymi plamami oleju. Bylibyśmy jednak szczęśliwi, gdyby Diamant zainstalował całkowicie zamkniętą osłonę łańcucha: chroniłoby to również łańcuch i napęd przed wodą i brudem, a tym samym zmniejszałoby nakłady na konserwację. Ponadto plastikowe błotniki nie do końca pasują do roweru o wysokiej jakości. Nawet jeśli funkcjonalnie nie mamy się do czego przyczepić - przydałyby się błotniki wykonane z metalu.
Prowadzenie tego wszechstronnego e-roweru jest dokładnie takie, jak byśmy tego chcieli od roweru tej klasy: spokojne i dyskretne. Rama jest przyjemnie sztywna, nie zaczyna się chybotać nawet przy dużych prędkościach i - również dzięki amortyzowanemu widelcowi - nie brakuje niezbędnego komfortu. Dzięki silnikowi Bosch CX masz dużo mocy, a my spędziliśmy większość czasu w trybach tamer Eco i Tour, które nie tylko są znacznie cichsze niż wyższe poziomy wsparcia, ale także chronią akumulator 500 Wh. Przerzutka w Nexusie 5 zawsze oferowała nam wystarczająco duże pasmo przenoszenia i nie sprawiała żadnych problemów przy zmianie biegów pod obciążeniem.
Schreibe einen Kommentar