Test Wahoo Elemnt Bolt: Komputer GPS jako stały towarzysz na rowerze powinien mieć wiele funkcji, być niezawodny, a jednocześnie prosty w obsłudze. Zwłaszcza jeśli chodzi o obsługę i łatwą obsługę, występują problemy z jednym lub drugim komputerem GPS. Dlatego nasz wewnętrzny informatyk przyjrzał się Wahoo Elemnt Bolt, który ma być właśnie tym — urządzeniem, które zawiera wiele funkcji, a jednocześnie jest łatwe w użyciu.
Najpierw o mnie i dlaczego test Wahoo Elemnt Bolt w ogóle wylądował na moim biurku: od 2014 roku knuję psoty w Velomotion, ale moje zadania zwykle nie polegają na tworzeniu nowych treści, ale dotyczą wszystkiego, co zostało mieć do czynienia z informatyką. Chciałem więc oświetlić produkt z perspektywy osoby, która nie siedzi całymi dniami na rowerze, ale przed ekranem, jak przystało na pracowitego informatyka.
Unboxing Wahoo Elemnt Bolt: przeżycie
Elemnt Bolt jest dostarczany w eleganckim małym pudełku, które można elegancko otworzyć za pomocą magnetycznego wieczka. Gdy pudełko jest otwarte, pierwszą rzeczą, którą widzisz, jest urządzenie, a wewnątrz pudełka znajdują się instrukcje dotyczące konfiguracji. Instrukcje mówią, że konfiguracja Elemnt Bolt wymaga aplikacji na smartfona Elemnt. Pod obudową, w której znajduje się urządzenie – podobnie jak opakowanie smartfona – znajduje się skrócona instrukcja obsługi, kabel do ładowania oraz dwa uchwyty, za pomocą których można przymocować komputer do roweru. O wspornikach później - najpierw chcemy poświęcić się ustawianiu urządzenia.
Po pierwszym włączeniu na wyświetlaczu Elemnt Bolt pojawia się kod QR, który należy zeskanować za pomocą aplikacji. Aplikację Wahoo Elemnt można pobrać bezpłatnie z App Store lub Sklepu Play. Gdy tylko zeskanujesz kod QR za pomocą aplikacji, urządzenia zostaną połączone ze sobą przez Bluetooth w ciągu kilku sekund i można rozpocząć konfigurację. Najpierw zostaniesz poproszony o konto Wahoo, ale jest to tylko opcjonalne. Kolejnym krokiem jest wybór sieci WiFi, z którą ma się łączyć komputer GPS; Elemnt Bolt może później wykorzystać to do skonfigurowania własnego połączenia internetowego w celu połączenia z różnymi usługami. Usługi te można skonfigurować w następnej kolejności. Oprócz Strava i Komoot, komputer GPS można również sparować z wieloma innymi dostawcami, więc nie należy pozostawiać nic do życzenia. Połączenie z aplikacją Apple Health jest również możliwe w systemie iOS, dzięki czemu zebrane dane są przechowywane w centralnym systemie opieki zdrowotnej, z którego korzysta wielu użytkowników iPhone'a.
Test Wahoo Elemnt Bolt: Łatwy w konfiguracji
W kolejnych krokach sprawdzane są Twoje własne pomiary i możliwe jest powiązanie Elemnt Bolt z Twoimi kontami w mediach społecznościowych, takich jak Strava. Po tej łatwej do zarządzania konfiguracji komputer GPS uruchamia się ponownie; aplikacja pokazuje mały samouczek. Po sparowaniu i skonfigurowaniu urządzeń w ciągu kilku minut Elemnt Bolt jest teoretycznie gotowy do użycia. Nadal można dokonywać indywidualizacji: liczbę i kolejność pól danych na ekranie można dowolnie wybierać i konfigurować za pomocą aplikacji; jeśli korzystasz z miernika mocy, możesz ustawić dodatkową stronę (o tym za chwilę) z danymi o wydajności. Wszystko to jest dość łatwe do zrobienia, nawet jeśli nie jesteś informatykiem.
Dobry bramkarz, przeciętny bramkarz
Zanim zaczniesz jeździć na Wahoo, komputer musi być najpierw przymocowany do roweru. Do śruby elementu dołączone są dwa wsporniki do mocowania. Z jednej strony znajduje się bardzo elegancki aerodynamiczny uchwyt o nazwie „Out-front Mount”: małe ramię, które można przymocować do kierownicy. To sprawia, że komputer GPS wygląda tak, jakby zawsze był częścią roweru, wysuwając mostek kierownicy. Do ramienia wspornika dołączona jest również mała śruba, która umożliwia zablokowanie blokady skrętu między komputerem a wspornikiem; jednak element bardzo dobrze trzyma się w uchwycie nawet bez niego. Drugi wspornik, „Mocowanie na wspornik kierownicy”, to okrągłe mocowanie, które można przymocować do komputera GPS z jednej strony i w dowolnym miejscu na rowerze za pomocą opasek kablowych z drugiej strony. Większość prawdopodobnie będzie preferować mocowanie z przodu, chociaż mocowanie mostka zapewnia większą elastyczność w pozycjonowaniu i jest mniej zależne od grubości rury kierownicy. Punktem zaczepienia są oczywiście opaski kablowe, które trudno zacisnąć, a następnie trzeba je przebić szczypcami. Lepsze byłoby mocowanie za pomocą gumowych pierścieni, jakie zapewnia wielu producentów.
Ale teraz do samego Element Bolta i jego występów. Do tej pory byliśmy uzależnieni od smartfona w konfiguracji urządzenia, które nie jest już potrzebne w trasie. Po włączeniu Bolta mija kilka sekund, zanim jest gotowy, czyli ujmując to słowami Bolta: „Krótko się rozgrzewa.” prawie nieaktualne, ale gwarantuje bardzo dobrą czytelność w każdych warunkach oświetleniowych. Obsługa jest prosta: na dole wyświetlacza znajdują się trzy przyciski; aktualna funkcja klawiszy pokazana jest zawsze przy dolnej krawędzi wyświetlacza, czyli nad klawiszami. Po prawej stronie znajdują się również przyciski kierunkowe, które służą do przewijania menu lub powiększania widoków. Oczywiście jest jeszcze włącznik i wyłącznik. Krótkie naciśnięcie otwiera „Ustawienia”, dłuższe naciśnięcie włącza lub wyłącza urządzenie. W przeciwnym razie koncepcja obsługi opiera się na „stronach”, więc na różnych stronach są różne widoki lub funkcje. Poruszasz się między stronami za pomocą prawego dolnego przycisku, co jest również instrukcją. Tak więc stan urządzenia jest bardzo łatwy nawet bez ekranu dotykowego, chociaż stał się nieznany. Ponadto klawisze mają oczywiście tę zaletę, że można je bardzo dobrze obsługiwać również w rękawiczkach. Co więcej, obsługa jest możliwa również bez patrzenia na wyświetlacz, a krople wody nie mogą zakłócać działania ekranu dotykowego.
Krytyczny widok mapy
Przy wielkości ekranu 56 mm wyświetlacz nie jest bardzo duży, co jest zauważalne podczas wyświetlania mapy. Jest to nieuchronnie szorstkie i zauważalne jest również to, że mapy nie można przesuwać. Specjaliści od nawigacji będą zatem musieli wyjąć smartfony, jeśli chcą dowiedzieć się więcej na ten temat. Przynajmniej możesz powiększyć mapę.
Małe szczegóły przyciągały pozytywną uwagę: na przykład, że pierwsza opcja w ustawieniach dotyczy podświetlenia urządzenia. Jeśli jest już zbyt ciemno, aby obsługiwać urządzenie, można to naprawić bez objazdów. Urządzenie wyświetla również połączenia przychodzące i wiadomości w przypadku, gdy smartfon jest noszony ze sobą podczas jazdy. Z drugiej strony trochę irytujące jest to, że wskaźnik baterii można znaleźć tylko w ustawieniach i dlatego może się zdarzyć, że nie rozpoznasz od razu niskiego poziomu baterii.
Praktyczna cecha: diody LED
Kolejną cechą Elemnt Bolt jest pasek siedmiu kolorowych diod LED nad wyświetlaczem. W ustawieniach można określić, co mają wyświetlać diody. Tam możesz wybrać prędkość, moc i tętno. Tętno jest następnie sprawdzane za pomocą czujnika tętna podłączonego do komputera GPS. Szkoda, że można do tego wykorzystać większość pulsometrów, ale nie np. Apple Watch ze zintegrowanym pomiarem tętna, mimo że połączenie z systemem Apple jest poza tym całkiem dobre.
Funkcje Bolta to oczywiście nagrywanie trasy i wyświetlanie aktualnych wartości, a także możliwość nawigacji i przesyłania aktualnych pozycji podczas jazdy. W tym drugim przypadku smartfon musi być noszony ze sobą, aby przekazać dane o położeniu do sieci.
Gdy tylko wrócimy do domu po wycieczce, można ją przeanalizować po automatycznym załadowaniu do aplikacji. Aplikacja zbiera wszystkie przejazdy i bardzo przejrzyście je prezentuje wraz ze wszystkimi zebranymi informacjami. Za pomocą aplikacji jest to również możliwe Planowanie wycieczek i wybieranie dla nich tras. Co więcej, gotowe jednostki treningowe można wywołać i załadować na Bolt.
Wahoo Elemnt Bolt kosztuje około 220 euro - raczej niewiele jak na komputer rowerowy GPS, który oferuje szeroki zakres funkcji bez przeładowania. Jeśli jest to dla Ciebie ważne i jeśli zadowala Cię prosta konfiguracja, powinieneś umieścić to urządzenie na krótkiej liście. Jasne, ekran dotykowy i kolorowy wyświetlacz są fajne – ale jeśli nie chcesz przede wszystkim nawigować, ale chcesz jeździć na rowerze, wkrótce będziesz entuzjastycznie nastawiony do względnego nowicjusza.
Schreibe einen Kommentar