Nowości produktowe / E-Performance: Dzięki Shimano EP8 gigant rowerowy wprowadza zupełnie nowy napęd E-MTB, który odziedziczy odnoszący sukcesy i przełomowy E8000. Pod względem maksymalnych osiągów dogania konkurencję, a pod względem masy wręcz ją podcina. Ma też kilka innych asów w rękawie.
Cofamy nieco koło czasu i piszemy rok 2016. Wraz z E8000, Shimano prezentuje swój pierwszy własny silnik środkowy specjalnie do elektrycznych rowerów górskich i wywołał poruszenie danymi technicznymi, które były wówczas prawie niewiarygodne. Ważący 2,9 kg silnik był o dobry kilogram lżejszy niż ówczesny topowy model firmy Bosch – przy podobnej mocy maksymalnej i bardziej zwartej konstrukcji. Japończycy pakują również zintegrowany wolnobieg do obudowy i podnoszą segment e-rowerów górskich na nowy poziom dzięki dynamicznemu trybowi szlakowemu - Bosch miał zareagować własnym trybem e-MTB niecały rok później.
Podróże w czasie: Testowaliśmy E8000 w 2016 roku
Rowery elektryczne: Test: Shimano STEPS E-8000 - nowy napęd E-MTB od Shimano w pierwszym teście
Test: Niedawno mieliśmy świetną okazję przetestować zupełnie nowy napęd E-MTB Shimano Steps E-8000 w naszej okolicy. Pierwszych modeli z następcą E-2014, które pojawiły się w 6000 roku, należy spodziewać się prawdopodobnie na początku 2017 roku. Fani E-MTB już mogą się tego doczekać; Jak pokazał nasz test, dysk nie tylko zachwyca swoimi małymi wymiarami i [...]
Powrót do teraźniejszości: Tej wiosny przetestowaliśmy prawie 60 aktualnych e-rowerów górskich. Oczywiście są też rowery z napędem E8000 od Shimano, który w większości nadal odpowiada napędowi z 2016 roku. Bosch i Brose, dwaj główni konkurenci, w międzyczasie zaprezentowali już swoich następców. To niezwykłe, że „stare” Shimano wciąż pod wieloma względami nadążało za bardziej nowoczesnymi silnikami konkurencji. Dynamika, wrażenia z jazdy, rozmiar i waga były wciąż na najwyższym poziomie, wyświetlacz i jednostka sterująca były dla nas nawet punktem odniesienia; Jednak jego wiek był zauważalny, jeśli chodzi o maksymalną moc i głośność. Ale Shimano nie próżnowało i od jakiegoś czasu krążą plotki o zupełnie nowym silniku z Japonii. Dziś jest dzień - Wyczyść pierścień dla Shimano EP 8.
Najważniejsze cechy Shimano EP8 w skrócie
Maksymalny moment obrotowy 85 Nm (w porównaniu z 70 Nm w modelu E8000)
Waga 2,6 kg (w porównaniu z 2,9 kg w przypadku modelu E8000)
Bardziej czułe czujniki i lepsza reakcja
Kompaktowy pilot zapewniający porządek w kokpicie
Indywidualne dostosowanie usługi wsparcia za pośrednictwem aplikacji
Najlżejszy mocny silnik umieszczony centralnie na świecie?
W ostatnich miesiącach i latach wydawało się niemal, że waga 2,9 kg z mocnym silnikiem umieszczonym centralnie była barierą dźwięku, którą producenci musieli pokonać; Shimano, Bosch, Brose – wszystkie najlepsze silniki ważyły zaledwie 2,9 kg. Jednak dzięki EP 8 Japończykom udało się teraz podciąć ten punkt odniesienia i to znacznie: niezwykle kompaktowy dysk waży 2,6 kg, a tym samym oszczędza cenną wagę. Według Shimano ta oszczędność masy wynika przede wszystkim z całkowicie nowej obudowy magnezowej.
Jednak materiał nie jest jedyną innowacją w obudowie: cały silnik został przeprojektowany i jest nie tylko znacznie mniejszy, ale dzięki swojemu kształtowi można go zintegrować z ramą w znacznie przyjemniejszy sposób. Przede wszystkim Shimano było w stanie zmniejszyć całkowitą wysokość - daje to cenny prześwit i zapobiega nieprzyjemnemu opadaniu suportu. Aby umożliwić producentom E-MTB przejście na nowy silnik tak płynnie i płynnie, jak to możliwe, samo mocowanie silnika pozostało takie samo pomimo wszystkich przeprojektowań - bardzo ładne! Współczynnik Q jednostki napędowej to przyzwoite 177 mm - nieco więcej niż na przykład Bosch Performance CX, ale wciąż na wysokim poziomie i prawdopodobnie naprawdę zauważalnym tylko dla bardzo niewielu kierowców.
Większa moc przy mniejszej głośności
Pomimo mniejszej wagi i kompaktowej konstrukcji, EP 8 ma znacznie większą moc niż jego poprzednik. Z maksymalnym momentem obrotowym 85 Nm jest teraz na równi z większością konkurencji (poza potęgami TQ lub Sachs), a Japończycy obiecują, że silnik może również wykorzystać tę wydajność przy wysokich kadencjach. W ten sposób udałoby się obalić jeden z naszych największych zarzutów wobec poprzednika, który na stromych odcinkach pocił się zauważalnie szybciej niż konkurencja. Mówiąc o poceniu się: obudowa magnezowa służy również jako radiator i wraz ze zoptymalizowanym działaniem wewnętrznym ma zapewnić, że napęd nie będzie miał problemów z przegrzewaniem się nawet podczas dłuższych podjazdów i będzie mógł niezawodnie uzyskiwać moc.
Naszą drugą poważną krytyką dotyczącą E8000 był hałas w tle: napęd był nie tylko stosunkowo głośny, ale jego wysoki ton był również stałym czynnikiem rozpraszającym uwagę i irytującym podczas dłuższych podróży. Również tutaj Shimano obiecuje poprawę dzięki EP8. Pod względem głośności nowy napęd powinien dorównać bardzo cichemu, nieco słabszemu silnikowi E7000. Nasze pierwsze krótkie jazdy testowe z Shimano EP8 zdają się potwierdzać to stwierdzenie.
Wreszcie, i tak już bardzo niski opór wewnętrzny poprzednika został dodatkowo zmniejszony. Shimano mówi o niezwykłych 36%. Ta redukcja ma pozytywny wpływ z dwóch powodów: z jednej strony napęd można teraz pedałować jeszcze łatwiej niż wcześniej, gdy jest wyłączony lub przy prędkościach powyżej 25 km/h, a z drugiej strony wydajność silnika również wzrasta, co prowadzi do mniejszego zużycia baterii, ponieważ mniej energii jest tracone wewnątrz napędu. Tutaj Shimano wskazuje na 20% wzrost zasięgu.
Shimano EP 8 w porównaniu do konkurencji
Max. Drehmoment | Waga | Maksymalna pojemność baterii * | Baterie innych firm | Wyświetlacz/pilot innej firmy | |
---|---|---|---|---|---|
ShimanoEP8 | 85 Nm | 2,6 kg | 630 Wh | Ja | nie |
Shimano E8000 | 70 Nm | 2,9 kg | 630 Wh | Ja | nie |
Bosch Wydajność CX | 85 Nm | 2,9 kg | 625 Wh | nie | nie |
Brose Drive S Mag | 90 Nm | 2,9 kg | - | Ja | Ja |
Yamaha PW-X2 | 80 Nm | 3,06 kg | 600 Wh | Ja | Ja |
Zmienione oprogramowanie dla większej dynamiki we wszystkich trybach
Nie jest tajemnicą, że na ogólną wydajność napędu tylko częściowo wpływa sprzęt - prawie równie dużą rolę odgrywa w tym oprogramowanie i jego algorytmy, które - mówiąc najprościej - mówią silnikowi, kiedy i ile ma mocy dostarczyć. Tutaj Shimano przypomniało sobie o swoich mocnych stronach z EP8 i jeszcze bardziej poprawiło i tak już bardzo dynamiczną i naturalną charakterystykę E8000.
Wszystkie tryby wspomagania otrzymują zauważalny wzrost dynamiki i zbliżają się tym samym do popularnego trybu szlakowego - wkład kierowcy odgrywa jeszcze większą rolę niż wcześniej, co poprawia sterowność we wszystkich obszarach użytkowania. Oczywiście w trybie doładowania szczególną wagę przywiązywano do maksymalnej mocy - tak więc silnik dostarcza teraz maksymalną moc 25 Nm przy wkładzie 85 Nm od sterownika. Na drugim końcu skali wsparcia, tryb Eco, EP 8 zapewnia maksymalnie 30 Nm - tutaj również moc wyjściową można delikatnie regulować, w zależności od tego, jak mocno pedałujesz.
Jednak głównym celem dostosowań był tryb Trail. Oczywiście możliwe jest tutaj również wsparcie maksymalnie 85 Nm - kierowca potrzebuje do tego wkładu 60 Nm. Z jednej strony to znacznie więcej niż w trybie Boost, ale z drugiej wyraźnie mniej niż w trybie Trail E8000.
Inteligentne wspomaganie pchania - wolniejsze, ale wydajniejsze
Oprócz właściwości jezdnych zmieniono również „charakterystykę pchania”: Wspomaganie pchania jest często niedocenianą funkcją w E-MTB. Każdy, kto kiedykolwiek był zmuszony używać go w trudnym terenie, wie, jak pomocne i/lub frustrujące może być przy różnych układach napędowych. Problem zwykle nie polega na tym, że działanie wspomagania pchania jest silnie uzależnione od wybranego biegu lub przełożenia i że bieg należy zmieniać, gdy zmienia się teren lub występują różne nachylenia - nawet podczas pchania. Jest rzeczą oczywistą, że nie zawsze łatwo jest sobie z tym poradzić w tej sytuacji.
Właśnie w tym miejscu wkracza Shimano i opiera się na doświadczeniu zdobytym w przeszłości dzięki „Inteligentnemu wspomaganiu prowadzenia”. W połączeniu z elektronicznymi napędami Di2 napęd regulował moc w zależności od włączonego biegu. Dzięki ulepszonej technologii czujników jest to teraz możliwe również w przypadku „normalnych” mechanicznych przełożeń: Shimano obiecuje, że EP8 zawsze zapewni wystarczającą moc, aby rower można było pchać z prędkością 4 km/h. To mniej niż prawnie dozwolone 6 km/h, ale w praktyce powinno działać znacznie lepiej.
Opcje dostosowywania za pomocą nowej aplikacji E-Tube PROJECT
Jednak Shimano idzie o krok dalej, jeśli chodzi o oprogramowanie: dzięki nowej aplikacji E-Tube Project wszystkie poziomy wsparcia można dostosować do własnych potrzeb. Aplikacja, dostępna na Androida i IOS, łączy się z napędem i umożliwia regulację odpowiedniej mocy maksymalnej (od 20 Nm do 85 Nm), a wstępne wsparcie można również regulować na pięciu poziomach.
Jak dotąd tak dobrze - ale: Kto wyciąga telefon komórkowy w biegu, ponieważ zmienia się teren, a może obszar działania? Poprawnie: nikt! Shimano również o tym wiedziało. Dlatego ustawienia można zapisać w profilach, które można łatwo zmienić w samym rowerze elektrycznym. Bez smartfona. Energooszczędny tryb dojazdów do pracy na wszystkich poziomach wsparcia? Proszę bardzo! Pełna moc, aby szybko wrócić do domu po pracy? Bez problemu. Dużo dynamizmu i wrażliwości na trudne przejścia wspinaczkowe na weekendowej trasie? Wystarczy naciśnięcie przycisku.
Wymiana wyświetlacza za pomocą aplikacji E-Tube RIDE
W tym samym czasie co aplikacja E-Tube PROJECT, Shimano wyda również aplikację E-Tube RIDE. Zmienia to smartfon w zamiennik wyświetlacza, który wyświetla dane jazdy, takie jak prędkość, bieg (z napędami Di2), czas jazdy, odległość lub zasięg dla odpowiednich trybów wsparcia. Mapy na żywo są teraz dołączone - wycieczki można również nagrywać i synchronizować bezpośrednio ze Strava. W przeciwieństwie do E-Tube PROJECT, aplikacja RIDE jest również kompatybilna z istniejącymi napędami, a nawet może być używana jako rozszerzenie dla niezmotoryzowanych rowerów z napędami Di2.
Obie aplikacje będą dostępne w odpowiednich sklepach z aplikacjami od 1 września.
Sprawdzone sterowanie i nowa kombinacja zdalnego wyświetlacza
Shimano zmienia kierunek, jeśli chodzi o panel sterowania. Ta zmiana strategii ma swoją historię: wraz z oryginalnym napędem E8000 zaprezentowano odpowiednią jednostkę sterującą, która ergonomicznie i funkcjonalnie odpowiadała dźwigni zmiany biegów po lewej stronie kierownicy - tam, gdzie „kiedyś” obsługiwano przednią przerzutkę . W teorii dobry pomysł, ale w praktyce doprowadziło to do kilku problemów: w nowoczesnych rowerach E-MTB blokowało to miejsce na dźwignię zwalniającą chowane sztyce i jakoś nie spodobała nam się ergonomia panelu sterowania .
Dwa lata temu Shimano wprowadziło E7000, nieco słabszy podstawowy wariant E8000 – z dopasowanymi elementami sterującymi na kierownicy. Wyświetlacz pokazywał zawartość tylko w jednym kolorze, a panel sterowania był bardzo prosty: dwa przyciski do regulacji poziomów podparcia, to wszystko. Jednak nie minęło dużo czasu, zanim prawie wszyscy producenci Shimano E-MTB przestawili się na nową jednostkę sterującą, mimo że w rzeczywistości była to „tańsza” z dwóch opcji. Nic dziwnego: dyskretny wizualnie, intuicyjny w obsłudze i łatwy do połączenia ze wszystkimi innymi elementami sterującymi na kierownicy, był to lepszy wariant.
To tyle, jeśli chodzi o historię, która oczywiście nie umknęła również Shimano: pod tym względem nie jest żadną niespodzianką, że panel sterowania nowego EP8 na pierwszy rzut oka odpowiada prawie całkowicie pilotowi E7000. Jednak Japończycy dokonali kilku ważnych poprawek w szczegółach: dwa przyciski mają znaczne wcięcie, aby poprawić użyteczność, co wcześniej było nieco trudne, zwłaszcza w rękawiczkach. Wyraźnie wyczuwalny teraz punkt nacisku jest również krokiem naprzód. Ponadto EM800-L - jak to się oficjalnie nazywa - jest kompatybilny z I-Spec i można go łączyć z wewnętrzną dźwignią do sztycy regulowanej.
Na wyświetlaczu jest mniej zmian - i to dobrze! Zewnętrznie przeszedł niewielką metamorfozę, poza tym pozostaje w dużej mierze niezmieniony pod względem rozmiaru i wyświetlacza. Wewnątrz system jest uzupełniony jedynie o możliwość przełączania się między różnymi profilami kierowców, które zostały wcześniej skonfigurowane za pomocą aplikacji E-Tube PROJECT.
Jako nieco tańszy wariant, Shimano otwiera również nowe możliwości dzięki jednostce sterującej E5000. Łączy w sobie mały monochromatyczny wyświetlacz z intuicyjnymi elementami sterującymi, w tym joystickiem. Niestety, poza zdjęciami, nie mamy żadnych bliższych informacji - ale nie trzeba być jasnowidzem, aby przewidzieć wielki sukces wyświetlacza E5000.
Z bateriami wszystko jest takie samo
Do tej pory nawet nie rozmawialiśmy o akumulatorach Shimano EP8. Powód jest bardzo prosty – nic się tu nie zmieni w stosunku do poprzednika. Uwzględniono modele 630 Wh do montażu zewnętrznego i wewnętrznego zaprezentowane w zeszłym roku, a także bardziej kompaktowy, ale nie tak dalekosiężny model z 504 Wh. Ponadto Shimano nadal umożliwia łączenie z akumulatorami innych producentów, takie jak Bulls na nowym Sonic AMS lub ENS ćwiczył z imponującą mocą 750 Wh.
Pierwsze wrażenie z jazdy Shimano EP8: sportowy!
Mieliśmy już okazję skorzystać z kilku przedprodukcyjnych motocykli z nowym EP8 podczas krótkich jazd próbnych, aby uzyskać pierwsze wrażenie. Szczegółowy raport z jazdy pojawi się w ciągu najbliższych dwóch tygodni, podczas których będziemy mieli okazję przetestować nowy silnik w odpowiednim terenie. Oczywiście nie chcemy ukrywać przed Państwem naszych pierwszych wrażeń z praktyki.
Przechodząc od razu do sedna: Shimano pozostało absolutnie wierne sobie z EP8, zachowało charakter E8000 i dalej rozwijało swoje mocne strony. EP8 powinien być bardzo dobrym napędem dla sportowych E-MTB i ich jeźdźców. Na naszych pierwszych przejażdżkach zawsze pokazywał się z najlepszej strony, gdy rower był poruszany jak rower bez silnika - łącznie z odpowiednimi zmianami przełożeń. Wydajność, która jest znacznie wyższa niż jego poprzednika, jest zauważalna przez cały czas, ale przede wszystkim wchodzi w grę przy wysokich kadencjach, a więc dokładnie tam, gdzie E8000 osłabł najbardziej. Jeśli jednak szukasz napędu, który ciągnie rower i rowerzystę pod górę przy niskich kadencjach i przełożeniach, które są w rzeczywistości zbyt trudne, Shimano prawdopodobnie nadal jest złym wyborem.
Poziom hałasu silnika był dla nas niemal szokujący: przy małej mocy łatwo go zagłuszyć toczenie się opon, a nawet przy pełnej mocy nigdy nie jest nieprzyjemnie głośno. W porównaniu z poprzednikiem to milowy krok! Pod tym względem EP8 jest bardziej na poziomie bardzo mocnego Brose Drive S Mag - Chapeau Shimano!
Szybki test pierwszych rowerów elektrycznych Shimano EP8
Niektóre rowery z nowym Shimano EP8 zostały już zaprezentowane przez producentów i już mogliśmy się im przyjrzeć - niektóre z pierwszych jazd testowych już się odbyły. Przygotowaliśmy dla Ciebie przegląd aktualnych kół EP8 i nasze wrażenia:
Sprawdzanie pierwszych rowerów elektrycznych Shimano EP8: Nowe motocykle Bulls, Focus, Merida i Husqvarna
Nowości produktowe / E-MTB: Dzisiaj Shimano po raz pierwszy zaprezentowało publicznie nowy silnik EP8. Mogliśmy wcześniej przyjrzeć się kilku nowym E-MTB Shimano EP8. Wierzcie lub nie, ale minęło pięć (!) lat odkąd Shimano zaprezentowało swój pierwszy własny silnik do elektrycznych rowerów górskich, E8000. Trochę wieczności w szybkim tempie […]
Schreibe einen Kommentar