Test: Giant TCR od lat jest jednym z odnoszących największe sukcesy motocykli wyścigowych na profesjonalnej scenie. Jednak z biegiem czasu coraz więcej sportowców rekreacyjnych i kierowców hobbystów znalazło przyjemność w modelach Giant TCR, które zawsze były znane z wysokiej jakości wykonania i zrównoważonych osiągów wyścigowych. Oczywiście modele były z roku na rok stale rozwijane i ulepszane, jak przystało na wieloletniego faworyta. Jedno z największych cięć dotyczyło wprowadzenia hamulców tarczowych, co wymagało przeprojektowania całej konstrukcji ramy. Niemniej jednak Giant rozwija również linię kół z hamulcami szczękowymi, pozwalających fanom klasycznych koncepcji na nowoczesną zabawę z jazdy na najwyższym poziomie. Tak jest również w przypadku nowego Giant TCR Advanced 1, który jest oparty na wysokiej klasy TCR Disc, ale nadal jest wyposażony w hamulce szczękowe. Tutaj możesz dowiedzieć się, do czego ostatecznie jest zdolny rower!
Szybkość, waga, sztywność, prowadzenie i wygoda - to czynniki, które charakteryzują rower wyścigowy. Sztuką jest zharmonizowanie i skoordynowanie wszystkich obszarów. Jednak producenci często koncentrują się podczas opracowywania tylko na swoich najlepszych modelach, a następnie przenoszą te koncepcje do tańszych modeli i wariantów podstawowych. Ale szczególnie dla początkującego w sportowym sporcie wyścigowym kluczowe jest posiadanie dobrze wyważonego roweru pod tyłkiem, ponieważ przy niewielkim doświadczeniu często trudno jest zrekompensować braki roweru umiejętnościami jazdy i własnymi osiągami. Na przykład bardzo sztywna rama jest również odpowiednio bezpośrednia i agresywna w prowadzeniu i musi być opanowana przez kierowcę. Ale jeśli jesteś po prostu mniej doświadczony, taki rower może szybko przestać sprawiać frajdę.
Tworząc nowy Giant TCR Advanced, twórcy oparli się na topowym modelu TCR z hamulcami tarczowymi, ale nie tylko przenieśli tę koncepcję na platformę dla początkujących i zaprojektowali ją pod kątem hamulców szczękowych, ale także zastosowali sprytne manipulacje, aby zapewnić że TCR Advanced 1 to wyważony i sportowy model podstawowy, przyniesie wiele radości z jazdy.
Giant Advanced TCR 1 – Czynniki wydajności w skrócie
Aby umożliwić to wyrównanie i uzyskać pełne wrażenia z jazdy, Giant TCR Advanced skupił się na czterech czynnikach wydajności. Główny cel: wydajny rower szosowy z odpowiednią równowagą między sztywnością, niską wagą i odpowiednim komfortem na szosie. Wszystkie czynniki w połączeniu z ulepszoną aerodynamiką dla dodatkowej prędkości.
Głównym powodem tej równowagi jest prawdopodobnie zaawansowane włókno kompozytowe ramy TCR Advanced, które zrzuca każdy zbędny gram i nadal zapewnia sztywność wymaganą dla wydajnego stylu jazdy. W tym przypadku zastosowano system „Zmodyfikowanej konstrukcji skorupowej”, dzięki któremu przedni trójkąt może być formowany w wewnętrznym procesie produkcyjnym jako ciągła część. W przypadku zaawansowanej ramy karbonowej produkcja seryjna została zmieniona od podstaw, dzięki czemu zestaw waży 1266 gramów ze sztycą.
Aby nadać włóknom najszybszą formę, rama Giant TCR Advanced 1 została przetestowana w rzeczywistych warunkach z pedałującym rowerzystą, obracającymi się kołami i 2 butelkami do picia w ramie w tunelu aerodynamicznym. Każdy kształt rury został przeanalizowany, zaprojektowany i przetestowany w celu uzyskania ogólnej struktury o znacznie niższym oporze w szerszym zakresie kątów odchylenia. Według producenta Giant TCR Advanced powinien być o około 40 sekundy szybszy niż jego poprzednik na 200-kilometrowym okrążeniu przy mocy 34 watów. Dla orientacji przy średniej mocy 200 watów nasz tester osiągał średnio około 30 km/h, więc zdecydowanie nie jest to tylko przewaga w obszarze dużych prędkości lub wyścigów.
Ale ponieważ wszystkie ulepszenia nie byłyby przydatne, gdyby nie dobre prowadzenie i przyjemny komfort, Giant koncentruje się również na tych punktach. Między innymi system sterowy OverDrive i dolna rura MegaDrive zapewniają precyzyjne prowadzenie. Rama w połączeniu ze sztycą podsiodłową Variant została opracowana z myślą o idealnym połączeniu aerodynamiki i elastyczności, a także zapewnia dodatkowy komfort podczas dłuższych przejażdżek.
TCR Advanced – geometria i pozycja siedząca
Wprowadzono również pewne zmiany w geometrii i pozycji siedzenia nowego TCR Advanced. Między innymi rozstaw osi wzrósł o 4 do 5 mm we wszystkich rozmiarach. Ponadto małe rozmiary ram zyskały nieco większy zasięg, co oznacza, że zdecydowanie powinieneś usiąść na mniejszych modelach w sportowy sposób. Ponadto długość główki ramy została wszędzie zmniejszona o 3 mm. Strome kąty siedziska i główki oraz nadal bardzo krótki rozstaw osi z krótkimi tylnymi rurami tylnymi zapewniają dużą zwinność, bezpośredniość i sportowe wrażenia z jazdy. Dla początkujących, którzy chcą zrobić to trochę łatwiej, zalecamy wybranie kolejnej większej ramy, aby być trochę bardziej zrelaksowanym na drodze.
Zaawansowana geometria Giant TCR
XS | S | M | L | XL | |
---|---|---|---|---|---|
rura podsiodłowa (w mm) | 490 | 520 | 540 | 560 | 580 |
Pozioma rura górna (w mm) | 515 | 530 | 545 | 560 | 575 |
główka ramy (w mm) | 105 | 125 | 145 | 165 | 185 |
tylny trójkąt (w mm) | 422 | 422 | 422 | 422 | 422 |
Kąt skrętu (w °) | 71 | 72 | 72.5 | 73 | 73.3 |
Kąt siedziska (w °) | 75 | 74.5 | 74 | 73.5 | 73.1 |
Zasięg (mm) | 373 | 377 | 380 | 384 | 388 |
Stosy (mm) | 529 | 551 | 572 | 593 | 613 |
Tak jeździ Giant TCR Advanced!
Giant TCR Advanced 1 lśni matowym, czarnym karbonowym wyglądem i białymi literami, dzięki czemu wygląda na wyjątkowo wysokiej jakości. Zakrzywione kształty i zaokrąglone krawędzie również świadczą o wysokiej jakości i pierwszorzędnym wykonaniu. Nasz rower testowy był dostępny w wariancie z hamulcami szczękowymi, mechaniczną 11-biegową grupą Shimano Ultegra oraz własnymi kołami i osprzętem. Cechy, które są wprowadzane bardzo późno w kadrze i zakłócają skądinąd czysty obraz, są trochę brzydkie.
Gdy tylko spróbowałeś TCR Advanced po raz pierwszy, mogłeś poczuć, że różni się nieco od swojego poprzednika. Zmienione kształty rur w połączeniu z ulepszonym układem karbonowym zapewniają doskonałe przenoszenie mocy. Nie tylko daje się to odczuć dzięki wybuchowemu przyspieszeniu i znacznie ułatwiło nam życie po niechcianych postojach, np. na światłach, ale także oferowało swoje zalety pod górę i na płaskich odcinkach trasy. Dzięki ulepszonej aerodynamice można było się nieźle pobawić i pozwolić mu działać poprawnie nawet bez wysokoprofilowych kół. Wspomniany układ sterowy OverDrive i dolna rura MegaDrive są prawdopodobnie głównymi winowajcami, jeśli chodzi o prowadzenie. Jest to niezwykle precyzyjne i bezpośrednie, co pozwoliło nam naprawdę dobrze bawić się na zjazdach i pokonywać zakręty przy dużych prędkościach. Obie właściwości tak dobrze się uzupełniają, że chcesz jeździć tylko na technicznych odcinkach z wieloma przyspieszeniami. Ale bądź ostrożny: choć motocykl jest zwinny, brakowało nam trochę płynności przy wyższych prędkościach. Mniej krytyczny dla doświadczonych sportowców, ale dla początkujących może to szybko stać się problemem, który powoduje, że czujesz się nieswojo. Najlepiej więc nie śpieszyć się i zbliżyć do większej prędkości.
Z drugiej strony komfort siedzenia jest znowu bardzo przyjemny, Giant TCR Advanced jest nadal nieco twardy z przodu, szczególnie dzięki sztycy i siodełku wewnętrznemu, które zapewnia wystarczającą elastyczność, aby czuć się komfortowo nawet na wyboistych trasach . Opony bezdętkowe również wspierają te wrażenia z jazdy.
Inne dodatkowe części i komponenty pasują do ogólnej koncepcji bez większego zamieszania i działają tak, jak powinny. Oczywiście do jazdy na rowerze z hamulcami szczękowymi znów musieliśmy się przyzwyczaić po wielu kilometrach wyłącznie na rowerach tarczowych. Oczywiście siły i skuteczności hamowania nie można porównywać z hamulcami tarczowymi, ale po pewnym czasie można przyzwyczaić się do użyteczności hamulców szczękowych i tak dobrze się z nimi dogadać.
Wszystkie zdjęcia: © Enrico Wagner/Velomotion
Schreibe einen Kommentar