First Ride / E-MTB: Nowy Orbea Rise może zmienić rynek E-MTB. Jak prawdopodobnie żaden inny E-MTB wcześniej, rower na szlaki Hiszpanów udaje się zrównoważyć wagę, wsparcie i wrażenia z jazdy. Rower, który jest wyposażony w specjalny silnik Shimano EP8-RS i waży mniej niż 17 kg, to marzenie miłośników sportowych rowerów górskich.
Orbea Rise: specyfikacje
Napęd: Shimano EP8RS
Akku: Zintegrowany 360 Wh
Skok zawieszenia: 140 mm / mm 150
rozmiar koła: 29 cali
Waga: od 16,5 kg
Cena: z 5.999 euro
E-MTB dla narzekaczy na E-MTB?
Bądźmy szczerzy - e-rowery górskie są teraz dostępne we wszystkich formach i dla prawie wszystkich typów jeźdźców. Od typowych turystów z ogródków piwnych po kochających grawitację rowerzystów w bike parkach — prawie każdy znajdzie coś dla siebie. Niemniej jednak wielu rowerzystów górskich nadal krytycznie odnosi się do tego trendu. Motorowery są dla nich za ciężkie i po prostu za daleko od „prawdziwego” MTB. Hiszpanie z Orbei też mają lub mieli takie głosy. Dzięki Wild FS Baskowie mają absolutny top E-MTB w swoim asortymencie, ale nie może on również uniknąć punktów krytyki wspomnianych na początku.
Orbea Wild FS M10 E-MTB w teście: Świetny wszechstronny bez znaczących słabości
Test: nowy Wild FS firmy Basques by Orbea to mocny elektryczny rower górski ze skokiem 160 mm i nowym silnikiem Bosch Performance CX. Największą zaletą tego zwinnego, wszechstronnego roweru jest rama z włókna węglowego, która wie, jak zaimponować sprytnymi funkcjami i udanym wyglądem. Orbea Wild FS M10 Team: Fakty Skok zawieszenia: 160 / 160 mm Rozmiar kół: […]
Dlatego od wielu lat zakulisowo pracujemy nad kolejnym E-MTB. Jeden dla rowerzystów górskich, którzy do tej pory mieli niewiele wspólnego z tematem eMTB. Lekki, sportowy, ale z tak dużym wsparciem, że możesz się dobrze bawić na technicznych podjazdach, pod warunkiem, że masz odpowiednie umiejętności techniczne i fizyczne.
Rezultatem jest zupełnie nowy Orbea Rise. Pomimo pełnoprawnego silnika środkowego Shimano, najlepsza wersja waży tylko 16,5 kg i dlatego jest niewiele cięższa niż nowoczesne enduro bez silnika. Nowy E-MTB, zaprojektowany jako klasyczny rower terenowy, chce poruszyć rynek i po pierwszej jeździe testowej powiedzielibyśmy - ma to, czego potrzeba.
Jeszcze więcej topowych rowerów E-MTB Fully na rok 2021:
Top 10: Najlepsze w pełni E-MTB 2021 - na szlaki i do codziennego użytku
Nowości produktowe / E-MTB: Elektryczne rowery górskie z pełnym zawieszeniem to szwajcarskie scyzoryki świata kolarstwa. Wygodne, trwałe, odpowiednie na wycieczki, szlaki i do codziennego użytku. Równie popularne są wszechstronne rowery elektryczne i trudno było nam wybrać naszą 10 najlepszych. Ale oto one, najbardziej ekscytujące w pełni e-rowery 2021! Najbardziej ekscytujące (e)rowery 2021 roku w 17 kategoriach W ramach […]
Shimano EP8-RS: Specjalny silnik do specjalnego E-MTB
Układ napędowy zasadniczo określa charakter e-roweru górskiego; Dlatego specjalne podejście stojące za Orbea Rise wymaga specjalnego rozwiązania. Orbea od dawna zajmowała się tym zagadnieniem i rozważała również budowę własnego systemu. Kiedy jednak jakiś czas temu Shimano opublikowało pierwsze informacje o EP8, było jasne: ten silnik będzie idealny. Kompaktowe wymiary, sportowy charakter i bardzo niska waga 2,6 kg - przynajmniej na pierwszy rzut oka wydaje się być stworzony dla Orbea Rise.
Wprowadzono silnik Shimano EP8: Nowa referencja E-MTB?
Nowości produktowe / E-Performance: Wraz z Shimano EP8 gigant rowerowy prezentuje zupełnie nowy napęd E-MTB, który zastąpi odnoszący sukcesy i przełomowy E8000. Pod względem maksymalnych osiągów dogania konkurencję, a pod względem masy wręcz ją podcina. Ma też kilka innych asów w rękawie. Kręcimy kołem czasu trochę [...]
Nowy napęd E-MTB od Japończyków jest nie tylko mały i lekki, ale także niezwykle mocny z momentem obrotowym 85 Nm. Właściwie to pozytywna cecha, ale jakoś nie bardzo pasuje do bardzo sportowego charakteru Rise, a ponadto wymagałaby dużego akumulatora, aby niezawodnie zasilać mocny silnik energią podczas długiego dnia w terenie. Mniejszy moment obrotowy, wyższa wydajność, mniejszy akumulator - takie były wymagania hiszpańskich projektantów dla silnika Rise. W rzeczywistości udało się przekonać Shimano do tego planu i narodził się EP8-RS.
Silnik jest sprzętowo identyczny ze znanym EP8, jednak oprogramowanie zostało drastycznie zmienione i dostosowane do charakteru Orbea Rise. Największą różnicą jest chyba ograniczenie momentu obrotowego do „zaledwie” 60 Nm. Z jednej strony jest to znacznie mniej niż w przypadku „dorosłego” E-MTB, ale z drugiej strony jest to również wyraźnie więcej niż na przykład w przypadku Specialized Levo SL z 35 Nm, który jest obecnie jednym z nieliczni konkurenci w dziedzinie lekkich E-MTB. Dostosowano również charakterystykę podparcia. EP8-RS zapewnia wsparcie przede wszystkim w zakresie kadencji od 75 do 90 obr./min, co jest interesujące dla kierowców sportowych, a także szybciej uwalnia większą moc, aby zapewnić dynamiczną i zwinną jazdę.
Zintegrowany na stałe akumulator o pojemności 360 Wh i opcjonalny przedłużacz zasięgu
Ograniczając moment obrotowy i dostrajając wydajność podpory, osiąga się wymiernie wyższy poziom wydajności, więc zmniejszenie pojemności baterii nie było problemem. W wyjątkowo smukłej rurze dolnej Rise zamontowano na stałe akumulator 360 Wh, który według Orbei powinien zapewniać zasięg lub wysokość co najmniej 1.700 hm (w najwyższym poziomie wsparcia). Ładowanie odbywa się przez gniazdo z boku rury podsiodłowej i wyposażone w stałą klapę.
Jeśli 360 Wh to za mało, masz możliwość doposażenia w przedłużacz zasięgu, który można łatwo przymocować do uchwytu na butelkę. Dzięki tej dodatkowej pojemności 252 Wh uzyskasz całkowitą moc wyjściową 612 Wh, co z kolei powinno wystarczyć na imponujące 4.000 hm w trybie Eco.
Seria Orbea Rise
Zintegrowana bateria (360 Wh) | |||
---|---|---|---|
Unterstützung | Eco | Szlak | Boost |
Czas pracy (informacje producenta) | 4,5 Stunden | 3 Stunden | 2 Stunden |
Wysokość zasięgu (informacje producenta) | 2.500 hm | 1.700 hm | 1.200 hm |
+ przedłużacz zasięgu (612 Wh) | |||
Czas pracy (informacje producenta) | 8 Stunden | ||
Wysokość zasięgu (informacje producenta) | 4.000 hm |
Ex działa bez wyświetlacza, za to z innowacyjnym interfejsem firmy Garmin
Zgodnie z tym zredukowanym podejściem, Orbea Rise jest fabrycznie dostarczany całkowicie bez wyświetlacza we wszystkich wariantach wyposażenia. Dwie małe diody LED zintegrowane z kablem nowej jednostki sterującej Shimano dostarczają podstawowych informacji o poziomie naładowania akumulatora i wybranym poziomie wspomagania. Jeśli jednak nie chcesz rezygnować z wyświetlacza, masz kilka opcji w Rise: Na przykład dobrze znany wyświetlacz Shimano można doposażyć za pośrednictwem MyO za dodatkową opłatą. Alternatywnie możesz wyświetlić dane na smartfonie za pomocą nowej aplikacji Shimano. Właściciele Garmina otrzymują również unikalną funkcję w Rise; EP8-RS można podłączyć do wielu urządzeń końcowych (w tym smartwatchy, np. Fenix) za pośrednictwem aplikacji Garmin IQ, która może wówczas pełnić funkcję zamiennika wyświetlacza.
Nowoczesny rower na szlaki z rezerwami
Dość słów o napędzie, baterii, wyświetlaczu i łączności - porozmawiajmy o Orbea Rise jako o rowerze górskim. Hiszpanie wyraźnie lokują nowy E-MTB w segmencie rowerów ścieżkowych – ze 140 lub 150 mm skoku z przodu, 140 mm z tyłu, 29-calowymi kołami i nowoczesną geometrią, wydaje się, że idealnie tu pasuje. Ze względu na różne warianty modeli (patrz poniżej) masz również wybór, czy chcesz wybrać komponenty zoptymalizowane pod względem masy, czy wytrzymałe.
Na papierze tył jest prawie całkowicie progresywny i dlatego powinien być znacznie twardszy niż na przykład Wild FS, ale ma też mnóstwo rezerw na skoki, uderzenia i szybką jazdę po wymagających trasach. Wybór opon z Maxxis Rekon na tylnym kole z solidną obudową Exo+ i przednią oponą Dissector wydaje się również odpowiedni do obszaru zastosowania. Trochę zaskoczyła nas tarcza hamulcowa o średnicy 180 mm na przednim kole, która powinna wystarczyć lekkim, doświadczonym kierowcom. Niemniej jednak zaakceptowalibyśmy kilka gramów dodatkowej wagi, aby uzyskać większe zanikające rezerwy.
Geometria Rise wydaje się być udana: przy 66° lub 65,5° kąt skrętu jest wystarczająco płaski dla sprawdzonych, aktywnych rowerzystów, którzy nie odstraszą początkujących. Stromy kąt rury podsiodłowej ustawia środek ciężkości w efektywnej pozycji do pedałowania i wspinaczki, a niezbyt krótkie tylne rurki tylnego trójkąta obiecują przyczepność tylnego koła podczas pokonywania stromych odcinków. Jednak dzięki dużemu zasięgowi wynoszącemu ponad 470 mm w rozmiarze L, rower oferuje dużo miejsca do zmiany ciężaru.
Orbea Rise: Cztery warianty wyposażenia od 6.000 10.000 do prawie XNUMX XNUMX euro
Rise jest dostępny z czterema wariantami wyposażenia: pomimo dużej rozbieżności cenowej wynoszącej prawie 4.000 euro, wszystkie modele mają wspólną ramę z włókna węglowego i silnik Shimano EP8-RS z akumulatorem 360 Wh. Oprócz wbudowanych komponentów istnieją również różnice w ustawieniu: podczas gdy M10 i M-Team są wyposażone w 150 mm skoku z przodu, amortyzatory połączone na barana i ogólnie wyposażenie zorientowane na zjazdy, model podstawowy M20 i bardzo lekki M-LTD ze 140 mm przednią częścią i częściami zoptymalizowanymi pod względem masy.
Pod względem kolorystycznym Orbea oferuje po trzy warianty – dodatkowo wszystkie modele Orbea Rise można dostosować do indywidualnych potrzeb za pośrednictwem MyO pod względem kolorystycznym i niektórych komponentów.
Napęd: Shimano EP8RS
Akku: Orbea RS wewnętrzny 360 Wh
Widelec: Fox 34 Performance 140mm
Niemy: Wydajność DPS Foxa
Okrążenie: Shimano SLX M7100
hamulce: Shimano Deore M6100
wirniki: Race Face AR 30c
Waga: ok. 18 kg
Cena: € 5.999
Napęd: Shimano EP8RS
Akku: Orbea RS wewnętrzny 360 Wh
Widelec: Fox 36 Factory Grip2 150mm
Niemy: Fabryka Fox DPX2
Okrążenie: ShimanoXT M8100
hamulce: ShimanoXT M8120
wirniki: Turbina Race Face R30
Waga: ok. 18 kg
Cena: € 7.599
Napęd: Shimano EP8RS
Akku: Orbea RS wewnętrzny 360 Wh
Widelec: Fox 36 Factory Grip2 150mm
Niemy: Fabryka Fox DPX 2
Okrążenie: Shimano XTR M9100
hamulce: Shimano XTR M9120
wirniki: Turbina Race Face R30
Waga: ok. 17,5 kg
Cena: € 8.999
Pierwsze wrażenia ze szlaku z Orbea Rise
Mieliśmy okazję testować nowy Orbea Rise przez prawie jeden dzień w bike parku Geißkopf. Geißkopf jest dla nas idealnym terenem testowym.Różnorodne trasy - od płynnych po twarde jak skała - oraz trasa pod górę specjalnie zbudowana dla elektrycznych rowerów górskich są nie tylko zabawne, ale także dają stosunkowo szybkie pierwsze wrażenie o właściwościach roweru. „Domowy” obszar testowy mógł już pokazać swoje zalety dużym Test porównawczy E-MTB 2020 udowodnić.
Pierwszy kontakt z Orbea Rise miał miejsce podczas wyładunku rowerów z furgonetki i został natychmiast powitany słowami „Och, to proste!”. Ale pojawienie się Rise również wiedziało, jak się podobać. Smukłe, proporcjonalne kształty rur ujawniły Orbeę jako e-rower dopiero na drugi rzut oka (w kierunku silnika). Konfiguracja podwozia została znaleziona szybko, chociaż widelec Fox 36 Grip2 z dwoma stopniami kompresji i odbicia wymaga trochę doświadczenia.
Na podjazdach od razu poczujesz różnicę między silnikiem Shimano EP8 RS a wersją standardową. Oczywiście 60 Nm to nie tylko znacznie mniej niż 85 Nm na papierze, ta różnica jest również zauważalna na szlaku. Zauważysz również, że maksymalna moc wyjściowa EP8 RS występuje tylko w zakresie kadencji 75–90 obr./min. Ale jeśli myślisz, że Orbea Rise można przenieść tylko z wielkim wysiłkiem, jesteś w błędzie. Dzięki odpowiedniej kadencji i najwyższemu poziomowi wsparcia, rowerem nadal można poruszać się pod górę przy niewielkim wysiłku - tylko trochę wolniej niż klasyczne E-MTB z mocniejszymi silnikami. Nawiasem mówiąc, hałas w tle odpowiada dokładnie temu, co znasz z innych motocykli EP8, w końcu cały sprzęt nie został dotknięty. W związku z tym silnik nie jest ani szczególnie cichy, ani szczególnie głośny.
Orbea Rise pokazuje wtedy swoje wielkie zalety w prowadzeniu zjazdów. Ze względu na niewielką wagę rzadko masz wrażenie, że siedzisz na e-rowerze. Rower z łatwością zmienia kierunek, dzięki dobrze dobranej długości tylnego trójkąta 445 mm, można go łatwo wciągnąć na tylne koło i przede wszystkim jedno: frajda! Podwozie jest bardzo mocne, a ciasny, bardzo elastyczny tył może wytrzymać więcej, niż sugerowałby skok sprężyny 140 mm. Hamulce Shimano XTR z (tylko) tarczami hamulcowymi 180 mm z przodu iz tyłu mogą być doskonale dozowane i zapewniają wystarczającą siłę hamowania. Ciężcy jeźdźcy powinni jednak pomyśleć o doposażeniu w większe tarcze. Opony również były przekonujące. Maxxis Dissector (VR) i Rekon (HR) to dobre połączenie lekkości i przyczepności. Osnowa EXO+ na tylnym kole zwiększa również ochronę przed przebiciem. Małym punktem krytyki był dla nas nieco wyższy hałas w tle podczas zjazdu, który pochodził z jednej strony z grzechotania wolnobiegu EP8, ale także z wewnętrznie poprowadzonych kabli i linek. Przynajmniej w przypadku tych ostatnich możesz jednak łatwo naprawić sytuację samodzielnie.
Krótka sesja testowa Orbea Rise pokazała nam przede wszystkim jedną rzecz; a mianowicie ile radości z jazdy oferują lekkie e-rowery! Orbea w żadnym wypadku nie otwiera tutaj nowych możliwości. Lekkie E-MTB już istnieją. Jednak te zwykle mają też zauważalnie słabszy układ napędowy na pokładzie. Orbea doskonale osiągnęła optymalny stosunek mocy (silnika) do masy. Chociaż w tej chwili nie możemy wypowiadać się na temat rzeczywistego zasięgu, dostępny opcjonalnie przedłużacz zasięgu powinien również uspokoić fobię przed zasięgiem.
Brawo Orbea!
Schreibe einen Kommentar